Rakkaat vanhemmat joiden lapset on päivähoidossa..

  • Viestiketjun aloittaja Päikyn täti
  • Ensimmäinen viesti
"hmm"
kuulostaa siltä että nyt sitten kaikki vanhemmat jotka myöhästyvät iltapäivällä tekevät sen tarkoituksella eivätkä välitä säännöistä? onko tullut mieleen että työpaikalla voi tapahtua jotain minkä vuoksi ei ihan oikeasti pääse lähtemään, tai liikenteessä voi olla ruuhkaa tavallista enemmän?
 
vrs
Siis kertokaa nyt aloituksesta nokkiinne ottaneet vanhemmat yksi yksinkertainen asia:

Kun itse saatte ne ajat ilmoittaa, MITEN NIISTÄ EI SILLOIN VAAN VOI PITÄÄ KIINNI?

Itse hoidin muutaman kuukauden ajan yhtä lasta omieni lomassa ja siihen hommaan en kyllä enää ala. Muksu oli mahtava ja meillä synkkasi tosi kivasti, mutta vanhemmat juuri tuollaisia: itse saivat ilmoittaa aikataulunsa ja minä sovitin elämämme niihin. Koskaan vaan eivät aikatauluista pitäneet kiinni ja meillä jäi aina puistoilut ym väliin, kun odoteltiin hoitolasta saapuvaksi / omat menot illalla väliin, kun odoteltiin lapsen hakijoita.
 
"vieras"
Siis kertokaa nyt aloituksesta nokkiinne ottaneet vanhemmat yksi yksinkertainen asia:

Kun itse saatte ne ajat ilmoittaa, MITEN NIISTÄ EI SILLOIN VAAN VOI PITÄÄ KIINNI?

Itse hoidin muutaman kuukauden ajan yhtä lasta omieni lomassa ja siihen hommaan en kyllä enää ala. Muksu oli mahtava ja meillä synkkasi tosi kivasti, mutta vanhemmat juuri tuollaisia: itse saivat ilmoittaa aikataulunsa ja minä sovitin elämämme niihin. Koskaan vaan eivät aikatauluista pitäneet kiinni ja meillä jäi aina puistoilut ym väliin, kun odoteltiin hoitolasta saapuvaksi / omat menot illalla väliin, kun odoteltiin lapsen hakijoita.
Siksi koska meidän pväkodissa nuo ajat ovat suuntaa antavat. Siksi koska työajat vaihtelevat. Ovat olleet kyllä ihan tyytyväisiä, vielä kun pidämme viikon aikana ylimääräisiä vapaita. Joskus lapsi menee 6.30 ja joskus 9.00. Ja ikinä lapsi ei ole ollut yli 16. päikyssä ja ovat mielissään jos haemme joskus esim. tuntia aikaisemmin. Se ei kuulemma vaikuta heidän miehitykseensä.
Ihme valittajahoitsuja täällä palstalla...
 
Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa :LOL: vai kuinka se menikään?!

Liian usein nämä "hoitoajan muutokset" johtuvat ihan silkasta vanhempien mukavuuden halusta!!! :kieh: Halusta mennä esim. kauppaan ilman lasta ja kas kas juuri heidän "RAKAS" tenava seisoo yksin päiväkodin pihassa klo.17.05 kun pk on virallisesti sulkenut ovensa klo17. Tai sitten kuntosalilla on ollut ruuhkaa suikussa tai Lindexillä jonoa kassalla :stick:
 
"vieras"
Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa :LOL: vai kuinka se menikään?!

Liian usein nämä "hoitoajan muutokset" johtuvat ihan silkasta vanhempien mukavuuden halusta!!! :kieh: Halusta mennä esim. kauppaan ilman lasta ja kas kas juuri heidän "RAKAS" tenava seisoo yksin päiväkodin pihassa klo.17.05 kun pk on virallisesti sulkenut ovensa klo17. Tai sitten kuntosalilla on ollut ruuhkaa suikussa tai Lindexillä jonoa kassalla :stick:
Mitä tarkoitit "RAKAS"? etteikö olisikaan rakas
 
"merengue"
No mut entäs esim, jos junat ei kulje tms. Ystävälläni tullut tuo tilanne monta kertaa, lapsi tosin päiväkodissa. Ja mulla aikoinaan kovilla pakkasilla, ku mikään ei kulkenut, silti muistan hoitajan nyrpeän ilmeen..itseasiassa aika kauhealta tuntui.
 
vrs
[QUOTE="vieras";24544454]Siksi koska meidän pväkodissa nuo ajat ovat suuntaa antavat. Siksi koska työajat vaihtelevat. Ovat olleet kyllä ihan tyytyväisiä, vielä kun pidämme viikon aikana ylimääräisiä vapaita. Joskus lapsi menee 6.30 ja joskus 9.00. Ja ikinä lapsi ei ole ollut yli 16. päikyssä ja ovat mielissään jos haemme joskus esim. tuntia aikaisemmin. Se ei kuulemma vaikuta heidän miehitykseensä.
Ihme valittajahoitsuja täällä palstalla...[/QUOTE]

Ai ihme valittajia?

