Raskauden mahdollisuus/todennäköisyys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kauhuissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kauhuissaan

Vieras
Olin toukokuun puolivälissä yhdynnässä ex-poikaystävän kanssa (virhe, myönnän!), syön pillereitä jo monetta vuotta ja yhtään ei ole unohtunut. Lisäksi käytettiin kumia, mutta jätkä otti sen kesken kaiken pois, mutta ei tullut sisään kuitenkaan.

Menkat on nyt tullut 3 kertaa ja mielestäni normaaleina. Tein toisia menkkoja odottaessa varmuuden vuoksi r-testin ja se oli nega. Kuitenkin vatsa on ollut omituisen tuntuinen kaiken aikaa ja hirveän turvoksissa. Olen kyllä tässä kesällä syönyt ja juonut miten sattuu, joten luonnollista lihomistakin on, mutta näkyy etenkin vatsassa pömpötyksenä ja housujen vyötärö kiristää.

Kaiken järjen mukaan en ole raskaana, mutta jotenkin noi vatsan oudot tuntemukset ja pömpötys pistää miettimään. Tietysti tää jatkuva ajattelu voi saada kai aikaan "oireita", vai? Seksistä on aikaa 11vko ja olisin kai 13-rv jo? Jos olisi niin hullusti, että olenkin raskaana, niin onko abortti jo myöhäistä saada? En ole aiemmin mennyt lääkäriin, kun todennäköisyys hommalle on niin pieni ja luulen olevani vain vauhko tän asian suhteen (etenkin, koska lapsen isä olisi exä, ja se ei ole hyvä juttu...).

Olen juhlinut alkoholin merkeissä tässä kesällä aivan liikaa, ja sairaalloisesti, jos ajattelee, että olisin raskaana :( Mitkä riittää perusteeksi abortille tässä vaiheessa? Siis jos olisinkin raskaana...

Olin toukokuun puolivälissä yhdynnässä ex-poikaystävän kanssa (virhe, myönnän!), syön pillereitä jo monetta vuotta ja yhtään ei ole unohtunut. Lisäksi käytettiin kumia, mutta jätkä otti sen kesken kaiken pois, mutta ei tullut sisään kuitenkaan.

Menkat on nyt tullut 3 kertaa ja mielestäni normaaleina. Tein toisia menkkoja odottaessa varmuuden vuoksi r-testin ja se oli nega. Kuitenkin vatsa on ollut omituisen tuntuinen kaiken aikaa ja hirveän turvoksissa. Olen kyllä tässä kesällä syönyt ja juonut miten sattuu, joten luonnollista lihomistakin on, mutta näkyy etenkin vatsassa pömpötyksenä ja housujen vyötärö kiristää.

Kaiken järjen mukaan en ole raskaana, mutta jotenkin noi vatsan oudot tuntemukset ja pömpötys pistää miettimään. Tietysti tää jatkuva ajattelu voi saada kai aikaan "oireita", vai? Seksistä on aikaa 11vko ja olisin kai 13-rv jo? Jos olisi niin hullusti, että olenkin raskaana, niin onko abortti jo myöhäistä saada? En ole aiemmin mennyt lääkäriin, kun todennäköisyys hommalle on niin pieni ja luulen olevani vain vauhko tän asian suhteen (etenkin, koska lapsen isä olisi exä, ja se ei ole hyvä juttu...).

Olen juhlinut alkoholin merkeissä tässä kesällä aivan liikaa, ja sairaalloisesti, jos ajattelee, että olisin raskaana :( Mitkä riittää perusteeksi abortille tässä vaiheessa? Siis jos olisinkin raskaana...[/quote]

Parhaiten saat selville oletko raskaana, niin verikokeella. Se on luotettava. Aborttia ei mun mielestä saa tehdä kovin kevein perustein, esim raiskaus tai muu, niin saa tehdä. Ei käy perusteeksi joku vahinko tai muu ettei voi saada nyt lasta.
Itse kun pohtii, niin saa itselleen vaikka valeraskauden aikaiseksi, siis kaikkia oireita. Niinkuin koirat=) Mulla oli sama juttu pari vuotta sitten. Menkkoja ei tullut ja pelkäsin olinko tullut raskaaksi ehkäisystä huolimati. Laskin että olen jo pitkällä jos olen. Sain pähkäilyllä kaikkia oireita, huonovointisuuden aamulla, vatsa turposi jne. Menin verikokeeseen parin apteekin raskaustestin jälkeen ja selvisi etten ollut raskaana. Kyllä helpotti! Mars raskaustestiin. Yksityiselle voit mennä vaikka samantien, painat vaan respaan ja sanot että haluat verikokeen raskaustestiin. Jonotat labraan ja saat vastauksen samantein. Helppoa ja maksoiko jotain 20 €.

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Aborttia ei mun mielestä saa tehdä kovin kevein perustein, esim raiskaus tai muu, niin saa tehdä. Ei käy perusteeksi joku vahinko tai muu ettei voi saada nyt lasta.
.

Puhutko nyt omasta mielipiteestäsi vai yleisestä käytännöstä?!!? Suomi kuuluu maihin, joissa abortin saa myös ns. "sosiaalisin perustein".

Ap:lle, pillerit ovat oikein käytettynä varsin luotettava ehkäisymenetelmä. Sinuna en siis olisi "kauhuissaan". Raskaustesti kannattaisi ehkä käydä teettämässä oman mielenterveytesi takia; ettet saa stressin aiheuttamia muita vaivoja tms.

Alkuperäinen kirjoittaja calm down...:
Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Aborttia ei mun mielestä saa tehdä kovin kevein perustein, esim raiskaus tai muu, niin saa tehdä. Ei käy perusteeksi joku vahinko tai muu ettei voi saada nyt lasta.
.

Puhutko nyt omasta mielipiteestäsi vai yleisestä käytännöstä?!!? Suomi kuuluu maihin, joissa abortin saa myös ns. "sosiaalisin perustein".

Niin mutta saako sen 12vko jälkeen?

En puhu omasta mielipiteestä vain Suomen laista.

Raskauden keskeytyksen edellytykset
Suomessa raskauden keskeytys ei lain mukaan ole vapaa. Raskaudenkeskeytykseen tarvitaan tapauksesta riippuen joko yhden tai kahden lääkärin lähete tai terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen lausunto, ja raskaudenkeskeytyksen saa suorittaa vain luvan saanut sairaala.

Ennen 12. raskausviikkoa raskaus voidaan keskeyttää, jos lapsen synnyttäminen ja hoito olisi kohtuuton rasitus, lapsi on saanut alkunsa raiskauksesta, äiti on yli 40-vuotias tai alle 17-vuotias, naisella on jo neljä lasta tai lapsen epäillään olevan vammainen. Myöhempään raskaudenkeskeytykseen tarvitaan aina terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen myöntämä lupa, joka myönnetään äidin nuoren iän, lapsen vakavan vamman tai muiden painavien syiden perusteella. Viimeinen takaraja on 20. raskausviikko, lapsen vamman kohdalla 24.