rask.diabetes, synnytys, kokemuksia?

onko kellään todettu raskausdiabetesta??? ja miten raskaus eteni? sujuiko synnytys hyvin vai tehtiinkö suunniteltu sektio? miten lapsen vointi synn. jälkeen... oliko sokerit alhaalla tms...
tiedoista kiitollinen :saint:
 
Minulla ollut kaksi kertaa raskausdiabetes.
Raskaudet meni älyttömän hyvin,kun vaan muisti syödä oikein,elikkä diabeteshoitajan antamien ruokailuohjeiden mukaan. Ne muuten löytyvät myös täältä Kaksplussan laihduttajien palstalta/raskausdiabeetikot II/ensimmäinen sivu.
Olo oli tosiaankin tosi mahtava,kun ei saanut lappaa suuhunsa rasvaa, sokeria jne.mitään epäterveellistä.
Meidän paikkakunnallamme sain käydä lääkärin tutkassa kuukauden välein,jolloin katottiin lapsen vointia,kasvua, sydänverenvirtauksia...
Sokereita mittailin kotona ja kirjasin ne seurantavihkoon.
Synnytykset oli ihan tavallisia alatiesynnytyksiä.Minulla janotti synnytyksen jälkeen aivan älyttömästi,join mehua ja vettä paljon,sen muistan ja ihmettelinkin.
Vauvalta seurattiin pari päivää säännöllisin väliajoin sokereita,olivat ihan hyviä,koska lastenhoitajat antoivat lisämaitoa pian syntymän jälkeen,minun luvalla tietenkin. Samoin,jos lapsi jäi vähänkään nälkäisen tuntuiseksi,niin lisäruokaa annettiin hyvin herkästi.Hotajat tosin suosittelivatkin lisämaidon antoa,juuri verensokerin vuoksi.
Raskauden aikainen syömisten ja verensokerin seuraaminen oli välillä vaikeaa! Mutta kun muisti mitä varten,vauvaa,niin kyllä sen jaksoi.


 
Amaryllis
Mulla raskausdiabetes pukesi niin lopussa että en jotunut paljon diettailemaan, koska synnytys käynnistettin toisesta syystä rv 38.

Ei ehtinyt vaikuttaa vauvan kokoon, sokerit sen sijaan oli alhaalla. Välillä putosivat jopa vaarallisen alas. Vauva oli kovin unelias, ei jaksanut imeä, joten oli pari eka vuorokautta käytännössä lisämaidolla. Imetin kuitenkin aina ensin, joten maito nousi jo sairaalassa ja imetys lähti käyntiin hyvin.
 
Amaryllis
Niin, ja vauva oli koko ajan vierihoidossa. Hoitajat kävivät öisin herättelemässä syömään, sekä käyttivät vauvalassa sokerimittauksissa ja maidolla. Eli kellon mukaan syötöt 3 - 4 tunnin välein.
 
Minulla oli raskausdiabetes lievänä, eli ei tarvinnut pistää itseään, ruokavalion suhteen tuli vaan olla tarkkana...Tulihan tuota silti herkuteltua.
Minulle tuli raskauden loppupuolella raskausmyrkytys, olin 6 pv sairaalassa, jolloin käynnistettiin. Synnytys ei edennyt, vaan lopuksi leikattiin. Tyttö joutui lastenosastolle 3 päiväksi alhaisten sokereiden takia, imetys ei onnistunut. Puhkesipa vielä maitoallergiakin neidille...eli vähän kenkustihan nuo kaikki meni, mut nyt on kaikki hyvin :)
 
Ekassa odotuksessa oli raskausdiabetes. En saanut itseäni sen vertaa kuriin, että olisin noudattanut ruokavaliota :snotty: Lapsi syntyi rv 40+5, painoi vain 2800g, eli mitenköhän pikkuinen olisi ollut jos olisin noudattanut dieettiä?! Vauvalla oli sokerit alhaalla synnytyksen jälkeen, lisämaidolla korjaantui. Nyt on jo melkein 3-vuotias makee mimmi =)
 

Yhteistyössä