Raskauden painonnousu, ahdistaa!! :( Kokemuksia..!

  • Viestiketjun aloittaja 63257
  • Ensimmäinen viesti
63257
Ensimmäinen raskaus menossa rv 27. Ennen raskautta olin painoindeksiltäni ihan normaali, tosin olisi voinut pari kiloa olla vähemmänkin painoa. Oon sairastellu paljon nyt raskausaikana, hengitystiesairauksia, ja lääkärin ja neuvolan kehotuksesta olin pitkän aikaa niin, että sain käydä vain pienillä kevyillä kävelylenkeillä. Nyt en ole vieläkään täysin terve mutta saan jo liikkua vähän enemmän - mutta ei näillä talviliukkailla uskalla esim. pyöräillä. Hemoglobiini on myös laskenut nyt matalammalle kuin minulla on ikinä elämässäni aiemmin ollut ja se tuntuu olotilassa. Olen liikkunut sen minkä pystyy ja jaksaa.
Alkupuolella painonnousu oli maltillista, sitä n. 500g viikossa.. Sitten yhdellä kerralla olikin n. 600g viikossa tullut, ja neuvolatäti kyseli, että syönkö makeita jne.. Sanoin, että en syö, vaan syön tavallista kotiruokaa ja kasviksia ja hedelmiä. Herkkujakin toki joskus mutta harvoin tyyliin kerran kuukaudessa ja maltilla silloinkin.

Viimeksi neuvolassa, painoa oli kertynyt melkein kilo viikossa! Tämä oli silloin kun minulla oli vielä liikuntarajoitukset päällä.
Neuvolatäti sanoi, että turhan paljonhan se paino on noussut per viikko, minkä tiesin itsekin. Mutta sanoi että ehkä se menee sen sairastelun ja liikuntarajoituksen piikkiin nyt. Sanoi kuitenkin, että jos painonnousu jatkuu samaa tahtia, joudun sokerirasitukseen, muuten en siis joutuisi koska esim. sukurasitetta ei ole. Verenpaineet ja muut oli ok paitsi hemoglobiini oli laskenut.

Ja nyt mulla ahdistaa, tuo paino! Olen syönyt ihan normaalia ruokaa, pitänyt ruokapäiväkirjaakin. Joka päivä liikun, tosin voisin liikkua enemmänkin, esim. kuntosalikortin hommata mutta nyt ei ole ollut ylimääräistä rahaa semmosiin. Olen sitten kotona jumpannut, käynyt kävelylenkeillä, yms mitä voi ilmaiseksi tehdä. Oma vaaka on rikki ja näyttää mitä sattuu ja jännittää, mitä huomenna vaaka näyttää neuvolassa :(

Tiedän, että siellä ajatellaan vain minun ja lapsen parasta. Mutta tarkoittaako tuo painnonnousu automaattisesti sitä että voisi olla esim. raskausdiabetes? Tottakai se tutkitaan, jos huomenna on paino taas noussut enempänsä. Kiloja on tähän mennessä kertynyt raskaana n. 10kg. Ja vielä olisi raskauttakin jäljellä..
 
-.-.-
Onko sulla turvotusta miten?

Mulla paino pysyi ekassa raskaudessa samana puoleen väliin asti ja sitten se lähti rytäkällä nousuun. Yhteensä tuli 20 kiloa synnytykseen mennessä. Normaalipainoinen olin alussa.

Nyt toisen kohdalla olen menossa rv 20 ja paino on vielä -0,2 kg verrattuna alkupainoon. Pelkään itsekin millo tää räjähtää nousuun :/
 
63257
Ei ainakaan raajoissa ole pahemmin ollut. Pari kertaa huomannut että esim. sukan reuna painanut rajaa nilkkaan mutta muuten kädet ja jalat olleet ihan normaalit..
Vatsa on asia erikseen, minulla on nimittäin ärtyvä suoli ja vatsa toimii vähän miten sattuu. Vatsassa on ollut turvotusta alkuraskaudesta alkaen. Ja milloin on ummetusta, milloin ripulia, mutta sitä se on ollut jo vuosia ennen raskautta, ja tutkittukin ettei ole kyse mistään vakavammasta. Välillä sitten taas vatsa toimii normaalistikin. Ehkä hormonitkin on mukana pelissä, esim. menkkojen aikaan voin yhtäkkiä turvota 5kg (pelkästään mahan alueelta lähinnä!), luotettavalla vaakalla mitattuna..

