Pyytäkää rohkeasti sairaslomaa!

Mulla oli siis keskenmeno lähes kuukausi sitten, sairaalasta antoivat sairaslomaa vain 2 päivää ja sen jälkeen normaalisti töihin, vatsassa on ollut nipistelyä koko ajan mutta lääkärille soittaessani sanoi sen olevan normaalia kohdun palautumista. Nyt tänään jouduin sitten lääkäriin kun kivut olivat pahempia, tulehdusta tms syytä ei löytynyt vaan lääkäri epäili syyksi riittämätöntä lepoa. Nyt sitten viikko sairaslomaa.. Jos olisin silloin heti alkuun osannut vaatia vaikka yksityislääkäriltä pitemmän sairasloman ja tullut kerralla kuntoon, ei olisi tarvinnut puolikuntoisena raataa töissä ja maata illat sängynpohjalla vaan olisin jo kunnossa.

Eli vaatikaa lomaa jos vähänkin siltä tuntuu, pari ylimääräistä päivää lepoa heti km jälkeen voi pitemmän päälle tulla halvemmaksi työnantajallekin kuin pitkät sairaslomat myöhemmin!

Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Eikä pelkästään fyysinenlepo ole tarpeen vaan myös psyykkinen.
Itselläni kohta kolme kuukautta keskenmenosta. Sain myös tuon 2pvä: n sairasloman. Nyt kun jälkeenpäin ajattelen luulen, että tämä syksy ei olisi ollut yhtään niin rankka jos olisin saanut enemmän sairaslomaa ja aikaa toipua menetyksestä. Erityisesti psyykkisesti olisin sitä lomaa tarvinnut. Fyysisesti palauduin nopeasti ja hyvin, seuraavana päivänä kaavinnasta tein suursiivouksen ja tamppasin matotkin oikein apinan raivolla. Töissä olikin paljon raskaampaa, kaikki siellä muistutti vauvasta. Työpaineet oli kovat ja koko ajan vaadittiin enemmän. Jotkut sitten ihmetteli, että mikäs mua vaivaa, kun en viitsinyt/halunnut kaikille kertoa. Enkä olisi kyllä jaksanutkaan.Ei saanut tarpeeksi aikaa surra.
"Onneksi" sairastuin nyt flunssan ja sain viikon loman. Nyt olen saanut levätä. Olen oikeastaan viettänyt toisen suruajan nyt ajankanssa.
Voimia kaikille! :flower:

nainen 33v
Itse sain viikon, yritin töihin ja olin vielä niiiiiiiiin kipeä!!!! hain vielä toiset 5 pv saikkua. Se oli minulle absoluuttinen minimi, vaikka pomo vähän ihmettelikin...

Kyllä on perhana kumma että mies- (ja vielä kummempaa jos nais-) lääkärit pitävät flunssaa pahempana kuin keskenmenoa.
SAISIVAT HÄVETÄ! :kieh:

Pitäkää rakkaat naiset puolenne, sillä kukaan muu ei sitä teidän ja syntymättömän lapsenne puolesta tee.

Taidan vetää pohjat sillä sain vain 1 päivän! sitten menin ihmeissäni töihin. no enhän minä siellä jaksanut,olin henkisesti aivan loppu ja vuoto ja kivutkin olivat ihan riittävät. soitin sitten itku kurkussa omalle lääkärille joka kirjoitti s-lomaa juuri niin paljon kuin pyysin (vapaiden kanssa yht. vko), olisi kirjoittanut enemmänkin. Jälkeenpäin olen ihmetellyt yöllä päivystäneen NAISlääkärin käytöstä.oli aika töykeä ja ei aikonut ensin kirjoittaa saikkua ollenkaan, ennenkuin pienesti kysyin että menekö siis parin tunnin päästä töihin? tuossa ajassa eli n.2 vkoa tapahtuneesta olin sen verran toipunut että jaksoin juuri mennä töihin. Ihmettelen ed. suhtautumista... :/

Joo, mutta kyllä minä vedän pohjat tässä asiassa, sillä:

Aamusta menin yksityiselle ultraan kello 8, sieltä lähete kourassa keskussairaalan polille, jossa lääkäri totesi kaavinnan olevan aiheellinen. Kaavittiin saman tien paikallispuudutuksessa. Lepäilin hetken ja lähdin kotiin puoli yhdentoista aikaan aamupäivästä.

