Raamatun oikea usko?

  • Viestiketjun aloittaja raineri
  • Ensimmäinen viesti
vieras-
Miten tämä liittyy asiaan? Myös kristityt uskovat, että kolmiyhteinen Jumala on yksi. On yksi Jumala, eikä kolmea Jumalaa.
Eli Jeesus huuteli itselleen kuollessaan?

Matt. 27:46,50 "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä."

Vai huusiko Jeesus kuitenkin isälleen kuollessaan?

Luuk. 23:46 "Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni. Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä."
 
[QUOTE="joopajoo";30058920]Jehovan todistajat eivät ole kristittyjä. Eihän ne usko ollenkaan samoihin asioihin kuin kristityt, vaikka niillä oma versio Raamatusta onkin. Jehovat ei usko esimerkiksi Jeesuksen jumaluuteen tai Jumalan kolminaisuuteen, mitkä ovat kristinuskon keskeisiä oppeja.[/QUOTE]



Monet kristikunnan kirkot opettavat, että Jumala on kolmiyhteinen. Tietosanakirjassa Encyclopædia Britannica kuitenkin sanotaan: ”"Sanaa kolminaisuus sen enempää kuin täsmällisesti esitettyä kolminaisuusoppiakaan ei sinänsä esiinny Uudessa testamentissa – –. Tuo oppi kehittyi vähitellen useiden vuosisatojen aikana ja monien kiistelyjen kautta".”

Raamattu ei todellisuudessa missään kohdin sano Jumalan olevan osa kolminaisuutta. Seuraavassa lainauksia Raamatusta:

”"Jehova, meidän Jumalamme, on yksi Jehova."” (5. Mooseksen kirja 6:4.)

”"Sinä, jonka nimi on Jehova, sinä yksin olet Korkein kaikessa maassa."” (Psalmit 83:18.)

”"Tämä merkitsee ikuista elämää, että he hankkivat sinun tuntemustasi, ainoan tosi Jumalan, ja hänen tuntemustaan, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."” (Johannes 17:3.)

”"Jumala on vain yksi."” (Galatalaisille 3:20.)
 
Kristitty
Monet kristikunnan kirkot opettavat, että Jumala on kolmiyhteinen. Tietosanakirjassa Encyclopædia Britannica kuitenkin sanotaan: ”"Sanaa kolminaisuus sen enempää kuin täsmällisesti esitettyä kolminaisuusoppiakaan ei sinänsä esiinny Uudessa testamentissa – –. Tuo oppi kehittyi vähitellen useiden vuosisatojen aikana ja monien kiistelyjen kautta".”

Raamattu ei todellisuudessa missään kohdin sano Jumalan olevan osa kolminaisuutta. Seuraavassa lainauksia Raamatusta:

”"Jehova, meidän Jumalamme, on yksi Jehova."” (5. Mooseksen kirja 6:4.)

”"Sinä, jonka nimi on Jehova, sinä yksin olet Korkein kaikessa maassa."” (Psalmit 83:18.)

”"Tämä merkitsee ikuista elämää, että he hankkivat sinun tuntemustasi, ainoan tosi Jumalan, ja hänen tuntemustaan, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."” (Johannes 17:3.)

”"Jumala on vain yksi."” (Galatalaisille 3:20.)
Kolminaisuussanaa ei Raamatussa mainita, mutta siellä mainitaan Isä ja poika ja Pyhä Henki, ja sanotaan selvästi että nämä kolme ovat kuitenkin yksi.

Kolminaisuus

Tuosta linkistä kymmeniä ellei satoja Raamatun kohtia, joista käy ilmi miten kolme on yksi, 3=1.
 
kristitty
Eli Jeesus huuteli itselleen kuollessaan?

Matt. 27:46,50 "Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä."

Vai huusiko Jeesus kuitenkin isälleen kuollessaan?

Luuk. 23:46 "Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni. Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä."
Huusi Isälle, poika huusi isälle. Tässä ei ole mitään ristiriitaa Raamatun kertoman kanssa eikä sen kanssa, että kolmiyhteinen Jumala on yksi.

Onhan vesikin muotoa neste, höyry tai jää, ja vaikka kaikkea yhtä aikaakin, mutta silti kemiallisesti aina yhtä eli H20:ta.
 
