ranska vai ruotsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaikea valinta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaikea valinta

Vieras
"Ranskaa puhuu äidinkielenään noin 109 miljoonaa ihmistä; sitä vieraana kielenä puhuvat mukaan laskien noin 264 miljoonaa ihmistä maailmassa. Jos siis osaat ranskaa, sinulla on aika monta juttukaveria maapallon eri puolilla!

Euroopassa ranskaa puhutaan tietenkin Ranskassa, mutta se on yksi virallisista kielistä myös Belgiassa, Sveitsissä, Luxemburgissa, Monacossa ja Andorrassa. Muualle maailmaan ranska on levinnyt siirtomaavallan aikana; siksi sitä puhutaan laajoilla alueilla mm. Kanadassa ja Afrikassa. Voit törmätä ranskankielisiin asukkaisiin myös Vietnamissa, Havaijilla tai Karibialla ja lukuisilla pienemmillä alueilla ja saarilla ympäri maailmaa."

(http://www.peda.net/veraja/laukaa/laukaaya/valinta/valinnaiset/ranska)

Ruotsia puhutaan Ruotsissa ja pienellä alueella Suomen rannikolla ja puhujia on yhteensä noin 10 miljoonaa.

Jaahas, vaikea valinta. Kumpikohan olisi parempi valinta englannin lisäksi toiseksi vieraaksi kieleksi? Ai niin, mutta eihän tällä tarvitsekaan päätä vaivata kun fiksut poliitikot ovat tehneet valinnan meidän puolesta, tokihan ruotsi on ranskaa tärkeämpi! :(

Samaa mieltä, harmittaa, että menee niin paljon aikaa ja voimavaroja ruotsin kielen pakolliseen opiskeluun koko kansalle. Venäjä, ranska, espanja ja saksakin paljon hyödyllisempiä kieliä.

Minä olen lukenut molempia. Ranskaa pidempään ja silti osaan ruotsia huomattavasti paremmin.

Ruotsia olen elämässäni tarvinnut enemmän. Tosin on ollut hämmentävää huomata, että esim. Ranskassa on oikeasti ihmisiä jotka eivät osaa englantia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Mikä estää valitsemasta molempia?

Aika, voimavarat.

Englanti, ruotsi, ranska siinä on aika iso paketti kieliä. Englanti on "maailmankieli", joka kannattaa valita ihan ehdottomasti, siihen pakkoruotsi päälle niin alkaa olla jo aika tuskaista kovin montaa kieltä opiskella. Minulla kokemuksia, opiskelin yläasteella englantia, ruotsia ja ranskaa ja tuntui kovin raskaalta. Ranska kun on useimmille melko vaikea kieli, mutta jos siihen olisi aikaa panostaa niin varmasti palkitsisi monin verroin enemmän kuin ruotsin kieli.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Minä olen lukenut molempia. Ranskaa pidempään ja silti osaan ruotsia huomattavasti paremmin.

Ruotsia olen elämässäni tarvinnut enemmän. Tosin on ollut hämmentävää huomata, että esim. Ranskassa on oikeasti ihmisiä jotka eivät osaa englantia.

Oliko hämmentävää huomata ettei Ruotsissa osata puhua englantia?

Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
Samaa mieltä, harmittaa, että menee niin paljon aikaa ja voimavaroja ruotsin kielen pakolliseen opiskeluun koko kansalle. Venäjä, ranska, espanja ja saksakin paljon hyödyllisempiä kieliä.

Minä luin koulussa saksaa ja espanjaa (sekä viroa), ruotsin ja enkun lisäksi.

Saksaa ja espanjaa en ole tarvinnut käytännössä ikinä, mutta ruotsia olen tarvinnut työssä ollessani joka päivä.

Tässä vielä ranskan puolesta:

"Ranska on yksi Euroopan unionin ja YK:n virallisista kielistä ja kansainvälisen postin ainoa virallinen kieli sekä useiden muiden kansainvälisten järjestöjen kieli."

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Aika.

Aha. Mun aika riitti englannin, ruotsin, espanjan, saksan ja viron opiskeluun, myöhemmässä vaiheessa myös turkin kielen opiskeluun.

