Miten osoittaa rakkautta 10v lapselle, joka on kokoajan vihainen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaikea selittää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaikea selittää

Vieras
Kiusaa sisarustaan ja aina puhuessaan äänensävy on vihainen. Jos hänen kanssaan tekee jotain kivaa, niin aina se menee siihen marisemiseen tms. Sairaan mustasukkainen ja yrittää kokoajan haukkua sisarustaan ettei se vain olisi parempi häntä missään. Miten osoittaa lapselle enemmän rakkautta, jotta hänen ei tarvitsisi olla kokoajan niin mustasukkainen? Tuntuu, että ihan jatkuvasti saa olla sanomassa jostain. Voi mennä monta päivääkin, että on kuin enkeli ( yleensä pikkusisar jossain reissussa tällöin )

Ainakin kun katsoin sitä koirankoulutus ohjelmaa, missä on se guru, niin siinä neuvottiin että jos on 2 koiraa, niin pitää ottaa ne syliin yhtä aikaa. Niin että ne koirat on kasvotusten ja sitten yhtä aikaa osottaa niille huomiota.

Tietty tosta ei voi vetää suoria johtopäätöksiä ihmisten maailmaan, mut olettasin että tämä lapsi haluaa omia sut kokonaan ja jos näkee, että annat jollekkin toiselle lapselle enemmän huomiota niin se vetää vääriä johtopäätöksiä. Ehkä siis, jos lapsia olisi mahdollista huomioida yhtä aikaa ja samalla tavalla, niin voisi auttaa. Ryhmähalit tms

mut nyt ei kyllä tule enempää mieleen, olisi kai pitänyt korkata toi lahjaviini vasta uutena vuotena :D mut tuli serkkutyttöjä kylään niin oli pakko tarjota niillekkin :)

tai ootteko puhunut asiasta? 10 v pystyyy kait jo käsittelee asiaa puhumalla ja selittämällä. Ehkä sun lapsella voi olla myös joku huoli, jota hän ei osaa ilmasta. Kannattaa kyl koittaa selvittää, et mistä toi käytös kertoo... voimia

puuttumalla asiaan?

Siellä koirankoulutusohjelmassa muuten sanotaan sitäkin, että rakkautta osoitetaan vasta sitten, kun toinen on siinä mielentilassa että kykenee sen vastaanottamaan. Siihen asti ollaan rauhallisen jämäkkää ja laitetaan räyhäpäät rauhoittumaan ja keskittymään oikeisiin asioihin.

Eihän me koiria varsinaisesti olla, mutta ehkä tuo osittain pätee ihmisiinkin. En tiedä auttaako näihin silti se, jos ne vie lenkille yhtäaikaa. Puuttuuko poliisi kenties asiaan, jos lapsia ulkoiluttaa liekanaru kaulassa?

No vitsit sikseen - tulee vaan semmoinen tunne, että tuolleen käyttäytyvä lapsi ei kyllä voi olla oikeen onnellinen eikä tyytyväinen itteensä. Ihmisillä on kuitenkin tilanne se, että vaikka miten omasta mielestäsi oikeutetusti käyttäydyt niinkuin kuspää, niin alat myös pitää itseäsi semmoisena. Iskee itseinho. Silloin vanhemman ohjelmalliset rakkaudenosoitukset voivat vaikuttaa joko hölmöydeltä tai huijaukselta.

Olisko rauhallinen mutta rehellinen keskustelu paikallaan? Tärkeintä kai vanhemman olisi pystyä peilaamaan rehellisesti lapsen käytöstä ja kertoa miten se vaikuttaa ympäristöön, mutta kuitenkin viestin pitäisi toimia niin, että se pohjimmainen rakkaus ja usko ja luottamus toiseen ihmisenä välittyy. Jos tunnet ne menettäneesi, niin taitaa olla korkea aika etsiä siihen asiaan apua.

