Raskaana olevat: uskallatteko ottaa sikainfluenssarokotteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan

Vieras
Olen ymmärtänyt että raskaana olevat rokotetaan sikaflunssaan vastaan ensimmäisten joukossa. Rokote ei kuitenkaan ole vielä valmis, sitä kehitellään parhaillaan ja rokote saadaan ehkä Suomeen syksyn aikana (mahd. lokakuussa).

Sitä ei ole siis kunnolla tässä vaiheessa vielä testattu, koska kyseessä on ihan uusi rokote. Mitä te muut raskaana olevat ajattelette rokotteen ottamisesta? Itse en sitä haluaisi, raskaana ollessa ei anneta muitakaan rokotteita jotka kuitnekin ovat olleet käytössä jo vuosikausia ja ovat paremmin testattuja. MIksi nyt annetaan raskaana oleville ihan uutta rokotetta jonka mahd. sivuvaikutuksista ei vileä ole tarpeeksi tietoa? Mitä riskejä rokottaminen aiheuttaa sikiölle? Itseä ainakin pelottaisi ottaa rokote, kun en ole kuullut vielä mitään uutisia, onko rokotetta annettu raskaana oleville, missä raskauden vaiheessa, ja ovatko nämä synnyttäneet terveitä lapsia? Sama huoli myös viruslääkkeessä (tamiflu, relenza yms). En todellakaan haluaisi joutua koekaniiniksi, enkä etenkään syntymätöntä lastani asettaa alttiiksi millekään sivuvaikutuksille.

MItä te muut ajattelette asiasta? Aiotteko ottaa rokotteen? Oletteko kuulleet tutkimustuloksista raskaana olevien rokottamisen seurauksista?

Huolimatta siitä että olen huolestunut, mitä ongelmia mahdollinen sikainfluenssatartunta saattaa aiheuttaa, enemmän minua kammottaa tuo rokote. Eli en ota rokotetta. en missään tapauksessa, eikä lapsianikaan rokoteta.

Jos tartunnan saan, harkitsen vakavasti influenssalääkitystä ja syön kyllä kuurin mikäli oireet on niin vakavat että tilanne sitä vaatii (ts. lääkkeestä saatava hyöty on suurempi kuin siitä mahdollisesti tuleva haitta). Toivoisin ennemmin relenzaa kuin tamifluta, kun se on sumute ja ilmeisesti voisi siten olla hieman "haitattomampi" sikiölle (näin olen lukenut parista tietolähteestä, tieto voi toki olla myös virheellistä).

Henkilökohtaisesti en tiedä vielä rokotteista paljon mitään tai siis miten ne vaikuttavat odottajiin, mutta jos todella epäiltäisiin vakavia vaaroja, niin ei niitä annettaisi. Se miksi ensin myös rokotettaisiin odottajat johtuu vain siitä, että odottajat on luokiteltu riskiryhmään sen takia, että osalle voi tulla normaalia rankempia oireita influenssasta, kuten ihan missä tahansa influenssassa. Odotus jo sinänsä verottaa pikkaisen kehon kapasiteetista, joten sairastaminen saattaa olla osalle vähän rankempaa. Minä luultavasti en ottaisi, sillä en ole ikinä ottanut rokotetta mitään muutakaan tällaista kausi influenssaa vastaan. Eiköhän sen sairastaminen onnistu siinä missä muillakin. Joka pv joku odottaja sairastuu tuohon ja useat johonkin muuhun influenssaan, joten ei nyt pidä liikaa hysterisoitua. Ainoa tapaus ehkä miksi rokotteen ottaisin, jos olisin joku muu, olisi sellainen, että jos tietäisin aina sairastaessani sairastavani ankarimman päälle, niin ehkä sitten. Minua on myös edes vaikea saada lääkäriin, joten ehken edes huomaisi koko sikainfluenssaa... Jos taas menisin lääkärille ja se todettaisiin, niin oireet olisi varmaan niin rankat, että lääkkeen ottaisin mutta muuten siis olisin autuaan tietämätön asiasta.

