liiallinen lihominen ja neuvola

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla nyt 24+2 ja kiloja tullut 10.. Kauhulla kattelen lukemia. Varsinkin kun liikun ja olen fyysisessä työssä, niin tuntuu käsittämättömältä miten ne keertyy..Herkkuja tulee kyllä syötyä, mutta ei liialti. Eilen kyyläilin peiliä, niin ei vartalossa kyllä mikään muu ole muuttunut paitsi maha, että kaikki ne kilot vatsassa on. Ja neuvolassa sanoi että höpö höpö älä ressaa, että ennemmin kannattaisi huolestua jos painoa ei tule.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 09:31 VIERAS kirjoitti:
Eiköhän tämä aihe ole jo käsitelty. Jokainen huolehtikoot omasta painostansa ja jättää muiden arvostelut.

Iloista viikonloppua kaikille!! Nautitaan raskauksistamme! :)

Aivan, huolehdi sinä omista asioistasi äläkä kommentoi turhaan pinoa, jos aihe ei sinua kiinnosta. Ei se ole sinulta pois, jos mammat haluavat jostain asiasta vatvoa vaikka vuoden. On tämä ainakin paljon fiksumpi pino kuin ne ainaiset ruoka-aineketjut tai nuo "olenko raskaana" kysymykset... :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 17:35 hiidi kirjoitti:
moi
olen miettiny joskus tota vaaalle menoa ja jatkuvaa punnitusta. neuvolassa mitataan kohdun korkeus, sokeri arvot pissasta ja verenpaine ja hemoglobiini(menikö oikein?). Onko painon tarkkailu siis todella välttämätöntä ja onko meidän neuvola järjestelmä liikaa vaakaa tuijottamista????

ystäväni "lihoi" raskauden aikana 12kg ja aina itki neuvolaan menoa kun joutuu vaaalle ja taas kuulee kuinka paljon on lihonnut. Minä "lihoin" 25kg joka raskaudessa ja kaikki lähti imetyksen mukana. myös äitini 155cm ja 52 kg on aina paisunut raskauden aikana noin 25kg.oman kokemuksen mukaan melkein jokainen äiti kavahtaa jatkuvaa painon tarkkailua, pysyi sitten ruodussa tai pasui kuin taikina.

joskus tuntuu että muu neuvola asiointi ja mitat jäävät painon tarkkailun varjoon?
Ihan samaa olen miettinyt..! Lukemat mitataan ja kiitos hei.

Esikoista odottaessa painoin alussa 53kg, lopussa 70kg, eli 17kg tuli painoa. Poika oli 4kg ja minä olin takaisin lähtöpainossa jo parin viikon päästä.
Toisella kerralla olin taas sen 53kg, mutta paino nousikin 80kiloon eli 27kg tuli painoa..! Aika kamalasti 152senttiselle... Itse olisin halunnut sokerirasitukseen, mutta terkka vaan tuijotti normaaliin lähtöpainoon. Rask.ajan diabetes voi ihan hyvin tulla norm.painoisellekin! Tyttö olikin melkein 5kg. Ihan lähtöpainoon en päässyt takaisin, 57kg pääsin puolessa vuodessa.
Nyt kolmannen raskauden alussa painoa oli vähän liikaa, 64kg. Nyt rv 21 ja painoa tullut vain 1,5kg. Johtuu varmaan isommasta lähtöpainosta, että tällä kertaa en paisu kymmeniä kiloja. Mutta vielähän tässä on aikaa :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 09:42 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 09:31 VIERAS kirjoitti:
Eiköhän tämä aihe ole jo käsitelty. Jokainen huolehtikoot omasta painostansa ja jättää muiden arvostelut.

