Raskauden keskeytys Downin syndrooman vuoksi

  • Viestiketjun aloittaja anon
  • Ensimmäinen viesti
En miettis hetkeäkään, aborttiin menisin. Elämä menis aivan liian hankalaksi, enkä downin kanssa kehtaisi minnekään mennä, saati kenellekään sanoa, jos mulla sellainen olisi. Kai se on hienoa, että on ihmisiä, jotka jaksavat ja haluavat. Ja jotka pitävät downia vain pienenä "luojan luomana virheenä" ja miettivät, että sille on joku jalompi tarkoitus. :D Mutta niin, itse tiedän, etten voisi rakastaa down-lasta samalla tavalla kuin normaaleja lapsiani, enkä haluaisikaan.

Mutta niin, miehän oon niin kamala, että abortoisin terveenkin sikiön. :whistle:
 
viras
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Jos nyt kysytään niin varmaan keskeyttäisin,siis jos seulat hälyttäisi ja punktio olisi positiivinen. Minusta ei olisi loppuelämäksi huolehtimaan hänestä.
Mitäs jos seulat ok, mut lapsi olisin kuitenkin sairas tai vammautuisi esim. synnytyksessä, hylkäisitkö lapsesi?
En tietenkään,mutta täällä olinkin kyse downista..
Aina down ei näy seulonnoissa tai ultrassa ym. Miten toimit jos luulet saavasi terveen lapsen ,mut synnytätkin down-lapsen, hylkäätkö?
 
ajattelin esikoista odottaessa, että jos olis down-lapsi, niin abortoisin. Nyt kun lapsi on maailmassa terveenä, niin ajattelen ihan toisin. En voisi abortoida downin takia mahdollista seuraavaa lasta, vaan olis meille oikein tervetullut. Esim 13-trisomia olis aivan eri asia.
 
vammaisen äiti
Eräiden vastaukset on täällä aika naiveja. Ikinä en lastani vaihtaisi, mutta joka sanoo, että vammaisen lapsen vanhemmuus ei ole uhrautumista ei tiedä mistä puhuu. Ei sitä uhrautumista ole pakko ottaa maailman loppuna, mutta kyllä se vammaisen lapsen hoitaminen omaa(kin) tulevaisuutta ja valintoja aika lailla rajoittaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vammaisen äiti:
Eräiden vastaukset on täällä aika naiveja. Ikinä en lastani vaihtaisi, mutta joka sanoo, että vammaisen lapsen vanhemmuus ei ole uhrautumista ei tiedä mistä puhuu. Ei sitä uhrautumista ole pakko ottaa maailman loppuna, mutta kyllä se vammaisen lapsen hoitaminen omaa(kin) tulevaisuutta ja valintoja aika lailla rajoittaa.
juu tai sairaan lapsen... kyllä se on ihan eri asia että lapsi on sairas kuin se että on perusterve lapsi :|
muoks.. ja down-lapsilla on vielä suurempi riski olla sen downin lisäksi myös sairaita
 
Alkuperäinen kirjoittaja viras:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Jos nyt kysytään niin varmaan keskeyttäisin,siis jos seulat hälyttäisi ja punktio olisi positiivinen. Minusta ei olisi loppuelämäksi huolehtimaan hänestä.
Mitäs jos seulat ok, mut lapsi olisin kuitenkin sairas tai vammautuisi esim. synnytyksessä, hylkäisitkö lapsesi?
En tietenkään,mutta täällä olinkin kyse downista..
Aina down ei näy seulonnoissa tai ultrassa ym. Miten toimit jos luulet saavasi terveen lapsen ,mut synnytätkin down-lapsen, hylkäätkö?
Mutta punktiossa näkyy...

Jos mulle syntyisi vammainen lapsi niin en hylkäisi, mutta jos tietäisin etukäteen niin mitä luultavemmin abortoisin.
 
