Raskas työ ja raskaana

Liekkö täällä ketään jolla työnkuvaan kuuluu paljon kantamista ja nostelua,vaikeita asentoja ja pitkiä tunteja?Kuinka pitkälle luulette pärjäävänne tai onko aiempaa kokemusta missä vaiheessa ei 'pysty enää'?
Meillä maatalouden harjoitus on laajentunut kymmenkertaisesti sitten viime raskauden ja pohdin milloin menee navetalla olo mahdottomaksi tai liian vaaralliseksi(istukan repeämiset jne)..viikkoja on nyt 16+ ja ainakin vielä onnistuu kaikki hommat :)
 
Olen itse pohtinut samaa. Työskentelen postinjakajana ja työhön kuuluu painavien pakettien yms kantelua, jo pelkät jakelulaatikot painavat päivästä riippuen jopa 20-30kg!!!
Nyt menossa viikot 10+5 ja vaikka lomalla olen ollutkin, niin jo tässä kotosalla esim. painavan kauppakassin kantaminen pidempään tuntuu alavatsalla :eek:
Myös selkä tulee jossain vaiheessa tuottamaan ongelmia...mieleniinnolla odotan 2 viikon päästä työhön paluuta!!

Odotan neljättä ja aiemmista en ole ollut työelämässä, joten uusi asia minullekin tämä =)
 
Olen maatalousyrittäjä ja viikkoja on kasassa 29+6.Sairaslomalla olen ollut juhannuksesta saakka.Lääkäri katsoi parhaammaksi, etten enää rasittaisi selkääni.
Tiedän mitä tarkoitat ihan omasta takaa.Neljäs muksu tulossa ja työnteko alkoi olla hankalaa, kun maha alkoi olla "tiellä" ja selkään sattui iltaisin.
Nyt olen ollut ns.paperi puolella näissä maatalon töissä ja käynyt vain katsomassa navetalla kuinka isäntä ja lomittaja työskentelevät.
Yv:tä saa laittaa ja olis muutenkin kiva vaihdella kuulumisia saman alan ihmisten kanssa.
Kaksi kertaa aiemmin olen ollut navetalla töissä ihan äippäloman alkuun saakka, joten kyllä nyt on pikkasen helpottanut oloani.
Poikax3 ja taavimaija =)
 
Mä työskentelen vanhustyössä, joten selkä ei helpolla pääse. Loman jälkeen olin ollu pari päivää töissä, ja tuntui että selkä menee katkipoikkihalki. Kotona tuntui ettei töiden jälkeen päässy edes portaita kiipeämään makuuhuoneeseen. Nyt olen hommannut tukivyön, josko siitä avun saisi. Mut kyllä olen miettinyt, että on tämä odotus niin ainut kertaista, ja oma- ja ennenkaikkea vauvan terveys tärkeintä, joten jos huonolta vaikuttaa, niin ei muuta kuin saikkua. Kyllä me mammat ehditään olla niitä yhteiskunnan hyödyllisiä työmuurahaisia vielä vuosikaudet. =)
 
Kysyisin vielä, et kuinka helpolla lääkäri yleensä antaa saikkua raskaudenaikaisten esim. selkävaivojen takia? :wave:
Mulla on selkä muutenin huono ja olen siitä ravannut esim. työfysioterapeutilla jo ennen raskauttakin, mutten juurikaan saikkua oo siitä saanu :wave: Mutta miten nyt raskaana ollessa...onkohan löyhemmät kriteerit sen suhteen?`
En todellakaan kuitenkaan aio itseäni töissä rikkoa :eek:
 
lomaa kun raskas liukuhihnatyö..nyt loma ja oikeastaan pelottaa paluu työhön.........Mulla oli ensin alaselkä ja nivuset kipeät ja sit menkkakipuilua kun vaan väkisin teki.Eli lekuri anto vkn kerralllaan saikkua ja aion mennä nytkin syksyllä sanomaan lekurille kun tää on nyt tärkein :) en tuttuta näitä raskaudest johtuvia kipuja lääkkeillä vaan levolla. :|
 
suurperheellinen ja poikax3,
eikö karjanpitäjät saa erityisäitiysvapaita? Nimenomaan fyysiset riskit kuitenkin isot, ja jos joutuu auttelee poijituksissa, toksoplasmariski ym. Paitsi jos on toksoplasmavasta-aineet entuudestaan...
Mutta kuitenkin ne nostelut, kyykkäämiset ja iskuvaarat, jotenkin tuntuu että jos vaan lomittajia saa eli itse malttaa pois olla, kannattaisi kysellä!