Olen asiaa omalta kohdaltani miettinyt ja aion ottaa rokotteen, jos sitä raskaana oleville suositellaan. Työssäni voi ehkä altistua normaalia enemmän influenssapotilaille (sairaala), vaikka en itse influenssapotilaita hoidakaan (eri erikoisala, mahdolliset influenssapotilaat siirretään heti muille osastoille). Ratkaisuni "tyytyä viranomaisten suositukseen" olen perustanut lukemaani, "sikainfluenssa" voi muodostua raskaana olevalle vaaralliseksi ja jos äiti kuolee, ei se sikiökään hyvin voi. Näin karrikoidusti sanottuna. Kaikille rokotteilla ja lääkkeillä on haittavaikutuksensa, tämän uuden rokotteet Guillan-Barre-tapaukset on huomattu muillakin influenssarokotteilla. Tämä uusi rokote on tietysti uusi, mutta perustuu kyllä vanhoihin influenssarokotteisiin, mutta mukana on uuttakin virusta. "Tavalliset" influenssarokotteet ovat osoittautuneet raskaana oleville turvallisiksi ja suojanneet vastasyntynyttäkin. Eli arvion omalta kohdaltani, kumpi on isompi riski: sairastua vakavasti tai jopa kuolla kuin saada vakava haitta rokotteesta, ja koska en arviota yksin osaa tehdä, luotan viranomaisiin.

Ilman muuta otan rokotteen. Jo nyt oikein odottelen, että milloin se tulee saataville. Kuten tuossa ylemmässä kommentissa mainittiin, perustuu rokote vanhoihin influenssarokotuksiin, jotka ovat aivan turvallisia ottaa raskauden aikana. Paljon rokotetta enemmän minua kauhistuttaa ajatus sairastumisesta sikainfluenssaan. Minulla on hyvässä tasapainossa oleva astma, mutta ikinä ei tiedä miten elimistö reagoi influenssaan, varsinkaan raskaana ollessa.

Emma 25+4

Kuunteliko kukaan tuossa puoli yhdeksän aikaan radio rockia? Siellä oli haastateltavana joku isokenkäinen nainen terveydenhuollon puolelta ja nainen kommentoi ettei voi mennä takaamaan ettei rokotteesta tule vakavia sivuoireita, kuten hermostoperäisiä oireyhtymiä tai jopa kuolemia..Naisen sanoin "toivotaan tietysti ettei niitä kovin paljoa tulisi".

Eräs suomalainen tohtori puhui myös rokotteesta. Ja puheessa tuli ilmi erilaisia vakavia seikkoja. Kuten se että onko tämä vain lääkeyritysten rahastuskeinoa. Sivuvaikutuksia ei vielä tiedetä, tutkimukset puutteellisia vielä, haitat ja hyödyt ??
Löysin myös muutama vko sitten kirjoituksen jossa suomalainen äiti oli ottanut pikkupojalleen 2 v tai muuta rokotteen ja tuo poika ei ole enää ennallaan. Itkee yöt ja kipuilee eikä ole enää oma itsensä ollut sen jälkeen. En tiedä sitten mikä on oikea syy, mutta ko.äiti epäilee että rokote koska poika ei koskaan aiemmin ollut tuollainen. Lääkärit eivät löydä sairautta pojasta. Äidin vaisto kuitenkin oli se että rokote on se syypää. Mutta näitähän ei tiedä.

Itse olen raskaana ja riskiryhmässä ja alussa kaikki vielä. En todellakaan aio ottaa rokotetta. Sikainfluenssa ei pitäisi olla vaarallinen äidille tai sikiölle vaan siitä tulevat jälkitaudit kuten keuhkokuume. Ne vievät ihmisiä.
En ota rokotetta, en todellakaan!! En riskeeraa, koska tietoa ja tutkimuksia on liian vähän. Monesti ajatellaan että ne on viisaampia ja kaikkihan kunnossa kun ne kerran sallitaan markkinoille. Mutta kyse on vain rahasta ja likaisesta pelaamisesta meillä ihmisillä. Vaikkei näin haluta uskoa, en luota viranomaisiin sillä näitä on ennenkin nähty. Jos yhtään muistatte historiaa. Kaikki ei aina vaan näytä niin valkoiselta kuin mitä luulemme. Tämä on minun mielipiteeni.