Niin ja vauva oli kyllä rakenneultrassa mitoiltaan ihan normaalin kokoinen.

Tutut ja sukulaiset on kyllä kertoneet, että heillä oli painonnousua reippaastikin. Ystävällä nousi paino 25kg raskaana mutta ei siitä paljon jäänyt ylimääräistä. Samoin anopilla oli paino noussut raskaana, oliko hänelläkin 20kg, mutta 3kk synnytyksestä imetys oli vienyt kaikki.

En tykkää tästä painonnoususta, kuka sitä nyt innostuisi siitä että lihoo.. Mutta kunhan ei nyt mitään raskausdiabetesta olisi. Sen saa kyllä tietää vasta jos laittavat minut sinne sokerirasitukseen. Liikuntaa voisin kyllä harrastaa vieläkin enemmän, tämä talvikin jo verottaa kun ei voi ajatellakaan esim pyörälenkille lähtevänsä tuonne jäisille teille. Kesällä kyllä vetelin päivittäin 5-10km pyörälenkkejä...
 
"terkka"
Painonnoususi on ihan normaalin rajoissa. Se missä vaiheessa raskautta paino nousee, on yksilöllistä. Osalla elimistö lisää rasvaa jo ennen loppuraskautta. Olet normaalipainoinen, joten tuo on normaalia. Älä stressaa!
 
63257
Syö vähemmän niin lihot vähemmän.
Kas kun en olisi itse huomannutkaan... Olen pitänyt ruokapäiväkirjaa ja omasta mielestäni en mitenkään älyttömästi ruokaa mätä kurkusta alas.
Esim. tämän päivän syömisinä on:
aamupalaksi puoli seitsemän maissa luomukaurapuuroa 1,5dl ja pieni luumu joiden kera lasi kevytmaitoa ja kupillinen teetä, ilman hunajaa sokeria tms.
Lounaaksi työpaikkaruokalassa puoli kahdentoista aikoihin uunilohta, perunamuusia, herneitä ja salaattia, lasi rasvatonta maitoa ja lasi vettä.
Kotiin tullessa neljän aikoihin täysjyväruisleipäviipale jonka päällä margariinia, juustosiivu ja tuorekurkkua, noiden kanssa maustamaton ykkösviili, ja iso lasi vichyä..

Miehen tullessa kotiin töistä kuuden maissa söin pari desiä pinaattikeittoa, kevytmaidolla.

Iltapalana paistettu kananmuna, pilkottua kurkkua ja kirsikkatomaatteja ja ruisleipäviipale jonka päällä margariinia, kurkkua, kalkkunaleikkele, ja vichyä..

Ja jos joku kysyy miksi vaan vichyä niin en koko ikänäni ole oppinut juomaan vettä sellaisenaan, sodastreamilla hapotettuna sentään saan alas.. Ei tuossa minusta ole hirveää ruokamäärää eikä kamalan epäterveellistäkään.. Muiltakin päiviltä on syömiset ylhäällä..
 
"Cream"
Ei sinulla varmastikaan raskausdiabetesta ole koska pissa on mitattu neuvolassa ja siinä ei ole ollut sokereita?
Mutta toki se voi sinulle raskauden edetessä tulla.

Mutta itsehän sinä tiedät johtuuko tuo painonnousu liiasta syömisestä. Jos syöt kahden edestä/paljon herkkuja/napostelet kokoajan niin paino johtuu syömisestä. Silloin sitä on tullut liikaa.
Jos taas elintavat ovat suunnilleen samat kuin ennen raskautta (eikä sinulla ole turvotusta) niin painonnousu johtuu hormoneista. Silloin kilot todennäköisesti sulaa vauvan syntymän jälkeen imetyksen myötä pois :)
 
63257
[QUOTE="terkka";30521016]Painonnoususi on ihan normaalin rajoissa. Se missä vaiheessa raskautta paino nousee, on yksilöllistä. Osalla elimistö lisää rasvaa jo ennen loppuraskautta. Olet normaalipainoinen, joten tuo on normaalia. Älä stressaa![/QUOTE]

