"Rakkautta ei voi mitata"-miten niin ei muka voi??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Aina kun täällä kysytään niitä "rakastatko enemmän sitä vai sitä"-kyselyjä niin joku alkaa selittämään, että "ei rakkautta voi mitata". Miten niin ei? Hölmöjähän nuo kyselyt ovat, mutta ei ihmiset mitenkään voi rakastaa yhtä paljon kaikkia läheisiään...yleensä äitiä rakastetaan enemmän kuin mummia, omaa lasta enemmän kuin ystäviä tai sisaruksia jne. En minä ainakaan rehellisesti sanottuna voi väittää, että rakastaisin edes lapsuudenperheestäni kaikkia tasan yhtä paljon. Eli kyllä kai sitä rakkautta jotenkin voi mitata...

Laitapa numeroilla tai kiloilla (vai millä yksiköllä mittaat?) nämä rakkaudekohteet:

Äitisi
Lapsesi
Lempiruokasi
Serkkusi
Paras ystäväsi
Kotisi
Puolisosi
Lempielokuvasi
Lempiharrastuksesi

Nuo kaikki saavat erilaista rakkautta osakseen. Ja niitä ei voi verrata toisiinsa. Voi verrata esimerkiksi rakastaako enemmän siskoaan vai veljeään, tai äitiään vai isäänsä, mutta ei voi verrata rakastaako enemmän puolisoansa vai lastansa.

Mun mielestä se tarkoittaisi sitä, että pitäisi arvottaa, kenestä olsi vaikeinta luopua, kenen kuolema esm. satrtuisi enemmän, kenen vähemmän, ja mun mielestä läheisiään ei kyllä voi arvottaa sillätavalla, koska kaikkia läheisiään "tarvitsee" eri asioihin.
Äiti on aina äiti, mutta kuitenkin monessa asiassa siko on paljon läheisempi. Omat lapset on tietysti jotain, minkä arvoa ei voi mitata, mutta ne on puolison kanssa tehty, niitä ei olisi ilman miestä. Mun mielestä rakkautta ei tosiaan voi mitata, koska suhteet eri ihmisiin lähtee ihan eri lähtökohdista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Laitapa numeroilla tai kiloilla (vai millä yksiköllä mittaat?) nämä rakkaudekohteet:

Äitisi
Lapsesi
Lempiruokasi
Serkkusi
Paras ystäväsi
Kotisi
Puolisosi
Lempielokuvasi
Lempiharrastuksesi

Nuo kaikki saavat erilaista rakkautta osakseen. Ja niitä ei voi verrata toisiinsa. Voi verrata esimerkiksi rakastaako enemmän siskoaan vai veljeään, tai äitiään vai isäänsä, mutta ei voi verrata rakastaako enemmän puolisoansa vai lastansa.

Ei suuretta tarvitse/voi keksiä, mutta järjestykseen voi mahdollisesti laittaa. Tosin samalla pitäs määrittää ilmenemismuoto; puolison kanssa se voi olla seksi, mutta joku saattaisi ikävöidä omaa vanhempaansa kuoleman kohdatessa enemmän..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Äitisi
Lapsesi
Lempiruokasi
Serkkusi
Paras ystäväsi
Kotisi
Puolisosi
Lempielokuvasi
Lempiharrastuksesi

Kyllähän moni voi verrata rakkautta puolisoonsa ja lapsiinsa, valtaosahan täälläkin on vastannut rakastavansa enemmän lapsiaan. Mulla ei ole lapsia, mutta rakastan enemmän äitiäni kuin isääni ja enemmän veljeäni kuin isääni. Kaikki ystävät tulevat vasta perheen jälkeen. Kaikkia en osaa verrata, esim. kolmea parasta ystävääni ainakin luulen rakastavani yhtä paljon.

Kyllä minä huomaan, jos rakastan jotain enemmän kuin toista. Toisiin vaan olen paljon kiintyneempi ja heistä olisi vaikeampi luopua/olla erossa. Oma perhe on minulle ollut aina rakkain. Sen jälkeen tulevat vasta ystävät ja sukulaiset.

Yhteistyössä