Juu, mut sinä oletkin huippuyksilö. Meitä tavallisia tallaajia ei voi edes verrata sinuun, huippulahjakkaaseen ihmiseen.

Minä olen opiskellut englantia, ruotsia, ranskaa, saksaa ja espanjaa.
Ja tulokset:
Ainoastaan englannilla näistä pärjään, ruotsi ruostunut kun ei sitä tarvitse. Loput kielet oli sellaisia hajanaisia pätkiä siellä täällä ja en ole ainoa, jolla sama juttu. Suomalaisten kielitaito on kaventunut koko ajan.

Ensinnäkin kun A2 alkaa jo 4. luokalla niin moni ei uskalla sitä enää valita, kun ei ole varma miten pärjää edes A1:ssä. Aiemmin kun A2 alkoi vasta viidennellä niin useampi uskalsi sen valita. Lisäksi pakollinen ruotsi pelottaa ottamasta muita kieliä, kun oppilailla rajalliset voimavarat. Ja lukioissa sitten on tosi yleistä, että luetaan pari kurssia tätä kieltä ja sitten taas uusi kieli ja yksi kurssi jne. Jos saisi vapaasti valita 2 vierasta kieltä itselleen niin jokainen voisi vaikuttaa millaisen kielitaidon saa, haluaako englannin ja ruotsin vai vaikka englannin ja ranskan jne.

Ei ole vielä tullut vastaan ruotsalaista joka ei olisi englantia osannut.

Voin kertoa hämmästyksestäni sitten jos niin tapahtuu.

Ruotsia tarvitsee, jos aikoo tehdä työtä, jossa ollaan tekemisissä tavallisten ruotsalaisten kuluttaja-asiakkaiden kanssa. B2B-kuvioissa tulee hyvin toimeen englannilla.

Montako kertaa ap olet käynyt Ranskassa, Belgiassa, Sveitsissä, Luxemburgissa, Monacossa, Andorrassa, Kanadassa, Afrikassa, Vietnamissa tai Havaijilla?

Montako kertaa olet käynyt Tukholmassa, Kauniaisissa tai Vaasassa?

Juu, mut sinä oletkin huippuyksilö. Meitä tavallisia tallaajia ei voi edes verrata sinuun, huippulahjakkaaseen ihmiseen.

Mä olen ihan tavallinen. Kielet tosin on aina kiehtoneet ja niiden oppiminen on ollut helppoa jos motivaatio on ollut kohdillaan.

Mun on vaikea, ellei mahdoton uskoa, että pakkoruotsin takia monella jäisi esim. se ranska oppimatta.

Ei ole vielä tullut vastaan ruotsalaista joka ei olisi englantia osannut.
Voin kertoa hämmästyksestäni sitten jos niin tapahtuu.

Miks ihmeessä suomalaiset sitten opiskelevat ruotsia: ruotsalaiset osaavat enkkua ja suomenruotsalaiset suomea ja/tai enkkua?

Aika.

Aha. Mun aika riitti englannin, ruotsin, espanjan, saksan ja viron opiskeluun, myöhemmässä vaiheessa myös turkin kielen opiskeluun.

Ihan sama jos väitettäisiin, että kaikista tulee jarilitmasia jos vaan tarpeeksi potkii palloa. Valitettavasti ei ole ihan näin yksinkertaista.

Yläasteelle voi mennä katsomaan tilannetta. Monelle olisi helpotus jos saisi itse valita kaksi vierasta kieltä niin motivaatiokin olisi parempi ja tulisi hyötynäkökulma paremmin esiin.

Mä olen ihan tavallinen. Kielet tosin on aina kiehtoneet ja niiden oppiminen on ollut helppoa jos motivaatio on ollut kohdillaan.
Mun on vaikea, ellei mahdoton uskoa, että pakkoruotsin takia monella jäisi esim. se ranska oppimatta.

Nyt sinä heittäydyit turhan vaatimattomaksi. Sinä olet aivan erityisen lahjakas huippuyksilö. Osaat ja tiedät kaiken=)

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Montako kertaa ap olet käynyt Ranskassa, Belgiassa, Sveitsissä, Luxemburgissa, Monacossa, Andorrassa, Kanadassa, Afrikassa, Vietnamissa tai Havaijilla?