Pistää stressaamaan, kun neuvolatädit huomauttelee, että paino sais nousta sen 500g viikossa. Korkeintaan. Ja huomauttelivat vielä aiemmin että ei saisi alkaa paino edes nousemaan ennen kuin joskus rv 25 alkaen!
Harmittaa itsellänikin koska olen kuitenkin normaalisti ollut liikunnallinen mutta sairastelu ja talvi asettaa omat rajoituksensa. Ja olen muutama vuosi sitten ollut lähes 20kg ylipainoinenkin, ja kilot pudotin liikunnan ja ruokavalion avulla, senkin takia ahdistaa se että nyt lihoo.. Vaikka yhä esim. farkkukoko on sama kuin ennen raskautta, ja omista vaatteistakin menee suurin osa (vaatteet kokoa S-M, 36-38), paitsi mahan kohdalta. Raskausmahakaan ei ole mikään makkarainen "läskimaha" vaan ihan normaali vauvamahan näköinen..
 
63257
[QUOTE="Cream";30521048]Ei sinulla varmastikaan raskausdiabetesta ole koska pissa on mitattu neuvolassa ja siinä ei ole ollut sokereita?
Mutta toki se voi sinulle raskauden edetessä tulla.

Mutta itsehän sinä tiedät johtuuko tuo painonnousu liiasta syömisestä. Jos syöt kahden edestä/paljon herkkuja/napostelet kokoajan niin paino johtuu syömisestä. Silloin sitä on tullut liikaa.
Jos taas elintavat ovat suunnilleen samat kuin ennen raskautta (eikä sinulla ole turvotusta) niin painonnousu johtuu hormoneista. Silloin kilot todennäköisesti sulaa vauvan syntymän jälkeen imetyksen myötä pois :)[/QUOTE]

Pissanäytteet on olleet puhtaat aina.. Ei ole montaa kertaa mitattu nyt, mutta esim. viime kerralla otettiin pissanäyte ja nyt loppuraskauden ajan joka neuvolakäynnillä. Mitään häikkää ei ole ollut pissanäytteissä. Verenpaine on ihannelukemissa myös (n. 110/70 keskimäärin).
Alkuraskaudessa, ekalla kolmanneksella, syöminen ei välttämättä hirveän terveellistä ollut.. Pahoinvoinnin takia söin lähinnä sitä mitä sain alas, suurin osa ruoista vaan oksetti jo hajullaankin.

Herkkuja syön kerran kuussa ja se tarkoittaa silloin esim. yhtä jäätelöä, tai suklaapatukkaa, tai pientä kipollista sipsejä.
Maito on kotona kevytmaitoa (maha kestää sitä paremmin) ja töissä rasvatonta kun siellä ei muuta ole. Juon siis maitoa, vichyä, vettä tai teetä, muutaman kerran kuukaudessa jotain täysmehua tulee hörpättyä. Ei viikottain niitäkään.
Leivän päälle 70% keijumargariinia, leivät, pastat, riisit täysjyvää, joka päivä syön salaatteja ja kasviksia enkä lotraa niiden päälle puolta litraa öljyä tai kastiketta.. Ruoanlaitossa käytän oliiviöljyä kotona.
 
Älä huolestu, kyllä ne äitiysneuvolassa seuraa! Mulla itsellä nousi molemmissa raskauksissa paino yli 30 kg.. Ja ei tullu syömällä! Viikossa saattoi pahimmillaan paino nousta jopa 4 kg. Turvotustahan se oli. Kävin kyllä kaikki sokeritestit ym. , mutta kaikki oli kunnossa. Noi raskauskilot on niin yksilöllisiä. Mulla itselläni onneksi kaikki kyllä lähtikin, mutta kyllä ne kilot silloin raskailta tuntui. Tsemppiä ja nauti raskaudestasi!
 
63257
Älä huolestu, kyllä ne äitiysneuvolassa seuraa! Mulla itsellä nousi molemmissa raskauksissa paino yli 30 kg.. Ja ei tullu syömällä! Viikossa saattoi pahimmillaan paino nousta jopa 4 kg. Turvotustahan se oli. Kävin kyllä kaikki sokeritestit ym. , mutta kaikki oli kunnossa. Noi raskauskilot on niin yksilöllisiä. Mulla itselläni onneksi kaikki kyllä lähtikin, mutta kyllä ne kilot silloin raskailta tuntui. Tsemppiä ja nauti raskaudestasi!
No kun mulla ei sitä turvotustakaan pahemmin ole. Pari kertaa ehkä jaloissa ollut iiihan vähän (siis sen verran, että se sukan reunus painanut nilkkaan renkaan), mutta eipä muuten. Vatsan alueella on usein turvotusta, ylävatsalla, johtuen IBS:stä, joka on minua vaivannut jo n. 7 vuotta.
Toisaalta tuntuu, että mihin ihmeeseen se n. 10kg on mennyt, kun esim. ennen raskautta olevat farkut kokoa 36 sujahtaa jalkaan, paitsi nappia en sais kiinni. Mammavaatteetkin on S-kokoa, esim. eräs paita jonka ostin vasta, kokeilin S- ja M-kokoja, ja M-koko oli liian iso. En kai voi siis kamalan iso kuitenkaan olla?