Mutta toisaalta, kun muistelen omaa kiukkuani tuossa iässä, niin ehkä parempi olisi kuitenkin pidättyä sorkkimasta asiaa ja etenkään ei kannata kysellä lapselta syitä käytökseen. Muksu on kuitenkin vielä niin pieni, että mitään syväluotaavaa vastausta se ei voi antaa. Toki voi kysyä, että mikä häntä eniten painaa ja harmittaa. Ehkä lapsen voisi olla helpompi uskoutua jollekin ulkopuoliselle? Itse ainakin olin vihainen nimenomaan vanhemmille ja sellaisista asioista, joita en olisi kehdannut tai osannut tai uskaltanut sanoa. Ja lisäksi taisin tietää, etteivät ne asiat pyytämällä korjaannu.

Ja ehkä se käytöksen peilaaminenkin on aika huono idea. Tunsin olevani mikroskoopin alla, jos isäni yritti jotain tuontapaista. Jotain sen muistan esittäneen, että jos käyttäytyy tavalla x niin ei voi olla paljon ystäviä. No, minulla oli, mutta siitä huolimatta muistan miten nöyryyttävää oli joutua tuomiolle oman vanhemman silmissä.

Lapset kuitenkin kauheimmillaankin yleensä korjaantuvat nopeasti normaalin oloisiksi, kun vanhempien ongelmat saadaan johonkin ruotuun. Aikuisena vasta päänuppi jäykistyy, jos on ehtinyt kieroon kasvaneisuus kivettyä mielenterveysongelmaksi asti. Kun pienissäkin asioissa aikaihminen on tapojensa orja.

No nyt meni sekavaksi. Ehkä loppuajatus olisi, että eihän rakkautta tartte osoittaa. Jos se on siellä, niin se näkyy myös. Jos pelko ja kiukku ja epäluottamus lapseen ihmisenä alkavat viedä rakkaudelta tilaa, niin sekin näkyy osoittamattakin. Eli oma mieli ojennukseen. Ja suhde toiseen vanhempaan parempaan kuntoon myös, tai mikä sitten mahtaakin olla lapsen kiukun ylläpitäjänä. Useinhan se on nimenomaan vanhempien väliset ongelmat riippumatta siitä, ollaanko erossa vai yhdessä.

Lohduttavaahan tuo oikeastaan siis on - asiat on helppo korjata, jos löytyy pätevä korjaaja. Jos lapsi vaikuttaa aina vihaiselta, se luultavasti on justiin sitä. Vihaisuuteen auttaa, kun sitä ei yritetä kieltää eikä kiistää, mutta etsitään ongelmien ydin ja siivotaan se. Mutta jos syytä ruvetaan utelemaan lapselta,

Tuntuu että lapsi on aina naama norsunvitulla. Joskus sanoi että harmittaa kun ei saa huomiota, mutta kun sitä huomiota antaa niin käy samalla tavalla. Jos vaikka tehdään yhdessä jotain tai järjestän jotain kivaa niin lopputulos on ihan sama. Lisäksi lapsella on välillä ihan ihmeellistä juttua, hakee varmaan niillä huomiota.

Se auttoi muutamaksi päiväksi kun otin kaikki elektroniikat pois, tietokoneen, pelivehkeet sun muut. Sai yhden kerrallaan takaisin hyvällä käytöksellä.. Pitäisikö olla aina kaikki vehkeet jemmassa ja saa käyttää kun osaa käyttäytyä? Sisaruksen kanssa jos touhuavat jotain niin tämä lapsi huutaa vaan kokoajan ja toinen tekee olevinaan aivan kaiken väärin, suunnilleen istuukin väärässä asennossa. Peruspuhe on sellaista kiukkuisen kuuloista.

Ei vain jaksa olla järjestämässä mitään kivaa, kun tietää että mihin se menee. Aina kamala taistelu sisaruksen kans joka asiasta, kumpi saa tehdä mitäkin ja milloin. Kumpi on parempi jne. Haukkuu sisarustaan aivan jatkuvalla syötöllä.

