rakkaan puolison möläytykset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuorikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se että me emme tappele, nimittele, emmekä räyhää toisillemme, ei tarkoita sitä ettemme koskaan olisi asioista erimieltä.
Mutta erimielisyydet voidaan aivan hyvin selvittää sivistyneesti keskustellen.
Ei siihen tarvita typerää räyhäämistä ja huutamista.
Rakkaus ja kunnioitus toista kohtaan tulee osoittaa myös sanoissa ja teoissa, nimittely ja räyhääminen tai kovaääninen riiteleminen ei ole toisen eikä itsensä kunnioittamista.

Alkuperäinen kirjoittaja Marita70:
Kuulostaa ikävältä tuo. Itsekin alan jo ihmetellä, onko kilttejä miehiä olemassakaan. Itse olen kuullut: olet rumin harakka mitä täs talos on nähty. Ei ihme et exäs jätti ku ei p*llullas tee mitää. Horoperse pihtari. 15 markan huora. En mä tota sun ruokaa syö, kai sä pystyisit parempaanki. Kauanko aiot tääl loisia, mul on tarjolla parempaaki.. Jne. Olen kuullut kaiken mitä vaan voi sanoa. Ja opin aikaa myöten olemaan välittämättä. En vain tiedä miksi ihmeessä?

Siis oletko todellakin edelleen naimisissa tämän miehen kanssa. Ja jos, niin miksi ihmeessä??? Läheisriippuvuutta pahimmillaan? Missä on itsetuntosi ja oman arvon tuntosi?

Alkuperäinen kirjoittaja Marita70:
Kuulostaa ikävältä tuo. Itsekin alan jo ihmetellä, onko kilttejä miehiä olemassakaan. Itse olen kuullut: olet rumin harakka mitä täs talos on nähty. Ei ihme et exäs jätti ku ei p*llullas tee mitää. Horoperse pihtari. 15 markan huora. En mä tota sun ruokaa syö, kai sä pystyisit parempaanki. Kauanko aiot tääl loisia, mul on tarjolla parempaaki.. Jne. Olen kuullut kaiken mitä vaan voi sanoa. Ja opin aikaa myöten olemaan välittämättä. En vain tiedä miksi ihmeessä?

omg! Miten hitossa et heittänyt jeppeä ulos samointein.

Minäkin olen temperamenttinen, mutta kykenen hillitsemään kieleni. Avainasemassa on itsensä tunteminen. Jos alan hiiltyä, lopetan keskustelun tai muutoin lähden rauhoittumaan, jotten sano mitään älytöntä. Ikinä, siis ei ikinä milloinkaan, ole tarvinnut huutaa raivottarena mitä sylki suuhun tuo, vaan aina olen voinut vetää henkeä ja odottaa tilanteen rauhoittumista ennen kuin lähdetään ongelmaa purkamaan.

Jos mieheni (tai kuka tahansa) alkaisi normaalissa keskustelussa tai vähän erimielisessä tilanteessa sanomaan minulle, että tuki turpasi tms, jota AP:n mies sanoi, niin loukkaantuisin siitä verisesti. Minusta eri mieltä saa olla ja sen saa kertoa, sillä en mitään jees-jees miestä edes haluaisi, mutta ihan toinen juttu on se, että arvostaako ja kunnioittaako kumppanin eriävää mielipidettä.

Alkuperäinen kirjoittaja tässä osviittaa:
MinnaJ:lle

Ei ollut kyse paukkuen ja räiskyen-riitelystä vaan kuten ap kirjoitti "joskus sanonut "vitun eukko saatana" tai "turpa kiinni" kun olen hänen mielestään valittanut hänelle tai olen väittänyt vastaan jossain asiassa? En ole huutanut tms. vaan sanonut vain jotain mikä ei häntä sattunut miellyttämään. "

Varoittavia merkkejä ilmoilla. Kiinnittäisin huomion kohtaan, "kun olen hänen mielestään valittanut... tai väittänyt vastaan... en ole huutanut vaan sanonut vain jotain mikä ei HÄNTÄ sattunut MIELLyttämään."