Kyllähän se pahalta tuntuu, kun tiedän että voisin itsekin esim. kaikenmaailman jumpissa alkaa käymään ahkerammin. Joka päivä kuitenkin jotakin liikuntaa harrastan. Ja sukulaisille vinkkailinkin, että joululahjaksi voisivat antaa vaikka kuukauden kuntosalikortin.

Tottakai ne neuvolassa vaan ajattelee parasta, ja ettei tulis joku raskausdiabetes tms komplikaatioita.. Mutta yhdelläkin sijaisella oli sellainen asenne heti, että "paino on noussut 600g viikossa, kyllä sen pitäisi pysyä siellä 500g korkeintaan, syötkö paljonkin makeaa?"..
 
"mimmi"
Toivottavasti sulla on kumminkin ymmärtäväinen mies. Mulla tuli kiloja 47kg, joista noin 20kg jo pelkästä raskauden takia tupakoinnin lopetuksesta. Neuvola sentään lopulta ymmärsi olla hienovarainen kilojen suhteen. Raskausdiabetestakaan ei ollut. Liitoskivut vain olivat kovat ja verensokerit alhaiset ja verenpaine alhainen. En voinut liikkua ja oli silti pakko syödä usein tai olin pyörtyä. Mies kumminkin nyt ignoraa minua ja pihtaa ja tämä sattuu lujaa. Noin 20kg olen jo tiputtanut ja se melkein 30kg vielä tiputettavaa. Sen jälkeen bmi:ni on jälleen 23. Raskauskilot ovat kumminkin tosiaankin aika yksilöllisiä. Kaikki eivät ole liikuntakyvyttömiä ja kaikkia ei esim. supistele paljon ennen synnytystä. Muitakin komplikaatioita voi olla, jotka lihottavat vaikka kuinka yrittäisi olla lihomatta. Lohdutuksena, ne pelkästä raskaudesta tulevat kilot kumminkin sulaa muutamissa muukauksissa ainakin puolessa vuodessa. Itselläni kummkin näiden lisäksi vielä nuo tupakoinnin lopetuksesta tulleetkin kilot ja siksi vieläkin noin 30kg tiputettavaa. Raskausarvet ovat onneksi vain pari hassua viirua alamasussa, eli niitä ei ole. Jee, jotain positiivista edes. Kyllä se siitä!
 
63257
[QUOTE="mimmi";30521161]Toivottavasti sulla on kumminkin ymmärtäväinen mies. Mulla tuli kiloja 47kg, joista noin 20kg jo pelkästä raskauden takia tupakoinnin lopetuksesta. Neuvola sentään lopulta ymmärsi olla hienovarainen kilojen suhteen. Raskausdiabetestakaan ei ollut. Liitoskivut vain olivat kovat ja verensokerit alhaiset ja verenpaine alhainen. En voinut liikkua ja oli silti pakko syödä usein tai olin pyörtyä. Mies kumminkin nyt ignoraa minua ja pihtaa ja tämä sattuu lujaa. Noin 20kg olen jo tiputtanut ja se melkein 30kg vielä tiputettavaa. Sen jälkeen bmi:ni on jälleen 23. Raskauskilot ovat kumminkin tosiaankin aika yksilöllisiä. Kaikki eivät ole liikuntakyvyttömiä ja kaikkia ei esim. supistele paljon ennen synnytystä. Muitakin komplikaatioita voi olla, jotka lihottavat vaikka kuinka yrittäisi olla lihomatta. Lohdutuksena, ne pelkästä raskaudesta tulevat kilot kumminkin sulaa muutamissa muukauksissa ainakin puolessa vuodessa. Itselläni kummkin näiden lisäksi vielä nuo tupakoinnin lopetuksesta tulleetkin kilot ja siksi vieläkin noin 30kg tiputettavaa. Raskausarvet ovat onneksi vain pari hassua viirua alamasussa, eli niitä ei ole. Jee, jotain positiivista edes. Kyllä se siitä![/QUOTE]