Mulla vaihtelevasti fyysisesti raskasta työtä, periaatteessa apuja pitäis olla saatavilla mutta työasennot usein hankalia ja paljon muita riskitekijöitä. Selkä on vaivannut koko loman ajan, saa nähdä miten käy kun töihin joutuu. Loman jälkeen on ikäänkuin pakko olla töissä pari kk kun ei sijaisia saa (yrittäjä ), mutta heti kun sijaisen saan, meinaan hakea erityisäityisavustuksia kaikkien noiden riskien takia. Tietty jos selkä ihan romuna, menee varmaan sairiksenkin piikkiin poissaolo, sitä en tiedä onko jompikumpi näin yrittäjänä ikäänkuin "parempi" taloudelisesti... Mutta todennäköisesti tulen jäämään töistä pois n. rv 25 jälkeen
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Olen itse pohtinut samaa. Työskentelen postinjakajana ja työhön kuuluu painavien pakettien yms kantelua, jo pelkät jakelulaatikot painavat päivästä riippuen jopa 20-30kg!!!
Nyt menossa viikot 10+5 ja vaikka lomalla olen ollutkin, niin jo tässä kotosalla esim. painavan kauppakassin kantaminen pidempään tuntuu alavatsalla :eek:
Myös selkä tulee jossain vaiheessa tuottamaan ongelmia...mieleniinnolla odotan 2 viikon päästä työhön paluuta!!

Odotan neljättä ja aiemmista en ole ollut työelämässä, joten uusi asia minullekin tämä =)
Meikä kans postinjakajana (yötäpäivää.) hommailee, ja koska oon työhullu niin pelottaa jo, että joudun ennen äippälomaa lopettamaan. Kuitenkin joulukiireet ja sellaset just siinä ennen äippistä... :|
Raskaus on eka ja viikkoja 9+6, joten ei mitään käsitystä tulevasta, mutta mielestäni oon aikas hyväkuntoinen, tosin painoa on ennen raskauttakin ollu viitisentoista liikaa. Nyt oon lomalla kolme viikkoa, mutta ennen lomaa en töissä huomannut muuta eroa kuin että väsytti niin maan p***eleesti...

Toisaalta oon niin hysteerinen ihminen, että en kestäis, jos omalla huhkinnallani aiheuttaisin kultapienelle jotain pahaa...
 
Pusuapina, kiva...kollega...niihin harvoin törmää!! =) :attn: Ootkos sä tuolla helmikuisissa jo? En muista :whistle: :ashamed:

Mä tiedän jo nyt, että joulun EN OLE töissä...3 jouluna olen nyt ollut ja jo siitä kokemuskesta tiedän, et viimeisillään raskaana musta ei siihen todellakaan ole!
Voi olla, että ei mene montaakaan kuukautta, kun jään jo kotiin...ei niitä laatikoita nostella mahan kanssa...vielä kun ne pitäs nostaa oman pään korkeudelle..huhhuh normaalitilassakin :eek: :eek: (olen siis lyhyt ;) )...mutta katsotaan...ja vaihdellaan kokemuksia, kun samoilla viikoilla mennään ja samaa hommaa tehdään! :attn: :attn: =)

Jahvetti 10+5
 
Jahvetti, joo kyllä mä sinne olen itseni tupannut, ja lueskellutkin ahkerasti, mutta kirjotellut vielä tosi vähäisesti... kunhan tässä nyt etenen niin tulee varmaan enempi raportoitavaa :)
Tosi kiva kun on joku, jonka hommiin voi itseään "vertailla".... :D
Tää kaikki on muutenkin mulle nii uutta...
 
minun työni on (rautakaupassa myyjänä) juoksemista ja nostelua koko päivän, paitsi että tällä hetkellä saan olla vaan kassalla lomien takia, vielä viikon saisin olla vaan kassalla mutta sen jälkeen pitäis taas jaksaa alkaa koko päivämyynnin puolella. olen nyt rv 31. eli vielä pitäis olla viis viikkoa töissä ennen äippäloman alkua kun ei mulla noita lomia oo kertyny pidettäväksi.