Kolminaisuussanaa ei Raamatussa mainita, mutta siellä mainitaan Isä ja poika ja Pyhä Henki, ja sanotaan selvästi että nämä kolme ovat kuitenkin yksi.

Kolminaisuus

Tuosta linkistä kymmeniä ellei satoja Raamatun kohtia, joista käy ilmi miten kolme on yksi, 3=1.


Miten Jeesus on yhtä Isänsä kanssa?

”Minä ja Isä olemme yhtä”, sanoi Jeesus (Johannes 10:30). Jotkut käyttävät tätä raamatunkohtaa todisteena siitä, että Jeesus ja hänen Isänsä muodostavat kaksi osaa kolmiyhteisestä Jumalasta. Tätäkö Jeesus tosiaan tarkoitti?

Tarkastellaanpa tämän jakeen tekstiyhteyttä. Jakeessa 25 Jeesus sanoi, että hän teki tekoja Isänsä nimessä. Jakeissa 27–29 hän puhui vertauskuvallisista lampaista, jotka hänen Isänsä oli antanut hänelle. Kumpikaan näistä Jeesuksen lausunnoista olisi tuskin tuntunut järkevältä hänen kuulijoistaan, jos hän ja hänen Isänsä olisivat olleet yksi ja sama persoona. Sen sijaan Jeesus todellisuudessa sanoi: minä ja Isäni olemme niin läheisiä, ettei kukaan voi viedä minulta näitä lampaita, niin kuin ei kukaan voi viedä niitä Isältänikään. On ikään kuin poika sanoisi isänsä viholliselle: jos käyt isäni kimppuun, käyt minun kimppuuni. Kukaan ei tästä päättelisi, että poika ja hänen isänsä olisivat sama persoona. Sitä vastoin kaikki tajuavat, että on kyse heidän välisestään lujasta ykseyden siteestä.

Jeesus ja hänen Isänsä Jehova Jumala ovat ”yhtä” myös siinä mielessä, että he ovat täysin yksimielisiä tarkoitusten, mittapuiden ja arvojen suhteen. Päinvastoin kuin Saatana Panettelija ja ensimmäinen ihmispari, Aadam ja Eeva, Jeesus ei koskaan halunnut olla riippumaton Jumalasta. Jeesus selitti: ”Poika ei voi tehdä yhtään mitään omasta aloitteestaan, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän. Sillä mitä hän tekee, sitä Poikakin tekee samalla tavalla.” (Johannes 5:19; 14:10; 17:8.)

Tämä luja ykseyden side ei kuitenkaan merkitse sitä, että Jumalaa ja hänen Poikaansa Jeesusta ei voisi erottaa toisistaan. He ovat kaksi eri yksilöä. Kummallakin on oma persoonallisuutensa. Jeesuksella on omat tunteet, ajatukset, kokemukset ja oma vapaa tahto. Siitä huolimatta hän päätti alistua Isänsä tahtoon. Luukkaan 22:42:n mukaan Jeesus sanoi: ”Älköön kuitenkaan tapahtuko minun tahtoni, vaan sinun.” Nämä sanat olisivat olleet merkityksettömät, jos hänen tahtonsa ei olisi voinut poiketa hänen Isänsä tahdosta. Jos Jeesus ja hänen Isänsä olivat tosiaan yksi ja sama persoona, miksi Jeesus olisi rukoillut Jumalaa ja myöntänyt nöyrästi, ettei hän tiennyt sitä, mitä ainoastaan hänen Isänsä tiesi? (Matteus 24:36.)

Moniin uskontokuntiin kuuluvat ihmiset palvovat jumalia, joiden kuvaillaan riitelevän ja tappelevan omien perheenjäsentensä kanssa. Esimerkiksi kreikkalaisessa mytologiassa Kronos syöksi vallasta isänsä Uranoksen ja nieli omat lapsensa. Kuinka suuresti tämä eroaakaan Jehova Jumalan ja hänen Poikansa Jeesuksen välisestä ykseydestä, joka perustuu aitoon rakkauteen! Tämä ykseys tekee heistä todella rakkaita meille. On vertaansa vailla oleva kunnia olla näiden kahden koko kaikkeuden korkeimman Persoonan yhteydessä. Jeesus rukoili seuraajiensa puolesta, että ”he olisivat kaikki yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minun yhteydessäni ja minä sinun yhteydessäsi, että hekin olisivat meidän yhteydessämme” (Johannes 17:20, 21).