Mies on kyllä ihan normaali ollut. Ei mitään ongelmaa sillä saralla. Ja en ole 10 kilosta huolimatta paisunut kuin pullataikina, vaatekokokin on pysynyt samana kuten jo mainitsin. Kasvoissa ehkä hieman pyöristymistä, jos pitäisi katsoa että näkyykö se lihominen jossain. Ja takaan että mulla on kyllä tuttavia, jotka möläyttää heti jos näkyisi että olisin lihonut ihan kunnolla, siis niin että naama ois muodoton pallo jne..

Raskausarvilta onneksi olen itsekin välttynyt. EIkä pahempia vaivoja raskauden suhteen ole ollut, rv. 17-22 välillä oli aika paljon kivuliaita harjoitussupistuksia, mutta nekin on loppuneet ja nykyään satunnaisesti voi tulla joku kivuton harkkasuppari.
 
"mimmi"
Mies on kyllä ihan normaali ollut. Ei mitään ongelmaa sillä saralla. Ja en ole 10 kilosta huolimatta paisunut kuin pullataikina, vaatekokokin on pysynyt samana kuten jo mainitsin. Kasvoissa ehkä hieman pyöristymistä, jos pitäisi katsoa että näkyykö se lihominen jossain. Ja takaan että mulla on kyllä tuttavia, jotka möläyttää heti jos näkyisi että olisin lihonut ihan kunnolla, siis niin että naama ois muodoton pallo jne..

Raskausarvilta onneksi olen itsekin välttynyt. EIkä pahempia vaivoja raskauden suhteen ole ollut, rv. 17-22 välillä oli aika paljon kivuliaita harjoitussupistuksia, mutta nekin on loppuneet ja nykyään satunnaisesti voi tulla joku kivuton harkkasuppari.
Joo no mulla kaikki rasva menee reisiin, peppuun ja lantioon, alleihin ja pohkeisiin ja etumahaan. Oon siitä hassun mallinen, että mun kasvot on normaalipainoisen, suorastaan aika hoikan kokoiset, rasva ei vaan kerry naamaan. Lisäksi vyötärö pysyy rasvattomana kapeena. Oon kai vähän kuin Kim kardasian lihoneena. No mut hyvä jos sulla ei ole vaatekoko muuttunut. Mulla vaatekoko muuttui 38 koosta 48 kokoon. Nyt kun oon laihtunut sen 20kg oon taas 44-46 koossa. Mulle ei muut läheiset varmaan kehdanneet huomattaa painosta, kun ne tietää kuinka kärsin lihoomisesta. Mulla on meinaan myös syömishäiriötaustaa.
 
"..."
[QUOTE="mimmi";30521161]Toivottavasti sulla on kumminkin ymmärtäväinen mies. Mulla tuli kiloja 47kg, joista noin 20kg jo pelkästä raskauden takia tupakoinnin lopetuksesta. Neuvola sentään lopulta ymmärsi olla hienovarainen kilojen suhteen. Raskausdiabetestakaan ei ollut. Liitoskivut vain olivat kovat ja verensokerit alhaiset ja verenpaine alhainen. En voinut liikkua ja oli silti pakko syödä usein tai olin pyörtyä. Mies kumminkin nyt ignoraa minua ja pihtaa ja tämä sattuu lujaa. Noin 20kg olen jo tiputtanut ja se melkein 30kg vielä tiputettavaa. Sen jälkeen bmi:ni on jälleen 23. Raskauskilot ovat kumminkin tosiaankin aika yksilöllisiä. Kaikki eivät ole liikuntakyvyttömiä ja kaikkia ei esim. supistele paljon ennen synnytystä. Muitakin komplikaatioita voi olla, jotka lihottavat vaikka kuinka yrittäisi olla lihomatta. Lohdutuksena, ne pelkästä raskaudesta tulevat kilot kumminkin sulaa muutamissa muukauksissa ainakin puolessa vuodessa. Itselläni kummkin näiden lisäksi vielä nuo tupakoinnin lopetuksesta tulleetkin kilot ja siksi vieläkin noin 30kg tiputettavaa. Raskausarvet ovat onneksi vain pari hassua viirua alamasussa, eli niitä ei ole. Jee, jotain positiivista edes. Kyllä se siitä![/QUOTE]

Anteeksi mutta miten ihmeessä joku ehtii lihoa 50kg raskauden aikana :eek:

Se on ihan järjetön määrä läskiä ja vaatii 350 000 ylimääräistä kaloria 9kk aikana!
 