Iloista viikonloppua kaikille!! Nautitaan raskauksistamme! :)

Aivan, huolehdi sinä omista asioistasi äläkä kommentoi turhaan pinoa, jos aihe ei sinua kiinnosta. Ei se ole sinulta pois, jos mammat haluavat jostain asiasta vatvoa vaikka vuoden. On tämä ainakin paljon fiksumpi pino kuin ne ainaiset ruoka-aineketjut tai nuo "olenko raskaana" kysymykset... :whistle:

En sitä mitenkään pahalla tarkoittanut. :)

Mie lihoin ekassa raskaudessa huimat 20kg jo ihan muutaman ekan raskauskk:n aikana (alkupaino tosin normaali). Syöminen ei poikennut aiemmasta. Kokonaisuudessaan paisuin n. 30kg. Loppujen lopuksi selvisi, että mulle oli silloin puhjennut kilpirauhasen vajaatoiminta! Nyt kolmatta odottaessa, kun lääkitys kohdillaan, paino ei ole noussut kuin 2kg, ylipainoa tosin oli ennen raskautta 20kg vielä jäljellä. (rv 38 menossa) Tämän raskauden jälkeen karistan loputkin ylimääräisistä kiloista pois!

mulle on tullu 33 viikolle asti 17kg lisää ja mainitse neuvolas siitä mutta ei kummempaa.

En minäkään suuremmin ruokailutottumuksia ole muuttanut.
Vähän enempi herkku välipaloja ja vähempi liikuntaa kun ei kertakaikkiaan kykene liikkumaan kuten ennen, en tokikaan ennenkään mikään superliikkuja ole ollut.

eli ei ne ruokatavat tarvitse paljon muuttua kun jo paino nousee, ja muutokset voi olla pienia ettei niihin kiinnitä huomiota.

Jos paino nousee ja turvottaa eikä ruokatottumukset muutu niin sehän on merkki raskausmyrkytyksestä.

Ei ne kilot tosiaan itselleen tule, varsinkaan kun muutama sata kaloria kuluu enempi lapseen juuri nyt. Enkä usko että lapsesi painaa 20kg syntyessää ;)

Ei ne pahalla siellä neuvolassa vaahtoa vaan juuri sinua ajatellen.
sitä varten ne on siellä. Ennemminkin sanoisin että jos loukkaannut siitä että painoasi vahditaan niin taitaa olla totta että painosi on noussut.

Itseä harmittaa kun paino on nousut paljon mutta ompahan on syyni. liian vähän vettä ja liikaa herkkuaja ja vähän liikuntaa

Joo itteä on tosi helppo huijata...

"Syön samalla tavoin kuin ennenkin" tai no.. ehkä noita karkkeja on mennyt himppusen enemmän, mutta raskaanahan se on sallittua. Niin ja se suklaapatukka jonka eilen ostin hävis hyllyltä. Mitenkähän nuo pakastimen vierasvaratkin kuluvat kuin itsestään...?

"Harrastan liikuntaa yhtä paljon kuin ennenkin" -tietenkin jumppa piti jättää, senhän kaikki ymmärtävät. No, lenkit ovat lyhentyneet myönnettäköön, tämä maha kun alkaa painaa jo aika lailla.. niin ja supisteleekin, ehkä on syytä suunnata kotiin, tulipahan henkästyä himppusen raikasta ilmaa... Ja voi hyvällä omallatunnolla kurkata jääkaappiin joskos jotain naposteltavaa löytyisi (!!!). Ei tietenkään mitään makeaa, jos vaikka sipsejä vähän, niin ja hörppy limsaa..

"Sitä paitsi, omapahan on asiani, oli miten oli"

Nämä siis omia kokemuksiani :ashamed:

Vaikka sanotaan että hoikalle tulee ja saa tulla enemmän kiloja niin ei se kuitenkaan useita kymmeniä kiloja tarkoita! Itselleni tuli ekassa raskaudessa 14kg ja lähtöpaino oli n.47kg (pituutta 160cm) ja siinäkin oli mielestäni ihan riittävästi.

Meillä on taas tosi inhimillinen ja hyvä neuvolahenkilökunta.

Itselläni ensimmäisessä raskaudessa viimeisillä viikoilla tuli painoa kilo viikossa. Söin normaalia ruokaa, mutta paljon. Nälkä tuntui olevan koko ajan.

Samoin on käynyt tässä raskaudessa (vko 37 menossa). Jo kuukauden ajan painoa on tullut himpun vajaat kilo viikossa lisää.

Neuvolatäti ei mäkätä, koska lähtöpaino on normaali ja samoin kaikki muut arvot: paineet, pissa jne. Päinvastoin lohdutteli, että kyllä ne kilot kohtuullisen nopeasti rapisee pois imettäessä.

Yhteistyössä