Raskaana olevat: uskallatteko ottaa sikainfluenssarokotteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kautta aikoijen on jouduttu keksimään uusia rokotteita suojaamaan lapsiamme kaikilta ikäviltä taudeilta, eikös tämäkin ole rokote jota suositellaan.. ja syystä. koska raskaana jälkitauti saattaa olla tosi paha mikä on pahaksi sikiölle ja itselle. voit päättää otatko heikennettyä virusta elimistöösi rokotteena tai elävää sikainfluenssaa..minä ainakin otan rokotteen tämän perusteena ja hei jos raskaana olevat ovat selviytyneet sikainfluenssasta ilman sikiövaurioita miksei rokotteesta ilman jälkitautia...

En ota sikainfluenssa rokotetta.

Alkuperäinen kirjoittaja <<<<raskaana rv 23:
kautta aikoijen on jouduttu keksimään uusia rokotteita suojaamaan lapsiamme kaikilta ikäviltä taudeilta, eikös tämäkin ole rokote jota suositellaan.. ja syystä. koska raskaana jälkitauti saattaa olla tosi paha mikä on pahaksi sikiölle ja itselle. voit päättää otatko heikennettyä virusta elimistöösi rokotteena tai elävää sikainfluenssaa..minä ainakin otan rokotteen tämän perusteena ja hei jos raskaana olevat ovat selviytyneet sikainfluenssasta ilman sikiövaurioita miksei rokotteesta ilman jälkitautia...

Itse taudissa et saa elimistöösi elohopeaa (tiomersaalia) jota rokotteessa on tai sen elatusainetta eli raakaa kanamunaa.

Mua harmittaa ja ahdistaa tosissaan tämä epätietoisuuden ilmapiiri. Kukaan ei osaa sanoa juuta eikä jaata. Osa asiantuntijoista sanoo, että on ehkä riskaabelia ottaa rokote kun on raskaana ja osa taas sanoo, että ottaamattomuuden haitat on paljon suuremmat kuin jos otat rokotteen. Mulla menossa vasta raskauden eka kolmannes ja kyllä henk. koht. hirvittää, jos pistäisi itseensä jotain sellaista, jota ei ole testattu kunnolla ja sikiön tärkeimmät kehitysvaiheet on vasta menossa. Kyllä pitää miettiä tosi tarkkaan... Ei oikein tiedä mihin uskoa :/...

Muakin harmittaa tää epätietoisuus. Ei onneksi ahdista ja pystyn vielä olee stressaamatta mutta silti ärsyttää. Ei olisi kuitenkaan ensimmäinen kerta kun raskaana oleville syötettäisiin jotain sikiölle haitallista ja seuraukset ilmenis vasta myöhemmin. Toistaiseksi oon päättänyt olla hannari ja jättää ottamatta, no ei sitä rokotetta ihan vielä tänään saiskaan.

Kunpa pian tiedotettais joku totuuksien äiti mikä kertois miten kannattaa toimia :)

Vetää vähän hijaiseksi tämä juttu.. Tosin varauksella tämän kuuntelin, mutta silti pistää miettimään. Taidan olla ottamatta...

http://www.youtube.com/watch?v=6gAzAoCqJwY&feature=related

Viitaten tuohon Rauni-leenan videoon niin kuten joku juutuubissa jo osuvasti kommentoikin, totuus taitaa olla jossain in between. Itse en usko salaliittoteorioihin enkä ufoihin, mutta uskon että sikarokote on keino luoda lääkefirmalle paljon rahaa ihmisten pelottelulla. Ja että kun mshdollisista jälkivaikutuksista ammattilaistenkin keskuudessa kiistellään kovin sanoin, en kyllä uskaltaisi rokotuttaa, en itseäni enkä lasta. Semminkin kun tunnen sikaflunssan sairastaneita perheitä, jotka mennä porskuttavat kuten tavallisestakin kausi-influenssasta selvittyään.

En aio ottaa rokotetta. Sitä on tukittu niin vähän ja sen sivuvaikutuksista ei ole tietoa. Siitäkään ei ole varmuutta, vaikuttaako se toivotulla tavalla. Sitä paitsi, sikainfluenssaa on mielestäni tautina paisuteltu ihan liikaa medioissa ja annettu sellainen kuva, että siitä saisi heti jonkun kamalan jälkitaudin. Jossain on sanottu jopa, että on lievempi kuin tavallinen influenssa.