63257
[QUOTE="mimmi";30521241]Joo no mulla kaikki rasva menee reisiin, peppuun ja lantioon, alleihin ja pohkeisiin ja etumahaan. Oon siitä hassun mallinen, että mun kasvot on normaalipainoisen, suorastaan aika hoikan kokoiset, rasva ei vaan kerry naamaan. Lisäksi vyötärö pysyy rasvattomana kapeena. Oon kai vähän kuin Kim kardasian lihoneena. No mut hyvä jos sulla ei ole vaatekoko muuttunut. Mulla vaatekoko muuttui 38 koosta 48 kokoon. Nyt kun oon laihtunut sen 20kg oon taas 44-46 koossa. Mulle ei muut läheiset varmaan kehdanneet huomattaa painosta, kun ne tietää kuinka kärsin lihoomisesta. Mulla on meinaan myös syömishäiriötaustaa.[/QUOTE]

Minulla reisiin ja kasvoihin. Ja jenkkakahvoihin. Nyt oon kyllä muuten pysyny kropalta aika samanlaisena, vähän huomaa että reisiin tullut ja maha tietty kasvaa asukkaan takia.. Vaatekoko on onneksi tosiaan sama, ettei ole tarvinnut koko garderoobia uusia, ainoastaan muutama paita, koska kaikki omat paidat ei mene enää mahan kohdalta tai jää lyhyiksi.
Omat tutut ja vanhempani ovat sellasia että möläyttävät heti jos lihoisin huomattavasti.. Mikä on ikävää, mutta minkäs tekee. Antaa vaan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
 
Eniten sitä painoa tulee just keskiraskaudessa, yleensä loppuviikoilla ei enää niin nousekaan. Ei se painonnousu mene tasatahtia läpi raskauden...

Painonnoususi kuulostaa ihan normaalilta kun kerran olit normaalipainoinen ennen raskautta. Itselle on molemmista lapsista tullut 16-17kg ja ristiäisiin mennessä takaisin omassa painossa. Osa on yleensä aika turvotusta ja osa tietysti vauvan ja istukan paino. Rasvaakin kuuluu vähän kertyä että imetys lähtee sujumaan.

Itse olen myös herkutellut paljon raskausaikana, ongelmitta onneksi. Jos kiloja tulee tosi vauhdilla, kannattaa toki seurata syömisiään. Kävely on oikein hyvä liikuntamuoto jos ei tule kipuja!
 
gggggg
Ja mua ahdistaa, että ihmiset on raskaudessaan huolissaan eniten painostaan. Itselläni nousi ekasta raskaudesta (raskausmyrkytys) yhteensä 30kg, toisesta sitten 12, kaikki kilot on lähteneet pois nyt kun pienempi lapsi on 1,5v. Kertaakaan ei painonnousu kyllä ahdistanut, kun tiesi että se johtuu raskaudesta ja myös siitä, että herkuttelin tuolloin myös ihan luvan kanssa ajoittain. Kannattaa ne lapset tehdä vasta siinä vaiheessa, kun on henkisesti tarpeeksi kypsä kestämään raskauden tuomia muutoksia kroppaan.
 
Mulla tuli raskauden aikana 28kg. Pahimmillaan tuli rv 34 1,7kg viikossa ja silloin laittoivat sokerirasitukseen. Ihan normaalit tulokset tulivat. Jäin jo ennen puoliväliä fyysisestä työstä erityisäitiysvapaalle ja liikuta loppui siihen. Tupakoinnin lopetin heti kun testi näytti plussaa. Normaalilla (kasvis) ruualla sain tuon määrän kerättyä ilman herkkuja. Kyllä vähän masens että vaikka mitä söi niin silti paino nousi hurjaa vauhtia. Ekan kk aikana putosi herkuttelemalla 18kg. Loput joutui laihduttamalla tiputtamaan.

Ja noita arpia tuli paljon viimeisen 2 viikon aikana aikasemmin ihan muutama pieni. Olivat sopivasti navan alapuolella piilossa, joten synnytyksen jälkeen vasta huomasin että niitä on vähän enemmän mitä luulin..
 