Tulee mieleen dominointiin pyrkivä mies, joka ei siedä vastaväitteitä omille näkemyksilleen ja joka hermostuu pienistä asioita aggressiivisesti ja saa puolison pelkäämään häntä niin, että puoliso joutuu olemaan "varpaillaan" miehen seurassa ettei mies taas suuttuisi, kun hän on sanonut jotain "väärin". Homma ei tuosta parane vaan pahenee.

tunnistin tästä mieheni. Todella, kontrolli ja dominointi ovat avainsanoja. Varpaillaan saa olla. Viimeksi huutoa tuli, kun hihittelin hänen mielestään lapsellisesti siskoni kanssa tyhjänpäiväisyyksille. Vain hänen kanssaan saisin nauraa ja olla iloinen, ja sitä en enää kohta pysty olemaan kun olen kireällä kuin viulun kieli kun koko ajan saa kuulla arvostelua niistä asioista jotka minua miellyttävät...
Tähän pesään on jo lapsiakin tehty, joten irti ei pääse. Pitää vain saada hänet rentotumaan niin sitten voi itsekin olla rentona.

voi vaan kuvitella miten monesti herneet nenään näillä elleillä menee jos on avioeron paikka jos mies erehtyy sanomaan "turpa kiinni"... Joo olen myös sitä mieltä että tuollaiset tokaisut ei ole kivoja eikä hyvän käytöstavan mukaisia mutta haloo, jos ihminen on vapaa olemaan oma itsensä parisuhteessa tai ystävyyssuhteessa niin kyllä niitä ärräpäitä joskus voi lentää ja tulee sanottua jotain mikä ei aina ole hyvien tapojen mukaisia. Mutta mun mielestä pitää ottaa huomioon myös se että me kaikki emme ole samanlaisia itsensä aina hillitseviä, sivistyneitä, hienosti käyttäytyviä täydellisyyksiä vaan joskus möläyttää jotain mikä ei ole toisen mielestä kiva kuulla. Mutta pääasia on se että nämä ovat poikkeustapauksia ja anteeksi pyydetään tuollaista tekstiä. Itse myönnän että joskus suutuspäissäni olen huutanut miehelle turpa kiinni ja käskenyt painua helvettiin mutta mies tuntee minut ja tietää että tämä on vaan minun tapani ilmaista tosi kovaa suuttumusta mutta se menee nopeasti ohi jolloin pyydän anteeksi. Ja jos mieheni alkaisi rajoittamaan minun käyttäytymistäni suutuspäissäni niin kyllä vaikeuksia tulisi koska silloin ne pystyisi enää olemaan oma itseni suhteessa... :(

Minulla on sitten kai hyvä mies. Pahimmat sanat: "Ruustinna", "Luuranko" ja "Pikkupuli".

Sentään 25 aviovuotta. Pikkupulin sain, kun tyttökaverin kanssa juhlittiin kerran 2 päivää. Hauskaa oli ja maine meni. Ei tapa sentään toistunut.

Luurangon kumosi kyllä, koska tykkää että olen hoikka. Sanoi vain kiusanneensa.

Hyvin mene yhä. Terveisin vaimo vm-85.

Alkuperäinen kirjoittaja voi apua...:
voi vaan kuvitella miten monesti herneet nenään näillä elleillä menee jos on avioeron paikka jos mies erehtyy sanomaan "turpa kiinni"...

Mutta pääasia on se että nämä ovat poikkeustapauksia ja anteeksi pyydetään tuollaista tekstiä.

Ikävä tuottaa kuvitelmillesi pettymys, mutta minulla ei mene herneet nenään koskaan, ei katsos ole mitään syytä moiseen.
Erimielisyydet keskustellaan asiallisesti läpi, ei siinä nimittelyä ja huutamista tarvita, ei terveellä itsetunnolla varustettu, toisen huomioon ottava ihminen moiseen alennu.

Minä en ymmärrä mitä nämä huutajat, kiroajat, räyhääjät, toisen törkeät arvostelijat etc. oikein hakevat.
Haluavatko he huutamisellaan ja räyhäämisellään alistaa toisen omaan tahtoonsa, vai mikä on syynä kun aikuinen ihminen ei osaa keskustella normaalista vaan alkaa nimittelemään ymv.
Periaatteena heillä taitaa olla että kyllä teet ja ajattelet niinkuin minä tahdon, jos et hyvällä niin kyllä sitten kärsit ja tottelet ja taivut tahtooni.
Tasa-arvoisessa parisuhteessa ei esim. omista mielipiteistä tarvitse riidellä.

Jokaisen olisi myös hyvä muistaa se ettei sanottua sanaa saa takaisin, ei vaikka kuinka anteeksi pyytäisi.
Loukkaus on silloin toiselle annettu kun se huulien välistä purkautuu, sitä ei saa sanomattomaksi vaikka kuinka toivoisi.