Tässä taas pari syytä, miksi olen vahvasti kääntymässä sen kannalle, etten aio ottaa rokotetta itselleni (alkuraskaus menossa) enkä jo olemassa olevalle lapselleni. Mieheni samaa mieltä eikä aio itselleenkään sitä ottaa. Liikaa epäselvyyttä asiassa ja kuten aiemmatkin kommentoijat ovat jo todenneet, rokotteen vaikutuksista ei ole mitään tietoa.

http://www.iltalehti.fi/sikainfluenssa/2009101910451625_si.shtml

Hmm... Ja taas on uutta uutisointia asiasta.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/10/rokotuksiin_perehtynyt_yhdistys_arvostelee_thln_sikainfluenssarokotetta_1100028.html

Tietääkö joku jotain enemmän WHO:n suosituksesta, Suomen rokotteista ja adjuvanteista?

Alkuperäinen kirjoittaja B:
En ota sikainfluenssa rokotetta.

Alkuperäinen kirjoittaja <<<<raskaana rv 23:

Itse taudissa et saa elimistöösi elohopeaa (tiomersaalia) jota rokotteessa on tai sen elatusainetta eli raakaa kanamunaa.

Rokotteessa ei ole heikennettyä virusta vaan "•Rokote sisältää pilkottuja pandeemisen H1N1 2009 -viruksen kuorikerroksen palasia. Eläviä viruksia rokotteessa ei ole. "

Rokote ei sisällä raakaa kananmunaa vaan "•Rokote sisältää erittäin pieniä määriä kananmunan proteiinia."

Ja vielä elohopeasta: "•Säilöntäaineena on tiomersaalia, joka on elohopeayhdiste. Tämä elohopea ei kerry elimistöön. Rokotteen elohopeamäärä on niin pieni, että enemmän elohopeaa saa esimerkiksi kala-ateriasta."
Lainattu:http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/pandemiarokotukset/rokote/

Toivoisin vielä muilta, jotka heittävät "musta tuntuu tietoa" myös lähdettä, millä perusteella esittävät väittämiään. Kummin kaiman tutultu kuultu tieto ei kovin luotettavaa ole.

Hyvin sanottu - olisi kiva kuulla lähteet näihin kaikkiin väittämiin! On niin helppo huudellaTotuuksia täällä nimimerkkien takaa.

Mun mielestä kertoo jo aika paljon se, että lähes poikkeuksetta kaikki lääkärit ovat rokotteen kannalla ja hoitsut ovat niitä jotka lietsoo paniikkia. Kummallakohan ammattiryhmällä on enemmän kompentessia arvioida tällaista asiaa?

Vaikuttaa siltä, että osa ihmisistä on vaan saanut päähänsä, että rokote ei voi olla turvallinen eikä heidän päätään käännä sanoi kuka oikeasti asiasta tietävä mitä tahansa tai näyttäisivät tutkimukset mitä tahansa. Mun puolesta he pitäköön itsepintaisesti päänsä ja jättäköön rokotteen ottamatta.

Toivoisi kyllä, että ihmiset luottaisivat mieluummin asiantuntijoihin kuin nettipalstojen keskustelijoihin.

Rokote ei voi missään nimessä olla VARMASTI turvallinen, koska rokotteet yleensäkin vaativat pitkän tutkimisen ja tämä on näin nopeasti saatu markkinoille. Ei kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja Juuri niin:
Vaikuttaa siltä, että osa ihmisistä on vaan saanut päähänsä, että rokote ei voi olla turvallinen eikä heidän päätään käännä sanoi kuka oikeasti asiasta tietävä mitä tahansa tai näyttäisivät tutkimukset mitä tahansa. Mun puolesta he pitäköön itsepintaisesti päänsä ja jättäköön rokotteen ottamatta.

Toivoisi kyllä, että ihmiset luottaisivat mieluummin asiantuntijoihin kuin nettipalstojen keskustelijoihin.