Ajoin sen 50 km takaisin kotiin ja olin klo 13 aloittamassa työt (pph tällä hetkellä) eli vastaanottamassa toista iltavuoroon tulevaa hoitolastani. Kotona omat viisi lasta. Olin kai niin pökerryksissä ja kun ei tarjottu sairaslomaa, niin niin se sitten meni. Sen, siis kaavintapäivän työvuoro päättyi puoli yksitoista illalla ja seuraava aamu alkoi viideltä.

Toisaalta olin tuhannen onnellinen, että sain kaavinnan heti, eikä tarvinnut jäädä sairaalaan. Paljon olen miettinyt ja ihmetellyt, miksi tämä kuudennen saaminen onkin näin hankalaa?

Itselläni oli keskenmenon yhteydessä niin raju verenvuoto,että hb laski 71.Kuitenkin jo viikonpäästä olin raskaassa sairaalatyössä.Työt aloittassani oli hb noussut 91.En halunnut enempää sairaslomaa,koska kaipasin jo takaisin tavalliseen arkirytmiin.
Jokainen tapaus on erilainen.Minulle olisi ollut henkisesti raskasta olla kotona ja miettiä vaan tapahtunutta,Työ auttoi ainakin hetkeksi unohtamaan menetyksen.
Sairaslomaa pitää osata vaatia ja sitä myös saa.Lääkärit voivat kuitenkin ajatella niin,että paluu arkeen edistää äidin toipumista.Siksi jokaisen pitäisi tarkastella omaa tilannetta ja tuntemuksia ,ja vaatia sopivasti sairaslomaa.
Vaikka itsekkin olin vielä niin fyysisesti kuin psyykkisestikin heikko aloittaessani työt,katson kuitenkin että työnteko edisti toipumistani.
Tämä oli vain minun tapaus.

lääkäri
Lakisääteisesti asiahan on niin, ettei lääkärin tehtävä ole tarjota sairaslomaa (eli siis sairaslomatodistusta) vaan mikäli potilas tarvitsee sairaslomatodistuksen (-tai minkä tahansa muun todistuksen) hän on sitä velvollinen itse pyytämään. Paljonhan on potilaita, myös keskenmenon saaneita potilaita, jotka eivät ole työelämässä eli ovat äitiyslomalla, hoitovapaalla, työttömiä jne. Lääkäri toki määrittää sairasloman pituuden, kunhan tarve on tullut vastaanotolla esiin. Tuskinpa kukaan lääkäri on kirjoittamatta sairaslomaa keksenmenon saaneelle potilaalle, jos vain potilas ilmoittaa todistuksen tarvitsevansa. Mutta mikään automaatio sairasloman tarjoaminen ei ole, ja on turha syyttää päivystävää lääkäriä tylyksi, tunteettomaksi jne. jos ei itse uskalla avata suutaan. =)

"Mutta mikään automaatio sairasloman tarjoaminen ei ole, ja on turha syyttää päivystävää lääkäriä tylyksi, tunteettomaksi jne. jos ei itse uskalla avata suutaan"

Tämä on hyvä esimerkki terveydenhuoltomme empaattisuudesta ja potilaskeskeisyydestä. Se on aivan totta, jos et osaa pitää puoliasi tai et tunne systeemiä, jäät monesta asiasta paitsi.

Voisikohan se olla lääkäri, kenen tehtävä olisi uskaltaa avata suunsa ja kysyä potilaalta ts. naiselta, miten jaksat jne. Kun on tarpeeksi kipeä, surullinen ja huolissaan, jää moni käytännön asia hoitamatta. Kuvittelisin, että edes koulutus antaisi lääkärille edes jonkinlaista näkemystä asioihin, jos ei ole vielä ehtinyt elämänkokemusta hankkimaan.