Olen myös osittain maatalous alalla, olin anopin kaverina navetassa pari viikkoa sitten ja totesin että jos täytyis aamua iltaa käydä lypsyllä parsinavetassa niin ei millään enää jaksais. alko sen verran juiliin mahassa. vielä rv 20 paikkeilla jaksoin hoidella nuorkarjaa omassa navetassa mutta onneksi elukat pääsivät kesälaitumille ja minun työni helpottu :)
 
Olin varastossa töissä rv 27 asti..siten saikulle ja pidin lomatkin tuossa jo.nyt ä-loma alkaa huomena.
Mun työnkuva käsitti koiranruoka säkkien lemppaamista,10-15kg.
sen jouduin lopettamaan jo todella aikasin.pomo sitten keksi mulle aina jotain pikkuhommaa kunnes rupes selkä reistaamaan kokopäivän istumisesta.
 
Ite oon vanhusten vuodeosastolla töissä ja joudun siis nostelemaan paljon. Itse koen että kun on hyvät nostoasennot ja tekee kaiken harkitusti ja repimättä yhtäkkisillä liikkeillä, ei istukan repeämistä tarvitse pelätä. Itse jäin sairaslomalle viikolla 26. En sen takia että työ olisi ollut vaaraksi lapselle, vaan siksi että selkä alkoi kipeytyä. Kuulemma viikon 24 jälkeen yleensä lantio ja selkä alkaa antaa tilaa lapselle ja tästä johtuu että selkä kipeytyy. Mulla kun oli vielä viikkoihin nähden iso maha ja osastolla 90 cm leveät sängyt oli yhtälö valmis. Neljä viikkoa meni niin että imuroida en kotona pystynyt, mutta sitten aloin pikku hiljaa kuntoutua. Ilmeisesti selkä alkoi sopeutua uutten tilanteeseen ja kun äitiysloma oli juuri alkanut pystyin kotona tekemään täyden työpäivän kärräten ja lapioiden multaa ja kontaten puskissa. Siis töihin paluu olisi kiinnostanut mutta palata ei saanut tietenkään äitiyslomalta. Nyt viikkoja on 40+1 ja tunnen olevani elämäni kunnossa ja pystyn tekemään kaikkea mitä ennen raskauttanikin. Ainoastaan ahtaisiin paikkoihin taipuminen on hankalaa. Mutta kyllä lääkärit helposti saikkua antavat kun selkä alkaa poksua. Tai varmaan riippuu lääkäristäkin, mutta äippäneuvolan lääkäri kyllä ymmärtää miksi selkä jossain vaiheessa kipeytyy. Itselläni selkäkipu aiheutti supistuksiakin, tosin ei avaavia, mutta kivuliaita rajoittamaan tekemisiäni ja pakottamaan lepoon. Mitä enemmän väsyin sitä enemmän supisteli ja pysäytti työn teon. Olen vain luonteeltani sellainen että en osaa rauhoittua kuin kovan kivun edessä ja silloinkin harmittaa. Siksi varmaan olenkin kuntoutunut niin hyvin ja saanut lihasvoimaa loppua kohden tuohon selkään. Tukivyö muuten vain pahensi selkäkipua ja iskias hermo otti itseensä. Selvästi se malli ainakaan ei oltu suunniteltu selkäkipuiselle odottajalle.

