Rakastan joulua... Koristeita, kuusta, ruokia, kaiken valmistelua mutta......

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja snif
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

snif

Vieras
Nyt tuntuu että antaa olla.
Meillä ei kodista huomaa mistään että joulu on huomenna.
Olen tottunut jo lapsena että kotona oli joulukoristeita pitkin joulukuuta (kuusi tosin vasta aattona), valoja ikkunoissa, piimäkoristelua, joulukalenteri, kynttilöitä jne...

Mies ei ymmärrä miten tärkeää mulle on että kaikki menee niin kuin pitää ja saan nauttia joulusta enemmän kuin yhden päivän!

Mun pitäisi tämän päivän aikana kuulema tehdä ruoat joita mies ei edes syö, nirsoilee kaiken muun paitsi kinkun kanssa (miksi tekisin ruoat vain itselleni??), koristella koti, käydä kaupassa ostamassa ne koristeet ja ruoat (jos pistän miehen yksin niin sieltä en saa juurikaan mitään mitä haluan)...
Mutta ei huvita.

Lapsi on niin pieni ettei joulusta oikeastaan mitään käsitä (alle vuoden), ja aattona emme ole edes kotona kuin aamulla ja illalla, paikassa mihin mennään on jouluruoat ym ja lahjat.

Miksi tekisin kotiini joulun josta en ehdi nauttia, stressaisin itseni hajalle yhden päivän aikana?
Kaikenlisäks muhun sattuu ja sitä kipua ei voi lievittää millään joten hankaloittaa paljon.....

Nyt itkettää kun odotin niin paljon joululta taas enkä onnistunut tänäkään vuonna järjestämään siitä sellaista kuin halusin. Viime vuonna sain kuusen sisään ja koristeltua vasta illalla n.22.00 aikaan aattona, söin jouluruokia yksin (mies niin nirso että kelpaa vain kinkku).

valivali. huoh. mitä mun pitäis tehdä?

Tosta se alkaa, teidän perheen jouluperinne. Joka vuosi saman tapaisesti se tulee menemään, usko pois. Olette NIIN erilaisia miehesi kanssa. Ei hyvältä näytä.

Yksinkertaisesti: annat olla. On maailmasta typerintä ruveta stressaamaan yhden ainoan päivän takia, niinkuin jo itsekin totesit. Jos kerran miehellesi eivät jouluruuat kelpaa ja muita ei teillä ole syömässä, miksi tosiaan värkkäisit kaiken kovalla touhulla vain itsellesi, koska et kuitenkaan saa joulumieltä siitä että saat nauttia laitetusta joulusta yksinäsi... Siksi toisekseen, kenelle joulukoristeet ovat siellä kotona, jos kukaan ei niitä näe?
Ja jos lapsikin on vielä noin pieni, ei kannata edes siihen vedoten ruveta väkisin väsäämään mitään ylimääräistä. Rentoudu ja nauti rauhallisesta, "hössöttömästä" joulusta!! :)

Ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi ihmeessä et ole laittanut niitä koristeita esille koko joulukuuta jos se SULLE on TÄRKEÄÄ!? Ei kai koristeiden laittamiseen kenenkään lupaa tarvitse....

Menet kauppaan ja ostat valmiita joluruokia just sen verran, että riittää sulle, ei tosiaan kannata tehdä ihan pientä määrää. Miehelle keität perunat ja vaikak jauhelihasoossia pariksi päiväksi, jos se on sitä mitä suostuu syömään. Huomenna katat pöydän kauniisti ja laitat kaikki ruuat esille, se on miehesi "häpeä" jos ei mitään suostu edes maistamaan.

Eikä siitä kannata masentua eikä itkeä että joulua ei saanut tehtyä sellaiseksi kuin halusi - ja ylipäätään, ehkä ne korkeat odotukset kannattaa joulunkin osalta vähitellen laskea hieman matalammalle rimalle, ei pidä vaatia itseltään liikoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan LIisa:
Ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi ihmeessä et ole laittanut niitä koristeita esille koko joulukuuta jos se SULLE on TÄRKEÄÄ!? Ei kai koristeiden laittamiseen kenenkään lupaa tarvitse....

Menet kauppaan ja ostat valmiita joluruokia just sen verran, että riittää sulle, ei tosiaan kannata tehdä ihan pientä määrää. Miehelle keität perunat ja vaikak jauhelihasoossia pariksi päiväksi, jos se on sitä mitä suostuu syömään. Huomenna katat pöydän kauniisti ja laitat kaikki ruuat esille, se on miehesi "häpeä" jos ei mitään suostu edes maistamaan.