Onneksi minun ei tarvitse elää parisuhteessa joka olisi senkaltainen mitä monet täällä tuntuvat normaalina pitävän.
Jotain vikaa on sellaisessa ihmisessä joka toista solvaa ja myöskin valitettavasti hänessäkin joka alistuu solvattavaksi.
Ei normaaliin parisuhteeseen kuulu tuollainen riiteleminen.

niin paljon siitä, mihin keskustelumalliin on kotona tottunut. Tuttavapiirissä on perhe (äiti ja kolme lasta), joissa tuo on melko tavallista puhetyyliä, kun jokainen yrittää saada suunvuoroa ja muutenkin. Eivätkä he tarkoita sillä mitään pahaa, heille se on vain vakiintunut käytäntö lähes-ihan-sopuisasta perhekeskustelusta, ihan toisiaan rakastava perhe ovat. Uusi kyläilijä on kulmat koholla vuoden, mutta he ovat tottuneet siihen ihan normaalijutteluna. Se on niin paljon perheen sisäisestä puhekulttuurista kiinni, "paha sana" ei aina ole pahaa tahtoa. Mutta tuo Maritan kokema on kyllä ihan muuta, se mies jäisi minulta ittekseen hellan ääreen ja heti.

Alkuperäinen kirjoittaja Se taitaa riippua:
niin paljon siitä, mihin keskustelumalliin on kotona tottunut. Tuttavapiirissä on perhe (äiti ja kolme lasta), joissa tuo on melko tavallista puhetyyliä, kun jokainen yrittää saada suunvuoroa ja muutenkin. Eivätkä he tarkoita sillä mitään pahaa, heille se on vain vakiintunut käytäntö lähes-ihan-sopuisasta perhekeskustelusta, ihan toisiaan rakastava perhe ovat.

Pakko vieläkin palata tähän keskusteluun.

Miksi tuo perheen äiti siirtää oman sivistymättömänpuhetapansa lapsilleen?
Värikkäästi toki voidaan keskustella ilman moukkamaista puhetyyliäkin.
Kyllä todellakin vanhempien esimerkki ja kotona opitut tavat jäävät lapsille käytösmalleiksi.
Sääliksi käy tuollainen.

Nuorikko kirjoitti näin viimeisimmässä viestissään:

"Kiitos kaikista vastauksista. Ihmettelen tosiaan sitä, että hän on kiltti ja huomioiva, mutta sitten joskus sanoo tosi paskasti jos suutahtaa. Okei, näin on käynyt vain muutaman kerran, ja olen hyvin selvästi ilmaisunnut kantani törkeyksiin. En tiedä liioittelenko."

Kysyn nyt nuorikolta, että jos kerran olet ilmaissut kantasi, loukkaantumisesi miehen törkeyksiin, niin miten hän on suhtautunut sinun sanomaasi ?! Ilmeisesti sama meno jatkunut, koska aggressiivinen loukkauksien heitto ei ole loppunut? Kannattaisiko sinun tehdä jotain johtopäätöksiä tavasta, jolla hän kohtelee sinua? Sanomisillasi ja mielen pahoituksillasi ei tunne olevan hänelle väliä.piste.
Mieti nyt, hyvä nainen!

Nuorikko kirjoitti samassa viestissä :" Hän ilmeisesti kuvittelee että voi puhua niinkuin kavereiden kesken, jossa heitetään joskus aika nasty kommentteja. En vaan tajua mitä (nuorten) miesten päässä joskus liikkuu, kiva että täällä saa kysellä myös pienemmistä pulmista. :)"

Ilmeisesti lieventävänä asianhaarana henkilön epäkypsyys, murkkumainen käytös poikien parissa jota sitten jatkaa kotona kanssasi. Mutta, jos hän pitäisi sinua ARVOSSA ja kunnioittaisi (!) sinua ja sinun tunteitasi, hän EI kohtelisi sinua noin. Eikä etenkään JATKAISI huonoa, aggressiviista, loukkaavaa käytöstään, kun olet siitä hänelle avautunut ja kertonut, miltä se on sinusta tuntunut. Kaikki ei siis edellenkään mene miehen epäkypsyyden ja kaverivaikutusten piikkiin, kylllä kyse on tuossa siitä, että hän ei arvosta ja kunnioita sinua ja tuntemuksiasi. Miksi etä suostu näkemään asiaa?
Tuntuu, että sinulla on jotkin löllerösankaiset ja hempeäsumuiset lasit päässäsi, wake up and smell the coffee.

