Raskaaksi ilman hoitoja vaikka PCO?

  • Viestiketjun aloittaja PCO
  • Ensimmäinen viesti
Mulla tuli kahden ivf-alkuisen lapsen jälkeen täysin luomuvauva.
Edelliset menkat oli olleet puolisen vuotta aiemmin ja siitä kierrosta silti lähdin raskaaksi ja tämä raskaus paljastui itsellekkin vasta viikolla 9=) . Nyt tämän luomun jälkeen alkoi kiertokin pelaamaan suht säännöllisesti, mutta koska en ovuloi joka kuukausi niin aika nopeaa turvauduin clomeihin ja sanoisin että toinen clomikierto jossa ovulaatio saatiin hyödynnettyä toi tämän nykyisen plussan =) , eli suht "luomusti" nyt menossa rv9+4 :heart: . Ei PCO ole este, se on vain hidaste, rohkeasti ja luottavaisin mielin vaan eteenpäin :hug:
 
PCO
Itse en vielä haluaisi lähteä edes clomeja kokeilemaan, joten siksi toivoisin kuulevani onko kukaan tullut ihan ilman mitään hoitoja raskaaksi? Tai vaikka vaan painon pudotuksella (olen 171cm/64kg)? Tai greippimehulla ja vitamiineilla?
 
onhan niitä paljonkin jotka raskautuneet luomusti pcosta huolimatta, oma gyneni sanoikin että se on paljon yleisempää kuin mitä luullaan koska moni lopulta raskautuu ennenkuin ehtii edes hakeutua hoitoihin ja saada diagnoosia pcosta... itselläni on se käsitys että pco on yksi helpoimmin hoidettavista lapsettomuusongelmista, tietysti niitäkin on vaikeampia ja lievempiä muotoja. Itselläni on vaikeimmasta päästä, olin lähespä justiin sinun kokoisesi kun kuopusta aloin odottaa ja en kyllä kokenut että siinä ylipainoa olisi. Eli todellakin kaikki mahdollisuudet myös sinulla, ehkä tärppää nopeaakin tai sitten ajan kans =)
 
Minulla on todettu PCO toukokuussa -04. Yritystä on nyt takana vajaa kaksi vuotta. Olen ollut tänä aikana kerran raskaana, joka päätyi keskenmenoon viikolla 9+4. Olen menossa huomenna gynelle hakemaan lähetettä lapsettomuushoitoihin. Tsemppiä sinulle.
 
PCO-neiti
En halua nyt masentaa ketään mutta mulla on kyllä ihan erilaisia kokemuksia PCOsta ja luomumahiksesta. En usko että olisin tullut raskaaksi ilman ivf-hoitoja.

Tilanne oli se että clomeihin 1 & 2 tbl. mulla ei tullut mitään vastetta. S-prog oli aina jotain 2.4 tai jotain muuta yhtä masentavaa. Niitä söin 6 kiertoa eli kuusi satsia ekaks 3kk yhdellä tabulla ja sit 3kk kahdella.

Sitten siirryttiin iui hoitoihin. Ekaks clomi+menogon+pregnyl yhdistelmällä ja sitten clomi+puregon+pregny ja vikaks puregon+pregnyl yhdistelmällä. Näitä tehtiin yhteensä 5kpl ja yhdessä ainokaisessa saatiin kasvatettua 22mm folli (josta ilmeisesti irtosi follikkeli kun menkat alkoiekan kerran hoitojen aikana ilman teroja)Myöhästyttiin tosuin sitten tässä iui -hoidossa yhdellä päivällä eli se siitä sitten.

IVF-hoiton mulle tuli ekan kerran kunnon vaste. Puregonia piikitin 175iui ja 225iui annoksilla. Rakkuloita tuli 30 ja folleja niissä oli 22kpl. 16 hedelmöittyi ja muutamia lensi roskiin. 9 jäi jäljelle ja siirrettiin 1 -nega.

Plussa tärähti ekasta PASsissta. Oma hormonitoiminta (jota ilmeisesti oli senn verran et se sotki ton tuoresiirron kokonaan) pysäytettiin PASsiin kokonaan procren pistoksella ja PASsista tärähti plussa tikkuun ekan kerran elämässä.

Hoitoja on takana 3v. joita 2v. siis noita yllämainittuja. Melkein 8kk:tta tahkottiin ilman menkkoja (joo idioottimaista) ja menin gynelle niin saatiin menkat aikaiseksi ja clomihommat alkuun.