Niin ja mainittakoon nyt vielä, että jos minä odottaisin meillä miehen tarttuvan koristeluhommiin ja ostoslistojen vääntämiseen, niin kaikki olisi vaiheessa vielä huomennakin :D Tuo nyt vaan yksinkertaisesti on sellainen yksilö, että kaikki pitää tehdä viime tipassa ja päivää pitemälle ei elämää voi/osaa sunnitella. Niinpä en edes kysele, että tehtäskö ja laiteltasko, vaan teen juttuja sitä mukaa kun itse ehdin, jaksan ja viitsin. Mies kyllä arvostaa kaikkea, se ei vaan saa aikaiseksi, joten tällä tapaa ollaan kaikki tyytyväisä eikä tarvitse stressata turhaan :)

ihan täys peesi tähän!

ja ap:lle halit :hug: mie oon samanlainen. ihan oli niinku oisin omaa kirjotustani lukenu

Me on miehen kanssa yhdeksäs yhteinen joulu ja ekaa kertaa sain haluamani joulukuusen tosin muovisen , mutta kuusen kumminkin.
Mies inhoaa niitä neulasia.
Joulukoristeista hän ei hirveästi perusta, mutta ei ole vastaankaan laittanut kun ollaan lasten kanssa niitä laiteltu. Ulkovalot osti ja viritti ihan itse.
Hänelle riittäisi,kunhan on jouluna kinkkua ja lanttu-ja perunalaattikkoa sekä karjalan paistia (minkä saa itse valmistaa). On vuosien varrella ja lapsien myötä muodostunut meidän jouluperinteet.
Ensimmäiset joulu keskenään oli vain kinkku ja ne laatikot ja siinäpä se oli, mutta lapset on kummasti tuota mies pehmittäneet ja lasten takia sitä joulua valmistellaan.

Koska koristeita ei ole. vaikea laittaa kun ei ole mistä laittaa....

Miellä miestä ei pahemmin Joulu kiinnosta. Mie laittelin tontut ikkunoihin jo kuun alussa vai oliko peräti marraskuun puolta, samoin valot oon laitellu joka paikkaan ja mies jaksaa niistä alussa mutista, mutta kun tietää, et mie tykkään ja lapsi tykkää, ni se siitä. Mie eilen paistoin yksinäni kinkun, ku mies ei sitä ois kuulemma ees tarvinu, ku aatoks lähdetään kans reissuun ja kotiudutaan vasta joulupäivänä. Miehelle riittäis kuusi pihalla ja vaikka valot sinne, mut mie raahaan joka vuos kuusen sisälle ja koristelen yksinäni, ellei mies auta. Kyllä se mies sitten lopulta tykkää, muttei itse jaksa laitella, ku ei paljoa kiinnosta.

Mulle tulee joulumieli kynttilöiden polttelusta ja joululaulujen kuuntelusta. Ensimmäistä kertaa vietetään omassa kodissa joulua ja olen jo hyvissä ajoin (lue lokakuun lopulla) laittanut kyntteliköt ja väkrännyt lumitähtiä ikkunaan. Olen vain niin jouluihminen että saan kiksejä kaikenlaisista koristeluista. Nyt vielä ehtii kauppaan jos ne koristeet tuo sulle sitä joulumieltä. Muuten elä stressaa hyvä ihminen! Ole itsekäs ja huolehdi vain omasta rentoutumisesta huomenna. Tee just sitä mitä huvittaa. Kenelle sinä sitä joulua teet jos miestäsi ei kiinnosta?

Meillä ei olisi joulua ollenkaan, jos isäntä saisi päättää. Kinkku kelpaa ruoaksi, syö kyllä muutakin, mutta kinkku on tärkein.
Minä hankin mitä haluan syödä ja koristelen pitkin joulukuuta oman mielen mukaan. Koristeet tietysti ostan itse, nyt ne on jo alennuksessa, joten kannattaa ostaa nyt ja joulun jälkeen ensi jouluksi valmiiksi uusia.

Ne mitä jää tekemättä jää, en ota siitä mitään stressiä, teen mitä jaksan ja huvittaa. Kuusen pistin pystyy jo viime viikolla ja sitä olen pikku hiljaa koristellut, joka ilta vähän ja nyt se on oikeastaan koristeltu.

Yhteistyössä