Rahariitaa miehen kanssa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Surkea tilanne, ei ole äijässä kehumista. Mutta miks vauva tuohon elämäntilanteeseen?

Olemme olleet yhdessä seitsemän vuotta joista kaksi naimisissa,haluamme lapsia enkä halua tehdä aborttia. (miksi tekisin?) Tälläistä tilannetta ei ole aiemmin ollut,että toinen on täysin nollilla,siksi tätä oli hieman vaikea ennustaa :)

sanoppa sille miehelles että avioliitossa kumpikin on elatusvelvollinen toiseensa nähden ja se tarkoittaa muutakin kuin pelkkää ruuan maksamista toiselle. Mitäs jos sä tarttet uusia vaatteita? Katteleeko mies ku kuljet rikkinäisissä vaatteissa eikä osta uusia? Huhhuh.

Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Avioliittoko?
Jos on niin puoliso on elatusvelvollinen ja elintasoeroja ei saa olla lain mukaan.

Avioliitto. Tuosta elatusvelvollisuudesta olen tietoinen,mutta entäs nuo elintasoerot? Mistä voisin löytää tuosta enemmän tietoa?

http://www.ele-s.net/col7.htm
Ainakin jotain löytyy

http://www.laki24.fi/pepe-puolisovaratelatus-elatusvelvollisuus.html

Kyllähän mulla kesätyöt oli tiedossa heinäkuuksi jo huhtikuun puolella :) Miehen ollessa päivärahalla pärjättiin hyvin ja maksettiin kumpikin kykymme mukaan. Mutta nyt kun mulla ei niitä tuloja ole ennen heinäkuun loppua niin ei ole maksukykyäkään. Annas kun arvaan,et oikein ymmärtänyt jutun pointtia?

Eli sulla oli vasta huhtikuun puolella tiedossa että kesätöitä on yksi kuukausi, muille kuukausille ei tuloa tiedossa. Olet puolivälissä raskautta, eli raskauduit jo huomattavasti ennen tuota huhtikuuta, ja silloin jo miehesi oli lomautettuna. Joten toistan kysymyksen: miten raskautta suunnitellessa olitte sopineet nää raha-asiat ja varautuneet siihen ettei kesätöitä tule?

Huh, ihan järkyttävä suhde teillä! En IKINÄ voisi kuvitella tekeväni omalle rakkaalle puolisolleni samaa mitä miehesi on tekemässä sinulle, tai en koskaan voisi kuvitella miehen tekevän saman minulle.

Ei taida suhde kovin hyvällä pohjalla olla jos mies ennemmin säästää rahansa kuin auttaa aviovaimonsa elämistä. Onko miehelle sama miten vaimo rahat elämiseensä hankkii, vaikka sitten huoraamalla? Kuka maksaa lapsen kustannukset kun lapsi syntyy? Menet varmaan heti töihin koska mies ei avusta jos jäisit kotiin hoitamaan lasta. Huh huh, itse en katsoisi tuollaista menoa sekuntiakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hani:
ohhoh vaan. Taitaa mielläsi olla omanapa lähin napa..... Tuollainen ukko tarttisi kunnon siedätyshoitoa!!!

Minä antaisin sädetyshoitoa!!! :D

Sori vaan mutta olet tainnu iskeä kirveesi kiveen, tai kätesi pa*kaan.... (anteeksi)

Lähetän sinulle isooooon matkalaukullisen jaksamista. En osaa muutakaan sanoa.

Mielestäni miehellä on ihan oikea asenne. Jos et ole viimeisilläsi raskaana, niin voisit vähän tehdä töitä tai ainakin etsiä UFFilta tms. käytännössä ilmaisia vaatteita.

Yleensäkin pidän outona sitä, että päästää rahansa loppumaan. Olen 15-kesäisestä pitänyt aina tilillä pari tonnia hätävaraa, ettei tulisi vastaavia tilanteita.

Alkuperäinen kirjoittaja Just:
Kyllähän mulla kesätyöt oli tiedossa heinäkuuksi jo huhtikuun puolella :) Miehen ollessa päivärahalla pärjättiin hyvin ja maksettiin kumpikin kykymme mukaan. Mutta nyt kun mulla ei niitä tuloja ole ennen heinäkuun loppua niin ei ole maksukykyäkään. Annas kun arvaan,et oikein ymmärtänyt jutun pointtia?