En ole onnistunut löytämään yhtään tutkimusta, jossa sanottaisiin rokotteen olevan turvallinen. Uutisointia ja tiedotteita mm. thl:n taholta on, mutta niissäkään ei ole yhtään tutkimusviittauksia. Jos tiedät tällaisia olevan, niin laittaisitko linkkejä. Mielellään rokotteen otan, jos jossain on olemassa tutkittua tietoa siitä että perusterveelle, laadukkaan länsimaisen sairaanhoidon piirissä olevalle, raskaana olevalle henkilölle ja sikiölle on pienempi riski ottaa rokote kuin ottaa riski a) mahdollisesta sairastumisesta ja b) että oireet ovat vakavia ja c) niistä aiheutuu sikiövaurioita tai vakavia seuraamuksia äidille ja tätä kautta lapselle.

Rokotteen mahdollisista vaikutuksista sikiöön on muutenkin ollut hyvin vähän uutisointia. Tiedottaminen keskittyy äidin riskiin sairastua.

Faktoja ja tutkimuksia, joihin itse tällä hetkellä perustan kantani mm.:
* WHO:n suosittelee adjuvantitonta rokotetta raskaana oleville
* Raskaana oleville ei suositella rokotuksia - missä on tutkimus, että tämä olisi oikeasti kannattava poikkeus?
* Viikonloppuna luin tutkimusta, jossa sanottiin että tiomersaali voi aiheuttaa sikiölle (kohdussa olevalle lapselle) hermovaurioita
* Suomessa tautitapauksia (ainakin toistaiseksi) suht vähän ja nekin lieviä
* Asiantuntijoidenkin (lääkärien) mielipiteet hyvin ristiriitaisia/poikkeavia

Alkuperäinen kirjoittaja Juuri niin:

Parhaan kaverini äiti on töissä eräässä kotimaisessa keskussairaalassa. Hän, eikä työkaverit aio ottaa rokotetta vaikka kuuluisivat riskiryhmiinkin. Eivätkä myöskään suositelleet raskaana olevalle ystävättärelleni rokotetta astmasta huolimatta.

Koostetta mitä asiantuntijatahot (esim. thl) sanoo:
KOSKAAN aiemmin ei ole työnnetty rokotetta näin hätäisesti markkinoille, tämän ovat asiantuntijatkin myöntäneet.

Lisäksi on fakta että Suomessakin annettavaa rokotetta ei suostuttu hyväksymään USAssa jossa yleensä lääkehyväksynnät on höllemmässä kun täällä päin planeettaa.

Rokotteen suoja oli 68-70 % luokkaa, se ei siis tarkoita sitä että kun otat rokotteen, ettet voisi saada myös tautia.

Viruskanta muuttuu niin nopeasti, että kun rokotesuoja astuu voimaan 2-3kk kuluessa, niin muutos voi olla niin iso, ettei rokote enää tepsi koko tautiin.

Kertokaapa miksi rokote on turvallinen raskaana oleville ja siis sikiölle, jos sitä ei kuitenkaan suositella alle 6kk vauvalle? Minusta tämäkin on todella arveluttava näkökulma... Syntynyt vauva on kuitenkin "valmis" ihminen, sikiö ei missään tapauksessa ole "valmis". Olen nyt rv 29 ja jos vauva alkaisi nyt syntyä, tehtäsiin vielä kaikki voitava, että se ei syntyisi näin aikaisin. Mulle ilmoitettiin vaan aika rokotteelle tälle päivää, mutta en sitä ottanut. En ole ainakaan koekaniinina ekojen joukossa. Tietääkseni yhtään vauvaa ei ole vielä syntynyt, joka olisi ko. rokotteen sikiövaiheessa saanut.

Hei,

Ottakaa ihmeessä raskaanaolevat rokotus! Lukekaa alla oleva Kansanterveyslaitoksen tiedotus. Itselläni on astma ja raskaana 20 vkoa, lisäksi lapsi 2 v, joten en viitsi ottaa riskiä, etten ole hoitamassa perhettä.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/pandemiarokotukset/raskaana_olevien_pandemiarokotukset

Pandemian vaarallisuus raskaana olevilla

* Aikaisemmissa pandemioissa raskaana olevat ovat olleet suuremmassa vakavan taudin ja kuoleman riskissä kuin muut vastaavan ikäiset.