Non compos mentis
Mulla on kyllä lapsiluku jo täysi. Mutta tällä kokemuksella, esikoinen kun on astmaatikko, allerginen lapsi, paha atopia sekä joitain vaikeasta synnytyksestä aiheutuneita oppimisvaikeuksia, kielellisiä vaikeuksia jne., en lähtisi vammaista lasta synnyttämään. En kyllä synnyttäisi enää yhtään mitään lasta, ei sillä... Mutta kun näinkin "terveen" ja "normaalin" kanssa on vaikeaa, niin miten hankalaa sitten voisi vielä olla? En haluaisi synnyttää ketään laitoselämää varten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pp:
näen kyllä eron. mutta terveeksi luultu lapsi voi olla pahemmin sairas ku valmiiksi sairaaksi tiedetty lapsi. ni miten ihmeessä äiti sellaista jaksaa hoitaa jos ei oisi jaksanut valmiiksi sairaaksi tiedettyähään...
Jos on pakko niin jaksan. Mutta en halua tieten tahtoen vammaista lasta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja viras:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Jos nyt kysytään niin varmaan keskeyttäisin,siis jos seulat hälyttäisi ja punktio olisi positiivinen. Minusta ei olisi loppuelämäksi huolehtimaan hänestä.
Mitäs jos seulat ok, mut lapsi olisin kuitenkin sairas tai vammautuisi esim. synnytyksessä, hylkäisitkö lapsesi?
En tietenkään,mutta täällä olinkin kyse downista..
Aina down ei näy seulonnoissa tai ultrassa ym. Miten toimit jos luulet saavasi terveen lapsen ,mut synnytätkin down-lapsen, hylkäätkö?
Mutta punktiossa näkyy...

Jos mulle syntyisi vammainen lapsi niin en hylkäisi, mutta jos tietäisin etukäteen niin mitä luultavemmin abortoisin.
Niin, jos se tehdään. Moni down -lapsista syntyy kuitenkin ihan yllättäen, ei ole ollut syytä tehdä punktiota edes veriseuran+np -ultran pohjalta. Toisaalta veriseula voi antaa virheellisiäkin hälyjä, jotka sit punktiossa osoittautuvatkin kromosomeiltaan terveiksi lapsiksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pp:
näen kyllä eron. mutta terveeksi luultu lapsi voi olla pahemmin sairas ku valmiiksi sairaaksi tiedetty lapsi. ni miten ihmeessä äiti sellaista jaksaa hoitaa jos ei oisi jaksanut valmiiksi sairaaksi tiedettyähään...
On pakko jaksaa vaikkei jaksaisikaan. Ei ole muuta vaihtoehtoa.
 
riippuis siitä,onko näkyvillä muita poikkeamia,kuten ongelmia sydämes tmv.jos olisi pahasti sairas syntyessään,tekisin abortin..
mutta jos ei muuta ns. vikaa olisi,niin toki pitäisin..kaverilla on kohta vuoden ikäinen down lapsi,ja aivan mahtava tapaus :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Trisomia21:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tekisi aborttia. JOkaisella on oikeus syntyä-
Oikeus ehkä, onko velvollisuus?
Nimenomaan. Melkein aina kun tästä aiheesta puhutaan, niistä jotka eivät abortoisi tehdään jotenkin pyhimyksiä ja keskeytykseen päätyvistä huonoja ihmisiä.

Onko reilua, että vanhemmat tietoisesti haluavat lapsen, jolle on heti kättelyssä jaettu "huonot kortit" ? Elämä on terveenä syntyneillekin ihan riittävän haasteellista.

 
jeejee
Alkuperäinen kirjoittaja dogtor:
riippuis siitä,onko näkyvillä muita poikkeamia,kuten ongelmia sydämes tmv.jos olisi pahasti sairas syntyessään,tekisin abortin..
mutta jos ei muuta ns. vikaa olisi,niin toki pitäisin..kaverilla on kohta vuoden ikäinen down lapsi,ja aivan mahtava tapaus :heart:
on varmaan, mutta ottaisitko itelles??
 
