Raskaana olevat: uskallatteko ottaa sikainfluenssarokotteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
THL:n sivuilla:

"Suomeen ostettu pandemiarokote sisältää tehoaineitta eli adjuvanttia, jota ei ole
aikaisemmin käytetty raskaana olevilla. Eläinkokeissa rokotteella ei ole ollut
haitallisia vaikutuksia raskauden kulkuun."

lähde:http://www.ktl.fi/attachments/suomi/osastot/roko/esite_raskaanaolevalle_verkkoon.pdf

Siksi tämä mietityttää minua... Rokotusaika olisi jo tällä viikolla, raskausviikkoja nyt 26+ ...

Rv 14+4.. eilen tosiaan kävin ottamassa rokotteen, muita oireita ei ole viel ollut kuin pientä särkyä rokotetulla alueella, eli vasemmassa käsivarressa. Olin itse yhdessä vaiheessa 50/50% että käynkö vai enkö käy. Mutta kyseltyäni muilta tuttavilta, myös hoitohenkilökuntaan kuuluvilta, suurinosa oli sitä mieltä että ottavat kys. rokotteen. Ja luettuani faktoja pitkin nettiä, ties mistä sivuilta, oli päätökseni tämä.
Käyn lisäksi rokotuttamassa 1,5v esikoiseni..

on tosiaan hämmentävää.

Itse yritän raskautta, ja kyselin jo neuvolasta, voisinko saada rokotteen jo nyt, koska ottaisin sen mieluusti tietäen etten aiheuta sikiölle riskiä, no ei onnistu tietenkään.(!) Heti plussan jälkeen piikittävät. En kyllä tiedä, haluanko enää siinä vaiheessa koko rokotetta. Eikös esim Norjassa k.o.rokote anneta vasta raskauden loppuvaiheessa, koska alkuvaiheessa saattaa olla haitallisempi?

Kauppoja!
En missään nimessä ota rokotetta josta ei voida eikä tiedetä juurikaan. Vaikutukset ovat siis nähtävissä oikeasti vasta tulevaisuudessa. Itse en kestäisi sitä murhetta ja pelkoa rokotteen epävarmoista seikoista kun nyt todellakin masussa kasvaa pieni vauva ja viikkoja 20.
Ei flunssaa kummempaa ole kuitenkaan tuokaan sikatauti. Tavallisiin flunssiinkin on nuo samat riskiryhmät kuolleet aikojen kuluessa enennkin. Ei tämä sen ihmeempi ole. Virukset muuntuu ja kehittyy aina..lääkkeitä joudutaan uusia kehittämään sitä mukaa. Mutta että tällaisella vauhdilla ja riskeillä niin katson mieluummin miten luoja asiansa hoitaa minun kohdallani kuin lähden kemiallisesti riskeeraamaan. Hmm kumpi riski onkaan pahempi riski...????!!!??? Tämä on mun mielipide. Jokainen tekee omat valintansa

Norjassa ei rokoteta alkuraskaudessa olevia, ettei alkuraskauden keskenmenoja yhdistettäisi virheellisesti rokotteeseen, ei siis siksi että olisi vaarallinen alkuraskaudessa. Luekekaa thl:n sivuilta.

Sikainfluenssan riskeissä raskaana oleviin itse tauti ei olekkaan se pahin vaan jälkitaudit keuhkokuume ym. Eihän nyt jotain normiflunssaa vastaan rokotettaisi. Huomioikaa, tämä on esim. kausi-influenssaa paljon herkemmin tarttuva ja kohdistuu nuoriin aikuisiin voimakkaampana. Rokottamalla itsensä suojaa myös muita, rokotettu kun ei tartuta.

Lukekaa vaikka thl:n tai infektiolääkäreiden lausuntoja, rokotetta on testattu yli 11 000 ihmisellä (ja nyt taas tuhansilla lisää) ja siinä käytettäviä aineita on käytetty muissakin rokotteissa. Eikä thl:n mukaan rokotteen mekanismikaan sovi sikiövaurioita aiheuttavaksi.

Eihän mitään rokotetta ikinä voidakkaan ennen rokotteen käyttöön ottoa testata raskaana olevilla, sehän on selvä asia. Aina joka rokotteesta on odottavat äidit olleet huolissaan, tietysti. Kuten aikanaan polio-rokotteen kanssa. Mutta tosiaan rokotteen toimintatavat tunnetaan.

Viikko sitten otin sikapiikin, ja voi kun on huojentunut olo.

Tottakai jokaisella on oma mielipide. Mutta lukekaa faktoja, ne kertovat enemmän kuin "musta tuntuu" -jutut.

Yhteistyössä