Mutta yleisohjeena sanon että kannattaa kuunnella omaa elimistöä ja tehdä se mikä hyvältä tuntuu eikä rehkiä liikaa. Usein kun tein yhtenä päivänä liikaa niin jouduin lepäilemään pari päivää että taas kykeni töihin. Eli siinä vaiheessa kun selkä alkaa kipeytyä niin ottaa heti lepo hetki ja jatkaa vasta kun kipu on hellittänyt. Eikä äkkinäisiä repiviä liikkeitä vaan tasaisia nostoja hyvissä työasennoissa ym. Tosin niin eläinten kuin vanhustenkin kanssa on se huono puoli että äkkinäisiä liikkeitä voi olla vaikea täydellisesti välttämään. Ei tarvitse kuin yksi yhtäkkinen tilanne ja vaistomainen reaktio, niin saattaa tulla vahinko. Mutta parista vahingosta huolimatta ei minulla ainakaan mitään ole kenellekään mitään sattunut. Odotan nyt kolmatta lasta ja kaikista olen ollut töissä 26-28 viikoille asti. Istukan repeäminen tarvitsee kovan voiman tai kovan iskun mahaan. Nytkin kun kyselin lääkäriltä riskiä istukan irtoamiseen liittyen, totesi lääkäri että vaaraa ei ole niin kauan kun en yritä uusia temppuja. Ja laskuvarjohyppelyä ei suositellut enää aloitettavan 15 viikolla kun kävin lapsivesinäytteellä...
;) :D
 
Helpottavaa tekstiä Käpylehmältä,ja kiitos kaikille muillekin kannanotoista B) ..mulla kans tuo iskias on ongelmana,sekä se etten ajoissa lopeta rehkimistä vaikka kipua on.Ja sitten tosissaan podetaan päivä-pari.
Mutta antoi toivoa jos olet noinkin pitkään pärjännyt töissä(vertaus vanhuksiin ja eläimiin hymyilytti,entäs eläinvanhukset.?),mulla tavoitteen ainakin rv 30 päästä mutta saas nähdä salliiko maha sen :whistle:
 
Oisko vielä muita? =) :wave:

Mulla tosiaan viikkoja nyt 12+1 ja selkä tulee kipeäksi pienimmästäkin ponnistelusta :ashamed:
Pelottaa mitä työ tuo tullessaan, kun lomalta takasin meen...onneksi vielä ens viikko aikaa huilia =)
 
Mulla on laskettu aika 7.9 ja töissä en ole ollut toukokuun puolenvälin jälkeen. Seisoma työtä teen mut ei kuulu pahemmin nostelua. Alavatsaan rupesi kävellessä käymään niin paljon etten pystynyt käveleen ku ihan etana vauhtia. Saikkua sain hyvinkin helposti. Pari kertaa olen yrittänyt tässä välillä töissä olla mut ku ei onnistu ni ei .. Mut siis ei lääkärille tarvinu pahemmin selitellä, sanoin vaan että en voi olla niin kirjotti saikkua.. Ja olen siis aika kova työnarkomaani joten alussa kyllä koville otti saikun pyyntö mut pakko mikä pakko..
 
Mun työ käsittää joko rappujen nousua (50 rappua, 3 kerroksisia, aikaa 2h), autolla ajoa pomppuisilla teillä (3-4h kerrallaan), seisomista ja painavien (20-30kg) tavaroiden nostelua :eek:

Ei taida olla ihan raskaana olevan unelmatyö?? :wave: Neuvolalääkäri ens viikolla, pitääkin puhua sen kanssa asiasta :/
 
niinhän siinä sitte kävi... oli neuvolalääkäri 18. pv ja sinä päivänä sattu tuleen todella kovaa iskias tyyppistä vihlontaa selkään...

sitten kun lääkäri tutki paikat (ja ymmärsin että on alkanu lyheneen kohdunkaula) niin sanoi vaan että taidampa kirjottaa sulle sairaslomaa... la on 21.9 ja vielä olis pitäny olla se reilu neljä viikoa töissä, mutta kyllä helpotti kun kuulin "tuomion", ei tartte kärvistellä töissä enää.

niin en ehtiny sitä sairaslomaa edes pyytää, ja lääkäri kysyi vaan että muistakko mikä päivä sun äitiysloma alkaa ja kirjotti heti loppuun asti saikkua
 