Minulla oli hyvä lääkäri, minä en tarvinnut sairaslomaa, mutta entä ne monet, jotka tarvitsevat? Onhan se varmaan hienoa olla niin merkittävä henkilö, että häneltä pitää pyytää sairaslomaa, kun lääkärillä ei ole sen vertaa inhimillisyyttä kysyä asiaa itse...

En usko, että lääkärin kylmä asenne edesauttaa mitään, mutta monien huonojen lääkärien maine kiirii kauas edellä.

Itse kyllä pyysin sairaslomaa. Lääkäri vaan sanoi, että kaksipäivää näissä nyt on vaan tapana antaa. Enkä sen enempää sitä sitten saanut

Tuohon vielä lisäisin, että se ensimmäinen sairaslomapäivä oli se kaavintapäivä ja toinen sitä seuraava. Eli eipä siitäkään jäänyt kun yksi päivä aikaa toipua.

Mielestäni lääkärin tehtävä on tarjota sairaslomaa. Tarjoavathan he sitä silloinkin kun mennee flunssan, verenpaineen, stressin yms. takia lääkäriin. Miksi keskenmeno olisi jotenkin erilainen? Tietysti joo eihän se ole mikään "sairaus", ja sehän nyt on niin yleistä, ja niin monet muutkin on tämä saman kokeneet, je ethän sinä nyt ainoa ole, ja sinähän olet niin nuori, kyllähän nuorena jaksaa, tämähän on ihan rutiini toimenpide (kaavinta), ajattelet että vuoto on vähän kuin kuukautiset. Paras kommentti on kyllä tämä,onhan keskenmeno ja kaavinta vähän sama asia kuin synnytys, miksi kaavinta pitäisi tehdä nukutuksessa. Eipä siinä ole ensimmäisenä mielessä alkaa ruikuttamaan sairaslomaa ja yleensä tyytyy siihen, mitä lääkäri antaa. Ja tuo yleensä on tapana antaa. Ei pitäisi yleistää. On totta, että toiset palautuvat paremmin kun saavat tehdä töitä. Itselläni taas työpaikka muistuttaa eniten vauvasta.

Kukapa meidän puoliamme pitäisi, ellei me itse. Minä olen itse niin täynnä noita kommentteja kaavinnoista je keskenmenoista, etten jaksa niistä enää edes suuttua. Aluksi ne tekivät kipeää ja välillä suututti niin että olisi mieli tehnyt lyödä. Tietysti noita kommentteja laukoo ne ihmiset, joilla ei ole minkäänlaista kokemusta/tietoa asiasta.

vieraana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2005 klo 18:42 Ilona kirjoitti:
"Mutta mikään automaatio sairasloman tarjoaminen ei ole, ja on turha syyttää päivystävää lääkäriä tylyksi, tunteettomaksi jne. jos ei itse uskalla avata suutaan"

Tämä on hyvä esimerkki terveydenhuoltomme empaattisuudesta ja potilaskeskeisyydestä. Se on aivan totta, jos et osaa pitää puoliasi tai et tunne systeemiä, jäät monesta asiasta paitsi.

Voisikohan se olla lääkäri, kenen tehtävä olisi uskaltaa avata suunsa ja kysyä potilaalta ts. naiselta, miten jaksat jne. Kun on tarpeeksi kipeä, surullinen ja huolissaan, jää moni käytännön asia hoitamatta. Kuvittelisin, että edes koulutus antaisi lääkärille edes jonkinlaista näkemystä asioihin, jos ei ole vielä ehtinyt elämänkokemusta hankkimaan.

Minulla oli hyvä lääkäri, minä en tarvinnut sairaslomaa, mutta entä ne monet, jotka tarvitsevat? Onhan se varmaan hienoa olla niin merkittävä henkilö, että häneltä pitää pyytää sairaslomaa, kun lääkärillä ei ole sen vertaa inhimillisyyttä kysyä asiaa itse...

