Rahan käytöstä vaatteisiin

Taas on ollut näitä rahankäyttöketjuja, joissa osa käyttää vaatteisiin ihan hirvittävän pieniä summia. Minä oikein ryhdyin miettimään, miten se oikein voi olla mahdollista selviytyä niin pidemmän päälle. Itse toki käytin vähän rahaa opiskeluaikana, jolloin käytännössä sain vaatteet kierrätettynä (äidin vikaostoksia) ja jotain isompia hankintoja vanhemmat maksoivat (vaelluskengät, toppapuku). Opiskelun loppuvaiheessa vaatekomero olikin ihan finitoja ja työrahat lipesivät ensitöikseen vaatekauppaan.

Työssäkäyvän pitää olla jotenkin siisti töissä, joten täytyyhän tähän investoida. Usein tarvitaan vielä sisäkengätkin. Mikäli työ vaatii erillisen työasun ja työnantaja sen maksaa, niin toki tässä kohtaa halvemmalla pääsee.

Harrastukset ja ulkoilu. Tuttava harrastaa jumppaa ja hänellä menee parit lenkkarit vuodessa kulutukseen. Ja tarvitaanhan niitä jumppavaatteitakin.... Itse harrastan ulkoilua, joten ulkovaatteet kuluvat. Ja pihatöissä tarvitaan kumpparit, retkeilyssä vaelluskengät, jne... Ihmiset usein samassa ketjussa kertovat että ruokaankaan ei mene rahaa, kun metsästetään ja kalastetaan, jne. Nakunako siellä pilkkimässä käydään tai hirvimetsällä tai puolukoita poimimassa? Tai no, moni tosiaan kertoo ulkoilevansa farkut jalassa ja miettivät voiko vesisateessa oikeasti pysyä kuivana tuulipuvussa, joten ehkä ihmiset eivät vain tajua ostaa asianmukaisia vaatteita?

Lisäksi työmatkat menevät julkisilla/kävellen, joten olen motivoitunut pysymään kuivana ja lämpimänä kelissä kuin kelissä. Toki ukko selviää vähemmällä kun huristaa lämpöisellä autolla, mutta kyllä sillä meneekin peltilehmään rahaa...

Vai ovatko ihmiset vain kotona sisällä, jossa toki vaatteita ei tartte juurikaan?
 
"alma"
Monella on työnantajan hommaamat työvaatteet, mm. minulla. Itsekin selvisin opiskeluajat ostamatta juuri mitään, mutta nykyään kyllä vaatteisiin uppoaa aika paljon rahaa.
Urheilen ja ulkoilen paljon, joten kyllähän niitä vaatteita on oltava monenlaisia. Itse kyllä huomaan panostavani vähän vääriin asioihin, pihtailen siis juurikin niissä "tuulipukuostoksissa" (kun ne kalliitkin on suht. rumia), ja sitten ostan jotain sikamaisen kalliita korkokenkiä...
Mutta mä vähän luulen, että joillain on myös hieman harhainen kuva omasta kuluttamisesta. Eli jos ei ole esim. pariin kuukauteen ostanut mitään, niin onnellisesti "unohdetaan" vaikkapa tammikuiset alennusmyynti- ostokset. Ei kukaan voi vuodesta toiseen selvitä ostamatta "mitään", tai sitten ainakin alkaa näuttämään aika spurgulle väkisinkin.
 
[QUOTE="alma";26517837]
Mutta mä vähän luulen, että joillain on myös hieman harhainen kuva omasta kuluttamisesta. Eli jos ei ole esim. pariin kuukauteen ostanut mitään, niin onnellisesti "unohdetaan" vaikkapa tammikuiset alennusmyynti- ostokset. Ei kukaan voi vuodesta toiseen selvitä ostamatta "mitään", tai sitten ainakin alkaa näuttämään aika spurgulle väkisinkin.[/QUOTE]
Lastenvaatteiden osalta usein selviää, että joku muu kustantaa vaatteet (ja ihmetellään miten muut tuhlaa rahojaan kun eihän niitä tartte ostaa).