Viimeksi muokattu:
Miunuin
Siksi ne seuraa painon nousua koska suuri painonnousu+turvotus+proteiini pissassa+verenpaineiden nousu voi johtua raskausmyrkytyksestä!!! Siis ei tarvitse olla noita kaikkia kun voi olla kyse myrkytyksestä!! Yksi syy on nesteiden kertyminen=painonnousu!!! Kyllä ne neuvolassa tietävät :) Ja mitä kirjoitit niin hyvin terveellisesti kuullostat syövän,sen puolesta paino ei voi sulla nousta..nyt syy on jossain muussa!! Itse sentäs söin karkkia.keksiä,grilliruokaa ja silti painonnousu oli tasaista!
 
63257
Ja mua ahdistaa, että ihmiset on raskaudessaan huolissaan eniten painostaan. Itselläni nousi ekasta raskaudesta (raskausmyrkytys) yhteensä 30kg, toisesta sitten 12, kaikki kilot on lähteneet pois nyt kun pienempi lapsi on 1,5v. Kertaakaan ei painonnousu kyllä ahdistanut, kun tiesi että se johtuu raskaudesta ja myös siitä, että herkuttelin tuolloin myös ihan luvan kanssa ajoittain. Kannattaa ne lapset tehdä vasta siinä vaiheessa, kun on henkisesti tarpeeksi kypsä kestämään raskauden tuomia muutoksia kroppaan.
No jos yhtäkkiä lihoisit puolessa vuodessa vaikkapa 20kg niin tuskin se kovin mukavaa olisi. Raskaudessa keho muuttuu muutenkin, hormonit yms myllää.. Ja en hirveästi pidä ajatuksesta että jos lihoisin ihan muumipeikon näköiseksi - mulla kun kilot kertyy heti esim naamaan ja alkaa leuka pömpöttää. Ei olisi kiva ostella isompia vaatteitakaan vain sen takia että kamalasti lihoisin. JA tottakai huolestuttaa myös terveydelliseltä kannalta se lihominen!

Neuvolassa kuitenkin käyty ja painonnousu oli ollut 350g viikossa eli ihan sallituissa rajoissa! Mutta neuvolatäti laittoi kuitenkin lähetteen sokerirasitukseen, koska painoa on kertynyt se 10kg tähän mennessä.. Eihän se mukavaa ole tuonne mennä mutta saa ainakin tietää onko kaikki OK. Lisäksi vauva on koko ajan (sen mitä on seurattu kokoa jne) kasvanut viikkoa isompana. SF-mittakin menee viikkoa isompana tavallaan. Mutta lääkäri joka tarkasti niin sanoi ettei sillä niin väliä ole, kunhan se kasvu on kuitenkin tasaista ja sokerirasituksessa olis kaikki OK.
 
63257
Mulla tuli raskauden aikana 28kg. Pahimmillaan tuli rv 34 1,7kg viikossa ja silloin laittoivat sokerirasitukseen. Ihan normaalit tulokset tulivat. Jäin jo ennen puoliväliä fyysisestä työstä erityisäitiysvapaalle ja liikuta loppui siihen. Tupakoinnin lopetin heti kun testi näytti plussaa. Normaalilla (kasvis) ruualla sain tuon määrän kerättyä ilman herkkuja. Kyllä vähän masens että vaikka mitä söi niin silti paino nousi hurjaa vauhtia. Ekan kk aikana putosi herkuttelemalla 18kg. Loput joutui laihduttamalla tiputtamaan.

Ja noita arpia tuli paljon viimeisen 2 viikon aikana aikasemmin ihan muutama pieni. Olivat sopivasti navan alapuolella piilossa, joten synnytyksen jälkeen vasta huomasin että niitä on vähän enemmän mitä luulin..
Itse toivon ettei nyt yli 20kg se painonnousu menisi.. Vaikka toivottavasti ne kilot sitten lähteekin jos esim. imetys sujuu, mutta kun ei sekään aina niitä kiloja vie. Näkee sitten raskauden jälkeen mitä tapahtuu.
Arpien tuleminen ei haittaa, vaikka toki toivon ettei niitä tulisi älyttömästi jos tulee.. Tässä kropassa kyllä muutenkin jo kauneusvirhettä niin siinä ei pari viirua niin rassaa :D
 

Yhteistyössä