raha ja lasten vaatteet

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
oonko outo, vaikka rahaa olsi, niin en ikinä tuhlaa niitä lasten kalliisiin vaatteisiin. tuntuu että ne ostaa reimateciö ym. vähän kalliimpia kenellä "ei oikeesti" ole rahaa. pitää vaan muille esittää et kyl meillä on.

jos rahaa on nii sitä ei tarvitse tuoda esiin mitenkään :) monet varmaan ajattwelee et meilläkään ei ole varaa ostaa, vaikka tosiasiassa näin ei ole.

"vieras"
Mulla vähän samaa, ei jotenkin "raaski" ostaa mitään Småfolk jne paitoja kun ne on minusta ihan ryöstöhintaisia. Reimatec ei kylläkään musta ole kallis merkki mutat nää metsolat, moonkidsit jne. missä maksat siitä kuosista enemmän kuin tavisvaatteessa.

En ole kyllä ajatellut että muut ajattelisivat ettei mulla ole rahaa ostaa, toivon että ajattelevat mun olevan järkevä rahankäyttäjä ennemmin kuin viimeisen päälle tyylikäs.

"vieras"
mulla tosiaan sama etten "raaski" ostaa kallista. nyt ajattelin kuitenkin panostaa kunnon talvikenkiin lapsella, mutta haen ne suoraan tehtaanmyymälästä kun siellä ne on ainakin -50% kaupan hinnasta.

eli nuuka taidan olla, siltikäään lapsi ei palele tai kulje likasissa vaatteissa, ns. hjalpismerkeissäki on moensti hyvälaatusia.

"vieras"
[QUOTE="zenn";22050441]Köyhän ei kannata ostaa halpaa. Ostan laadukkaina vaatteet joiden toivon menevän useammalle kuin yhdelle lapselle, se taitaa itseasiassa tulla halvemmaksi.[/QUOTE]

no oon samaa mieltä että köyhän ei kannata ostaa halpaa esim-. imuri-ja kodinkoneissa. jotka kestää sitte sen 10v ainakin jos sijoittaa. mutta lasten vaatteissa en ymmärrä sitä. ooon ostanu metsolan ja me&1 vaatteita sitä ajatellen että menis useammalla mutta niin vaan ekan päällä jo kulahtanu metsolan t-paita, helma lähti purkaantumaan. samaten me&i housuihin tuli polveen reikä (lapsi vähän vilkkaamman sorttinen) ja haalarit kulu ihan povista.

jotku h&m vaatteet sentäs jo kolmannella lapsella päällä :D toki niissäki löytyy niitä sekundakappaleita mutta enemmän harmittaa kun 38e maksavat houtu menee parissa kk pilalle..

hbhbhb
[QUOTE="zenn";22050441]Köyhän ei kannata ostaa halpaa. Ostan laadukkaina vaatteet joiden toivon menevän useammalle kuin yhdelle lapselle, se taitaa itseasiassa tulla halvemmaksi.[/QUOTE]

sama täällä. kun ostan esikoiselle kunnon laatukamppeet niin ne menee hyväs lykys kaikilla 3 lapsellani. ja ku ostan noita me&I ja småfolk ym merkkien unisex-malleja niin ne sopii keskimmäisenä olevalle tytöllekki poikieni ohella. tällainen on halpaa ja ekologista pitemmällä aikavälillä tarkasteltuna. Tosin emme ole köyhiä (keskituloisia), mutta tämä on vaan meidän periaate:mieluummin vähän laatua kuin paljon halpista.

Niin ja käytän myös kestovaippoja:ne on nyt menossa kolmannella käyttäjällä.kyllä on halpaa!! :D

ps.ollaan kokeiltu myös niitä halpiksia mm ulkovaatteissa mut ne ei kestä ku yhden käytön, ei jää seuraavalle käytettävää niistä.lisäksi niissä ei oo ominaisuuksia joita ulkovaatteelta vaadin.

"kolmen äitee"
Itse ostan sisävaatteet aina edullisesti ja panostan juurikin ulkovaatteisiin. Ostan vähän kalliimpia ulkopukuja, enkä tosissaan siksi että voisin niillä elvistellä, vaan siksi että ne parhaassa tapauksessa kestävät kaikilla kolmella lapsella ja säästän siinä loppujen lopuksi aika paljon rahaa! Tämä ei tietysti toimi enää jossain vaiheessa, mutta nyt kun lapset ovat pieniä, niin ei 1-vuotias nuorimmainenkaan valita vaikka saa jo yhden tai kaksi talvea käytetyn puvun (toki se puku on edelleen hyvässä kunnossa).