Minä työskentelen sairaanhoitajana kirurgisella vuodeosastolla, jossa välillä todella kiire ja raskashoitoisia potilaita. Olin töissä raskausviikolle 28 asti jaksoin yllättävän hyvin, vaikka selkävaivaa olikin. Sitten yhtäkkiä viime viikon ma:na alkoi supistella niin, et vähän aikaa kun oli pystyssä niin supistukset alkoi. Sain onneks 9.8. asti sairaslomaa, mulla alkaa äitiysloma vasta 30.8. joten saa nähdä miten menee... Nyt välillä on päiviä et helposti supistaa ja toisina päivinä ei juurikaan. Tänään tuntuu olevan sellainen supistelupäivä kun eilen tuli ilmeisesti oltua vähän liikaa pystyssä.
 
Hei,

Odotan kolmatta lastamme viikoilla 13+4 ja sairaslomalla olen ollut jo viikon verran. Esikoista odottaessa pääsin vkoille 29 ja kuopuksen kanssa vkoille 20 ennen kuin jouduin saikulle. Ensimmäisessä raskaudessa minua, aina niin terve selkäistä, alkoi vaivata jomottava alaselkäkipu, joka paheni päivä päivältä niin pahaksi, että lopulta en päässyt enää kyykystä ylös, puhumattakaan, että vaatteitten päälle laitto olisi ollut herkkua. Sama toistui kuopuksen kanssa, mutta jo varhaisemmassa vaiheessa.

Unohdin mainita aluksi, että olemme maanviljelijä perhe, lypsykarjatalous, ja nostelut, kyykistelyt ja kaikki mahdolliset kiertoliikkeet ovat joka päiväistä rutiinia.

Esioisen ja kuopuksen ikäeroa on vajaa viisi vuotta ja synnytyksen jälkeen kivut heikkeni hiljaksiin ja normaali elämä palautui uomiinsa. Mutta nyt kun kuopuksen ja tämän uuden tulokkaan ikäero tulee olemaan suunnilleen puolitoista vuotta, ei lihakset kerenneet kuvallailla palautua ja kipu hävitä, joten tiesin jo ennen raskautestin tekemistä olevani raskaana, kun lantioon särki ja kipu säteili reisiin ja polviin. Olen aina ollut himo lenkkeilijä, tykännyt juosta, nauttinut lihasten kivusta ja virtaavasta hiestä. Juhannuksena ihmettelin lenkillä ollessani, kun ylämäkeen juostessa selkään alkoi pakottaa ja kipu tuntui oudosti molemmissa jaloissa. Kotii tultuani sanoin miehelle, että joko jotain on pahasti pielessä tai sitten olen raskaana( joka olisi aika uskomaton juttu, kuopus saatu aikaiseksi keinohedelmöityksellä). Parin päivän päästä tein testin ja plussahan sieltä ilmestyi.

Viikko sitten kävin, jo aijemmin minua hoitaneella lääkärillä ja hän kirjoitti sen kummemmin empimättä aluksi kolmen vkon saikun ja antoi kontrolli ajan saikun viimoselle päivällä. Lantion seutuni kuvattiin keväällä ja kuvista ilmeni pienoinen lonkan virheasento, joka omalta osaltaan aiheuttaa kipua varsinkin raskuden aikana nivelten löystyessä. No, nyt porskutetaan eteenpäin ja toivotaan, että lomituspalvelu pelaa...välistä on päiviä, että lomittajaa ei saa ja silloin on mentävä lypsylle, karjakokomme on sen verran suuri, että en raaski miestäni jättää yksin töille, kun kahdestaan tehdessäkin menee kymmenen tuntia päivässä ilman mitään ylimääräsiä juttuja. Lomittamaton päivä oli viimeksi eilen ja sen tuntee....! Kylmäkeeliä voitelen, särkylääkkeitä yritän välttää viimeiseen asti, esikoisella synnynnäinen syd.vika ja itteäänhän siitä on syyttänyt vaikka omasta mielestäni en senkään raskauden aikan pahemmin lääkkeitä napostellut.

Mutta näin tsemppiä kaikille kohtalotovereille!
 

Yhteistyössä