Rahan käytöstä vaatteisiin

hih .
[QUOTE="vieras";26518532]Mä en kyllä ymmärrä tarvetta dissailla niitä, jotka ostavat uusia vaatteita harvoin ja vain tarpeeseen ja leveillä omalla kulutuksella.[/QUOTE]

Eihän tässä kukaan ketään oo dissannu mutta ihmettelen miten joku voi pärjätä yksillä uusilla farkuilla per vuosi! Mä en ikinä pärjäisi ;)
 
Itselle on vaikea ostaa vaatteita. En ole sitä tyyppiä joka jaksaa sovitella, jotenen kauheasti ostele. Ennen raskautta pystyin vaan ottamaan mitä vain kivan näköistä hyllystä ja yleensä se sopi, nykyään ei ihan niinkään. En harrasta liikuntaa, joten minulla ei ole kauheasti urheiluvaatteita. Myöskään ulkoiluun minulla ei pahemmin ole sopivaa asukokonaisuutta, sitä olenkin pitkään miettinyt, että pitäisikö ostaa. En vaan saa aikaiseksi.. xs-koon bilemekkoja kyllä löytyy :D
 
"poikia3"
Eihän tässä kukaan ketään oo dissannu mutta ihmettelen miten joku voi pärjätä yksillä uusilla farkuilla per vuosi! Mä en ikinä pärjäisi ;)
Esim. siten, että käyttää enemmän hameita kuin farkkuja. Mulla on farkkuja kyllä useampi pari, ovat vaan monta vuotta vanhoja. Täytyy tunnustaa, että olen kyllä etsinyt uusia, mutta mieluisia en ole löytänyt.
 
"vieras"
Mulla on ulkovaatteet ja kun koko pysyy samana niin miksi ostelisin niitä joka vuosi lisää? Työssä on työvaatteet. Mulla saattaa olla samat vaatteet kaksi, joskus jopa 3 päivää peräkkäin. En ole mikään muotitietoinen joka hamstraa ja hamstraa ja hamstraa ja silti tuntuu että kaapit on täynnä vaatteita. Vähän väliä käyn läpi ja nakkaan kirppikselle tai kavereille.
 
"vieras"
Lastenvaatteiden osalta usein selviää, että joku muu kustantaa vaatteet (ja ihmetellään miten muut tuhlaa rahojaan kun eihän niitä tartte ostaa).
Eikö mitään keskustelua voi pitää oikeasti asiallisena vaan aina täytyy alkaa vittuilla? Ei, meille ei osta kukaan muu vaatteita kuin me itse. Eikä anna. Eikä maksa. Tytölle olen ostanut varmaan 90 % vaatteista kirppikseltä ja ostan niitä jo etukäteen. Ulkovaatteet ostan alesta lähes tulkoon aina + lisäksi vielä takkeja ja hopusuja kirppikseltä, hyväkuntoisia tietenkin. Kengät uutena mutta jopa tuolla meidän koululaisella ainakin vielä on mennyt tähän saakka samat talvikengät 2 vuotta, pienemmällä ei. Hyödynnän aleja ostamalla etukäöteen, kiertämällä kirppiksiä jne. Minusta nyt vain olisi tyhmää ostaa vasta sitten uusia vaatteita kun niitä tarvii ja maksaa täydet hinnat. Joskus tilanne voi muuttua jos lapsilla tulee oma maku niin kovana että haluavat tiettyjä mutta tällä hetkellä näin. Seuraan talouttamme tarkasti ja väitän että 500-600 euroa riittää takuulla koko perheen koko vuoden ostoksiin ja vielä vähemmän jos ulkovaatteet jääneet edelliseltä vuodelta.
 
"vieras"
Mä ostan omat vaatteeni pääasiassa kirpparilta, joten olen iloinen, että on niitäkin, jotka ostavat uutena ja sitten myyvät kirpparilla :) Mutta lapsille ostan uusiakin, tilaan esim. nettikaupoista aina kun on joku hyvä tarjous. Mutta satanen menee helposti. Ulkovaatteita yritän lapsillekin metsästää käytettynä, koska tykkään, kun on useampi, mitä vaihdella.
 
[QUOTE="vieras";26518532]Mä en kyllä ymmärrä tarvetta dissailla niitä, jotka ostavat uusia vaatteita harvoin ja vain tarpeeseen ja leveillä omalla kulutuksella.[/QUOTE]

Minä en dissaile vaan aidosti mietin, miten voi elää ostamatta juuri mitään.

Kokemuksesta tiedän että lyhyitä aikoja voi hyvinkin olla ostamatta (jokusia vuosia), mutta noin pidemmän päälle. Tuossa joku kirjoittaa että "Tänä vuonna rahaa ei ole mennyt, mutta syksyllä tai ensi vuonna rahaa voi taas mennä todella isot summat." No eihän tuokaan ole mitään ostamatta olemista jos kuitenkin ostetaan niitä vaatteita.

En minä kaupasta vaatteita jatkuvasti uusia osta. Menen tänään teatteriin lähes 15 vuotta vanhassa mekossa. En osta minäkään farkkuja joka vuosi (mutta todennäköisesti ostan kyllä jotkut 2-3 housut keskimäärin vuodessa ulkoilut, työt kesähousut ja kotihousut mukaanlukien). Mutta ei kerran ostettu vaate ole ikuinen. Vaikka tuo mekko kyllä menee vielä vuosia niin paljon muuta kyllä käytössä kuluu ja uutta pitää ostaa.

Eli mietin miten aikuinen voi selvitä vuosia esim alle 100e vaatekuluilla - kesä ja talvivaatteet, kengät ja asusteet, jne.. Muuten kuin saamatta vaatteita jostain ilmaiseksi.
 
-
[QUOTE="vieras";26518204]Meillä ei mene mielestäni kovin paljoa rahaa vaatteisiin, koska määrällisesti vaatetta ei osteta paljoa. Itselläni on vain muutama sisävaate, jotka olen valinnut niin, että niitä voi yhdistellä helposti ja siten saada "uutta ilmettä". Kaikki sisävaatteeni mahtuvat vaatekaapissa parille hyllylle. Sama juttu esim. kenkien kanssa. Tälle kesälle olen ostanut yhdet "siistimmät" crocsit, joilla kehtaa kävellä niin kaupungilla kuin rannallakin. Urheiluvaatteita on parit setit ja ne riittävät vallan hyvin, vaikka harrastan hikiliikuntaa 4-5 kertaa viikossa. Samoin riittää 1 kaupunkitakki, 1 ulkoiluasu jne. Sama periaate on lastenvaatteissa. Jokaisella lapsella on 2 pientä vaatelaatikkoa, johon on sisävaatteiden mahduttava. Tuossakin on liikaa oikeastaan.

Monet ihmettelevät, että miten me 5 henkeä mahdutaan 88 neliön kämppään ja miten meillä riittää kaappitila jne. Itse asiassa meillä on paljon ihan tyhjillään olevia kaappeja ja hyllyjä... Ja tosiaan rahaa ei vaatteisiin uppoa mitenkään älyttömiä summia. Osa ostetaan uutena ja osa käytettynä, mutta tosiaan määrällisesti varmaan melko vähän.[/QUOTE]

WAU!
 

Yhteistyössä