No sehän on niin, että sinä päätät itse mihin rahat pistää. Joku pistää matkustamiseen, joku ruokaan, joku kulttuuriin, joku vaatteisiin, joku sisustukseen, joku kalliiseen harrastukseen. Mä en usko että mikään kulutuksen kohde on sen tärkeämpi tai parempi kuin toinen.

Miksi ihmeessä kaikki kulutus on kehuskelua? Ostat auton - haa toi brassailee. Ostat kukkia patiolle - joo o, ei oo varaa uusiin kalusteisiin ja brassailee kukkasilla. Ostat uuden keittiönpöydän - jep me ostettiin just pöytä ja heti naapurikin menee tekeen samoin, ihan vaan jotta voisivat näyttää meille muille.

Musta esim ruotsinlaivalla ravaaminen on ihan järkyttävää rahantuhlausta. Vaatteita sentään käytetään joka päivä :) Paljon turhempi harrastus mulla varmaan on puutarhanhoito. Pärjäsihän talon entinen omistaja pelkällä nurmikolla vuosia :LOL:

"huoh"
Hm. Tämä on asia joka minua hävettää omassa sukupolvessani. Älytön tavaralla pröystäily ja materialla. Aivan yks helvetin sama mitä jollain on päällä. Mutta palstamammoille ei.

Vanhempieni sukupolvessa ärsyttää ahneus ja piheys ja jääräpäisyys. Varsinki miehet eivät kertaakaan elämässän voi myöntää olevansa väärässä ja rahaa kerätään sukanvarteen ja helvetti mikään ei riitä.

Juu, siis onkohan sellaista paikkaa maailmassa, joss ihmiset ottaisivat uuden ihmisen vastaan iloisesti, ajatelleen, että se ei ole minulta pois, jos alan tuollekin ystäväksi ja ota joukkoon mukaan, tai jos ei halua ystävystyä, annan olla rauhassa, mutta olen ystävällinen. Paikkaa jossa kunnioitettaisiin toisiaan ja toisia ihmisiä. Jossa lasten päälle ei ajeta suojatielä. Jossa yksi palkka riittää elättämään perheet.

"Santra"
"vieras"
Itse taas en kyllä kehtaisi lastani "halpahallikamoihin" pukea. Kyse ei ole pröystäilystä vaan ihan tosiasiasta että puen lapseni mukaviin, laadukkaisiin vaatteisiin.

hbhbhb
No sehän on niin, että sinä päätät itse mihin rahat pistää. Joku pistää matkustamiseen, joku ruokaan, joku kulttuuriin, joku vaatteisiin, joku sisustukseen, joku kalliiseen harrastukseen. Mä en usko että mikään kulutuksen kohde on sen tärkeämpi tai parempi kuin toinen.

Miksi ihmeessä kaikki kulutus on kehuskelua? Ostat auton - haa toi brassailee. Ostat kukkia patiolle - joo o, ei oo varaa uusiin kalusteisiin ja brassailee kukkasilla. Ostat uuden keittiönpöydän - jep me ostettiin just pöytä ja heti naapurikin menee tekeen samoin, ihan vaan jotta voisivat näyttää meille muille.

Musta esim ruotsinlaivalla ravaaminen on ihan järkyttävää rahantuhlausta. Vaatteita sentään käytetään joka päivä :) Paljon turhempi harrastus mulla varmaan on puutarhanhoito. Pärjäsihän talon entinen omistaja pelkällä nurmikolla vuosia :LOL:
tää oli aika hyvä pointti. mulla on kavereita jotka asuu isossa kalliissa talossa mutta lapset kulkee suunnilleen ryysyissä - varmaankin he brassailevat talollaan? ja kun me asutaan vanhassa halvassa talossa mutta lapsilla on ticketit ja reimatecit niin me brassaillaan lastemme vaatteilla?? :D entä mun kaver joiden perheessä on 50tonnia maksanu luksusauto- heidän vanhan ja rähjäisen 50-luvulta kotoisin olevan talon pihassa - he brassailevat autolla? mikn tuntuu että jos satsaa lapsen vaatetukseen niin sitä pitää hirveästi arvostella (niiden taholta jotka eivät halua satsata lastensa vaatteisiin) ja saa kuulla kommentteja että kun ostetaan vaan näyttämisen halun takia (mitä minä ainakaan en tee). mutta jos perheessä satsataan johonkin muuhun niin siitä ei nouse samanlaista haloota.