Trisomia21
Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
Surullista lukea joitain tekstejä.. Vaikka en kovin uskonnollinen ihminen ole, silti sitämieltä että jokainen lapsi on lahja ihmiselle, ja jumala antaa ihmiselle sen minkä hän jaksaa kantaa :heart: Aamen.
Jumala on myös tehnyt ihmisestä niin viisaan että on antanut lääketieteen kehittyä. Hyväksynet kuitenkin itselläsi elinsiirron yms?
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
Surullista lukea joitain tekstejä.. Vaikka en kovin uskonnollinen ihminen ole, silti sitämieltä että jokainen lapsi on lahja ihmiselle, ja jumala antaa ihmiselle sen minkä hän jaksaa kantaa :heart: Aamen.
Jaa? Mä en jaksa uskoa, että mitään niin julmaa olentoa onkaan, joka on määrännyt pienille lapsille kestettäväksi vaikka insestin tai jotain muuta kamalaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Trisomia21:
Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
Surullista lukea joitain tekstejä.. Vaikka en kovin uskonnollinen ihminen ole, silti sitämieltä että jokainen lapsi on lahja ihmiselle, ja jumala antaa ihmiselle sen minkä hän jaksaa kantaa :heart: Aamen.
Jumala on myös tehnyt ihmisestä niin viisaan että on antanut lääketieteen kehittyä. Hyväksynet kuitenkin itselläsi elinsiirron yms?
Hmm.. Nyt en oikein hoksaa miten elinsiirto tähän liittyy. Kyllä, jos voin ihmisen hengen pelastaa omalla elimelläni, sen hänelle suon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
Surullista lukea joitain tekstejä.. Vaikka en kovin uskonnollinen ihminen ole, silti sitämieltä että jokainen lapsi on lahja ihmiselle, ja jumala antaa ihmiselle sen minkä hän jaksaa kantaa :heart: Aamen.
Mulla olisi aika monta surullista juttua kerrottavana siitä kuinka se lapsi ei todellakaan ole ollut lahja ihmisille. :/
Mut en viitsi tästä aiheesta enempää, paljon nähneenä en todellakaan tuomitse niitä äitejä jotka valitsevat toisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
Surullista lukea joitain tekstejä.. Vaikka en kovin uskonnollinen ihminen ole, silti sitämieltä että jokainen lapsi on lahja ihmiselle, ja jumala antaa ihmiselle sen minkä hän jaksaa kantaa :heart: Aamen.
Jaa? Mä en jaksa uskoa, että mitään niin julmaa olentoa onkaan, joka on määrännyt pienille lapsille kestettäväksi vaikka insestin tai jotain muuta kamalaa.
Se on ihmisen kieroutunut mieli sitten se. Hain tällä kommentilla sitä, että olen aina itse uskonut että ihminen saa sen minkä jaksaa kantaa. Pointtisi on kyllä hyvä.
 
Downin syndrooma lievimmässä muodossaan ei välttämättä niin kauheasti vaikuta lapsen/vanhemman elämänlaatuun, että sen perusteella abortoisin. Mutta kun sitä ei vissiin voi etukäteen tietää, kuinka paha Down-tapaus on kyseessä? Jos sattuisikin sitten tulemaan semmoinen vakavampi tapaus....

Olisi varmasti rankkaa hoitaa millään lailla sairasta lasta. Mutta itselleni on täysin mahdoton ajatus, että minä kestäisin katsella lapseni jatkuvia fyysisiä kärsimyksiä. Miksi aina vaan jankutetaan siitä, jaksaako hoitaa sairasta lasta vai ei? Minä en vain kestäisi sitä, että lapseni joutuu jatkuvasti kärsimään.


:(
 
Mun eka raskaus päättyi keskenmenoon. Halusin niin kovasti sen jälkeen lapsen, että olisin "huolinut" vaikka kaksipäisen. En siis olisi mistään hinnasta keskeyttänyt uutta alkanutta raskautta.
Mutta nyt kun on jo yksi lapsi olemassa, pitäisi vähän miettiä omaa jaksamista.
 

Yhteistyössä