Rahariitaa miehen kanssa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tasku Venus:
Siis mitä ihmettä? Mies laittaa ITSELLEEN säästöön rahaa, mutta ei PERHETTÄÄN varten. :headwall:
Ihan kamala mies.

se on varmaan näitä nykyajan itsekkäitä, teini-ikäisen asteelle jääneitä miehiä, joiden ei oo ikinä tarvinnu kantaa vastuuta mistään ku isi on maksanu ja äiti huolehtinu että sukat on puhtaina ja kuorinu perunat pojan puolesta.

Just luin yhden artikkelin, että nykyvanhemmat on itsekkäämpiä kuin aiemman sukupolven vanhemmat. Johtuisko siitä, että nykyvanhemmat on ensimmäinen sukupolvi jonka on tarvinnu hyvin vähän nähdä vaivaa minkään asian eteen ja aina on saanu keskittyä vain itseensä.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Täällä palstalla ku lukee näitä niin yhtään en enää ihmettele sitä että tulee niin paljon eroja pariskunnilla. Jos touhu on tolla tasolla, että eletään kuin kämppikset opiskeluaikana niin ei oo ihme että parisuhde ei kestä. Siis haloo, kumpia te ootte, kämppäkavereita vai aviopari?? Kyllä mä kiitän Luojaani siitä, että mun miehellä on järki päässä ja se ymmärtää, että avioliitto tarkoittaa sitä että ollaan yhtä eli kaikki on yhteistä. Meillä ei koskaan oo jaettu rahoja sun ja mun rahoihin vaan rahat on yhteisiä. Se maksaa kummalla on rahaa eikä todellakaa lasketa että kuinka paljon menee kummallakin rahaa mihinkin. PÄäasia että kaikki saadaan mitä tarvitaan.

Meillä on ollut aika, jolloin mies on ollu työttömänä ja minä töissä, silloin mä kannoin päävastuun laskuista ym. Ja on ollut aika jolloin mä olin vuosia kotihoidontuella ja mies töissä, silloin mies hoiti pääsääntöisesti elatuksen koko perheelle. Ikinä ei oo tapeltu tai kitisty puolin eikä toisin tästä, kun yhdessä on sovittu se, että rahat, kuten kaikki muukin, on yhteistä. Mun mielestä tällainen asetelma kuuluu normaaliin, kestäväksi tarkoitettuun avioliittoon. jotenki tuntuu, että moni on nykyään jääny vähä teinin asteelle noiden rahojensa ja tavaroidensa kanssa kun avioliitossakin pitää yrittää vielä elää ihan kuin mitään avioliittoa ei olisikaan.

Kuin mun näppikseltä.....

Kumpi teillä jää pois töistä sitten kun lapsi on jo isompi ja sairastuu? Tällaisia tilanteita on väistämättä edessä ja vanhemmat voi joutua ottamaan palkatonta vapaata lääkärikäyntien, rokotusten ym takia. Kumpi vanhemmista käyttää ja maksaako toinen jotain tasinkoa toiselle menetetyistä ansioista, vai miten aiotte toimia?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja treMAMMA3:
no milläs rahalla sä sen lapsen elätät lokakuusta eteenpäin?? tuskin sulla äippäraha kovin iso on ja sit jos kotia jäät niin miehen tulojen takia voi jäädä sekin aikas pienex.. :(

Mä olen tullut opiskeluajan toimeen naurettavan pienellä summalla ja kuten aiemmin sanoin,ei tälläistä tilannetta ole aiemmin tullut että toinen on täysin p.a. Kyllä mies lapsensa elättää,siitä ei ole kyse.

no mut eikös nyt normaalisti normaalissa suhteessa automaattisesti toinen maksa laskut ja ostaa ruoat kaappiin jos toisella ei mitään tuloja, varsinkin hänen omien tulojensa takia???? (kun et kerta sitä tt saanu, vaikka oisitko vaan sinä henk.koht.muutenkaan saanut kun kerta olet naimisissa??)

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan :
Kumpi teillä jää pois töistä sitten kun lapsi on jo isompi ja sairastuu? Tällaisia tilanteita on väistämättä edessä ja vanhemmat voi joutua ottamaan palkatonta vapaata lääkärikäyntien, rokotusten ym takia. Kumpi vanhemmista käyttää ja maksaako toinen jotain tasinkoa toiselle menetetyistä ansioista, vai miten aiotte toimia?

Vaimo eli ÄITI tietenkin. Ja mies armollisesti maksaa välillä lapselle(en) jonkun pienen vaatteen kun vaimon palkka on niinpaljon pienempi kaikkien poissaolojen takia. Mies nyt tuskin voi olla pois töistä kun muuten palkka jääniin pieneksi eikäjää tarpeeksi säästöön....

Itse lähetin toissavuoden kesänä 147 työhakemusta, joista noin sataan vastattiin, kävin 28:ssa työhaastattelussa ja kahdesta paikasta tarjottiin töitä. Hakemalla saa töitä ihan hyvin koulutus- ja työstatuksesta huolimatta.