Tokihan on alet ja kirpparit, joilla saa kuluja alas. Mutta ostaako joku aktiiviurheilija esin ne useammat parit kenkiä kirpparilta (jotenkin tuntuu oudolta ostaa valmiiksi kulutettuja kenkiä, jos itselläkin ne kuluu pikavauhtia)? Farkut ja paidat ja bilemekon toki saa kirpparilta, mutta nehän on vaan murto-osa vaatekomeroa.
 
"Joku"
just ostin pinon uusia jumppatrikoita kirpparilta 1e pinon=DMutta lasten hankinnat pyrin tekemään ennakkoon eli ostan vaatetta lähes vain alesta..kirpparilta ostan vähän,koska monesti uuden saa halvemmalla.Mutta aina tulee jotain osta 3 maksa 2 tai lastenvaatteesta -40% lappuja ja hyödynnän ne aina.Kenkiin ja haalareihin saadaan sukulaisilta rahaa.Asutaan niin että kaupat on vieressä ja teen säännöllisesti kierroksia niihin ja ostan lapsille mitä tarvitsevat.Ja ostan tosiaan VAIN sitä mitä tarvitsevat..en osta 1e paitaa vain sen takia kun on halpa vaan sen takia että tarvitaan.Esikko teini on jo aika merkkitietoinen ja sille ostan mieluummin joululahjaksi vaikka 100e toivomansa hupparin kun tiedän että se on jatkuvasti päällä ja käytössä.Meillä on pesukone ja isoja vaatevasatoja ei tarvita.Kierrätän myös jonkun verran lasten välillä vaatetta mutta nuo pojat ainakin laittaa vaatteet niin palasiksi että ei paljon toisille jää=)
 
... Ihmiset usein samassa ketjussa kertovat että ruokaankaan ei mene rahaa, kun metsästetään ja kalastetaan, jne. Nakunako siellä pilkkimässä käydään tai hirvimetsällä tai puolukoita poimimassa?
riista on kallimpaa kuin kaupan liha jos uskaltaa laskea kaikki kulut mitä siihen menee

erälle.netissä sitä kerran laskettiin ja lopputulema oli että hirvenlihan omakustannnushinta on noin 10€/kg
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
"kahden äiti"
Lastenvaatteiden osalta usein selviää, että joku muu kustantaa vaatteet (ja ihmetellään miten muut tuhlaa rahojaan kun eihän niitä tartte ostaa).

Tokihan on alet ja kirpparit, joilla saa kuluja alas. Mutta ostaako joku aktiiviurheilija esin ne useammat parit kenkiä kirpparilta (jotenkin tuntuu oudolta ostaa valmiiksi kulutettuja kenkiä, jos itselläkin ne kuluu pikavauhtia)? Farkut ja paidat ja bilemekon toki saa kirpparilta, mutta nehän on vaan murto-osa vaatekomeroa.
Voihan olla että ei tartte ostaa ulkoiluvaatteita kun on ne kerran ostanut. Kengät kuluvat, mutta esim. mulla on kohta 10v vanha goretex-takki + melkein samanikäinen windstopper + housut ja niissä ainut vika on se että ne eivät ole ihan niin muodikkaan näköisiä kuin toivoisi.

Lenkkareita toki kuluu jos on aktiiviurheilija, mutta mä en ole. Samoilla vaelluskengillä tallaan edelleen kuin vaikka 5 vuotta sitten.

Mutta ei meillä tietenkään ihan nollalinjalla mennä lastenvaatteiden kanssa, niinkuin joillakin. Yritän silti katsoa tarkkaan, etten ostaisi mitään turhaa.
 