Montako kertaa olet käynyt Tukholmassa, Kauniaisissa tai Vaasassa?

Taitaapa minulla mennä aika tasan nuo käynnit kyseisissä paikoissa, jos yhteen lasketaan! :)

Kyllä minulla ainakin kolme kieltä oli aika rankkaa yläasteella. Ja ei ole kertaakaan motivoinut ruotsin kieli, kertaakaan en ole sitä tarvinnut ja kyllä harmittaa, että niidenkin tuntien tilalla olisin voinut opiskella ranskaa tai muuta isompaa kieltä ja saada vahvemman kielitaidon.

Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
Ihan sama jos väitettäisiin, että kaikista tulee jarilitmasia jos vaan tarpeeksi potkii palloa. Valitettavasti ei ole ihan näin yksinkertaista.

Yläasteelle voi mennä katsomaan tilannetta. Monelle olisi helpotus jos saisi itse valita kaksi vierasta kieltä niin motivaatiokin olisi parempi ja tulisi hyötynäkökulma paremmin esiin.

Suomi nyt vaan on kaksikielinen maa, ja täällä kaikilla on sekä suomen että ruotsin kieltä koulussa (paitsi jos äidinkielenä on jokin muu kuin suomi tai ruotsi).

Näillä mennään - voi tietty tapella vastaan ja surkutella asiaa, mutta onko siitä hyötyä? Minusta ei ole.

Ruotsin opiskelun vapaaehtoisuus kyllä nostaisi opiskelumotivaatiota ja oppijien tasoa, olen siitä varma. Ei sitä ole pakko varsinaisesti oppia nyt, riittää kun istuu tunnilla.

Katsopa tilastoja siitä, kuinka vähän kolmatta kieltä valitaan yläasteella (en muista ulkoa prosentteja, mutta se oli todella VÄHÄN).

Jos olisi pakko lukea KAHTA kieltä, mutta ruotsin tilalla halutessaan lukea esim. ranskaa, niin kylläpä varmasti ranskaa opiskeltaisiin enemmän kuin nyt. Sellainen kielisissä ei-niin-lahjakaskin oppilas voisi silloin lukea ranskaa, koska ei olisi pakko lukea kolmea kieltä saadakseen tehdä kieliä koskevia valintoja.

Suomi nyt vaan on kaksikielinen maa, ja täällä kaikilla on sekä suomen että ruotsin kieltä koulussa (paitsi jos äidinkielenä on jokin muu kuin suomi tai ruotsi).

Näillä mennään - voi tietty tapella vastaan ja surkutella asiaa, mutta onko siitä hyötyä? Minusta ei ole.

Ruotsin opiskelun vapaaehtoisuus kyllä nostaisi opiskelumotivaatiota ja oppijien tasoa, olen siitä varma. Ei sitä ole pakko varsinaisesti oppia nyt, riittää kun istuu tunnilla.

Suomi on kaksikielinen maa - paperilla, ei käytännössä. Suurimmassa osassa suomea ei kuule ruotsia kuin ehkä kerran vuodessa jos sitäkään.

Tämä pakkoruotsi nielee valtion verorahoja aivan mielettömästi ja siitä saatava hyöty on minimaalinen. Vain pieni osa pakkoruotsin läpikäyneistä saa kielitaidon, jolla pärjää ruotsiksi. Esimerkiksi minä olen opiskellut ruotsia 3 vuotta yläasteella, 3 vuotta lukiossa ja 3 kurssia ammattikorkeakoulussa ja en voi sanoa osaavani ruotsia. Ja kielitaito ruostuu koko ajan, kun kyseistä kieltä ei koskaan tarvitse.

Samaan aikaan suomalaiset eivät myöskään opi muita kieliä, venäjää, espanjaa, ranskaa, joista olisi monille paljon enemmän hyötyä. Toki niistäkin tulisi joillekin hukkaopiskelua, mutta kokonaishyöty olisi paljon parempi. Suomessa on jo nyt huolestuttavaa se, että lasten ja nuorten kielitaito on supistunut.

Yhteistyössä