Totta toisaalta tuo, mitä edellinen kirjoitti. Onhan maailmassa aika ikäviä kokemuksia näistä lääkeaineista raskauden aikana, esim. Talidomidi, joka tosin moni on varmaan jo unohtanut...

Alkuperäinen kirjoittaja Totta....:
Totta toisaalta tuo, mitä edellinen kirjoitti. Onhan maailmassa aika ikäviä kokemuksia näistä lääkeaineista raskauden aikana, esim. Talidomidi, joka tosin moni on varmaan jo unohtanut...

Juuri näin. En aio ottaa minäkään. En muutenkaan itseäni ole rokotuttanut influenssojen vuoksi.

Niin eipa tuota rokotetta ole taidettu testata raskaana oleville, silla kukapa lahtisi koekaniiniksi tuollaiseen- en mina ainakaan. Toisekseen on ihan mahdotonta testata rokotteen pitkaaikaisia vaikutuksia sikioon, koska se on niin uusi. Niita tietoja saadaan vasta myohemmin. En siis usko, etta yksikaan laakari voi vannoa sen olevan 100 % turvallinen sikiolle.

Jatan sen siis valiin!

kyllä, kukaan ei tiedä vielä kuinka rokote todellisuudessa tulee vaikuttamaan sikiöön ja sen kehitykseen sekä äitiin. Ja huonommassa tapauksessa kuolemiakin voi olla odotettavissa ym ongelmia. Tästä sika rokotteesta ei todellakaan tiedetä, vaan rokote on ampastu markkinoille rahastuksen maku suussa ja tutkimuksia ei ole julkaistu, eli luultavimmin niitä ei ole myöskään tehty kunnolla. Onkin outoa että meille markkinoidaan tuotetta joka ei periaatteessa kata lääketeollisuuden lainsäädännön antamia nóhjeistuksia siitä milloin tuote on laillisesti ja virallisesti hyväksytty markkinoille. Olen muuten sitten lukenut tuon koko lakipänikän ulkoa pykälä pykälältä ja ihmettelen miten kaikki on näin.

En tule ottamaan rokotetta enkä aio riskeerata omaa enkä pienen kasvavan elämään. Jokainen tekee kuin parhaakseen näkee. Sellaista lääkäriä ei pitäisi löytyä joka voi taata rokotteen turvallisuuden koska ei ole kunnon tuloksiakaan..melkoista.

Vitsi mikä meininki nykypäivänä. Mihin tässä enää voi luottaa, ei mihinkään. Maailma on niin sekaisin! Minä olen peloissani kaikesta mitä oikeasti tapahtuu. Uusia viruksia/mikrobeja tulee aina..ja ihminen koettaa olla viisaampi, mutta aina ei vaan onnistuta. Talidomi lapset oli juuri se yksi kauhuesimerkki..onhan näitä.

Jatan sen siis valiin! [/quote]

Voi ei, ihmiset! Ottakaa nyt ilman muuta se rokote! Tieteellinen näyttö on täysin sitä mieltä, että rokote on turvallinen. Tämän vuoksi asiasta ei kannata panikoitua. On paljon turvallisempaa ottaa se rokote kuin olla ottamatta. Samalla rokotettuna suojaa muitakin ympärillään ja antaa syntyvälle vauvalle valmiiksi immuniteetin. Mihinkään "musta tuntuu"-tietoon ei tällaisissa asioissa kannata luottaa.

Jos joku teistä on kovin kiinnostunut asiasta, kannattaa katsoa USAn korkeimpien terveysviranomaisten erinomainen panelikeskustelu asiasta:

http://www.flu.gov/news/knowwhattodo.html#082709
(valitkaa tältä sivulta you tube-video :August 27, 2009 Pregnant Women and New Moms).

Vaikka video on pitkä (noin tunnin), antoi se minulle ihan kaiken keskeisen tiedon niin rokotuksesta kuin H1N1stä ja raskaudestakin. Jos olet erityisesti kiinnostunut rokotuksesta, kannattaa alkaa katsoa vasta ekan 10 minsan jälkeen.