En usko, että lääkärin kylmä asenne edesauttaa mitään, mutta monien huonojen lääkärien maine kiirii kauas edellä.
Anteeksi, mutta voisitte mennä vähän itseenne. Lääkäreitä on tietysti moneen lähtöön niin kuin sinunkin ammatissasi varmasti... Mikä vaikeus siinä on pyytää sitä sairaslomalappua itse?! Lääkärillä on niin paljon miettimistä muutenkin, ei se ole sille ensimmäinen asia mikä tulee mieleen! Ihan totta! Sen ajatuksissa on sun tai jonkun muun sairaudet ja miten ne HOIDETAAN!! Tiedätkö muuten ollenkaan minkälaiset työolot terveyskeskuslääkäreillä esimerkiksi on??? Joissain (useimmissa) paikoissa on niin kiire, ettei ehdi edes syömässä käydä saati muilla tauoilla, painavat töitä 8 tuntia putkeen ja vielä kerran viikossa vähintään päivystys päälle. Ihmiset valittaa kaikenmaailman asioista, joskus aiheesta joskus eivät. Ja siinä pitäisi jaksaa muistaa ensimmäiseksi sairaslomalappu...Siellä on sellaisia murheita hoidettavana, että ei mikään ihme, jos unohtuu kysyä. Ei ole heidän valintansa, että ei ole potilaille aikaa, kun tunnissa pitäisi hoitaa vähintään kuusi potilasta. Ja aikaa menee myös potilastietojen kirjoittamiseen, puheluihin, labratulosten tulkintaan ne jne. että vois vähän miettiä ennen kuin päästää suustaan mitä sattuu...Että ihan rauhassa voit sanoa ensi kerralla (toivottavasti ei tällaisen asian takia enää) että tarttisin sairaslomaa sitten ja lääkäri kirjoittaa JOS katsoo aiheelliseksi. Tuskin kukaan lääkäri jättää tahallaan kysymättä asiaa tai sairasloman kirjoittamatta...Haloo. \|O Ei pidä aina tuijottaa vaan omaan napaan.

No en usko, että kenenkään on tarkoitus lääkäreitä tässä haukkua. Ketjun alkuperäinen tarkoitushan oli, että monesti sairaslomat ovat aivan liian lyhyitä. Monestihan on niin, että kun lääkäri sen paripäivää kirjoittaa niin ei siinä enää aleta narisemaan, että haluaisin enemmän. Lääkärihän voisi vaikka ihan kysyä, että montako päivää tuntuisi hyvältä sairaslomalta. Minä ainikin itse pyysin sairaslomaa, mutta kun en saanut kun sen kaksipäivää vaikka annoin kyllä ymmärtää, ettei se taida riittää.
Ja vaikka kuinka lääkäreillä on kiire, joutuvat tutkimaan vastauksia ja papereita, pitää heidän kyllä muistaa olevansa palveluammatissa. Eiväthän pankin kassatkaan tai myyjät rupea tiuskimaan asiakkailleen. Jos tuollaista työtä ei kestä niin sitten varmaan kannattaa vaihtaa alaa. Kyllä se kiire on muillakin kuin niillä lääkäreillä.

lääkäri
Ottaa pattiin tuo "lääkäri on palveluammatissa" kuten myyjä tai panknikassa. Ei ole, lääkäri on korkeasti koulutettu ASIANTUNTIJA, jonka luokse mennää konsultoimaan omasta terveydestä. Ja ainakin itse olen sitä mieltä, että terveyteni on tärkeämpi kuin se saanko lihatiskiltä hyvin riippunutta lihaa tai onko pankkitilin saldoni sentilleen oikein. Enkä nyt tarkoita vähätellä myyjien ym tekemää työtä lainkaan, lääkäri on vaan työssään vastussa pikkasen suuremmista asioista (joka ei suuremmin edes palkassa näy). Tuossa edellä kuvattiin loistavasti lääkärin työn arkea tänä päivänä; ylimääräiselle empatialle ei valitettavasti ole aikaa vaikka kuinka haluttaisi. Jostain pitää tinkiä kun ei itse edes pissalle välissä ehdi. Ja vaikka kaikkesi teet, niin yleensä aina joku haukkuu vähintään kerran päivässä. Potilaat kun ovat taipuvaisia tuijottamaan omaan napaansa ja lääkärin pitäisi hoittaa kaikkia tasapuolisesti. Siinäpä se, lääkärin ammatin ihanuus..