Eli sulla oli vasta huhtikuun puolella tiedossa että kesätöitä on yksi kuukausi, muille kuukausille ei tuloa tiedossa. Olet puolivälissä raskautta, eli raskauduit jo huomattavasti ennen tuota huhtikuuta, ja silloin jo miehesi oli lomautettuna. Joten toistan kysymyksen: miten raskautta suunnitellessa olitte sopineet nää raha-asiat ja varautuneet siihen ettei kesätöitä tule?

Silloin olimme tietoisia siitä,että miehen lomautuksen jatkuessa olisin kesällä oikeutettu toimeentulotukeen jos ei kesäkuuksi töitä ilmaannu.

teillä taitaa olla jääkaapissa omat lokerot omille ruuille?

JOskus on tilanteita ettei toisella ole rahaa. koitapa taota miehesi mielee, että mitä jos miehesi olisi tossa tilanteessa kuin sinä olet ja ei ole säästöjä...

Alkuperäinen kirjoittaja bakis:
Mielestäni miehellä on ihan oikea asenne. Jos et ole viimeisilläsi raskaana, niin voisit vähän tehdä töitä tai ainakin etsiä UFFilta tms. käytännössä ilmaisia vaatteita.

Yleensäkin pidän outona sitä, että päästää rahansa loppumaan. Olen 15-kesäisestä pitänyt aina tilillä pari tonnia hätävaraa, ettei tulisi vastaavia tilanteita.

Haluaisitko palkata minut kesäkuuksi? Tulisin mielelläni vaikka siivoamaan teille :) Kaikki 15 työnantajaa joille olen hakemukset lähettänyt ovat valitettavasti antaneet kieltävän vastauksen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tommosen kanssa sit lapsen hankit, ei hyvää päivää. et varmana jää kotiin lasta hoitaan kotihoidontuella...

Anteeksi,mutta en ymmärtännyt tämän huomautuksen tarkoitusta? :)

Jos miehesi jo nyt haluaa pitää omat tulonsa ominaan ja armosta suostuu maksamaan sun osuuden ruoasta ja asumisesta niin miten luulet hänen suhtautuvan sinun ja lapsen elättämiseen sittenkun olet kotona lapsenkanssa? Äitiyspäivärahaa et varmaan ihan huimia summia saa jos olet ollut opiskelija, eikä kotihoidontukikaan ole mikään suunnaton tulonlähde.... Ja miten sitten noin ylipäätänsä lapsesta tulevat kulut? Vaunut, sängyt, vaatteet, lelut, ruoka..... ei lopu lista tähän.....

Ja pohdin näitä siis ihan hyvällä, vaikka ei varmaan siltä tunnu. Keskustele miehesi kanssa vakavasti!!

Silloin olimme tietoisia siitä,että miehen lomautuksen jatkuessa olisin kesällä oikeutettu toimeentulotukeen jos ei kesäkuuksi töitä ilmaannu.

Ymmärsinkö oikein... suunniottelitte lapsen hankintaa, laskette elättävänne hänet tt-tuella?

Haluaisitko palkata minut kesäkuuksi? Tulisin mielelläni vaikka siivoamaan teille :) Kaikki 15 työnantajaa joille olen hakemukset lähettänyt ovat valitettavasti antaneet kieltävän vastauksen.

Vakavissaan susta 15 hakemusta kesätöihin on paljon? Ja oot lähettäny pelkästään kirjallisia hakemuksia, et soitellu?

No mitä laskuja sulla on? Muuta kuin puh.lasku? Ja paljonko se puh.lasku on?

Onhan se mies silleen reilu, että sun asumisen ja ruoan maksaa. Vois se sulle housutkin ostaa, noloa edes ehdottaa että käyt tutuilta pyytämässä ilmaiseksi. Harva kehtaisi, itse en koskaan.

Tuli vaan mieleen, että jos meillä olis tuo tilanne toisinpäin, niin jos mun miehellä olis jotain "turhiksi" kokemiani laskuja, niin mä lainaisin rahan hälle niihin, en noin vain maksaisi omistani. Joo, ehkä olen keskenkasvuinen.