Mietippä tilanne: Käy kuten aloitusviestissä ja yhdellä hoitajalla on vastuullaan 10 muksua. Sinun lapsesi on siellä, vaikka jopa ihan sovitusti, mutta moni muu on "ylimääräisenä" Hoitaja joutuu lähtemään pyllypesulle jonkun muun lapsen kanssa ja sinun lapsesi kiipee silläaikaa keittiötasolle, putoo ja saa aivotärähdyksen. Kenen on syy ja vastuu?
 
"mie"
Paitsi harmittaahan se jos ruokaa menee jatkuvasti hukkaan sen vuoksi ettei ole ilmoitettu että tullaan myöhemmin. ;) Eiköhän joku kohta keksi valittaa myös siitä että sitten on yliresurssoitu hoitajat ja väkeä täytyy pitää töissä vaikka ei tarvita niin on muualta pois ja ja ja....
Meinasinkin just tuolla kysymykselläni, että koituukohan tästä tällaisia ongelmia. Päiväkodissa kyllä tiedetään, että meidän lapset eivät tule aamupalalle ja tulevat vasta klo 9. Ja niinä poikkeuskertoina, kun menevät aamupalalle, niin olen aina sanonut ennakkoon. Jos tuo hoitoaika olisi 9-15 (nyt siis 8-16) niin toisaalta joku voisi sitten alkaa nipottamaan niistä muutamista harvoista kerroista (max 1krt/kk), jolloin lapset pitää saada päiväkotiin aiemmin tai hakea myöhemmin.

Tiiä sitten. Pieni päiväkoti tuo on ja joskus jos on menty vaikka jo 8.30, jolloin aamupalakin on jo periaatteessa ohi, niin saattavat kuitenkin tarjota lapsille ruokaa tai kysyä haluavatko omenanpaloja, leipää jne. jos on jäänyt aamiaiskärryyn. (Ja lapset siis ovat kyllä tuolloinkin jo syöneet kotona aamupalan eli emme edellytä, että sitä tarjottaisiin.)
 
"mie"
Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa :LOL: vai kuinka se menikään?!

Liian usein nämä "hoitoajan muutokset" johtuvat ihan silkasta vanhempien mukavuuden halusta!!! :kieh: Halusta mennä esim. kauppaan ilman lasta ja kas kas juuri heidän "RAKAS" tenava seisoo yksin päiväkodin pihassa klo.17.05 kun pk on virallisesti sulkenut ovensa klo17. Tai sitten kuntosalilla on ollut ruuhkaa suikussa tai Lindexillä jonoa kassalla :stick:
Hahaa, mullapa on niin hyvin asiat, että voin käydä kaupassa ja hakea lapset silti 1-1,5h aikaisemmin kuin hoitoaika edes on päättynyt :) (osittaisen hoitovapaan hyviä puolia ja lapsia on hankala hakea silloin kun ne nukkuu päiväunia...)
 
  • Tykkää
Reactions: tilililulei
Siis tosiasiassahan lapsen päivähoitoaika sisältää: työmatkan työpaikalle, työajan sekä paluumatkan päiväkodille hakemaan tuota "RAKASTA" :D Ja eiköhän meillä Suomessa ole mm. VR joka on suuremmalti osin vastuussa vanhempien myöhästelyistä ;)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kypsä mutsi;24542075:
Rakkaat hoitajat. Lopettakaa valittaminen aiheesta kuin aiheesta yleisillä keskustelupalstoilla tai vaihtakaa työpaikkaa.
Eikö muuta keinoa ole vastata hoitajan aivan asialliseen toivomukseen.Jatkuvasti hoitoaika sopimusta rikkovat vanhemmat ilmeisesti ovat sitä mieltä että hoitajien tehtävä on olla jatkuvasti vanhempien tarpeiden kuulolla, aivan kuin olisivat vanhempia myös vanhemmille. Valmiita tekemään mitä tahansa lastensa puolesta.Hoitajilla on laissa määritelty työaika,varsin vaatimaton palkka ja usein ankeat työ-olosuhteet. Miksi ihmeessä olet sitä mieltä ettei hoitajien asiasta missään pitäisi puhua.Keskustelupalstoilla kuitenkin liikkuu aika suuri määrä vanhempia joiden kohdalla ilmeisesti juuri kyseinen tilanne on ajankohtainen, siis ihan hyva paikka valittaa!
 
