Raskauden aikainen painonnousu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aapee"

Vieras
Olen raskaana rv27. Lähtöpainoni ennen raskautta oli 88,5 kg, joten olen siis ylipainoinen. Alussa painoni putosi 84,5 kiloon, mutta nyt painan jo 90 kg :( huomenna on neuvola taas ja jännittää ihan hirveästi että saanko taas kuunnella valitusta liiallisesta painonnoususta :( paljonko teillä on noussut paino rv 27 mennessä? :)

Hei! Mulla oli ekaa odottaessa noussut jonkun 10kg mutta olin silloin alipainoinen ja painoa tuli siis 22kg ja painoin raskauden lopussa 62kg. Tokasta paino oli noille viikoille tippunut 5kg kun oli jäänyt kiloja esikoisesta ja ehkä hieman ylipainoa oli niin ei haitannut. Nyt odotan kolmatta ja painoa 65kg lähtöpaino 62kg ja viikkoja 20.

Viikon 27 lukemia en muista, mutta ensimmäisen lapsen kohdalla painoa oli tullut viikolle 20 mennessä kymmenen kiloa, lähtöBMI 21.

Nyt odotan toista noin viikolla 20, lähtöBMI taas 21, ja painoa tullut ehkä kolme kiloa. Samalla tavalla olen mielestäni syönyt.

Eka raskaudessa viikoilla 27+1 painoa tullut lisää 7kg lähtö paino 84,8. Toisessa raskaudessa 28+2 paino pudonnut 2kg lähtö paino 89,1kg. Ja kolmannessa raskaudessa 27+1 kiloja tullut jo melkein 10kg ja tällöin lähtö paino 77,6. =D Ekassa raskaudessa sain aina kuulla nauvolatätin kommentteja =/

[QUOTE="Heivaan";27442128]Joo, kyllähän se ihan kauheaa on, jos raskauden kahdella ekalla kolmanneksella tulee yhteensä peräti 1,5 kg painoa...![/QUOTE]

Niin, mutta ylipaino ei ole mitenkään terveellistä.

Oma kokemukseni on että painonnousua on hyvin vaikea estää raskauden aikana. Itselläni oli paino noussut jo kolme kiloa ennen ensimmäistä neuvolaa ja yhteensä tuli 16 kg lisää. Ruoka maistui paremmin kuin hyvin, oli NÄLKÄ! Söin suuria annoksia ja jouduin välillä nousemaan yölläkin sängystä syömään.
Lapsi syntyi terveenä ja normaalipainoisena, paino lähti hyvin tippumaan imetyksen ja hormoonien aiheuttaman ruokahaluttomuuden vuoksi. Kaikki lähti mitä tulikin.

samat lukemat ja viikot, eikä valituksia neuvolatädiltä. Viimeksi sanoi, että sopivasti on paino noussut olemassaolevaan painoon nähden ja kehoitti jatkamaan samaan malliin. Ja ihan normisti olen elänyt. Aiemmissa raskauksissa paino kertynyt samaan malliin ja lapset olleet sopivia/pienehköjä.

Nousu on kyllä aika yksilöllistä. Itse olen reippaasti ylipainoinen ja miinuksella olin tuossa vaiheessa. Ekasta ei kiloja tullut ollenkaan, toisesta tuli kolmisen kiloa.

Mulla oli tullut tuohon mennessä eka raskaudessa about 15kg ja ennestäänkin oli ylipainoa... :D Joo, eihän se terveellistä ole, mutta minkäs teet. Neuvolassa onneksi ei pajatettu sen kummemmin, kun itsekin olen alalla, kyllä tiedän ja tiesin riskit. Mitään rd:tä tai muuta ei tullut vaikka lopulllinen painonnousu oli 30kg, normaali alatiesynnytys ja terve lapsi syntyi. Koko painokin lähti vuodessa pois, että ei hätiä.

Joten tuollainen 1,5kg:n painonnousu on ihan peace of cake. Jos joku terkka jaksaa repiä siitä pelihousut, niin sittenpähän repii :)

Yhteistyössä