Mulla ei kuukautisia tule ilman teroja/primoja. Munasarjat on niin rakkulaiset että ei edes pyty katsomaan missä on ehjää pintaa. Aknea,karvoitusta tms. ei ole eli päällepäin ei uskoisi mun olevan PCO. Ylipainoa oli sellaseet 10kg (170/78-81kg) ja niitä karistelin pois ennen ivf:ää.

Tsemiä kaikesta huolimatta kaikille raskautta yrittäville. Oma kokemus vaan on opettanut että kyllä mä ihan omien hermojen kannalta suosittelen IVFää jo ihan suorilta käsiltä varsinkin jos on ikää yli 30 ja menkat kateissa useasti ja pitkiä aikoja. Säästyy monilta itkuilta.

p.s. Karppauksesta oli mulle apua laihdutuksessa.muulla tavalla n olisi varmaan laitunutkaan. http://www.karpit.net

 
Harmaa Trillian
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 11:22 kyllä kai kirjoitti:
Olen kuullutt että joku olisi tullut PCO:sta huolimatta raskaaksi luomuna. Onnea yritykseen!
Mie olen saanut äitienpäivänä luomulapsen, vaikeasta pco:sta huolimatta. Tosin 7,5v ehkäisyn lopettamisesta.
 
Harmaa Trillian
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 16:07 Harmaa Trillian kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 11:22 kyllä kai kirjoitti:
Olen kuullutt että joku olisi tullut PCO:sta huolimatta raskaaksi luomuna. Onnea yritykseen!
Mie olen saanut äitienpäivänä luomulapsen, vaikeasta pco:sta huolimatta. Tosin 7,5v ehkäisyn lopettamisesta (ja terolut sekä clomifen olivat aiemmin mulla täysin tehottomia ja siksikin toivosta oltiin jo luovuttu ennen tätä ylläriä.)
 
PCO
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 16:09 Harmaa Trillian kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 16:07 Harmaa Trillian kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.02.2006 klo 11:22 kyllä kai kirjoitti:
Olen kuullutt että joku olisi tullut PCO:sta huolimatta raskaaksi luomuna. Onnea yritykseen!
Mie olen saanut äitienpäivänä luomulapsen, vaikeasta pco:sta huolimatta. Tosin 7,5v ehkäisyn lopettamisesta (ja terolut sekä clomifen olivat aiemmin mulla täysin tehottomia ja siksikin toivosta oltiin jo luovuttu ennen tätä ylläriä.)
Kiitos kommentista. Siis toiveita on vielä. Täytyy vaan jatkaa yrittämistä ja toivomista =)
 
PCO
Luovutin jo täysin. Seuraavat kuukautiset kuitenkin olivat myöhässä, ja tein sitten varmuuden vuoksi raskaustestin ajatuksella että negaa se näyttää kuitenkin, mutta se olikin plussa, ja oli vielä viikonkin päästä (tein yhteensä kolme testiä). Siis se luomuna raskaskaaksi tulo on näköjään todellakin mahdollista pitkänkin yrityksen jälkeen. Olen siis nyt seitsemännellä viikolla.
 
Minulla on takana 4 keskenmenoa. Kaikki on mennyt kesken tosi alussa. Yksi meni 7+ jotain joten raskaaksi tulo on tosiaan mahdollista mutta keskenmenon riski on suurempi. On minulla tosin yksi lapsikin. Kaikki raskaudet on luomuna aikaansaatu ja parhaillaan yritellään luomusti lapsettomuushoitoihin pääsyä odotellessa...
Tsemppiä kaikille yrittäjille!
 
moi.mulla on myös pco.kaksi lasta saatu aikaiseksi clomeilla, neljä keskenmenoa ilman clomeja,lääkärit ei kirjoita mulle clomeja koska raskaudun ilmankin ainut ongelma on etteivät raskaudet pysy viimeistään viikolla 7 alkaa vuoto.ei kuulemma ole mitään vikaa..viimeksi viime viikolla näin kävi.täytyy kuulemma yrittää vaan uudelleen,montakohan kertaa sitä jaksaa henkisesti,? :ashamed:
 
PCO
Minulla on nyt ainakin mennyt jo 7 viikon yli. Nyt on viikkoja täynnä 9. Odotan kovasti ultraa ja toivon että kaikki olis kunnossa, mutta voihan se olla tuulimunakin, joka ei vaan ole tullut vielä ulos.