Saavat tosi harvoin pelata isän tietokoneella. Mies jo kysyy että haluatteko pelata niin yleensä eivät pääse edes aloittamaan kun on jo niin kauhe sota käynnissä siitä kumpi nyt saa aloittaa ja mitä pienempi tekee taas väärin. Sitten mies sanoo ettäeipäs pelatakkaan Itten, mutta ikinä seuraavilla kerroilla lapset ei muista sitä, että pelit ei edes ala jos aletaan tappelemaan. Kaikki kiva on aina lopetettu siihen jos alkavat tappelemaan, isompi alkaa leipomisessakin huutamaan jos toisella on mukamas isompi pala taikinaa, saattaa olla nyrkit pystyssä ja sitten otan taikinat pois

Taitaa olla tyttö? Meillä asuu kanssa äkäpussi ja on kaiken lisäksi pienempi lapsistani. Ikää kohta 8v. On aina puhunut äkäisesti, ei voi esim. näyttää, jos on iloinen vaan kääntää pois päänsä. en ymmärrä häntä välillä ollenkaan. Suuttui tässä jokin aikaa sitten ja meni huoneeseensa huutaen, että "äiti mä tiedän, että sä vihaat mua"? Menin sitten kysymään, että tiedätkö mitä sanoit ja ymmärrätkö, että mitä vihaaminen oikeasti tarkoittaa? Minulta pääsi itseltäni itku ja siitä tyttö säikähti kovasti. Kerroin, että he ovat (lapset) minun suurin iloni ja rakastan heitä enemmän kuin mitään muuta. Tyttö ymmärsi silloin, mutta tuo asia jäi kovasti minua vaivaamaan :( Yritän olla tasapuolinen molemmille lapsille, joten en ymmärrä mistä jäisi paitsi? Hakee myös välillä huomiota ärsyttävällä käytöksellä ja kaiken kivan järjestäminen monesti kaatuu tytön huonoon käytökseen.

[QUOTE="hmmm";25300398]Taitaa olla tyttö? Meillä asuu kanssa äkäpussi ja on kaiken lisäksi pienempi lapsistani. Ikää kohta 8v. On aina puhunut äkäisesti, ei voi esim. näyttää, jos on iloinen vaan kääntää pois päänsä. en ymmärrä häntä välillä ollenkaan. Suuttui tässä jokin aikaa sitten ja meni huoneeseensa huutaen, että "äiti mä tiedän, että sä vihaat mua"? Menin sitten kysymään, että tiedätkö mitä sanoit ja ymmärrätkö, että mitä vihaaminen oikeasti tarkoittaa? Minulta pääsi itseltäni itku ja siitä tyttö säikähti kovasti. Kerroin, että he ovat (lapset) minun suurin iloni ja rakastan heitä enemmän kuin mitään muuta. Tyttö ymmärsi silloin, mutta tuo asia jäi kovasti minua vaivaamaan :( Yritän olla tasapuolinen molemmille lapsille, joten en ymmärrä mistä jäisi paitsi? Hakee myös välillä huomiota ärsyttävällä käytöksellä ja kaiken kivan järjestäminen monesti kaatuu tytön huonoon käytökseen.[/QUOTE]

Tätä samaa "tiedän että sä vihaat mua" saan kuulla useasti. Löi tuossa yks päivä sisarustaan ja otin tietokoneen tästä syystä pois, menin sitten kysymään että joko tuut pyytämään anteeksi niin mitä sanoo tämä: en tuu ku ei se auta mua kuitenkaan saamaan konetta takaisin :o

Loppujen lopuksi pyysi kuitenkin anteeksi 3h omassa huoneessa olon jälkeen.

tuli vaan mieleen että saako äkäpussi tarpeeksi unta? Miten monta tuntia nukkuu vuorokaudessa? Meillä ainakin lasten huono käytös johtuu hyvin usein liian vähästä unesta. Lisäksi olen huomannut yhteyden, mitä enemmän telkkua, sitä enemmän kiukuttelua. Kai se ruutuaika tekee lapset levottomaksi..

Mitäs jos koittaisit aina kun on vähänkään aihetta kehua lasta. Silleen lässyttämättä, vähän kuin huomaamatta. Siis ei vält käytöksestä, vaan jostain muusta tekemisistä. Silloin voisi lapselle tulla tunne että väitetään, kun saa enempi positiivista palautetta kuin negaa.

Yhteistyössä