Niinpä kun Jeesus sanoi: ”Minä ja Isä olemme yhtä”, hän ei puhunut mistään mystisestä kolminaisuudesta, vaan suurenmoisesta ykseydestä – läheisimmästä siteestä, mikä kahden persoonan välillä voi olla.
 
kristitty
Luonnollisesti Jeesus ol oma yksilönsä, Hänhän eli ihmisen elämän ihmisen ruumiissa ollen samanaikaisesti tosi ihminen ja tosi Jumala.

Jehovan todistajat kieltävät Jeesuksen jumaluuden, mikä on ristiriidassa Raamatun kirjoitusten kanssa.

Café Raamattu : Jehovan todistajat Raamatun valossa
Toimittaja, TM Pasi Turunen on tutkinut Jehovan todistajia. Mikä Jehovan todistajien opissa on vinossa?

http://www.tv7.fi/vod/player/?program=10885

Katsokaa ja kuunnelkaa!
 
kristitty
Luonnollisesti Jeesus ol oma yksilönsä, Hänhän eli ihmisen elämän ihmisen ruumiissa ollen samanaikaisesti tosi ihminen ja tosi Jumala.

Jehovan todistajat kieltävät Jeesuksen jumaluuden, mikä on ristiriidassa Raamatun kirjoitusten kanssa.

Café Raamattu : Jehovan todistajat Raamatun valossa
Toimittaja, TM Pasi Turunen on tutkinut Jehovan todistajia. Mikä Jehovan todistajien opissa on vinossa?

TV7

Katsokaa ja kuunnelkaa!
.
 
vierass+
Ei Jehovan todistajista oikeaa tietoa puutu, kyllä heidän oppinsa tiedetään ja siitä tietoa löytyy mikäli tahtoo tietoa saada. Heidän omat sivunsa tietysti puhuvat asioista heidän omalta kannaltaan parhain päin.
 
Ei Jehovan todistajista oikeaa tietoa puutu, kyllä heidän oppinsa tiedetään ja siitä tietoa löytyy mikäli tahtoo tietoa saada. Heidän omat sivunsa tietysti puhuvat asioista heidän omalta kannaltaan parhain päin.
Sama koskee muitakin uskontoja, eivät he ole poikkeus. Löytyykö uskonnosta oikea tieto niiden kautta jotka ovat sieltä lähteneet? Kuten esimerkiksi ex-luterilaisilta taikka ex-lestadiolaisilta? En oikein usko, oikea tieto löytyy näiden välistä.

Luterilaisuuden suhteen oikea tieto löytyy teologeilta jotka eivät usko. He ovat tutkineet asiaa ilman väritystä. En katso itse olevani expertti, mutta en halua nähdä vaivaa tullakseni sellaiseksi.
 
vierass
Sama koskee muitakin uskontoja, eivät he ole poikkeus. Löytyykö uskonnosta oikea tieto niiden kautta jotka ovat sieltä lähteneet? Kuten esimerkiksi ex-luterilaisilta taikka ex-lestadiolaisilta? En oikein usko, oikea tieto löytyy näiden välistä.

Luterilaisuuden suhteen oikea tieto löytyy teologeilta jotka eivät usko. He ovat tutkineet asiaa ilman väritystä. En katso itse olevani expertti, mutta en halua nähdä vaivaa tullakseni sellaiseksi.
Oikea tieto löytyy Raamatusta, kannattaa lukea itse ja ajatella että mitä siellä sanotaan.

Jos ei itse jaksa lukea, niin kantsii kuunnella heitä jotka ovat lukeneet.

Suora lähetys Jyväskylästä
 
Oikea tieto löytyy Raamatusta, kannattaa lukea itse ja ajatella että mitä siellä sanotaan.

Jos ei itse jaksa lukea, niin kantsii kuunnella heitä jotka ovat lukeneet.

