Äitiysneuvola ja painonnousu, ahdistaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 53278
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5

53278

Vieras
Eka raskaus menossa. Ennen raskautta olin ihan normaalipainossa painoindeksiltäni. Vähän sinne normaalin ylärajoille kallistui (pari kiloa timmimpi olisin voinut olla, mutta itse en pitänyt asiaa pahana, koska olin sitä edeltävänä vuonna laihtunut 20kg!).
Jo niskapoimu-ultran aikoihin, sairastuin pahaan lenssuun, eikä tietenkään silloin voinut jumpata ja käydä uimassa tms liikuntaa mitä olisin halunnut. Normaalisti siis tykkään liikkua ja käydä jumpissa, lenkillä, spinningissä..
Yskä ja nuha ei kuitenkaan helpottaneet ja tässä olen nyt koko syksyn ollut tauotta kipeänä.
Tutkivat että mikä minua vaivaa ja lääkäriltä, sekä neuvolasta on tullut ohjeet, että mihinkään jumppaan ei lähdetä, ennen kuin on selvillä että mikä minua vaivaa (ei kuulemma toisaalta välttämättä mikään, vaan yskä on vain pitkittynyt muuten). Saan käydä kävelylenkeillä, siinä kaikki. Asiaa ei yhtään helpota se että olen nyt joutunut tarkkailemaan välillä kivuliaaksi käyneitä harjoitussupistuksia joista myös puhuttu neuvolassa.

Ja se painonnousu ahdistaa! Syön normaalia kotiruokaa, kasviksia ja salaattia päivittäin, ja herkut olen pitänyt minimissään. Neuvolatädit on vaihtuneet useaan otteeseen minulla raskausaikana, ja n. rv. 17 aikoihin ollut neuvolatäti sanoi että paino on noussut juuri sopivasti ja että näiden viikkojen aikaan paino monilla nouseekin eniten ja tasaantuu loppuraskautta kohti.
Rv 21 aikoihin, oli eri neuvolatäti, joka katsoi painonnousuani (n. 500g/viikko) ja sanoi, että painon ei pitäisi vielä tässä vaiheessa raskautta nousta ollenkaan! Kyseli ankarasti, että syönkö herkkuja ja sokeria, mitä siis en ahda naamaani, en muutenkaan pidä makeasta.
Kohta olisi rv 25 neuvola edessä ja taas vuorossa eri neuvolatäti. Ahdistaa jo etukäteen, tuleeko valitusta painosta, ja olen suorastaan neuroottisena tarkkaillut vaakaa, että ei kai vain paino nouse liikaa.

Tähän mennessä painoa on siis tullut yhteensä n. 6kg lähtöpainosta.
Teinivuosien syömishäiriöstä on jäänyt kammo siihen painonnousuun ja vaa'alla käyntiin, samoin siitä että yhdessä vaiheessa kilpirauhasen oikuttelun takia lihoin reilusti hyvin lyhyessä ajassa, ja siitä sitten karistin ne tekstin alkupuolella mainitut 20kg enkä tosiaan halua niitä takaisin.

Ultrissa kuitenkin todettu että vauvan koko vastaa viikkoja ja mulla on myös kaikki arvot olleet kohdillaan, mutta :(

kuuden kilon painonnousu on tuossa vaiheessa TÄYSIN normaali. Sano vaan tädille, että paino nousee suositusten mukaan. MInkälainen systeemi teillä on, kun joka kerta on eri terkka? Täällä vaihtuu vain pakottavasti syystä tai äidin toiveesta.