Nuorikko kirjoitti myös samassa viestissä : "En vaan tajua mitä (nuorten) miesten päässä joskus liikkuu, kiva että täällä saa kysellä myös pienemmistä pulmista. :)"

Pienemmistä pulmista voi tulla isommat porut... Mukavaa että olet kirjoittanut mieltäsi vaivaavasta asiasta tänne, toivottavasti kaikista kommenteista on apua. Kannattaa siis varmaan lukea ne kommentit ajatuksen kanssa eikä vaipua hempeäsumuisten lasien taa miettimään asiaa paremmiksi päin tyyliin "Eihän tää nyt mitään ole, joskus sanoo mitä sanoo, turpa kiinni ja vitun eukkoa, mutta kiltti mies se on ja minä nyt vaan liiottelen, kyllä meillä on rakkausta pakkausta, kohta askarrellaan paskarellaan ystävänpäiväkortit, mutta pikkutoive olisi ettei se kultamussu kirjoita siihen loveletteriin "Vitun eukolle, saatanan paskat".

Älä vähättele ongelmaa. Sillä sulla on tossa oikea ongelma hänen kanssaan. Kunnioituksen puute ja toisen satuttamisen jatkaminen...

Mitä teet jatkossa, nuorikko? Aiotko saman jatkua ja itkeskellä sitten itseksesi jossain nurkassa loukkauksia? Älä tee itsestäsi lattiamattoa. Ota ongelma uudestaan esille ja sano, että on vakava ongelma kun hän ei kunnioita sinua tai lopeta satuttavaa käytöstään edes sen jälkeen, kun siitä on jo aiemmin hänelle avauduttu. Ja että ellei hän muutu, sinä lähdet.
Minä en jäisi tuohon kauemmaksi aikaa, olisin lähtenyt jo ensimmäisten aggressiivisloukkaavien juttujen tullessa ilmi. Mutta jos haluat jatkaa ja jos haluat tilanteeseen muutosta... Vai haluatko? Tuli vähän semmoinen vaikutelma viimeisimmän viestisi osalta, ettet edes halua muutosta, hyväksyt miehen käytöksen ja vähättelet ongelmaa ja omia tuntemuksiasi. Rohkaistu, nainen!

Minun mieheni ei IKINÄ sanoisi noin. Ei edes kun riidellään kovasti. Hän on muutenkin todella huomaavainen ja yrittää kohdella minua parhaansa mukaan. On itse sanonut, että ei tahdo että minä lähden sen vuoksi että hän käyttätytyy huonosti tai ei huomioi minua. Hän siis tietää että minä en sellaista hyväksyisi vaan laukut olisi pakattu pikapikaa. En ymmärrä mikseivät naiset useammin kerro miehelle miten heitä tulee kohdella, kai se mies nyt loukkaa ja on idiootti jos annatte sen olla!

MInun avokkini joskus möläytti mulle humalassa ja kiukussapäiten kun jostain riitelimme että " no voi voi..oletkos ollut koulukiusattu" siihen sellainen ivallinen äänensävy päälle. En tiedä mistä hän on saanut sen tietää koska en ole ikinä kertonut siitä,mutta pienellä paikkakunnalla kun asutaan niin kyllä sitä saa kai kaiken tietää. Tuntui pahalta nuo sanat..

hän on kiusannut itse aikoinaan ja vaikkapa joku jossain mediassa kuultu maininta aiheesta sai henkiset korvat punoittamaan ja ärtymyksen aikaan ja sinä sait sen sitten niskaasi samassa vauhdissa? Eli että olisiko omaa historiaansa olla koulukiusaaja? Sinuun liittymätön juttu, jonka vain sait kaupan päälle? Tai sitten vain tiesi ja tosiaan veetuili.

Ei ollut kyse paukkuen ja räiskyen-riitelystä vaan kuten ap kirjoitti "joskus sanonut "vitun eukko saatana" tai "turpa kiinni" kun olen hänen mielestään valittanut hänelle tai olen väittänyt vastaan jossain asiassa? En ole huutanut tms. vaan sanonut vain jotain mikä ei häntä sattunut miellyttämään. "

Hmm on tullut joskus sanottua samalla tavalla eukolle kun se on viikon mäkättänyt samasta pikkuasiasta yhtäsoittoo ja sitten se on ihmetelly että kun sulle ei voi mitään sanoa kun heti suutut. Että jonkunverran suhteellista se sanominenkin voi olla.