Parissakin viestissä väitettiin, että muutkin influenssarokotteet ovat turvallisia raskaanaoleville. Mihin tämä tieto perustuu? Miksi minulta sitten tentattiin muutama vuosi sitten, kun olin ottamassa työnantajan tarjoamaa influenssarokotetta, että enhän ole raskaana?

Influenssarokotetta on annettu noin kymmenen vuoden ajan raskaana oleville ja siihen ei ole liittynyt mitään ongelmia. USAssa suositellaan tänä syksynä, että raskaana olevat ottavat sekä normaalin influenssarokotteen että sikainfluenssa rokotteen sitten kun se tulee saataville. Tämäkin tieto tulee ilmi tuosta aiemmin postaamastani you tube-videosta, jonka katsomista lämpimästi suosittelen.

No ei se nyt mitaan "musta tuntuu"-tietoa ole. Se nyt vain on niin, etta rokote on tuotu markkinoille hirvealla kiireella eika siita ole tarpeeksi tutkimustuloksia.

Minka takia olisi turvallisempaa ottaa se kuin jattaa se ottamatta? Sikainfluenssa ei ole ollut tahan asti yhtaan sen vaarallisempi kuin tavallinen flunssakaan ja itseasiassa sen aiheuttamiin komplikaatioihin on kuollut hyvin vahan ihmisia.

Ei sita yhden tutkimuksen tai asiantuntijan vakuuttelujen takia voi luokitella turvalliseksi. Siihen tarvitaan joukko tutkimuksia, joita ei ole viela olemassakaan ja pitkaaikaisvaikutuksista ei saada tietoja pitkiin aikoihin. Mina en ainakaan sokeasti usko jonkun asiantuntijan vakuutteluihin, kylla siihen tarvitaan paljon faktatietoa ennen kuin suostuisin edes normaalioloissa kayttamaan vahan testattua laaketta.

Juu ja taalta voi lukea vahan erilaista tietoa rokotteen turvallisuudesta: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1206807/Swine-flu-jab-link-killer-nerve-disease-Leaked-letter-reveals-concern-neurologists-25-deaths-America.html

Ei se takaa mitaan, etta USAssa annetaan influenssarokotteita raskaana oleville. Ei kylla taalla Englannissa ainakaan anneta eika kaikki USAssa olevat laakkeet ole edes paasseet takalaisille markkinoille, koska niista on saatu ristiriitaisia testituloksia. Ei se USA mikaan jumala ole, joka on aina oikeassa. Siella laaketehtaat vain lobbaavat laakkeitaan niin hyvin, koska heilla on rahaa.

Tosi kiinnostava tuo linkki tuohon Daily Mailin artikkeliin. Tosin artikkelin otsikko on vähän harhaanjohtava. Nämä 25 kuolemaa tapahtui vuoden 1976 sikainfluenssa rokotusten jälkeen. Reilussa 30-vuodessa rokotteet ovat kehittyneet tosi paljon turvallisemmiksi ja tutkimus niistä mennyt eteenpäin.

Heh, tietty USA ei ole mikään jumala :) :) Mielestäni asiallista paniikitonta tietoa on kuitenkin USAssa saatavilla helposti ja siitä tuo You Tube-juttukin on hyvä osoitus. Kaikkihan haluavat saada turvallisen rokotteen markkinoille tätä H1N1stä vastaan, ei tämä nyt pelkästään lääketehtaiden rahankalastelu-juttu ole. Sitä paitsi USAssa korvausvelvollisuudet sun muut ovat niin hurjia, että virheitä tällaisissa asioissa kyllä vältetään huolellisesti. Mielestäni Eurooppaa huolellisemmin. Täällä USAssa (tunnustan joo asuvani tässä jumala-maassa :) aloitettiin rokotteen testailu raskaana olevilla nyt syyskuun alussa.

