Raha-asioiden epäreiluus viduttaa - takokaa tälle tyhmälle ukolle järkeä päähän!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuhlaajan vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä oli aikanaan lähes samanlainen tilanne. Oli siis mies ja miehen rahat ja sitten me (minä ja lapset) ja mun rahat. En jaksanut, kun muutosta ei tullut vaikka mitä tein ja puhuin. Me erottiin ja toi oli yks pahimmista syistä miksi.

SIKA! Mä en ole ikinä ymmärtänyt näitä miehiä. Mun mieheni on maksanut kaiken viimeiset 7 vuotta, kun minä olen hoitanut 3 lasta kotona. Tulevaisuudessakin maksaa, sillöä aion olla kotona niin kauan, että nuorimmainen on koulussa. Mieheni ei ole ikinä ruikuttanut rahan menosta ja 'omat' rahani (lapsilisät ym) olen saanut käyttää itseeni.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tänään juuri riideltiin asiasta ja luettelin hänelle kaikki nämä faktat. Ei mennyt jakeluun, vaan kiukutteli kuin teini-ikäinen, vaikka ikää on jo 40 v. Osa ongelmaa onkin varmaan se, että ollaan eletty toistakymmentä vuotta pelkästään itseämme ajatellen. Vanhoilla päivillä näyttää joidenkin miesten olevan hyvin vaikeaa muuttaa ajatusmaailmaansa eli tässä tapauksessa pitäisi ottaa huomioon myös lapset ja perhe kokonaisuutena. Mies on tottunut liian helppoon elämään, eikä ymmärrä, että joskus vain on pakko tehdä kompromisseja ja tinkiä jostain.

Mies tosiaan on ääliö tässä raha-asiassa ja itsekkyydessä omien menojensa suhteen (sekä rahallisesti että ajallisesti). Muuten kyllä hänestä löytyy paljonkin hyviä ominaisuusksia.

siis mitä hyvää jos ei anna lapsille mitään? ei rahaa eikä aikaa? ja mitä on sinulle antanut.

Voi kamala mikä mies! :O

Jos ukkos ei elämän varrella yhtään muutu, niin teillä on aika hankala elämä edessä. Elä anna tyttö periksi! Kyllä tasavertaisuus on kaiken a ja o. Kohtelet häntä niin kuin hän kohteli sinua. Ei yhtään huonommin. Ei yhtään paremmin. Piste.

Kuulostaa kyllä todella ikävältä tilanteelta :/

Meillä on ollut rahasta tiukkaa viimeiset neljä vuotta. Ensin vain mies oli töissä - minä opiskelin, sitten minä pääsin töihin - mies jäi työttämäksi, sitten tuli lapset ja minä jäin kotiin. Jos ei tässä kelkassa olis kummallakin ollut kirkkaana se päämäärä, että YHDESSÄ pärjätään parhaamme mukaan niin kyllä olis sitte menny tiet erilleen. Ei todellakaan olis ollut varaa kummallakaan tuijotella vaan omia halujaan ja menojaan.

Nytkin on kyllä kovasti melkein itkua väännetty, et miten saatais rahat riittämään tämän pienmmäisen hoitovapaaseen. Ettei tarviis vielä minun mennä töihin. Jos mies ei olis valmis joustamaan ja AUTTAMAAN, vaan käskis vaan mennä töihin tienaamaan ruikuttamasta, niin töihin menisinkin, mutta kylläkin myös omaan kotiini. Itsekkyys on niiiiin rumaa ihmisessä :/

sitä saa mitä tilaa :whistle:

Uskomaton mies, älä anna periksi. Hän hoitaa omista tuloistaa puolet menoista niinkuin sinäkin aikoinaan teit pienistä tuloista huolimatta.

Meillä on ns. yhteiset rahat, mutta omat tilit. Se maksaa kellä on ja ei niitä koskaan jälkeenpäin lasketa kuka on maksanu mitäkin. Kun tässä elämässä on muutakin kun raha.

Tässäkin ketjussa tullut ilmi että on minun rahat ja sitten on sinun rahat. Meillä on ollut alusta asti rahat yhteiset, vaikkei samalla tilillä olekkaan. Maksuista, hankinnoista keskustellaan ja suurimmat päätetään yhdessä, on sitten yhteinen hankinta tahi ei.

Ja tuohon ap:n mieheen, sen toiminnasta paistaa kyllä jonkinlainen järjenköyhyys. :/

tää on mun mielestä niin tyhmää että jos lapsia hankitaan niin äiti on se joka kärsii taloudellisesti. Miehillä pitäisi olla vastuu taloudesta! Meillä ei mies ole ikinä valittanut perheensä elättämisestä vaan on ihan itsestään selvyys!

Ikävä sanoa, mutta mun isä oli just tollanen. Ihan kuin perhe-elämä olisi tullut jotenkin ikävänä yllätyksenä. Mun ja mun siskon kasvatus jäi täysin äidille, joka pienillä tuloillaan osti meille vaatteet, kävi kaupassa ja riiteli isän kanssa harrastusmaksuista. Erohan siitä tuli kun olimme tarpeeksi vanhoja, eikä tuo tuntunut isää erityisesti hetkauttavan. Löysi heti uuden tyttöystävän johon syyti rahaa enemmän kuin meihin koskaan. Voimia sulle, jos aiot jaksaa...

Alkuperäinen kirjoittaja jaa voitko täsmentää kiitos:
siis mitä hyvää jos ei anna lapsille mitään? ei rahaa eikä aikaa? ja mitä on sinulle antanut.