Siskoni lähetti tänä kesänä 97 hakemusta, muttei saanut töitä. Hän tosin on alaikäinen, mikä karsii huomattavan määrän työpaikkoja pois heti alkuunsa. Uskoisin vahvasti, että työtä aiemmin tehneellä täysi-ikäisellä on mahtavat mahdollisuudet työllistyä. Esim. yliopistot ja korkeakoulut tarjoavat valtavasti kesätöitä opiskelijoilleen.

no milläs rahalla sä sen lapsen elätät lokakuusta eteenpäin?? tuskin sulla äippäraha kovin iso on ja sit jos kotia jäät niin miehen tulojen takia voi jäädä sekin aikas pienex.. :(

Mä olen tullut opiskeluajan toimeen naurettavan pienellä summalla ja kuten aiemmin sanoin,ei tälläistä tilannetta ole aiemmin tullut että toinen on täysin p.a. Kyllä mies lapsensa elättää,siitä ei ole kyse.

no mut eikös nyt normaalisti normaalissa suhteessa automaattisesti toinen maksa laskut ja ostaa ruoat kaappiin jos toisella ei mitään tuloja, varsinkin hänen omien tulojensa takia???? (kun et kerta sitä tt saanu, vaikka oisitko vaan sinä henk.koht.muutenkaan saanut kun kerta olet naimisissa??)

Mä olisin ollut hakijana ja mun tilille ne rahat olisi sit tullu. Ei tässä ole kyse siitä että mä tartteisin jotain "humputtelurahaa",ihan samalla lailla mä niistä olisin ruokia sit ostellu tähän talouteen ja maksanut ne laskuni :) MUTTA olisin myös voinut mennä ja ostaa itselleni ne farkut tai vaikka kesäsandaalit ILMAN että joudun jokaikistä pennosta mieheltä anelemaan :/

Alkuperäinen kirjoittaja bakis:
Itse lähetin toissavuoden kesänä 147 työhakemusta, joista noin sataan vastattiin, kävin 28:ssa työhaastattelussa ja kahdesta paikasta tarjottiin töitä. Hakemalla saa töitä ihan hyvin koulutus- ja työstatuksesta huolimatta.

Siskoni lähetti tänä kesänä 97 hakemusta, muttei saanut töitä. Hän tosin on alaikäinen, mikä karsii huomattavan määrän työpaikkoja pois heti alkuunsa. Uskoisin vahvasti, että työtä aiemmin tehneellä täysi-ikäisellä on mahtavat mahdollisuudet työllistyä. Esim. yliopistot ja korkeakoulut tarjoavat valtavasti kesätöitä opiskelijoilleen.

No mutta sehän on kiva :) Täällä ei taida olla niin montaa yritystäkään.. :D

Mä olisin ollut hakijana ja mun tilille ne rahat olisi sit tullu. Ei tässä ole kyse siitä että mä tartteisin jotain "humputtelurahaa",ihan samalla lailla mä niistä olisin ruokia sit ostellu tähän talouteen ja maksanut ne laskuni :) MUTTA olisin myös voinut mennä ja ostaa itselleni ne farkut tai vaikka kesäsandaalit ILMAN että joudun jokaikistä pennosta mieheltä anelemaan :/

Muista paikoista en tiedä Turussa ,jos olet naimisissa ,toimeentulotukihakemus pitää tehdä miehen nimissä. Ja miehen tilille tulee myös rahat.

Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen. Tähän siis kyllä kuuluu asunnon ja ruuan lisäksi tarpeellinen vaatetus ja puhelinlasku yms.

Puolisolle suoritettavan elatusavun määrä ja sen suorittamistapa voidaan vahvistaa sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä. Jos puoliso laiminlyö elatusvelvollisuutensa, tuomioistuin voi velvoittaa puolison maksamaan elatusapua toiselle puolisolle.

Eli uhkaa miestäsi käräjäoikeudella jos ei suostu maksamaan sulle tarpeellista elatusta. Aika äärimmäinen keino, mutta jospa miehesi tajuaisi, että lain mukaan hänelle kuuluu muutakin kuin asunnon ja ruuan maksaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja zzz:
Eli uhkaa miestäsi käräjäoikeudella jos ei suostu maksamaan sulle tarpeellista elatusta. Aika äärimmäinen keino, mutta jospa miehesi tajuaisi, että lain mukaan hänelle kuuluu muutakin kuin asunnon ja ruuan maksaminen.

Jos vaimoni uhkaisi minua vastaavalla tavalla, niin lähtisin saman tein Suomesta pois aloittamaan paremman elämän ilman huolta vittumaisesta vaimosta tai hänen elättämiseensä liittyvistä maksuistaan.