Kids
Urheiluvaatteethan ovat itse asiassa tosi edullisia jos ei ole pakko olla viimeistä muotia. Itse olen ostanut paljon vapaa-ajan vaatetta Intersportin alesta sikahalvalla ja kun kumminkin ovat merkkikamaa niin myös kestävät. Nytkin samat lenkkarit ties kuinka monetta vuotta käytössä.
 
Mä olen miettinyt samaa. Mä olen muksun kanssa kotona, harrastan liikuntaa ja muuten oleskelen kotioloissa. Eli paljoa mulla ei ole käyttövaate-tarvetta. Ja ostan taas tässä painonpudotuksen puolivälissä "halvinta mahdollista" itselleni, kun edellisiä jää isoiksi.
Mutta silti mulla on mennyt tän vuoden aikana ihan sikana rahaa, vaatteisiin. Summaa nostaa uudet salikengät sekä sisäpyöräilykengät, jotka ovat ihan sikahintaisia, mutta tässä laihdutusprojektissa todella tarpeelliset.
En tiedä miten paljon vaikuttaa se, että nykyään saan vaatteita taas normikaupoista, että onko se vaikuttanut ostoskäyttäytymiseen lisäävästi, kun sopivia ei tarvitse etsimällä etsiä.

Vielä pitäis ostaa alesta uudet ulkoiluhousut, tota takkia voi käyttää vaikka se roikkuukin, kun sinne saa niin hyvin kerroksia alle, mutta noi housut, ne näyttää ihan kummalliselta säkiltä.

En uskalla edes laskea tän alkuvuoden summaa.
 
Mies panostaa niihin metsästyskamppeisiin ja työvaatteisiinsa (enstexiä ja workeria kaikissa väreissä- 'älä aja päälle'- oranssista mustaan)
Löytyy juhlakampetta tms, mutta kun tuo laiheliini pysyy mitoissaan, niin harvalla käytöllä olevat vaatteet ikäänkuin vain paranevat säilytyksessä :D
Mies ostaa mitä tarvitsee ja kun tarvitsee, ilman sen suurempaa pohdintaa tai hintaseurantaa.


Minä käytän todella vähän rahaa vaatteisiini.
*En juurikaan seuraa muotia, tuli kylläännys alan seuraamisesta jo opiskeluaikana. Muutenkin pyrin olemaan kohtuullinen kulutuksessani.

*Juhlakamppeeni ovat aika ajattomia ja tyylilleni (ei siis muodille) uskollisia.

*Teen itse suurimman osan juhlatamineistani, kankaat haalin kirppareilta, uusiokäytän tai teen löytöjä alepoistoista.

*Teen hankintoja kirppareilta

*Huolin lahjoituksina siskoilta, jotka ovat enemmän naisellisia tällä kohtaa, eli uusivat aika ajoin garderobiaan, minä noukin viskotut helmet lattialta :D

*Rakastan ommella uusia hameita vanhoista farkuista (ja loihtia niistä kaikkea muutakin kivaa) joita mulle tuodaankin jätesäkeittäin....

*Lenkillä voin käydä ihan ilman teknisiä vaatteita, yksi juoksutakki löytyy (kylkiäinen) ja juoksuhousut (uudenveroinen löytö hävitettävien vaatteiden pussista joka oli tuotu tuhottavaksi vanhemmilleni) Juoksulenkkarit ovat ne joista maksan.

*En juurikaan osta mitään normaalihinnalla, en ole merkkiuskollinen tai hoe mantraa että vain kyllin kallis on kyllin hyvälaatuista- en silti osta automaattisesti halvinta vaan tutkin kriittisesti materiaalia ja ommeljälkeä.

Siskot sanovat että mä olen tehnyt nuukuudestani taidetta :snotty:
 
[QUOTE="kahden äiti";26517986]Voihan olla että ei tartte ostaa ulkoiluvaatteita kun on ne kerran ostanut. Kengät kuluvat, mutta esim. mulla on kohta 10v vanha goretex-takki + melkein samanikäinen windstopper + housut ja niissä ainut vika on se että ne eivät ole ihan niin muodikkaan näköisiä kuin toivoisi.

