Raju stressin laukeaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kelda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kelda

Vieras
Olen henkisesti raskaassa työssä, välillä jaksamisen kanssa on ollut niin ja näin. Ongelmana on että stressini laukeaa erittäin rajusti, nimittäin hurjalla oksentamisella. Ja se tapahtuu oikeastaan vain silloin kun lähden reissuun, joko pidemmälle lomareissulle tai vain pienelle risteilylle. Ja se oksentaminen tapahtuu yleensä menomatkalla, sitten pitää levätä jonkun aikaa ja seuraavana päivänä olen täysin kunnossa. Olen muutaman kerran oksentanut bussimatkan tai lentomatkan tai laivamatkan, ja etenkään bussissa oksentaminen ei nyt ole kovin miellyttävää... Viimeksi mulla oli useampi päivä lomaa ennen kuin lähdin reissuun, mutta silti oksensin monta kertaa neljän tunnin bussimatkan aikana. Pari kertaa on koko lyhyt risteily mennyt sen vuoksi pieleen kun voin pahoin hytissä. Tätä ei tapahdu silloin kun olen lomalla kotona, vasta matkalle lähtö laukaisee sen. Ainostaan kerran stressin laukeaminen kotona on tapahtunut samalla tavalla, tosin silloin oli oksennustautia liikkeellä joten saattoi olla siitäkin kyse koska työkavereita oli siihen sairastunut juuri pari päivää ennen kuin tämä tapahtui.

Mitä tälle voisi tehdä? Vai onko se vain mun elimistöni tapa poistaa "paha" eikä sille voi mitään? Olen nimittäin kohta lähdössä lyhyelle risteilylle ja ikävää jos se menee täysin pieleen mun osalta. Mulla on vielä juhlan aihe risteilylle ja kavereita on lähdössä mukaan!

Miulla puhkeaa aina herpes kun stressi laukeaa. Siitä nyt kuitenkin pääsee lääkkeillä.

Yhdellä kaverillani oli vastaavaa aikanaan ja aikanaan se sitten loppui vaan.

Mistä ap päättelet, että kysymys on stressin laukeamisesta?

Itsellänikin on henkisesti todella kuormittava työ. Olen aina kipeänä reissussa. Olen tuumaillut asiasta niin, että olen todella herkkä saamaan turistiripuleita yms, mutta tulen kipeäksi myös ihan psyykkisestä stressistä. Olen ensin kuormittunut töissä ja odotan innolla matkaa. Toisaalta matka jännittää ja pelottaa, tulenko taas kipeäksi?
Olen ajatellut, että tulen kipeäksi ns.stressin yliannostuksesta. Ensin stressaan töissä ja sitten stressaan matkaa ja kun viimein pääsen matkalle niin alan miettiä milloin alan oksentamaan jne..

Mulla ei muulloin ole matkapahoinvointia koskaan joten ei ole siitä kyse. En ole muuta syytä keksinyt kuin stressin laukeamisen. Muuten en sairastu reissussa enkä jännitä matkoja. Ei se matkalle lähtö mulle stressiä aiheuta vaan päinvastoin se poistaa mun työstressiä.

Yhteistyössä