rakenneultrassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rakko täynnä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rakko täynnä?

Vieras
Huomenna olis rakenneultra. Oon muistaakseni täältä tai jostai lukenu et ultraan tulisi mennä virtsarakko täynnä? Juonko puolenlitranvesipullon ennen ultraan menoa?;)
Kokemuksia?

Minä sain neuvolasta sellaisen lappusen jossa luki että virtsarakko pitäisi olla täynnä.Join sitten vettä enemmän enkä käynyt vessassa.Ultraava lääkäri ei mitenkään kommentoinut asiaa.

Mulla on aina ollut ultrissa rakko tyhjä, siis niin alkuraskauden ultrassa, niskapoimussa, rakenneultrassa, kuin rv 21-36 tehdyissäkin(käyny just ennen vessassa)... Mä en yksinkertasesti pystyis mennä gynegologiseen tarkastukseen(tehdään tietty aina samalla), jos ois rakko täynnä... Ja kukaan ultraaja ei oo koskaan sanonu, että olis ollu jotain haittaa!

Mulla ainakin rakenneultrassa katsottiin vatsanpeitteidenpäältä. Wc:ssä luki että ultraan menijät käythän pissalla ennen ultrausta. Jännää että on niin eri käytäntöjä eripaikkakunnilla. Kaikissa ultrissa on pitänyt olla rakko tyhjänä mielellään.

Täällä päin rakenneultraanmeno-ohjeessa mainitaan, että rakko pitää olla täynnä, mutta laitteet sitten onkin varmasti ainakin 10 v. vanhat.... ihan antiikkia.

Minä kävin yksityisellä Mehiläisessä, käsittääkseni hyvät laitteet. Sanoivat, että aika täynnä saisi olla rakko rakenneultrassakin, koska jos on tyhjä, näkyy huonommin. Myös Keskussairaalan polilla on ohje, että viikoilla 12-20 (muistaakseni) tehdyissä ultrissa pitäisi olla rakko täynnä. Tai ei ne sano täynnä vaan että ei saa olla tyhjä.

jaa-a, ja mut taas laitettiin kesken ultrauksen käymään maha geelissä vessassa :)
olin käynyt juuri ennen ultraa, mutta kuten arvata saattaa, kyllähän puolessa tunnissa jo ehtii kehittyä mahtihätä tässä tilassa.
kuulemma täysi rakko saattaa estää vauvaa liikkumasta eli haluttiin sille lisää tilaa, että saa joka puolelta zoomailtua...

Sain neuvolassa ohjelapun, jossa kerrottii, että virtsarakon tulee olla TYHJÄ. Ennen ultraa lääkäri vielä kysyi, että olenko varmasti käynyt pissalla. Näin ainakin Tampereella.

parasta kun soitat kyseiseen paikkaan ja kysyt miten toimia, käytännöt vaihtelevat. Meilläkin piti olla rakko tyhjä, nimenomaan käskettiin vielä juuri ennen ultrausta mennä vessaan.

Mulla kun ultrattiin eka kertaa neuvolassa rv 9 (ihan vaan sykkeitä kun ei niitä vielä dopplerilla voinut kuunnella) niin kätilö sanoi että taitaa paremmin näkyä jos on täys rakko, ja annat pissanäytteen vasta ultraamisen jälkeen. Silloin oli siis ihan alkuraskaus ja huonot vanhat laitteet.

Viikon 14 niskapoimu-ultrasta sitten tuli nimenomaan ohjeet että rakon on oltava tyhjä.

Nyt kun ultrattiin rv 28 niin olin käynyt vessassa juuri ennen, mitään ei asiasta neuvottu tai kysytty mutta eipä tyhjä rakko ainakaan mitenkään haitannut.

Yhteistyössä