Suora lähetys Jyväskylästä
Raamattu on minulle uskontojen pyhä kirja muiden joukossa eikä se edusta totuutta. Mutta tässä ketjussa ei ole kyse siitä. Olen kyllä keskustellut paljon ihmisten kanssa jotka ovat tuon kirjan lukeneet. Paras on keskustella eri uskontojen ihmisten kanssa ja antaa heidän kertoa näkemyksiään, näin saat monipuolisen kuvan kyseiseen kirjaan ja sen tulkintaan. Ei kannata pysytellä vain omassa kapeassa näkemyksessä.
 
Oikeaa tietoa löytyy kun kyselee ex-jehovan todistajilta. Täysin sairas lahko!

Jehovan todistajat ei ole lahko, Lahko määritellään ryhmäksi, joka on irtautunut jostakin vakiintuneesta uskonnosta. Jehovan todistajat eivät ole irtautuneet mistään uskonnollisesta ryhmästä. Sen sijaan katsomme ennallistaneemme kristillisyyden, jota harjoitettiin ensimmäisellä vuosisadalla.

Jehovan todistajat toimivat yli 230 maassa. Asummepa missä tahansa, olemme alamaisia ennen muuta Jehova Jumalalle ja Jeesukselle Kristukselle
Kaikki opetuksemme perustuvat Raamattuun eivätkä keidenkään
uskonnollisten johtajien kirjoituksiin.
 
Jehovan todistajat ei ole lahko, Lahko määritellään ryhmäksi, joka on irtautunut jostakin vakiintuneesta uskonnosta. Jehovan todistajat eivät ole irtautuneet mistään uskonnollisesta ryhmästä. Sen sijaan katsomme ennallistaneemme kristillisyyden, jota harjoitettiin ensimmäisellä vuosisadalla.

Jehovan todistajat toimivat yli 230 maassa. Asummepa missä tahansa, olemme alamaisia ennen muuta Jehova Jumalalle ja Jeesukselle Kristukselle
Kaikki opetuksemme perustuvat Raamattuun eivätkä keidenkään
uskonnollisten johtajien kirjoituksiin.
Jos haluaa tosiaan saada tietoa,niin Jehovan todistajilta itseltään kannattaa kysyä.
 
5. Moos. 6:4 "Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi."
Tää onkin hauska kohta, juutalaiset siinä tietämättään laskevat kolminaisuusmatikkaa.

Hepreaksi:
Šema Israel! Adonai eloheinu Adonai ehad.

Suomennos:
Kuule Israel! Herra, Jumalamme, Herra = yksi.
1+1+1=1.

Sonettelle: Jeesus ON Jumala, siitä on monta kohtaa Raamatussa.
 
Viimeksi muokattu:
vierass
Raamattu on minulle uskontojen pyhä kirja muiden joukossa eikä se edusta totuutta. Mutta tässä ketjussa ei ole kyse siitä. Olen kyllä keskustellut paljon ihmisten kanssa jotka ovat tuon kirjan lukeneet. Paras on keskustella eri uskontojen ihmisten kanssa ja antaa heidän kertoa näkemyksiään, näin saat monipuolisen kuvan kyseiseen kirjaan ja sen tulkintaan. Ei kannata pysytellä vain omassa kapeassa näkemyksessä.
Raamatussa on olennaista se mitä Jeesus sanoi ja teki. Ei kannata kuvitella että oma tai muiden tulkinta menee ohi Jeesuksen näkemysten. Jeesus määrittelee Raamatun mukaisen uskon.
 
UT on VT:n innoittamaa fanfictionia. Ei Jeesus mikään jumala ollut. Jos olisi, niin hän olisi tullut takaisin paljon aikaisemmin, viimeistään juuri ennen diasporaa. Toinen hyvä sauma paluulle olisi ollut ennen holokaustia.

Sekä kristinusko että islam ovat harhaoppista juutalaisuutta.
 
UT on VT:n innoittamaa fanfictionia. Ei Jeesus mikään jumala ollut. Jos olisi, niin hän olisi tullut takaisin paljon aikaisemmin, viimeistään juuri ennen diasporaa. Toinen hyvä sauma paluulle olisi ollut ennen holokaustia.