Mietinkin jo menenkö yksityiselle ekaan ultraaan, mutta ajattelin että kun on kuitenkin vielä nämä riskiviikot menossa, niin päätin että jaksan odottaa sinne ekaan kunnalliseen ultaraan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2006 klo 11:12 dooris kirjoitti:
kiitos!

Jätin kotihommat ja penkasin noita vanhoja keskusteluja... Kyllähän sieltä vastauksia mun kysymyksiin tulikin. Itelläni oireena lähinnä vain pitkät kierrot (35- >90), aknesta ei voi puhua, muutamia finnejä naamassa, ei ylipainoa (painoindeksi ok), eikä epänormaalia karvojen kasvua (ovat tosin tummia säärissä :ashamed: )


Eipä pidä hätäillä... hiljaa hyvä tulee, toivottavasti :snotty:
 
Osaako kukaan kertoa miksi pco lisää keskenmenoriskiä. Jotenkin ahdistaa ajatus, että vaikka onnistuisikin taas tulemaan raskaaksi, niin koko ajan joutuu vielä "normaalia" enemmän pelkäämään sitä keskenmenoa. Kuinka todellinen/yleinen se keskenmenoriski on ja on olemassa jotkin erityiset riskiviikot (siis nuiden "normaalien" lisäksi)? Itselläni on jo yksi keskenmeno takana.
 
Mulla ei oltu koskaan diagnosoitu PCO:ta aiemmin vaan vauva sain alkunsa 7kk:n yrityksen jälkeen. Raskaus tosin meni kesken ja uutta ei ole alkanut kohta 2 vuoteen. Mutta siis ei PCO ole lapsettomuus tuomio. Meillä vikaa on myös miehessä.
 
Täällä on yksi täysin luomuna raskautunut pcolainen.

Pari vuotta sitten todettiin pco ja silloin gyne sanoi että sitten kun lapsen hankinta tulee ajankohtaiseksi niin voin ottaa suoraan yhteyttä häneen niin saan apua. Mutta enpä koskaan ehtinyt ottaa yhteyttä. Tänä vuonna heinäkuussa tein täysin yllätysplussan, ihan ilman mitään hoitoja. Raskaus on nyt viikoilla 10+5, viikolla 7 kävin varhaisultrassa ja siellä pieni oli oikeassa paikassa sydän sykkien. :heart:
Nyt odotan tulevaa perjantaita, niin pääsen sitten taas katsomaan miten pieni jakselee. Pelko on koko ajan mielessä keskenmenoista, mutta iloitsen jo siitä että olen onnistunut tekemään positiivisen raskaustestin ilman mitään apuja. :heart:

Minulla itselläni on vielä takana vuosituhannen alussa aloitetut lapsettomuushoidot. Silloisen avopuolison kanssa yritimme tuloksetta lasta, pääsimme hoitoihin, mutta silloin hoidot tyssäsi lyhyeen kun vikaa löydettiin miehestä (sekä minun hormonitoiminnasta), miehelle se oli sen verran kova paikka, että siirsimme silloin lapsihaaveet syrjään. Vuosien jälkeen sitten erosimme, syynä tosin ei ollut lapsettomuus. Nyt uuden puolison kanssa sitten kävikin näin onnellisesti. :)
 
Itse kärsin aikoinani vuosia pco:n takia lapsettomuutta, lääkärin ennuste oli, että spontaanin raskauden mahdollisuus on kerran kahdessa vuodessa! Eli hyvin tyly ennuste ja surin sitä. Lopulta erosin miehestäni ja aloitin pian tapailemaan uutta. Tästä puolen vuoden päästä olin yllättäen raskaana. Ja kahden vuoden päästä uudestaan. En tiedä onko ansio miehen vaiko minun elämänmuutosten, söin terveellisesti, paljon d-vitamiinia, en juonut alkoholia juurikaan. Kummallista oli se, että raskauksien jälkeen kuukautisten alettua taas ne ovat ilmestyneet säännöllisesti melkein joka kuukausi, kun aikaisemmin tulivat n. 1-3 kertaa vuodessa. Ihmeellistä. Että voiko siit parantua vai mitä on tapahtunut?

Toivoa on kaikilla teillä =)
 

Yhteistyössä