Ei kiitos olen samaa mieltä. Puhut täyttä asiaa!
Usa tiiätte kaikki mitä sen maan meno on aina ollut niin lääketeollisuudessa kuin lääketieteessäkin puhumatakaan muusta. Sen valtion toimet eivät ohjaudu ainoastaan heidän päätäntävallassa vaan ko.maa on liittoutunut maa myöskin eri valtioiden kanssa. Eli ns. salaliittoteoriat ovat juuri siellä hallussa. Sitä on epäilty myöskin näiden lääkkeiden suhteen. Jostain kumman syystähän oli usan markinoilta tullut joku rokote nimeä en muista mikä, oli sotilaat rokotettu, ja ihmeen kaupalla rokotteesta olikin löytynyt elävää virusta, joka on täysin mahdotonta ilman sabotaasia. Sabotaasin tarkoitus taas on..tiedätte kyllä.
Nämä asiat eivät siis ole meidän käsissä ja ihmisen hyvässä uskossa läheskään aina. Vaan kyse on vallasta, rahasta, ihmisen elämästä ja kuolemasta. Olemme pelinappuloita ja eläviä koekaneja. En tule uskomaan yhden tiedekunnan antamaa turvallisuus selostusta..paljonahan hekin saavat rahaa siitä puolustuspuheestaan?? Aika tulee näyttämään mikä on oikea asian laita. Epäilymme voi siis olla väärä tai oikea. Minä toimin vaiston varassa ja faktan varassa. Ja aion pärjätä juuri niin.

You tube luotettava tietolähdekkö..hoh.

Voi hurja, nythän tämä menee ihan mahdottomaksi :) Tosi huvittavaa!

No, jos joku vielä haluaa asiasta asiallista tietoa, niin tämän päivän NY Timesistä löytyy tämä artikkeli:
http://www.nytimes.com/2009/09/11/health/11vaccine.html?_r=1

Tuosta artikkelissa kay kuitenkin ilmi, etta odottamattomia sivuvaikutuksia voi aina ilmeta ja osa takalaisista asiantuntijoista on huolissaan siita. Ihan hyvahan naita on kyseenalaistaa, vain siten saadaan tarpeeksi turvallisia laakkeita markkinoilla. :)

Itseani ei huoleta neurologiset vauriot, silla uskon, etta tuostakin -76 vuoden tapahtumasta on otettu opiksi, mutta enemmankin huolestuttaa ne pitkaaikaiset vaikutukset sikioon. Niitahan ei voida edes alata tutkimaan ennen kuin ensimmaiset rokotteen saaneet naiset synnyttavat. Sen takia jatan tuon rokotteen valiin. En halua olla kenenkaan koekaniini ja altistaa vauvaani turhille riskeille.

Tahan asti suurinosa flunssan saaneistahan on kokenut sen hyvin mietona eivatka valttamatta ole edes tienneet sen olleen sikainfluenssaa. Sita on aika vaikea erottaa normaalista flunssasta, koska oireet ovat niin samanlaiset.

Ihan mielenkiintoista luettavaa... Esitetty virhekäsityksiä ja niitä oikaistu. Tuon perusteella jättäisin kaikilta rokotteen väliin.

http://www.rokotusinfo.fi/rokotteet/sikainfluenssa_html

En ota kantaa ovatko edellisen linkin (rokotusinfo.fi) tarjoamat käsitykset ja oikaisut oikeita vai vääriä, mutta ainakin kannattaa tutustua tarkemmin, mikä taho tämä sivuston takana oleva Rokotusinfo ry on. Ei mikään viranomaistaho, vaan kaiken kaikkiaan aika kriittisesti KAIKKIIN rokotuksiin suhtautuva yhdistys ilmeisimmin. Eipä siis ihme, että tuovat esille hyvin kriittisen näkökulman myös sikainfluenssarokotteeseen...

"Rokotusinfo ry on perustettu Vantaalla 1.6.2002. Yhdistyksen tarkoituksena on mm. edistää kunkin itsemääräämisoikeutta omien ja lastensa rokotusten tai rokottamattomuuden suhteen, ja välittää monipuolista rokotuksiin liittyvää informaatiota."

En siis kiistä etteivätkö voisi olla oikeassa sikainfluenssarokotteen suhteen (enkä itsekään tiedä, pitäisikö se ottaa vai ei!), mutta kehotan silti netistä tietoa etsiviä myös lähdekritiikkiin!

(Enkä toki tarkoita että juuri viranomaistahot olisivat aina oikeassa...)

Yhteistyössä