Raskaana olevat: onko neuvola suositellut nyt sikarokotteen ottamista? Mitä asiasta on puhuttu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla ei oo normikäynneillä puhuttu mitään, mutta tänään terkka soitti ja kysyi haluanko rokotuksen ens viikolla. Rv34. Ei sanonut omaa mielipidettään, vaan että THL suosittelee tuota raskaanaoleville. Olen tähän asti arponut asiaa, nyt varmaankin menen ja otan sen rokotteen.

Asun Oulussa, ja täällä on epidemia alkamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Mulla ei oo normikäynneillä puhuttu mitään, mutta tänään terkka soitti ja kysyi haluanko rokotuksen ens viikolla. Rv34. Ei sanonut omaa mielipidettään, vaan että THL suosittelee tuota raskaanaoleville. Olen tähän asti arponut asiaa, nyt varmaankin menen ja otan sen rokotteen.

Ai on vai? Mistä niin tiedät? Minä oo kuullutkaan ja oululainen olen.

Mulla menee eka neuvola-aika nyt tosi myöhäiseen, ja täti selitti intona puhelimessa, että voin käydä ensi viikolla määrätystä paikasta siihen ja tähän aikaan rokotteen hakemassa.
Ilmoitin, etten varsinaisesti ole suunnitellut hakevani.

Täti yritti vielä kertaalleen, että kyllä "täällä meillä" terveydenhuoltohenkilökunta sen ottamista suosittelee.
Kerroin tietäväni kyllä suositukset, mutten silti ainakaan toistaiseksi sitä hae.

Asia oli sillä käsitelty.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?:

Et vissiin lue Kalevaa? Käypä kattomassa vaikka niitten nettisivulta.

Oonpa minä hövelillä tuulella... tässä, ole hyvä:

http://www.kaleva.fi/uutiset/Sikainfluenssa/Oulussakin-vahintaan-25-uutta-sikainfluenssatapausta/820542

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Niin, kumpaa uskoa? Rokotus.infoa joka on rokotusvastaisten VANHEMPIEN ylläpitämä sivusto vaiko THL:sta jossa työskentelee kasa rokoteasiantuntijoita ja infektiolääkäreitä.

Taidanpa ottaa rokotteen.

Pointti on aika selkeä. =)

Ei tuu kyllä luettua, myönnän. Pitääpä käydä lukeen. Kukaan tuttu ei oo missään päin suomea saanu vielä ainakaan tartuntaa. Siksi epäilenkin ettei tule niin laaja kuin alunperin luultiin.

Kaikki varmaan tiesivät ettei sikainfluenssaa luokitella yleisvaaralliseksi taudiksi vaan se kuuluu samaan kategoriaan kuin kaikki muutkin influenssat.

Ei tuu kyllä luettua, myönnän. Pitääpä käydä lukeen. Kukaan tuttu ei oo missään päin suomea saanu vielä ainakaan tartuntaa. Siksi epäilenkin ettei tule niin laaja kuin alunperin luultiin.

Kaikki varmaan tiesivät ettei sikainfluenssaa luokitella yleisvaaralliseksi taudiksi vaan se kuuluu samaan kategoriaan kuin kaikki muutkin influenssat.

Jees, mutta siis tossa linkittämässäni jutussa sanotaan että epidemia on alkamassa "Pohjois-Pohjanmaalla". Aika sitte näyttää, miten laaja siitä tulee.

kyllä se epidemia suomeenkin tulee. rokottakaa nyt hyvät ihmiset itsenne. Norjassa nyt arviolta 100000 sairasta ja 9 kuollut. Kuolleiden määrän arvioidaan nousevan muutaman kuukauden sisään 500 ihmiseen. Ja kaikki kuolleet ovat olleet nuorehkoja ihmisiä, ei siis mitään vanhuksia. joukossa ihan terveitäkin. Useita teholla sairaalassa. viime viikonloppuna sisään otettiin yli 100 ihmistä. Hoitokapasiteetin pelätään pettävän.

Kiva tässä tilanteessa sitten olla raskaana täällä. Huomenna saan rokotteen ja toivon todella, että mahd. moni rokottaa itsensä'. Rokotteen suoja ei ole täydellinen ja paras teho saadaan jos muutkin rokottavat itsensä.

Viikko sitte neuvolassa oli puhetta rokotuksista ja totesin etten tule sitä ottamaan. Terkka vain totesi että aika moni on samoilla linjoilla.
Tänään sitten soitteli ja kertoi että ens viikolla alkaa rokotukset, uudelleen kerroin etten aio rokotetta ottaa enkä siihen sen kummoisempaa vastausta saanut. Huomenna neuvola-aika, saas nähdä vieläkö tuputtaa rokotetta.

Mä en ymmärrä, THL ja WHO suosittelevat rokotetta erityisesti raskaana oleville, niin täällä raskaana olevat jättävät ottamatta. Suurin riski loppuraskaudessa sairastua ja pienin riski sikiölle, niin monet jättävät ottavat. Ei ymmärrä. Ja riskihän jatkuu lapsivuodeaikana, kun joku meinas, että kun la lähellä, niin ei enää sais rokotetta. Kyllä vaan sen saa.

Yhteistyössä