Lenkkareita toki kuluu jos on aktiiviurheilija, mutta mä en ole. Samoilla vaelluskengillä tallaan edelleen kuin vaikka 5 vuotta sitten.
[/QUOTE]
En minäkään uusi ulkovaatteita muodin takia tai hanki uutta talvi takkia joka talveksi itselleni. Mulla oli vaelluskengät 15 vuotta ennenkuin pohjat hajosivat niin ettei niitä kannata edes suutarilla käyttää. Mutta paljon käytetyt goretex-housut siirtyivät 4 vuoden jälkeen pihahousuiksi ja pitkille retkille kyllä ostin uudet. 10v goretex takki piti uusia toissa kesänä retkiä varten (pihatöissä se vanha vielä menee). Mutta kun laskee erilaisia vaatekappaleita ja uusii niitä vähitellen, niin eivät ne ilmaisia ole. Sukat kuluu, alusvaatteet kuluu, tissiliivit repsahtaa, henkkamaukan koticolleget kestää ehkä vuoden käytön reikiintymättä. Mutta jos vaikka on vähän vaatteita kierrossa, niin nehän myös kuluvat ihan hirvittävällä vauhdilla.

(joo, en voi ymmärtää miten joku kirjoitti 4 henkisen perheen vuosibudjetiksi 300e ja kuulemma ostavat vielä kaiken kaupasta).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26518173:
*Rakastan ommella uusia hameita vanhoista farkuista (ja loihtia niistä kaikkea muutakin kivaa) joita mulle tuodaankin jätesäkeittäin....
Ok, sä saat vielä raaka-aineet ilmaiseksi. Itse neulon (mutta langat maksaa vaikka jopa kirppareilta niitä villalankoja bongailen). Ompelulanka maksaa, kankaat maksaa, jne. Ompelukoneen huolto maksaa, puikot maksaa.
 
"vieras"
Meillä ei mene mielestäni kovin paljoa rahaa vaatteisiin, koska määrällisesti vaatetta ei osteta paljoa. Itselläni on vain muutama sisävaate, jotka olen valinnut niin, että niitä voi yhdistellä helposti ja siten saada "uutta ilmettä". Kaikki sisävaatteeni mahtuvat vaatekaapissa parille hyllylle. Sama juttu esim. kenkien kanssa. Tälle kesälle olen ostanut yhdet "siistimmät" crocsit, joilla kehtaa kävellä niin kaupungilla kuin rannallakin. Urheiluvaatteita on parit setit ja ne riittävät vallan hyvin, vaikka harrastan hikiliikuntaa 4-5 kertaa viikossa. Samoin riittää 1 kaupunkitakki, 1 ulkoiluasu jne. Sama periaate on lastenvaatteissa. Jokaisella lapsella on 2 pientä vaatelaatikkoa, johon on sisävaatteiden mahduttava. Tuossakin on liikaa oikeastaan.

Monet ihmettelevät, että miten me 5 henkeä mahdutaan 88 neliön kämppään ja miten meillä riittää kaappitila jne. Itse asiassa meillä on paljon ihan tyhjillään olevia kaappeja ja hyllyjä... Ja tosiaan rahaa ei vaatteisiin uppoa mitenkään älyttömiä summia. Osa ostetaan uutena ja osa käytettynä, mutta tosiaan määrällisesti varmaan melko vähän.
 
Ok, sä saat vielä raaka-aineet ilmaiseksi. Itse neulon (mutta langat maksaa vaikka jopa kirppareilta niitä villalankoja bongailen). Ompelulanka maksaa, kankaat maksaa, jne. Ompelukoneen huolto maksaa, puikot maksaa.