Lapselle ex-vaimo saisi sitten etsiä jonkin sätkynuken elättäjäksi. Minusta vaikuttaa siltä, että ap:lla on muutenkin ongelmia rahankäyttönsä suhteen, mistä syystä nyt ollaan rahatta. Ehkäpä miehellä on siis pointtia pitää rahat erillään.

Jos haet toimeentulotukea niin perheen tulot lasketaan yhteen. Eli et voi hakea itsellesi omaa rahaa, jos miehen tulot ylittävät kahden henkilön toimeentulotukinormin.

Sun ongelma on sun miehes :(
Ikävä kyllä ei tule kestämään tollainen suhde . Miten vastaisuudessa kuka maksaa vauvasta tulevat kulut. Olisi hyvä puhua asiat selviksi ennen vauvan syntymää ettei tule yllätyksiä.

Jos vaimoni uhkaisi minua vastaavalla tavalla, niin lähtisin saman tein Suomesta pois aloittamaan paremman elämän ilman huolta vittumaisesta vaimosta tai hänen elättämiseensä liittyvistä maksuistaan.

Lapselle ex-vaimo saisi sitten etsiä jonkin sätkynuken elättäjäksi. Minusta vaikuttaa siltä, että ap:lla on muutenkin ongelmia rahankäyttönsä suhteen, mistä syystä nyt ollaan rahatta. Ehkäpä miehellä on siis pointtia pitää rahat erillään.

Jättäisit lapsesikin tuosta vaan? Ihana mies :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan :

Vaimo eli ÄITI tietenkin. Ja mies armollisesti maksaa välillä lapselle(en) jonkun pienen vaatteen kun vaimon palkka on niinpaljon pienempi kaikkien poissaolojen takia. Mies nyt tuskin voi olla pois töistä kun muuten palkka jääniin pieneksi eikäjää tarpeeksi säästöön....

Eiköhän sossu ne vaatteet maksa, jos toimeentulotuen varaan alunperinkin oli lastenteko suunniteltu.

Mielestäni miehellä on ihan oikea asenne. Jos et ole viimeisilläsi raskaana, niin voisit vähän tehdä töitä tai ainakin etsiä UFFilta tms. käytännössä ilmaisia vaatteita.

Yleensäkin pidän outona sitä, että päästää rahansa loppumaan. Olen 15-kesäisestä pitänyt aina tilillä pari tonnia hätävaraa, ettei tulisi vastaavia tilanteita.

Haluaisitko palkata minut kesäkuuksi? Tulisin mielelläni vaikka siivoamaan teille :) Kaikki 15 työnantajaa joille olen hakemukset lähettänyt ovat valitettavasti antaneet kieltävän vastauksen.

Joo, se on ikävä kyllä totta että on erittäin hankalaa saada töitä, jos on raskaana.. varsinki jos haluaa olla reilu, ja sanoo asiasta työhaastattelutilanteessa. Sitä paitsi on todella hankalaa kerätä kahta tonnia säästöön opintotuesta, joka juuri ja juuri riittää elämiseen.

sun ei ois kannattanu mennä naimisiin ottamatta selvää juridisista velvoitteista mitä se tuo mukanaan. Lapsesta olet aina elatusvelvollinen, oletpa naimisissa tai et.- Ikävää, että maanpakolaisuus on vaihtoehto velvollisuuksillesi.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Mielestäni miehellä on ihan oikea asenne. Jos et ole viimeisilläsi raskaana, niin voisit vähän tehdä töitä tai ainakin etsiä UFFilta tms. käytännössä ilmaisia vaatteita.

Yleensäkin pidän outona sitä, että päästää rahansa loppumaan. Olen 15-kesäisestä pitänyt aina tilillä pari tonnia hätävaraa, ettei tulisi vastaavia tilanteita.

Haluaisitko palkata minut kesäkuuksi? Tulisin mielelläni vaikka siivoamaan teille :) Kaikki 15 työnantajaa joille olen hakemukset lähettänyt ovat valitettavasti antaneet kieltävän vastauksen.

Joo, se on ikävä kyllä totta että on erittäin hankalaa saada töitä, jos on raskaana.. varsinki jos haluaa olla reilu, ja sanoo asiasta työhaastattelutilanteessa. Sitä paitsi on todella hankalaa kerätä kahta tonnia säästöön opintotuesta, joka juuri ja juuri riittää elämiseen.

Tän takia ehkä kannattaakin miettiä kahteen kertaan, onko nyt ihan se paras mahdollinen ajankohta perheenlisäykselle, vaikka ne vauvat olis niiiin ihania...

Lokakuussa on taas palstalla yks äiti lisää kyselemässä, miten pitää itsensä ja lapsi viikon hengissä kympillä kun rahat loppu aikoja ennen seuraavien tukien tuloa.

En tiedä mistä päin olet, mutta eipä täällä ainakaan omalla alalla yliopisto mitenkään valtavavsti tarjoa kesätöitä opiskelijoille, olisiko meidän laitoksella ollut ihan 5 harjoittelupaikkaa, joissa palkat ovat 850?/kk.

Yhteistyössä