  • Tykkää
Reactions: tilililulei
asiallinen kysymys
Jos hoitoaika päättyy klo 15.30, niin riittääkö, että tulen päiväkotiin hakemaan lapsiani silloin vai pitääkö minun olla jo poistunut päiväkodin alueelta lasteni kanssa klo 15.30? Pari minuuttia kun kuitenkin menee lasten reppja hakiessa ja hyvästejä jättäessä.
 
"minä"
Jos hoitoaika päättyy klo 15.30, niin riittääkö, että tulen päiväkotiin hakemaan lapsiani silloin vai pitääkö minun olla jo poistunut päiväkodin alueelta lasteni kanssa klo 15.30? Pari minuuttia kun kuitenkin menee lasten reppja hakiessa ja hyvästejä jättäessä.
Meille on ainakin sanottu, että lapsi siirtyy vanhempien vastuulle, kun vanhemmat ovat paikalla. Eli sillä perusteella voisin kuvitella, että riittää, kun on paikalla 15.30. Mutta tietenkin jos hoitoaika päättyy klo 17, kun päiväkoti suljetaan, niin silloin pitäisi varmaan olla jo lätenyt klo 17.
 
"äitix3"
Meillä lukee hoitosopimuksessa hoitoajaksi 7-17.15 välillä työvuorojen mukaan.
Aika kattavaa :) Erikseen vielä kysyin, että tarvitsevatko tarkemmat hoitoajat tietoonsa, niin eivät kuulemma, vaikka meillä lapset menee 7-9 välillä ja haetaan n. klo 15-17.15 (niiden työvuorojen mukaan).
Ainakin täällä siis toimii, ilman turhaa stressaamista :)
(ps. itsekin olen päivähoitoalalla)
 
[QUOTE="äitix3";24545610]Meillä lukee hoitosopimuksessa hoitoajaksi 7-17.15 välillä työvuorojen mukaan.
Aika kattavaa :) Erikseen vielä kysyin, että tarvitsevatko tarkemmat hoitoajat tietoonsa, niin eivät kuulemma, vaikka meillä lapset menee 7-9 välillä ja haetaan n. klo 15-17.15 (niiden työvuorojen mukaan).
Ainakin täällä siis toimii, ilman turhaa stressaamista :)
(ps. itsekin olen päivähoitoalalla)[/QUOTE]

Useissa paikoissa näin onnistuu, mutta on myös tarkan markan paikkoja, joissa oikeasti keskitetään hoitohenkilöstö järkeviin työvuoroihin... Joka onnistuu vain ja ainoastaan kartuttamalla hoidon tarve...
 
"Tintti"
Koskaan ei olla sovittu aikaa minkä lapsi on hoidossa, vien ja haen miten haluan. Pvkoti avoinna 6.30-17. Työaikoja ei sovita lasten mukaan koska pvkodissa yksi aina aamussa, yksi pv vuorossa ja yksi sitten tekee vimpan vuoron joka on 9-17. Mitään aikoja ei sovita ainakaan meidän pvkodissa
 
pktäti2
Tässä keskustelussa on nyt unohtunut se, että ap toivoi vanhempien jättävän ilmaa ilmoittamiinsa hoitoaikoihin, jotta vanhemmat voisivat tuoda ja hakea lapsensa niiden sisällä.

Sama meillä on. Kun vanhempi, jonka työajat vaihtelevat kysyy minulta mitä merkitsee hoitoajoiksi, sanon että koko päiväkodin aukioloaika (7-17.00). Silloin varaudumme aina tämän lapsen läsnäoloon riittävällä hoitohenkilökunnalla, ja niiden sisällä meillä on ihan sama mihin aikaa lapsi tulee ja lähtee. Kuitenkin, jos vanhempi haluaa merkitä hoitajaksi 8-16.00, tulee ongelma jos lapsi tuleekin hoitoon 7.30. Minä ainakin puhuin tästä asiasta, joka aiheuttaa riskitilanteita. Ja hei, totta kai joskus juna myöhästyy, töissä tulee jotain yllättävää tm. sellaista sattuu eikä siinä mitään.