Kyllä täälläkin yleensä sama terkka on. Mutta se joka minulla oli eka kerralla, jäikin sairaslomalle, ja toisella ja kolmannella kerralla oli hänen sijaisensa.. Sitten taas sijaisia..
Ja joo ei sen 6kg pitäisi älytön mielestäni olla jos ajattelee, että raskaus on kuitenkin kohta viikolla 25. Mutta tulee paha mieli kun se yksi terkka sanoi noin. Paino on mulle arka asia tuon takia mitä tekstissä selitin.. Tuntuu että jos se paino nyt sittenkin nousee liikaa? Harmittaa jo muutenkin etten saa liikkua entiseen malliin tämän sairastelun takia, mutta lääkärit ja kaikki hokeneet mulle, että ota rauhallisesti nyt liikunnan kanssa kun et ole terve, että se on vauvankin parhaaksi etten rasita itseäni..

Minullekin neuvolatäti marmatti painosta jota tuli lähes 30 kg. Synnärille jäi ekat 10 kg, oli tajuttomasti nestettä, ja ekan imetyskuukauden aikana lähti toiset 10 kg. Minulla imetys riuduttaa kropan nopeasti, ilman lisäkiloja olisi varmasti tullut maidon riittävyyden ja maidon nousun kanssa ongelmia. Minäkään en herkkuja syönyt koko ajan, kroppani vaan tietää paremmin miten se toimii.

No kun en ole minäkään syönyt mitään herkkuja, tai no kerran kuussa pidän itselleni herkkupäivän, jolloin saa syödä karkkia tai sipsiä tai jäätelöä. Muutenkaan en syö ikinä esim. pullaa, keksiä tms. Syön terveellistä perusruokaa, säännölliset ruokailuajat, ja eipä ole mielestäni isoja annoksetkaan.
En tosiaan ihan huippukunnossa painon suhteen ollut ennen raskautta, olisin voinut n. 3-5kg pudottaa, mutta painoindeksi oli ihan normaali, ja kyllä olen urheillut ja syönyt terveellisesti.
No, tututkin on kertoneet, että kyllä heilläkin painoa tuli, mutta nopeasti putosikin imetyksen myötä, mutta harmittaa tuo saarnaaminen.. Nyt kauhulla odottelen että mitä seuraava neuvolakerta tuo tullessaan, mitä sanovat painosta..

Mulla raskauden alussa bmi 23 ja kiloja tuli 27. Synnärille jäi 3 ja 15 lähti lisää ekan kk aikana. Kympin jouduin tiputtamalla tiputtamaan. Ja tuon kymmenen kiloa olin kerännyt rv 20 mennessä. Silloin ei neuvolassa vielä sanottu mitään kun johtui tupakoinnin lopettamisesta ja pahoinvoinnin hillitsemisen yrityksestä. Rv 20 jälkeen aloin katsomaan tarkkaan mitä söin ja painoa tuli silti reippaasti lisää. Nehän kyllä lähti helpolla eli johtui varmaan hormooneista.
Tuo 6kg on kyllä mun mielestä ihan normaali määrä :)

No minä olen sellanen ihminen, että turpoan esim. menkkojenkin aikaan ihan hillittömästi vatsasta. Eli ehkä hormonit vaikuttaa minullakin. Vatsa on toki kasvanut jo muutenkin mutta kyllä siinä on turvotustakin mukana, kun maha on milloin täynnä ilmaa, ja milloin mulla on ollut ummetusta, mikä on varmaan tullut vaivaksi kun ei kunnolla pääse "rääkkäämään" itseään liikunnalla, koska en oo ikinä eläessäni aiemmin ummetuksesta kärsiny.. Kun aamulla herätessä, ja illalla vertaa esim. ylävatsaa niin kyllä huomaa että on turvotustakin matkassa.

Toivottavasti nyt ei se seuraava terkkari ala painosta motkottamaan.. Vaikka tuo ehkä normaali määrä onkin niin musta tuntuu pahalta sellanen huomauttelu, ja heti alettiin viimeksikin, että syötkö herkkuja, ja en tiedä uskoiko ne kun sanoin että en syö.. Entisenä syömishäiriöisenä ei ole yhtään mukavaa, ja vasta kun on laihduttanutkin reilusti, niin ihan normaali raskauden painonnousukin tuntuu ikävältä, kun tuijottelee niitä vaakan lukemia.