kodinhoidontuesta kysymys...

• Viestiketjun aloittaja työttömän vaimo
  • Ensimmäinen viesti
työttömän vaimo
Meillä mies tod näk jää työttömäksi, kun firma menee nurin. Itse olen ollut tähän asti kodinhoidontuella eli hoitovapaalla. Omalla alalla hommia riittää, joten ensiavuksi ajattelimme, että minä menen töihin ja mies jää kotiin hoitamaan lapsia ja etsimään uusia hommia.

Olenko käsittänyt siis oikein, että vaikka minä menen täysipäiväisesti töihin ja mies on työttömänä kotona, niin saisimme kodinhoidontukea+kuntalisää, sillä lapsethan ovat kotihoidossa?!?

ööö
Alkuperäinen kirjoittaja D-mamma:
miten mulla on sellanen kuva ettei työttömyyskorvausta ja kotihoidontukea voi saada päällekkäin?[/quote

Kyllä voi saada päällekäin, toinen vain vähennetään toisesta eli hyöty on aika pieni. Ja kannattaako sitten ansiosidonnaisen päiviä näin käyttää.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja työttömän vaimo:
Meillä mies tod näk jää työttömäksi, kun firma menee nurin. Itse olen ollut tähän asti kodinhoidontuella eli hoitovapaalla. Omalla alalla hommia riittää, joten ensiavuksi ajattelimme, että minä menen töihin ja mies jää kotiin hoitamaan lapsia ja etsimään uusia hommia.

Olenko käsittänyt siis oikein, että vaikka minä menen täysipäiväisesti töihin ja mies on työttömänä kotona, niin saisimme kodinhoidontukea+kuntalisää, sillä lapsethan ovat kotihoidossa?!?
Jos mies ei saa ansiosidonnaista, niin kannattaa hakea kotihoidontukea ja kuntalisää. ne ovat varmaan suuremmat kuin kelan maksama työttömyyskorvaus.

ap
eikös se ole se mille jää, jos kuuluu liittoon??

Siis ymmärsinkö nyt oikein, että emme voi saada tukia näin: mies ansiosidonnaisella+ minä saan palkan ja kotihoidontuen?

Vääntäkää rautalangasta, pliis, oon ihan hukassa näiden asioiden kanssa, ei ole juuri ennen tarvinnut näitä tukiasioita juuri miettiä=/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eikös se ole se mille jää, jos kuuluu liittoon??

Siis ymmärsinkö nyt oikein, että emme voi saada tukia näin: mies ansiosidonnaisella+ minä saan palkan ja kotihoidontuen?

Vääntäkää rautalangasta, pliis, oon ihan hukassa näiden asioiden kanssa, ei ole juuri ennen tarvinnut näitä tukiasioita juuri miettiä=/
niin kotihoidon tuki vähennetään työkkäreistä eli periaatteessa ette saa kotihoidon tukea.

ap
nyt menee jo jakeluun=) Sitä kun tarpeeksi panikoituu näiden raha-asioiden kanssa, niin on aika vaikeesti hahmotettavissa kaikki asiat! Toivotaan siis, että mies löytää nopiasti uuden työpaikan!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no ei riitä mun palkka +kodinhoidontuki=( Miehellä ollut suurempi palkka kuin mulla ja mä olen tässä ohessa tehnyt keikkatöitä saadakseni vähän lisätuloja....
Mikä ihmeen kodinhoidontuki? Se on KOTIhoidontuki. Kodin hoitamisesta ei toistaiseksi makseta. Onneksi.

ap
että täältä ei kannata hätäänsä apua hakea, koska aina on noita pusilmäisiä idiootteja, jotka aloittaa toisten solvaamisen samantien! Kodinhoidontuki tai kotihoidontuki, p....n hailee.....Kaikki ymmärsi asian kuitenkin!!

vieras
Meillä on tilanne juuri samanlainen! :wave:

Itse olen ollut hoitovapaalla jo noin vuoden ja mies työttömänä.Saan kotihoidontukea ja kuntalisää ja mies saa työttömyyskorvausta.Olen palaamassa työelämään ja teen satunnaisia vuoroja.Mies hoitaa sillä välin lapsia, eli tuet ei muutu miksikään koska lapsihan ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa.

Ja kyllä, sinä voit saada sekä palkkaa että kotihoidontukea. Kuntalisä riippuu teidän tuloista eli jos teet vähän töitä ja palkka on pieni niin silloin se ei vaikuta siihen kuntalisään. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Itse olen ollut hoitovapaalla jo noin vuoden ja mies työttömänä.Saan kotihoidontukea ja kuntalisää ja mies saa työttömyyskorvausta.Olen palaamassa työelämään ja teen satunnaisia vuoroja.Mies hoitaa sillä välin lapsia, eli tuet ei muutu miksikään koska lapsihan ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa.

Ja kyllä, sinä voit saada sekä palkkaa että kotihoidontukea. Kuntalisä riippuu teidän tuloista eli jos teet vähän töitä ja palkka on pieni niin silloin se ei vaikuta siihen kuntalisään. :)
Ei kuntalisään tulot vaikuta vaan hoitolisään. Ja sinun saama kotihoidontuki vähennetään miehesi työttömyyskorvauksesta kun menet töihin. Sinun kotonaollessasi se ei siihen vaikuta.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei kuntalisään tulot vaikuta vaan hoitolisään. Ja sinun saama kotihoidontuki vähennetään miehesi työttömyyskorvauksesta kun menet töihin. Sinun kotonaollessasi se ei siihen vaikuta.
Aivan siis se hoitolisä riippuu tuloista. Meillä ei ainakaan mitkään tulot vaikuta mihinkään vaan saadaan täytenä kaikki.

Yhteistyössä