tuhlatkoon kukin rahansa mihin lystää ja jos se tuhlauksen kohde on eri kuin itsellä niin so what? itse en näe lastenvaatteita ollenkaan pahimpana mahdollisena tuhlauksena. musta törkeämpää tuhlausta on etelänmatkat tai kalliit harrastukset, joita voi harrastaa vain osan vuodesta. esim mieheni lapsuudenperheessä harrastetaan golfia (myös mieheni, pikkupojasta asti). sitä voi pelata vain osan vuodesta ja on hillittömän kallis harrastus, oikein turhuuksien turhuus... toinen esimerkki on moottoripyöräily, ja se vielä saastuttaakin.

[QUOTE="vieras";22050436]kuka ostaa käytettynä jotain ulkohaalaria vaan merkin takia :D jos samalla hintaa saa uuden erimerkkisen[/QUOTE]

No mä satuin yks päivä kirpparilla törmäämään suht siistiin vauvan Reimatec välikausihaalariin joka makso vaan 5 euroa, vaikka väri ei ehkä niin miellyttänyt silmään niin kyllä mä sen ostin :) En usko että viidellä eurolla ihan saa uutta vastaavaa kaupasta :D

Mä rakastan vaatteita ja ne on ollut mun intohimo teinistä saakka. Nyt kun saan ensimmäisen lapsen niin panostan kyllä lapsen vaatteisiin ostinhan niitä jo ennen raskauttakin :D Äiti jo sanoi yks päivä että eiköhän niitä ole jo riittävästi, mutta ei mun mielestä ollenkaan riittävästi, vaatteita ei voi koskaan olla liikaa ja mulla on todella tarkka maku vaatteiden suhteen. Se on mun harrastus ja lapsen myötä on ihana päästä tutustumaan todella tarkasti lastenvaatteiden maailmaan. En mä niilllä tule mitenkään brassailemaan tai tuomaan mitenkään esille, että meillä panostetaan lastenvaatteisiin. Omaksi iloksi haluan pukea lapsen omasta mielestäni hyvin eikä vaatteiden kanssa tulla pihistelemään, tosin ostan vaatteita myös aleista ja kirppareilta.

En koe että vaatteisiin voi tuhlata rahaa. Rahaa voi tuhlata niin paljon huonommin ja typerämpiin kohteisiin mielestäni.

hbhbhb
No mä satuin yks päivä kirpparilla törmäämään suht siistiin vauvan Reimatec välikausihaalariin joka makso vaan 5 euroa, vaikka väri ei ehkä niin miellyttänyt silmään niin kyllä mä sen ostin :) En usko että viidellä eurolla ihan saa uutta vastaavaa kaupasta :D

Mä rakastan vaatteita ja ne on ollut mun intohimo teinistä saakka. Nyt kun saan ensimmäisen lapsen niin panostan kyllä lapsen vaatteisiin ostinhan niitä jo ennen raskauttakin :D Äiti jo sanoi yks päivä että eiköhän niitä ole jo riittävästi, mutta ei mun mielestä ollenkaan riittävästi, vaatteita ei voi koskaan olla liikaa ja mulla on todella tarkka maku vaatteiden suhteen. Se on mun harrastus ja lapsen myötä on ihana päästä tutustumaan todella tarkasti lastenvaatteiden maailmaan. En mä niilllä tule mitenkään brassailemaan tai tuomaan mitenkään esille, että meillä panostetaan lastenvaatteisiin. Omaksi iloksi haluan pukea lapsen omasta mielestäni hyvin eikä vaatteiden kanssa tulla pihistelemään, tosin ostan vaatteita myös aleista ja kirppareilta.

En koe että vaatteisiin voi tuhlata rahaa. Rahaa voi tuhlata niin paljon huonommin ja typerämpiin kohteisiin mielestäni.
voi tuhlata tosiaan huonompaankin. yks päivä cm:n kassalla mun edellä asioinu perheenisä osti kaljaa 70 eurolla. mä paan sen rahan mieluummin alesta ostettuun laatuhaalariin.

