Teetu: Olen huomannut omalta kohdaltani, että vointi on sen parempi, mitä alhaisempi tsh on. Minulla oli viimeksi mitattuna tuo 0.3 ja lääkäri oli halukas tiputtamaan lääkitystä. Kerroin, etten halua pudottaa sitä, koska oma vointi on niin hyvä. Sain luvan jatkaa samalla lääkityksellä. Kannattaa yrittää puhua lääkärin kanssa omista tuntemuksistakin. Minusta se on niin yksilöllistä miten kukin voi milläkin lääkityksellä. Esim. jos minulla menee pikkuisenkin yli 1 tsh, alkaa jäseniä särkemään ja iskee kauhea väsymys. Eräs tuttavani sanoi, että häneltä oli leikattu aikoinaan kilpirauhanen syövän vuoksi pois ja tällöin hänelle oli sanottu, että pieni liikatoiminta on elimistölle parempi, kuin vajaatoiminnan oireet. Toki kohtuus kaikessa, eikä oman terveyden kanssa saa missään tapauksessa leikkiä.
Raskauden aikana en olekaan vielä käynyt lääkärissä kilpirauhasarvojen vuoksi, mutta nostin itse annostuksen lasten tabletilla eli 0,025. Viikolla 28 sitten kontrolliin. Nyt otan 1.5 aikuisten tablettia päivässä. Jatkossakin aion olla tiukkana lääkäreiden kanssa siitä, että he huomioivat minun voinnin lääkitystä määrätessä. Yli vuosi meni aikoinaan hukkaan elämästäni vajisoireiden vuoksi, en suostu enää voimaan sen takia huonosti, kun siihen on kerran apua saatavilla!
Miisu 20+2