Miksi täällä päivähoidon henkilöstö ei saisi puhua näistä asioista? Mistä asioista tänne sitten saa kirjoittaa? Kuka vetää rajat? Aika monta työhön liittyvää aloitusta täällä muutenkin on, miksi sitten ei päivähoidosta? Aina puhun totta kai työn haasteista oikealle kohderyhmälle eli vanhempien kanssa kuten kaikista muistakin asioista, kasvatuskumppanuus on äärettömän tärkeää. En kuitenkaan ymmärrä miksi näistä ei voisi myös keskustella täällä, kun täällä on paljon vanhempia paikalla. eikö avoin keskustelu ole aina tervetullutta?

En muuten kirjoittele työaikana ikinä nettiin, vaan olen kotona hoitamassa lastani vielä jonkun aikaa.
 
"vieras"
kuulopuhetta tosin, mut työkaveri kertoi että oli joutunut odottamaan vartin tai puolituntia viime talvena lastensa kanssa kun oli yrittänyt tuoda ilmoittamaansa aikaisemmin hoitoon. ja ymmärrän kyllä hoitajan toiminnan, itselle ei kyllä tulis mieleenkään kysymättä lähteä viemään lasta hoitoon aikaisemmin enkä kyllä jättäs hakematta ilman että soittaisin ja kysyisin voiko lapsi olla sovittua pitempään. epämääräisillä työajoilla tuossa onkin ollut sompailemista... onneksi työpaikan vaihdoksen myötä työajat ovat paremmin ennakoitavissa nykyään.
 
*
[QUOTE="mamma";24544243]En jaksanut kaikkia kommentteja lukea...
Meidän päiväkoti on auki 7-17. Meidän perheeltä laskutetaan kalliimman mukaan, ei mitään alennusta. Laitoin lappuun että lapsi tuodaan 7 ja haetaan 17. Usein kuitenkin viedään vähän 7 jälkeen eikä oikeastaan koskaan haeta vasta 17 vaan viimeistään 16.30. Tällä viikolla kuitenkin jouduin odottamaan 30 minuuttia hoitajaa kun vein lapsen klo 7:ksi tarhaan. Vähän hatutti kun olisi ollut kiire töihin. Muita lapsia tuotiin vasta 7.30-aikaan. Kamalan pahoillaan myöhässä ollut hoitaja oli mutta minä olin auttamattomasti myöhässä siinä vaiheessa joten taisin vaan murista jotain että mun tarvii nyt mennä. lapsi oli ihan tyytyväinen onneksi =)[/QUOTE]

Meillä myös näin. Mulla pisimmillään on työpäivät sen 8-16 ja siihen vielä tunnin työmatkat, monena päivänä tosin liikkuvan työn ansiosta pääsen viemään lapset myöhemmin ja hakemaan aikasemmin. Hoitotarveajaksi on laitettu se 7-17, mitä päikky on auki. Se vaan ketuttaa suunnattomasti kun ei ole yks tai kaks kertaa kun aikaisena aamuna on ovet lukossa eikä ketään töissä!!!! Milloin syy on moka työvuorojen suunnittelussa, milloin sairastumisessa...
 
"kolmen lapsen äiti"
Ymmärrän täysin aloittajan pointin... Mutta... Meillä lapset olivat aikaisemmin yksityisessä päiväkodissa, siellä nipottivat jokaisesta minuutista. Sanoivat ettei työntekijä pääse lähtemään kotiin työajan loppuessa jos vanhempi on myöhässä, sillä eivät halua ylittää lapsi/hoitaja-suhdetta. Silti monesti kävi niin että neljän jälkeen oli liikaa lapsia hoitajiin nähden, siis välivuorolainen lähtenyt pois vuoron loppuessa oli lapsia haettu tai ei. Eli taisi olla enemmän huoli kotiinpääsystä kuin lapsista... Ymmärrän kyllä että olisi kiva päästä töistä ajoissa pois, mutta itsellekin käy joskus niin ettei pääse lähtemään silloin kun pitäisi ja jostain syystä ruuhkaakin on just sinä päivänä kun muutenkin tekee tiukkaa. Nykyään yksi lapsi kunnan päiväkodissa, vienti- ja hakuajoista ei ole tullut valituksia vaikkei aina pilkulleen ollakaan. Aamullakin kysyvät aamupala-ajan jälkeen onko lapsi syönyt kotona vai tuleeko vielä syömään.
 

Yhteistyössä