Aika hurjia kommentteja esittävät nämä nimimerkit vieraana ja lääkäri. Kaikesta ylimääräisestä on tingittävä, kuten empaattisuudesta. Hah, sehän on ihmiseen sisäänrakennettu ominaisuus, sitä on tai sitten ei. Ei sitä voi napista painaa on/off. Nämä kommentit vain valitettavasti kuvaavat monien suht nuorien ja kokemattomien lääkärien näkemystä lääketieteestä: temppuja ja potilaita liukuhihnalla.

Itselläni on pitkä työkokemus erikoissairaanhoidosta ja olen nähnyt monesti sen, että kuunteleva lääkäri hoitaa potilastaan kokonaisvaltaisesti, mutta "toisenlainen" lääkäri hoitaa vain kipeän sormen, koska on sormilääkäri ja sysää vastuun seuraavalle taholle.

Kyllä lääkärin työ on palvelua, lääkärin valakin alkaa näin: Vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta pyrkiväni lääkärintoimessani palvelemaan lähimmäisiäni ihmisyyttä ja elämää kunnioittaen.

Toivottavasti karttuva elämänkokemus antaa näkemystä asioihin ja näkemään ensi sijaisesti ihmisen, jolla on tietynlainen vaiva eikä pelkästään vaivaa, joka sattuu olemaan kiinni potilaassa.

Kyllä potilaana ollessa saa tuijottaa omaan napaan, ei tarvitse huomioida lääkärin kiireitä ja pyydellä anteeksi vaivojaan.

Ilonan kanssa samaa mieltä itse olen myös hoitoalalla..Keskenmenoon kannattaa ottaa sairaslomaa tietysti oireet vaihtelevat yksilöllisesti minulla esim on jo kolme yötä ollut järkyttäviä supistuksia ja paljon vuotoa eli tässä ei tosiaankaan olla viellä työkunnossa minulla on sairasloma 8 päivää ja voi olla että joudun hakemaan lisää riippuu olosuhteista ja sitten kun menee töihin niin miten jaksaa henkiseltä kantilta ei kannata yleistää nämä ovat rankkoja asioita ja me jokainen koetaan nämä erilailla..itse olen 2km kokenut enkä voi sanoa että mitä enemmän kokee niin sitä helpommaksi käy kyllä jokainen keskenmeno on ihmisen kokoinen menetys ja se täytyy surra ja kyllä niitä enkelilapsia välillä miettii surun jälkeenkin ei ne katoa! kaikille voimia ja rauhallista joulunaikaa :flower: :ashamed: :hug:

Ilona puhut täyttä asiaa. Puit sanoiksi kaiken sen mitä olen yrittänyt noissa viesteissäni sanoa.
Itse olen myös katselut todella läheltä lääkäreiden toimintaa ja tosi asia on, että joillakin se potilas on vaan se kipeä sormi. Toisilla taas se empaattisuus tulee aivan luonnostaan. Ihmisiä on monenlaisia, joten myös niitä lääkäreitäkin. Toivoisin vaan itse pääseväni niille empaattisille....