No maksaa maksaa, kaikki maksaa, mutta kun tekee itselleen, tekee tekemisen riemusta, eikä laske hintaa työlleen.
En toki kaikkea materiaalia ilman saa, mutta kun pitää silmänsä auki niin saa myös kankaita edullisesti, + uusiokäyttää napit, vetoketjut tms, jotka ovat vielä kunnossa.

Puikkojakin sain lahjoituksena ison kasan :D
Lankoihin saa kyllä kulumaan euron jos toisenkin, mä olen lankojenostokiellossa :snotty:

En väittänyt, että mistään en maksa, vaan että saan kulumaan melko vähän. Ei mun joka kuukausi tarvitse mitään itselleni tai lapsille ommella tai neuloa.
 
Viimeksi muokattu:
ssss
Olen opiskelija, mutta kyllä silti menee rahaa vaatteisiin ja kenkiin. Mutta tässä onkin se että netistä saa tilaamatta kenkiä halvalla. Perus kävelykenkäni maksoivat H&M:llä 12,95, sellaiset minulla on valkoisena ja mustana, jo toista vuotta samat ja hyvässä kunnossa. Kenkiin vuodessa menee ehkä satanen. Vaatteisiin menee kuukaudessa 20-100, jos ei ole isompia hankintoja kuten takkia. Viime talvena tilasin 140 euron takin, osamaksulla. Maksoin sen muistaakseni kolmessä erässä. Äitini ihmettelikin miten minulla on varaa vaatteisiin kun aina on eri vaatteet ja jotain uutta, mutta juurikin esimerkiksi H&M. Topin saa vitosella, housut 15 eurolla ym..
 
Mä en tunne yhtäkään aikuista ihmistä, jolla on kunnon ulkovaatteet ja kengät säähän kuin säähän, mikäli hänellä ei ole koiraa.

Sen sijaan kaikilla koiratutuillani on kunnon vermeet jokasään lenkkeilyyn. Itsellänikin on, mutta jos ei kenkiä lasketa mukaan, niin ei niihin montaa kymppiä ole mennyt. Housuista maksoin 20€ ja takkeja mulla on useampi...hintahaarukka niissä on 4-50€, eli alea ja kirppistäkin on tullut käytettyä.
 
Töissä on työvaatteet.
En harrasta mitään liikuntaa.
Talvella käytän koko ajan samoja kenkiä.
Kesällä on parit kengät käytössä.
Ostan halpoja t-paitoja vaikka h&m:ltä, samoin jotain mekkoja, hameita shortseja, ei mee montaa kymppiä.
Parit farkut ostan vuodessa.
Samat talvi-, syys-, ja kevättakit ja ulkoiluhousut menee useamman vuoden.

Lapselle ostan paljon vaatetta.
 
"vieras"
Niinpä!

Minä olen ammatissa, jossa pitää olla trendikkäästi pukeutunut sesongin mukaan. Tämä on erittäin tärkeä osa imagoa, joka ratkaisee koko työtilanteen. Omiin vaatteisiin menee noin 500 e kuussa, tosin saan myytyä poiskin hyvällä hinnalla, joten korjattuna voisi olla n.250e.

Miehen urheiluharrastuksiin tarvitaan kenkiä kerran kuussa tahtia.

Lastenvaatteet pyrin ostamaan alennukista, mutta eihän se rajatulla osteluajalla ole aina mahdollista. Netissä alen päälle tulee aina shipping, joten joskus ale menettää niin merkityksensä.

Vaatekulut on meillä, ihan tavallisella perheellä, n. 500e kuussa (korjattuna).
 
