Millä konsteilla (turvallisesti) painoa alas raskaana ollessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rämäroosa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rämäroosa

Vieras
Vai voinko ihan huoletta kärvistellä nälässä muutaman päivän? Ensimmäisessä neuvolaan (rv 8) mennessä minulle oli tullut 3 kg painoa lisää verrattuna "ennen raskautta" painoon. Painoin siis ennen raskautta 54 kg ja ensimmäisessä neuvolassa 57 kg. Sanoin terveydenhoitajalle, että ennen menkkoja tulee muutama kilo turvotusta helposti mutta viimeaikoina minulla on ollut järkyttävä nälkä kokoajan ja jos en ole syönyt on tullut huono olo eli ruoka on kyllä maistunut poikkeuksellisen hyvin. Sain kuitenkin kamalan saarnan siitä, että paino ei saisi yhtään nousta tässä vaiheessa raskautta, koska muuten olen isoissa ongelmissa painoni kanssa raskauden jälkeen. Maanantaina on seuraava neuvola (rv 13) ja kauhukseni huomasin, että vaaka näytti 57,5 kg ja minulla ei ollut kuin t-paita ja alusvaatteet. Neuvolaan kun menen farkuissa ja paksummassa paidassa näyttää vaaka taas enemmän.

Ikinä en ole elämässäni syönyt niin terveellisesti kuin raskaudenaikana, mutta useammin ja ilmeisesti aivan liian isoja annoksia :( Millä ihmeellä saan muutaman kilon maanataihin mennessä pois kun ei taas huvittaisi kuunnella sitä järkyttävää saarnaamista painonnoususta.

Erfads: Kyllä sinäkin olisit tehnyt, jos olisit kuullut sellaisen ripityksen ja saarnan. Lisäksi terveydenhoitaja kävi terveellistä ruokavaliota käsittelevän oppaan sanasta sanaan läpi ja painotti vielä poislähtiessäkin asian tärkeyttä. Itse en ollut ennen neuvolaa huolissani painostani kun tiedän, että kroppani kerää esim. ennen menkkoja nestettä runsaasti jotka häviävät parissa päivässä kun menkat alkaa mutta neuvola käynti kyllä muutti käsitykseni painostani täysin.

Painon pudottaminen raskausaikana ei ole suositeltavaa. Varsinkin sun tilanteessa, jossa painoa on kovinkin vähän. Nälässä et voi kärvistellä - sikiö ei saa tarpeeksi ravitoa kun oma kroppasikaan ei saa. Paino nousee raskausaikana, joillain enemmän, joillain vähemmän. Runsaasti ylipainoiset äidit saattavat (siis saattavat!) laihtua muutamisen kiloa tai painoa ei tule paljoa lisää JOS syö terveellisesti, eli muuttaa ruokailutottumuksiaan sen verran että jättää joitain asioita pois ja liikunnan avulla. Sulla toi paino on niin vähäinen et en voi sanoo muuta ku sen, että missään nimessä älä tietoisesti rupea laihduttamaan, vaan syö terveellisesti ja liiku jonkin verran. Raskaanakin ollessa voi harrastaa vaikka mitä liikuntamuotoja, mutta repimään ei kannata ruveta. Neuvolassa jos mainitsevat painon noususta, kysy millä voit estää sen nousua. En kyllä usko että tuolla painolla neuvolassa paljonkaan mutisevat. Missään nimessä älä rupea kärvistelemään nälässä - syö mieluummin paljon sellaista ruokaa missä ravintoarvo on suuri energian määrään nähden, kuten kasviksia yms.

Lapsesi parhaaksi.

Neuvolassa harvemmin ovat esim. Kätilöitä -.-' painon seuraaminen on neuvolassa vapaaehtoista, sanot että et suostu vaa'alle nousemaan jos siitä seuraa saarna. Jos kerta syöt terveellisesti, ei heillä pitäisi olla mitään napisemista. Se on joskus ihmiskohtaistakin, neuvolatäti voinee olla jonkinlainen kauhee painonkyttääjä omassa elämässään mut kerta kun oot normaalipainoinen niin ei sais tollalailla ruveta saarnamaan. Sano suoraan. Jos ei auta, pyydä vaihtoa jollekin muulle.

Jotenkin hankalaa uskoa, että ap:lle on sellaista sanottu tuolla lähtöpainolla. Mulla oli lähtöpaino 70kg (pituutta hieman alle 160) ja rv12 mennessä painoa oli tullut 5kg, neuvolantäti ei saarnannut yhtään mitään eikä kertaakaan sanonut, että painoa ei sais tulla yhtään.