Kyllä miehessä hyviäkin puolia on. Hän tekee meillä pääsääntöisesti ruoat, pesee ikkunat, hoitaa talon huoltotyöt ja pienimuotoiset remontit (joita omakotitalossa riittää), pesee omat pyykkinsä, hoitaa lasten iltatoimet, käy kaupassa ja siivoaa välillä. Joskus hän vie lapset mukanaan metsälle tai anoppilaan (pidemmäksi aikaa), jotta minä saan omaa aikaa. Ja nyt työttömänä ollessaan hän hoitaa lasten päiväkotiin viennit ja haut.

Molemminpuolinen rakkaus on yksi meitä toisiinsa tiukasti sitova tekijä. Nuorempana elimme jonkin aikaa erillämme, mutta molemmat huomasivat, ettei se ruoho kuitenkaan ollut vihreämpää aidan toisella puolella, oma kumppani tuntuu siltä ainoalta oikealta. Ehkäpä juuri tämän takia luottamus toiseen on suuri, eikä tarvitse pelätä toisen pettävän tai jättävän. Mies ei ole mustasukkainen, vaan antaa minunkin harrastaa mieleistäni lajia, johon liittyy läheisesti toiset miehet. Nyt kun lapset ovat vähän kasvaneet, olen taas voinut minäkin jatkaa harrastustani harvakseltaan. Entisessä mittakaavassa ei perheellinen pystyisikään.

Tärkeänä pidän myös sitä, ettei mies ryyppää lasten tai minun läsnäollessa. Olen itse joutunut lapsena kärsimään muutaman vuoden isäni juopottelusta ja sitä samaa ei omien lasteni tarvitse ikinä kokea.

Raha-asioissa mies sentään maksaa puolet, mikä auttaa meitä ylläpitämään varsin mukavia puitteita asumisen suhteen. En todellakaan haluaisi kitkutella yksinhuoltajana jossakin rupuisessa mamu-kerrostalolähiössä. Tuskin tämä tilanne vuosikausia kestää. Sitten, kun molemmilla on taas töitä, niin ei tarvitse riidellä enää turhan takia. Muuten elämämme on melko tasaista ja leppoisaa, eikä mitään suuria riidan aiheita ole. En siis todellakaan aio erota tämän raha-kiistan takia. Tämä on kuitenkin vain ohimenevä vaihe. Hyvät puolet yhteiselossamme ovat selvästi plussan puolella.

Hei ap; meillä on about samanlainen tilanne raha-asioiden hoitamisessa, joten ymmärrän järjestelynne. Mutta kriisiaika kuten työttömyys on kokematta. Asioita helpottaa se että kun keskimmäinen oli tulossa maksoimme asuntolainan pois joten noita kuukausittaisia menoja ei niin paljoa ole. Toisekseen koska lapsia alkoi tulla vasta kun olin jo vanha niin mulla on säästössä rahaa hoitovapaita varten.

Meillä on omat rahat koska itse en ainakaan aio tehdä tiliä mihin rahani menee, se ei todellakaan kiinnosta! Eikä mua myöskään kiinnosta mitä on miehen tilillä kunhan puolet laskuista hoituu. Saimme kesällä pikkuisen, nyt kolmen kanssa taitaa olla enemmän aika- kuin rahapula.. ;)

Kuten toteat tuo on varmaan ohimenevä vaihe. Yleensä(?) miehet ymmärtää faktat joten pitäisi ymmärtää ettei sun mitään tarvitse enemmän maksaa jos lapsetkin on hoidossa.. Me ollaan joskus sovittu että jos mies jää hoitovapalle joskus niin järjestylyt on samat molemmin puolin, tietty saa nähdä jääkö edes..

Meillä on muuten samanlaisia plussapuoliakin; järjestämme toisillemme viikoittain hetken omaa aikaa harrastusten parissa, meillä ei ryypätä jne. Takana myös jo pidempi aika yhdessä, joten tiedän esim. surun kohdatessa miten hyvin mies on tukena.

Järkyttävää!
Tunsin kyllä yhden ihmisen joka ajateli rahasta juuri niin kuin miehesi. :kieh: enpä ole saanut lainaamiani rahoja takaisin :(

Älä missään tapauksessa anna periksi. Laita paperille paljon sinä sait rahaa silloin ja paljon sinä jouduit maksamaan yhteisistä menoista ja sano että tutkii sitä joka kerran kun on mielestään ansainnut jotain hyvitystä sinun rahoistasi.
Kerro vielä että nykyinen tilanne on hänen ihan oma valintansa, että jos olisi toiminut niin kuin normaalit empaattiset ihmiset parisuhteessa toimivat niin nyt olisi tilanne erilainen.

Idiootti, omaa napaa tuijottava mies!

Luin ylempänä olevan viestin miehen hyvistä puolista ja täytyy sanoa että on siinä miehessä ilmeisesti paljon hyviäkin puolia ;)

Jostain syystä raha on hänelle sitten sellainen asia missä ei järki toimi. Voisi kuvitella esim. että hänen vanhemmillaan olisi ollut yhteiset rahat ja isä on valittanut että äiti vie rahapussin tilipäivänä, eikä hän saa itselleen koskaan mitään. ja sitten päättänyt et noin ei ainakaan hänelle käy koskaan..
Tosin.. sitä ei pysty millään ymmärtämään miksi hän nyt omasta mielestään voisi saada sinulta tasapainotusta rahoihinsa.. :o

Yhteistyössä