* Maailman terveysjärjestö WHO ohjeisti heinäkuussa 2009 raskaana olevien rokotuksia kertomalla, että vaikka riskin suuruutta ei tarkkaan tiedetä, raskaana olevien vakavia tauteja ja kuolemia on raportoitu kaikilta tuolloisilta epidemia-alueilta.

* Pandemia-aallon aikana kesällä 2009 Yhdysvalloissa pandemiaviruksen aiheuttaman kuoleman uhreista 6% oli raskaana. Koska väestöstä vain noin1 % on raskaana, kuolleiden joukossa raskaana olevat olivat yliedustettuina. Tästä laskettuna raskaana olevien riski kuolla tautiin oli siellä moninkertainen muuhun väestöön nähden.

* Kuolemaan johtaneissa tapauksissa kuolinsyynä on ollut viruskeuhkokuume, joka on johtanut akuuttiin ja palautumattomaan hengitysvajaukseen (Acute Respiratory Distress Syndrome ADRS).

* Yhdysvalloissa sairaalaan joutumisen riski pandemian vuoksi oli raskaana oleilla 4-5-kertainen muuhun väestöön verrattuna

* Ei ole selvää kuinka suuri riski on, eli kuinka todennäköistä on, että kukin raskaana oleva saa vakavan taudin. Tiedetään kuitenkin, että riski on moninkertainen muihin samanikäisiin verrattuna ja riski todennäköisesti suurenee raskauden edetessä, mm. kausi-influenssan yhteydessä kuvatuista syistä johtuen.

* Riski on suurempi, jos äidillä on jokin perussairaus.

Juuri tulin ottamasta rokotteen, raskausviikkoja on 20.
Juttelin tänään pitkään lääkärini kanssa ja hänen mukaansa Suomessa ei todellakaan laitettaisi raskaanaolevia ja pikkuvauvoja ensimmäisinä rokotettaviksi, jos niistä olisi vaaraa. Itse sikainfluenssan sairastaminen ei ole vaarallista, mutta jälkitautien esim. keuhkokuumeen hoitaminen on erittäin haasteellista raskaanaolevilta. Ja näiden jälkitautien riski on todella suuri meillä odottajilla.

On käsittämätöntä, että ihmiset tulevat mututuntumalla tänne syyllistämään ihmisiä. Eiköhän tämä rokotteen ottaminen ole jokaisen henkilökohtainen valinta?

Hoitoalalla työskentelevänä ja jatkuvasti pöpöihin törmäävänä aion ottaa rokotteen. Olen asiasta myös keskustellut niin lääkärin kun työterveyshoitajan kanssa pitkään ja hartaasti ja tämä on oma päätökseni.

Alun alkaen mietin että en ota, mutta olen nyt päättänyt että otan. Ystäväni joka on Suomessa eräässä keskussairaalassa mikrobiologina ilmaisi kantansa näin: Sikainfluenssarokote on saanu Suomessa ihan turhaa negatiivista julkisuutta ja lähinnä tahoilta, joilla mielipide perustuu mutu-tuntumaan eikä juurikaan faktoihin. Se, miks suomessa ei ole adjuvantitonta rokotetta perustuu siihen, että rokotteen teho on huomattavasti parempi, kun siihen on lisätty adjuvantti (teho n. 90% eli noin suuri määrä rokotteen ottaneista saa vasta-ainesuojan). Adjuvantti tehostaa vasta-aineiden kehittymistä sikainfluenssavirusta vastaan ja rokotteessa käytetyt lisäaineet (adjuvantti sun muut) on sellaisia, että niitä samoja on käytetty muissa jo aikaisemmin käytetyissä ja hyvin tunnetuissa rokotteissa. Tässä tapauksessa käytetty sekoitus on vain erilainen kuin aikaisemmin käytetyissä rokotteissa. Kaikki rokotteessa käytetyt aineet on kuitenkin testattu turvalliseksi.
Jos pelkäät Guillain Barren syndroomaa, on riski siihen erittäin vähäinen rokotteen ottamisen jälkeen, pienempi kuin silloin, jos sairastat influenssan tai esim jonkin bakteerin aiheuttaman suolistoinfektiossa.

Yhteistyössä