"vieras"
Minä en hirveästi välitä vaatteista. En omista tai lapsen. En nauti kaupoissa kiertelystä ja vaatteiden mätsäämisestä. Lapsella on ihan tavallisia vaatteita, ostettu mikä mistäkin. En jaksa metsästää tiettyä väriä tai kuosia tai merkkiä tai edes vaatekappaletta, vaan ostan jotain jos sopivaa vastaan tulee. Yleensä käytettynä kirpparilta tai sitten jostain Citymarketista (kätevää, kun samalla voi tehdä ruokaostokset). Ulkovaatteissa ostan kyllä uutta, mutta sekin on "vaan" jotain Lassieta ja ostan uutena siksi, että en jaksa haravoida kirppareita sen yhden haalarin takia. Anoppi ostaa uusia vaatteita, mikä on ihan kiva ja ok.

"jessian"
Me köyhinä ostamme yleensä laatuvaatteita. Ihan vaan siksi,että ne kestävät käyttöä, jopa lapselta toiselle. Ostamme harvoin ja harkitusti. Moni jättää kalliit vaatteet hankkimatta, sillä lapset kasvavat koko ajan. Siinä on yksi hyvä pointti. Jokainen ostakoot mitä- ja minkähintaista haluaa.

En minä en takia Reimateciä tms osta,että pitäisi ulospäin näyttää "hienolta" vaan siksi, että olen ollut tyytyväinen laatuun. Lasten ulkovaatteet ja kengät ovat sellainen asia, johon satsaan. Muuten en niin merkkejä seuraile.

"vieras"
totta kai se on ehdottomasti vain ja ainoastaan pröystäilyä että ostaa vaatteita jotka ovat kalliimpia kuin H&M:n hikipajoissa ommellut vaatteet...
vaatteiden alkuperälläkin on joillekin ihmisille väliä. H&M-tavaraa voin ostaa kirppikseltä, en muuten. Jos niitä ei kirppikseltä löydy, jäävät hankkimatta kokonaan.

"vieras"
En koe tuhlaavani rahaa, jos käytän sen lasten vaatteisiin. Oli vaatteet sitten "normaalirajoissa" minkä hintaisia tahansa. Ostan halvempaa ja myös kalliimpaakin, jos koen sen laadukkaaksi. En myöskään koe tuhlaavani, jos yritän löytää lapselle laadukkaita, kestäviä ja opettavaisia leluja, vaikka ne olisivat vähän kalliimpiakin. Ihmettelen nuukutta, joka kohdistuu omiin lapsiin. Kokonaan eri asia on, jos rahaa ei tosiaankaan ole tai sitä on hyvin vähän. Silloinhan ei ole kyse nuukuudesta vaan toimeentulosta.

mgdfsgfsdgs
Minusta on sairasta piheyttä, jos ei raaski ostaa lapselle kunnollisia ulkoiluvaatteita ja kenkiä VAIKKA olisi varaa. Sitten ollaan liian pienissä kengissä ja litimärissä haalareissa, kun se Reimatekki tms kunnollinen vettäpitävä haalari on köyhien pröystäilyä? Itse on tykkää tuhlata, mutta lapsella on oltava kunnolliset varusteet. Mitään kalliita paitoja en osta, mutta haalari on ihan eri asia.

Rahat on tiukalla muutenkin nyt,kun mies jäi työttömäksi.
Muutenkin ostan kirpparilta melkein kaikki vaatteet.
Kengät oon ihan kaupasta ostanut,kuomat taaperolle talveksi.
Pistin justiin 2 jätesäkillistä menemään venäjälle pieneksi menneitä vaatteita koko perheen komeroista.Hyvä jos joku niille käyttöä löytää ja siellä meneevät ihan varmasti tarpeeseen.
Kirpparilla käynti on miun rakas harrastus ja sitten jos sattuu löytämään hyvää halvalla niin jopa mielikin kummasti piristyy:whistle:

Kyllä mä ulkovaatteista oon valmis maksamaankin jonkun verran, mut piheilen kyllä sit sisävaatteiden kohdalla. En mäkään osta tytöllle 20 euron trikoopaitaa, jos henkalta saan vastaavan 6 eurolla. :D Sama juttu meidän muidenkin vaatteiden kohdalla. En osta itsellekään mitään kovin kalliita vaatteita...

Mut törsään sit kyllä muuhun... Ihan kiitettävästi. :snotty: Jos et usko, kysy mun ukolta. :saint:

Yhteistyössä