Alkuperäinen kirjoittaja jaksaa kuunnella:

Hmm on tullut joskus sanottua samalla tavalla eukolle kun se on viikon mäkättänyt samasta pikkuasiasta yhtäsoittoo ja sitten se on ihmetelly että kun sulle ei voi mitään sanoa kun heti suutut. Että jonkunverran suhteellista se sanominenkin voi olla.

Eli muijas sanoo sulle kerran jotain, ja asialle et tietenkään korvaas lotkauta etkä kommentoi vaan teeskentelet kuuroa, muija joutuu jatkamaan samaa laulua viikon päivät ilman mitään tulosta, kunnes lopulta käsket sen vitun eukon pitää turpansa kiinni.

Ah mikä raketti-insinööri taas siinäkin. Teillä mahtaa olla iiiihana liitto. No, oletpahan ainakin pois muita naisia kiusaamasta.

En jaksanu lukee kaikkii viestei, mut kuiteski.. On teil värittömii ja vaisui tossukkaukkoi, ja ite loukkaannutte aivan olemattomist asioist! Kyl mun kulta saattaa hyvinkin joskus tokaista, et turpa kii, akka! Mut ei se mikää loukkaus oo. Ja ap. muuten ei kertonu, mis tilanteis noit tokaisui tulee.. Ettei vaa nyt ollu nii, et ukkos yrittää keskittyy johonkin muuhun asiaan, ja sä kyselet ja uteeraat omii asioit siin vieres jatkuval syötöl? Kyl meil ainaki tulis siin vaihees helposti, et tuki ny vittu se turpas jo! <3 :)

Ei tässä voi muuta kuin ihmetellä.

Pakko kysyä, että Orvokkityttö, miten on, sanotko säkin miehellesi "tuki ny vittu se turpas jo", kun SINÄ keskityt omiin juttuihisi ja hän tulee siihen kyselemään ja uteeraamaan omia asioitaan viereesi?

Jos homma on vain yksipuolista, miehesi sanoo mitä sattuu sinulle ja käskee tukkia turpaasi yms niin olet moukan ja samalla dominoivan miehen ikeen alla. Mutta näkyy sopivan sinulle... Olen pahoillani että yhä löytyy näitä naisia, kultaisia kaiken hyväksi kääntäjiä...

Väkisin tulee mieleen, että joko kyse on näiden naisten kohdalla masokismista (tykkäävätkin olla dominoivan moukan ikeen alla) tai sitten fantasoinnista (eletään pinkit lasit päässä vaikka mikä olisi) tai sitten yksinkertaisesti vähä-älyisyydestä.

Alkuperäinen kirjoittaja nuorikko:
Kiitos kaikista vastauksista. Ihmettelen tosiaan sitä, että hän on kiltti ja huomioiva, mutta sitten joskus sanoo tosi paskasti jos suutahtaa.

Nuorikko, huomaatko miten ristiin kirjoitat? Kiltti ja huomioiva?
Puhutaanko me nyt samasta miehestä, siitä sinun miehestäsi, josta aiemmasta viestissäsi kerroit miten törkesäti hän puhuu sinulle? Ja tämä mies on sinusta kiltti ja huomioiva?
Huh, enpä tosiaankaan haluaisi tavata miestä, joka on sinun mielestäsi törkeä ja uhkaava, jos tuo on sinun mielestäsi kiltti ja huomioiva!

On käsitteet kyllä sekaisin, jos pitää niitä miehiä "tossukkaukkoina" (kuten Orvokkityttö kirjoitti), jotka eivät loukkaa naistaan törkeyksillä. Näitä miehiä ja naisia, jotka sattuvat kunnioittamaan toisiaan eivätkä tahdo satuttaa toisiaan, näitä kutsutaan fiksuiksi.
Sen sijaan heillä joilla parisuhde on sitä, että mies kohtelee vaimoa kuin tiskirättiä "turpa kii eukko"-tyylillä... Ei kivat.

No kuule saatanpa sanookki! Mitä ihmeelist siin on? Mä en voi käsittä, et jotkut oikeesti vetää herneenpalot syväl nenäonteloo jonku ite aiheuttamansa turpa kii tokasun takii, ja sit ollaa niiiiii loukattui ja surkeit, et voi yhyy.. :D

Ja lapsii ei todelkaa oo tulos, ei vois vähempää kiinnostaa semmone.