"poikia3"
Mun liikuntaharrastukseni on uinti, joten tarvitset parit uikkarit, ja ne kestää kyllä sitten useamman vuoden. Työmatkat kuljen omalla autolla. Ja töissä pitää olla suht siistit vaatteet, muttei kyllä mitään jakkupukuja, it-alan ihmisille taitaa pukeutumisessa olla nörttiarmahdus, eli menee ehkä enemmän läpi kuin tavis konttorirotalla. Omassa pienessä pihassa en ole ikinä tarvinnut kumppareita, joten mulla ei sellaisia ole ollut, nyt kun esikoisen omat ovat hänelle pienet, niin on mulla sitten hänen vanhat jos tarvitsen.

Mulla on kaapit pullollaan vaatteita, kun hankkii niitä järkevästi, niin samoja vaatteita voi käyttää pitkään. Mulla on esim. musta ja punainen kotelomekko - > käyvät todella moniin tilanteisiin. Jakkuja löytyy monen värisinä, ja vanhimmilla on ikää jo yli 10 vuotta, nuo eivät ole edes tyylillisesti vanhentuneet. Mun perus vaatetukseni on farkkuhame tai farkut ja neuletakki sekä alla joku trikoinen toppi (tarkoitan tällä trikoista ihonmyötäistä paitaa ei kuitenkaan t-paitaa). Viimeksi olen ostanut neuletakin viime kesänä, farkut pari kolme vuotta sitten.

Ehkä minä käytän vaatteitani sitten huomattavasti pidempään, kuin muut. Mutta mulla ei ole tänä vuonna omiin vaatteisiin mennyt rahaa juuri lainkaan, kävelykenkiä olen etsinyt jo pari kolme vuotta. Etsin korollista siistiä kenkää, jossa on myös korkolappu - mieleistä ei ole löytynyt.

Lasten vaatteisiinkin on mennyt hyvin vähän tänä vuonna, vaatteet kiertävät lapselta toiselle, kengät ostan uutena. Ja tänä vuonna on tarvinnut hankkia lenkkarit kahdelle lapselle, kolmannelle meni viime vuotiset. Lisäksi tänä vuonna olen hankkinut Reiman takin - 50% hintaan 50 euroa, yhdet shortsit 7 euroa, talvella Ticketin toppikset 50 euroa, Jonathan talvitakki 12 euroa. Esikoinen tulee tarvitsemaan t-paitoja, uudet uikkarit ja mahdollisesti kenkiä. Mutta muuten koulun alkuun asti mennään kevyesti näillä. Koulun alussa tarvitaan varmaan lähinnä pitkähihaisia paitoja.

Tänä vuonna on tarvinnut tehdä tosi vähän hankintoja myös kirppikseltä, toki sieltä on tullut mukaan vaatetta, josta on tykätty. Mutta muutamalla kympillä on niistäkin selvitty.
 
"poikia3"
Pointti on mulla se, että en hanki vain hankkimisen vuoksi jotain vaan tarpeeseen - tästä poikkeus on kirppis. Tänä vuonna rahaa ei ole mennyt, mutta syksyllä tai ensi vuonna rahaa voi taas mennä todella isot summat. Rahan menoa pienentää kivasti se, että lasten vaatteet kiertävät lapselta toiselle ja kirpparin käyttö.
 
"vieras"
Mulla ei mene omiin vaatteisiin juuri mitään rahaa ja koen olevani ihan ok-siistinnäköinen. Työssä on työn puolesta asu. Ehkä kerran vuodessa ostan uudet farkut ja pari toppia, yhden pitkähihaisen. Ulkovaatteita käytän samoja useamman vuoden. Kengät täytyy uusia vuosittain.
 
hih .
Siis oikeesti! Mä ostan farkkuja monia per vuosi ja toppeja varmaan yli kymmenen. Rahaa kuluu kuussa vaatteisiin varmaan vähintään 300 egua yhdeltä hlöiltä, usein yli 500 egua. En ikinä pärjäisi kahdella topillla ja yksillä farkuilla per vuosi :D Kirppareilla en käy, pelkään että sieltä tarttuu kaikkia elikoita...*puistatus*
 

Yhteistyössä