Sekä kristinusko että islam ovat harhaoppista juutalaisuutta.
Hmm, pidät siis juutalaisuutta isommassa arvossa?

No miksei juutalaisten messias ole vielä tullut? Hehän ovat odottaneet vielä kauemmin kuin kristityt.
 
Samasta syystä miksei muitakaan messiaita ole näkynyt. Uskonnot ovat satujen pitämistä totena. Arvostan juutalaisuutta korkeammalle kuin islamia tai kristinuskoa siksi, että se on vähemmän jäljiteltyä, alkuperäisempää kudosta kuin nuo halpatuontikopiot. Toki silläkin on ollut esikuvansa. Kun se syntyi, se oli vain yksi heimouskonto lukemattomien muiden joukossa. Täytyy nostaa hattua kieroille uskonjohtajille, jotka saivat kansan nielemään oman selityksensä vastoinkäymisille. Kun babylonialaiset veivät israelilaiset orjuuteen, niin se ei suinkaan johtunut siitä, että juutalaisten jumala olisi ollut heikompi kuin babylonialaisten, vaan siitä, että juutalaiset olivat syntisiä ja IHVH rankaisi heitä tällä tavalla. Sen jälkeen maailma saattoi heittää vaikka mitä heitä vastaan, mutta uskonto pulpahti aina takaisin pinnalle. Kai se on samanlaista nykykristittyjenkin elämässä.
 
Turbojurbo, sun käsitys jumalasta (siis millainen hänen kuuluisi olla) on aika menestysteologinen ja pinnallinen. Oletko koskaan ajatellut että Jumalan suuruus näkyy myös kärsimyksessä?

Ei aina se, että kaikki menee putkeen, ole osoitus Jumalan kaikkivoipaisuudesta. Mun lapsuudenperheessä ja omassanikin on ollut vakavampaa sairautta, ja niissä sairaalassa vietetyissä ajoissa on ollut niin hienoja ja mahtavia hetkiä joita ei terveenä olisi voinut kuvitellakaan.

Ja kun maallisissa valtioissa on rangaistussysteemit, niin miksei Jumala saa rankaista? Mä näen Venäjän kurjuuden tietynlaisena Jumalan rangaistuksena siitä, että Jumalan palveleminen kiellettiin kommunismin aikana. Toki voi olla syy venäläisten laiskansitkeässä kansanluonteessakin, korruptiossa jne.
 
Viimeksi muokattu:
Olkiukko
Moniin uskontokuntiin kuuluvat ihmiset palvovat jumalia, joiden kuvaillaan riitelevän ja tappelevan omien perheenjäsentensä kanssa. Esimerkiksi kreikkalaisessa mytologiassa Kronos syöksi vallasta isänsä Uranoksen ja nieli omat lapsensa. Kuinka suuresti tämä eroaakaan Jehova Jumalan ja hänen Poikansa Jeesuksen välisestä ykseydestä, joka perustuu aitoon rakkauteen! Tämä ykseys tekee heistä todella rakkaita meille. On vertaansa vailla oleva kunnia olla näiden kahden koko kaikkeuden korkeimman Persoonan yhteydessä. Jeesus rukoili seuraajiensa puolesta, että ”he olisivat kaikki yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minun yhteydessäni ja minä sinun yhteydessäsi, että hekin olisivat meidän yhteydessämme” (Johannes 17:20, 21).

Niinpä kun Jeesus sanoi: ”Minä ja Isä olemme yhtä”, hän ei puhunut mistään mystisestä kolminaisuudesta, vaan suurenmoisesta ykseydestä – läheisimmästä siteestä, mikä kahden persoonan välillä voi olla.
En muuten ota kantaa Jeesuksen ja Jumalan välisen rakkauden luonteeseen ja laatuun, mutta voisit keksiä paremman vastaesimerkin kuin kreikkalaiset mytologiat. Käsitykseni mukaan nykykreikkalaiset ovat ortodoksikristittyjä ja uskovat samaan Jeesukseen kuin sinä. Eli on turha osoittaa oman näkemyksensä paremmuutta vertaamalla sitä johonkin muinaiseen jo kadonneeseen uskontoon.
 

Yhteistyössä