Kun omasta mielestäni en ole edes elänyt mitenkään epäterveellisesti aikaisemminkaan mutta nyt olen ollut vielä tarkempi. Herkkuja tosin söin ennen noin 2-3 kertaa viikossa, mutta nyt olen syönyt vain kerran viikossa. En syö eineksiä ja aamupalani on melkein poikkeuksetta 2,5 dl marjoja, noin 1 dl mautamatonta jogurttia, siivu ruisleipää margariinilla ja kurkulla. Välipaloiksi syön kasviksia ja hedelmiä (banaaniakin olen syönyt vain harvoin), lounas tosin runsaampi.

Ryhmäliikunnassa (spinning/ RVP,/Zumba käyn vaihtelevasti miten sopii aikatauluun parhaiten) 3-4 kertaa viikossa ja pyöräilen esim. työmatkat ympäri vuoden.

Sä oot saanu jonkun ihme vouhottajan terkkariksi. Raskauden alussa tulee muutama kilo painoa kun elimistön nestemäärä kasvaa ja turvotustakin voi jo olla.
Jos ja kun itse tiedät syöväsi terveellisesti niin vaihda terkkaria tai älä mene vaa'alle enää.

Tosissaan, joku neuroottinen neuvolatäti on tainnu kohalle osua. Jos susta löytyy sisua, sano suoraan ja napakasti et tommonen ei vetele - eri asia olis jos sulla olis paljon ylipainoa, mutta ei sillonkaan sais tollasia sammakoita mennä neukkutädit sanomaan, ottaispa huomioon et joku joka on vaikka joskus sairastanu syömishäiriön tai ottaa tuollaiset kommentit liikaa itseensä (kukapa ei?), saattais ruveta yltiöpäisesti laihduttamaan vaarantaen itsensä ja sikiön.

Zumbasta ja spinningistä sanoisin sen verran et mitä pidemmälle mennään, se ei oo enää ihan suositeltavaa. Oman kropan rajoissa ja jo pelkkä reipas kävelykin, tai vähemmänkin reipas on jo omiaan raskausaikana.
Uinti on myös hyvä.

Mut ihan tosissaan, painonseuranta on ittestä kiinno - voit myös kieltäytyä siitä.

Olen kai siitä onnellinen ettei minun ole aikaisemmin tarvinnut miettiä tai stressata painoni kanssa vaan paino pysynyt "aikuisiän" (olen siis nyt 31) suht samana, joten ehkä siksikin aloin stressata asiasta näin paljon.
Neuvolan terkkari oli kyllä hirveän nuoren näköinen sijainen (en usko että oli kokemusta kovin paljoa koska tarkisti lähes kaikki asiat esitteestä tai koneelta) ja oli itse todella laiha.

No se selittää. Heille on koulutuksessa varmaan puhuttu näistä painojutuista, ja hän ottaa liianki tosissaan. Mahtaako olla ikinä itse ollut raskaana, kerta kun laihakin on nii vois kuvitella et ihannoi sitä ettei painoa tulis paljoo ja pelkää liiallista nousua - saarnat siis tulee enemmä henkilökohtaiselta tasolta kuin ammatillisesta.

Itselläni 173 cm ja lähtöpaino oli 67 kg ja synnytyssalissa 90 kg... 7 kg siitä jäi vararenkaaksi synnytyksen jälkeen. Mulla kroppa kerrytti nestettä aivan hirveästi ja lopussa tuli painoa kun liikkuminen kävi hankalaksi nesteiden kertymisen vuoksi. Nyt toisessa tv 25 menossa ja 7 kg tullut painoa.. Saa nähdä kerkeekö vielä nousta 90 kg tämäkin kun nesteitä alkaa kertymään. Ekassa oli näille viikoille kertynyt jo 11 kg. Neuvolassa eivät ole huomautelleet juurikaan painosta. Kunhan tämä raskaus ja imetys on ohi niin laihdutan takas 67 kg. Sinuna kuuntelisin enemmän itseäni ja kroppaa kuin neuvolantätiä... Sinä tiedät parhaiten miten kroppasi toimii ja mitä syöt.. Jos itselläsi ei ole muutettavaa niin ei siihen neuvolallakaan ole nokan koputtamista. Tsemppiä raskauteen!

Yhteistyössä