No luulis nyt jotain siivoustyötä,lastenhoitoa yms löytyvän kesäksi. Jaa vaikka lehtiä. Soittele kaikkiin mahdollisiin paikkohin,minne voisit mennä töihin. Itellakin ottaa kesätyöntekijöitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ymmärsinkö oikein... suunniottelitte lapsen hankintaa, laskette elättävänne hänet tt-tuella?

Et ymmärtänyt :) Kuten aloituksessakin lukee,laskin saavani toimeentulotukea kesä- ja heinäkuulle jos kesäkuuksi ei löydy töitä. Sitähän sä kysyit? Että miten olimme suunnitelleet raha-asiat jos tiesin jo huhtikuussa että kesäkuuksi ei välttämättä ole töitä. Lapsi syntyy lokakuussa,silloin toimeentulotuelle ei ole enää tarvetta :) Helpottaisi varmasti itseäsi jos lukisit aloituksen ennen kuin vastaat ja tarkistat mitä olet kysynyt edellisellä kerralla,niin ei mene asiat sekaisin,eikö vain? :)

no jo on mies.
puhelinlaskuun saat kyllä maksuaikaa,mutta sulkevat liittymän niin ettei sillä voi soittaa mutta siihen voi soittaa ja lähettää viestejä.
kysyppä seurakunnan diakonilta apua laskujen maksuun.
itselläni oli aikoinaan eron aikoihin sama tilanne.srk maksoi laskujani noin 150 eurolla

Lapsi syntyy lokakuussa,silloin toimeentulotuelle ei ole enää tarvetta :)

Niin mutta kai te olette puhuneet lapsen elatuksesta ja siitä miten se hoidetaan ym ym ym..? Kuulostaa että tuon miehen kanssa olisi paras selvittää etukäteen, että se muuten maksaa myös miehelle se perheen perustaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:

Vakavissaan susta 15 hakemusta kesätöihin on paljon? Ja oot lähettäny pelkästään kirjallisia hakemuksia, et soitellu?

Täällä missä asumme se 15 hakemusta on paljon. Moni ikäiseni opiskelija jäi kokonaan ilman töitä,olen aika onnekas että sain tuon paikan edes kesäkuuksi. Voinhan mä toki lähettää vaikka sata hakemusta,mutta veikkaan että pätevyyteni ei oikein riittäisi kaikkiin haettaviin hommiin. Kaikki entiset työharjoittelupaikkani tietävät yhteystietoni ja sen että olen käytettävissä. Siivousfirmassa kävin haastattelussa,mutta siellä epäilivät jaksamistani kun raskaus kävi ilmi. Ei ole kuulunut yhteydenottoa sieltäkään. Lähikuntiin on aika vaikea lähteä kun välien kulkeminen maksaa. Jos en olisi raskaana,niin 50km pyörällä ei olisi päivässä matka eikä mikään,nyt hieman epäilen jaksaisinko enää rv 20+ :/

Kurja tilanne:( Toisaalta on hyvä että mies haluaa laittaa rahaa säästöön, mutta ei olis kyllä paljon vaadittu, että saisit äitiysvaatteisiin rahaa. mietin myös millä rahalla saatte ostettua vauvan tarvitsemat tarvikkeet? ne maksavat vaikka kuinka ostaisi käytettyä (vaunut, yms) vai onko mahdollista saada tutuilta lainaan tmv.

Alkuperäinen kirjoittaja treMAMMA3:
no milläs rahalla sä sen lapsen elätät lokakuusta eteenpäin?? tuskin sulla äippäraha kovin iso on ja sit jos kotia jäät niin miehen tulojen takia voi jäädä sekin aikas pienex.. :(

Mä olen tullut opiskeluajan toimeen naurettavan pienellä summalla ja kuten aiemmin sanoin,ei tälläistä tilannetta ole aiemmin tullut että toinen on täysin p.a. Kyllä mies lapsensa elättää,siitä ei ole kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:

Täällä missä asumme se 15 hakemusta on paljon. Moni ikäiseni opiskelija jäi kokonaan ilman töitä,olen aika onnekas että sain tuon paikan edes kesäkuuksi. Voinhan mä toki lähettää vaikka sata hakemusta,mutta veikkaan että pätevyyteni ei oikein riittäisi kaikkiin haettaviin hommiin. Kaikki entiset työharjoittelupaikkani tietävät yhteystietoni ja sen että olen käytettävissä. Siivousfirmassa kävin haastattelussa,mutta siellä epäilivät jaksamistani kun raskaus kävi ilmi. Ei ole kuulunut yhteydenottoa sieltäkään. Lähikuntiin on aika vaikea lähteä kun välien kulkeminen maksaa. Jos en olisi raskaana,niin 50km pyörällä ei olisi päivässä matka eikä mikään,nyt hieman epäilen jaksaisinko enää rv 20+ :/

heinäkuuksi,sori :/ menee jo itselläkin senat sakasin.

Täällä palstalla ku lukee näitä niin yhtään en enää ihmettele sitä että tulee niin paljon eroja pariskunnilla. Jos touhu on tolla tasolla, että eletään kuin kämppikset opiskeluaikana niin ei oo ihme että parisuhde ei kestä. Siis haloo, kumpia te ootte, kämppäkavereita vai aviopari?? Kyllä mä kiitän Luojaani siitä, että mun miehellä on järki päässä ja se ymmärtää, että avioliitto tarkoittaa sitä että ollaan yhtä eli kaikki on yhteistä. Meillä ei koskaan oo jaettu rahoja sun ja mun rahoihin vaan rahat on yhteisiä. Se maksaa kummalla on rahaa eikä todellakaa lasketa että kuinka paljon menee kummallakin rahaa mihinkin. PÄäasia että kaikki saadaan mitä tarvitaan.

Meillä on ollut aika, jolloin mies on ollu työttömänä ja minä töissä, silloin mä kannoin päävastuun laskuista ym. Ja on ollut aika jolloin mä olin vuosia kotihoidontuella ja mies töissä, silloin mies hoiti pääsääntöisesti elatuksen koko perheelle. Ikinä ei oo tapeltu tai kitisty puolin eikä toisin tästä, kun yhdessä on sovittu se, että rahat, kuten kaikki muukin, on yhteistä. Mun mielestä tällainen asetelma kuuluu normaaliin, kestäväksi tarkoitettuun avioliittoon. jotenki tuntuu, että moni on nykyään jääny vähä teinin asteelle noiden rahojensa ja tavaroidensa kanssa kun avioliitossakin pitää yrittää vielä elää ihan kuin mitään avioliittoa ei olisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Täällä palstalla ku lukee näitä niin yhtään en enää ihmettele sitä että tulee niin paljon eroja pariskunnilla. Jos touhu on tolla tasolla, että eletään kuin kämppikset opiskeluaikana niin ei oo ihme että parisuhde ei kestä. Siis haloo, kumpia te ootte, kämppäkavereita vai aviopari?? Kyllä mä kiitän Luojaani siitä, että mun miehellä on järki päässä ja se ymmärtää, että avioliitto tarkoittaa sitä että ollaan yhtä eli kaikki on yhteistä. Meillä ei koskaan oo jaettu rahoja sun ja mun rahoihin vaan rahat on yhteisiä. Se maksaa kummalla on rahaa eikä todellakaa lasketa että kuinka paljon menee kummallakin rahaa mihinkin. PÄäasia että kaikki saadaan mitä tarvitaan.

Meillä on ollut aika, jolloin mies on ollu työttömänä ja minä töissä, silloin mä kannoin päävastuun laskuista ym. Ja on ollut aika jolloin mä olin vuosia kotihoidontuella ja mies töissä, silloin mies hoiti pääsääntöisesti elatuksen koko perheelle. Ikinä ei oo tapeltu tai kitisty puolin eikä toisin tästä, kun yhdessä on sovittu se, että rahat, kuten kaikki muukin, on yhteistä. Mun mielestä tällainen asetelma kuuluu normaaliin, kestäväksi tarkoitettuun avioliittoon. jotenki tuntuu, että moni on nykyään jääny vähä teinin asteelle noiden rahojensa ja tavaroidensa kanssa kun avioliitossakin pitää yrittää vielä elää ihan kuin mitään avioliittoa ei olisikaan.

Asiaa kirjoitat!

Yhteistyössä