Vieraana
Hoitajan ammattikuvaan yksinkertaisesti kuuluu enemmän se empaattisuuspuoli. Lääkärin tehtävä on hoitaa ne sormet ja muut kuntoon. Eli siis hoitaja ja lääkärin toimenkuvat eroavat toisistaan kuin yö ja päivä, niinkin voisi sanoa. He vain työskentelevät samassa ympäristössä. Onhan koulutuskin aivan erilainen. Hoitajat ovat opiston (nykyään ammattikorkea?) käyneitä ja lääkäreillä on yliopistotutkinto. Pituus ja koulutuksen taso ovat aivan eri luokkaa ja niissä painotetaan aivan eri asioita.
Vaikka on tietysti hienoa, jos lääkäri ehtii kuunnella potilaan murheita. Mutta koska se vastaanottoaika on vaan se 15 minuuttia, siinä ei valitettavasti ehdi kuunnella kaikkia suruja ja siinä on se vastuupuoli, että varsinainen vamma tai sen takana piilevä vaara pitää saada hoidettua. Hoitajallahan sitä ei ole. Ja sitä paitsi lääkärit tutkivat ja tarkkailevat koko ajan potilasta ja miettivät, mikä on perimmäinen syy vastaanotolle tuloon. Aina kun se ei todellakaan ole tosi asiassa se sormi vaan takana voi olla esim. monenlaista psyykkistä oiretta. Eli lääkärit hoitavat koko ihmistä, esim. tarkkailevat potilashistoriaa ym. ja hoitavat koko ihmistä vaikka eivät sitä tuo julki ääneen. Mutta tuossa 15 minuutissa ei siis ehdi hurjia tekemään sille henkiselle puolelle, VAIKKA TAHTOISIKIN. Ja monet haluaisivat. Tietysti yksityispuolella on onneksi enemmän aikaa.

Syyttäkää ennemmin niitä, ketkä rahoja jakavat, kuin lääkäreitä empaattisuuden puutteesta. Monet lääkärit lähtevät kouluttautumaan avoimin mielin alalle, jossa haluaisivat auttaa toisia ihmisiä (heillähän olisi yleensä varaa valita muitakin hyviä ammatteja, koska lääkikseenhän ei tunnetusti helpolla pääse), mutta tämän päivän julkinen terveyskeskus- ja sairaalatyöskentely ei anna mahdollisuuksia siihen, vaan imee lääkäreistä kaikki mehut mitä irti lähtee! Itse tunnen lääkäreitä ja hoitajia. Valittavasti olen huomannut, että hoitajilla on usein taipumusta kateuteen ja lääkäreiden panetteluun. Usein olen kuullut hoitajien väittävän potilaille puuta heinää, asioista jotka eivät heille kuulu, vaan lääkäreille. Sellaisistakin asioista, jotka minä yleissivistykselläni tiedän aivan absurdeiksi. Esim. ihmisen anatomia on useilla hoitajilla aivan hukassa. Mutta itsetuntoa riittää ;) Omat kokemukseni niin lääkäreistä ja hoitajista ovat olleet sekä negatiivisia että positiivisia. Hoitajat tuntuvat valitettavan usein olevan erityisen kärttyisiä ja itseriittoisia. Ja lääkäreillä ei aina ole niin paljon aikaa kuin itse haluaisi niillä olevan. Mutta en ole ikinä odottanut, että lääkärin pitäisi ottaa minut henkiseen syleilyynsä ja sääliä minua, jos olen ollut sairaana. Tietysti hänen tulee ottaa minut vakavasti ja tutkia missä vika on. Koittakaa hoitajat, Ilona, ja muut kestää kyllä se aurinko paistaa vielä teillekin. Kun vaan ensin päästätte katkeruuden myrkyttämästä mieltänne ja näette asiat objektiivisesti ilman syyttelyä. Paha olo ja katkeruus on ainoastaan oman onnenne este. Hyvää Itsenäisyyspäivää 

Ja ILONALLE vielä, että ei kai kukaan ole väittänyt, etteikö lääkärinkin ammatti ole palveluammatti. Niitä palveluammatteja vaan on monenlaisia. Mitä mieltä olet muuten siitä, jos ravintola on täynnä vaativia asiakkaita (vaikka 100 ihmistä) ja jokainen vaatii yksilöllistä palvelua ja tarjoilijoita on vain esim. kaksi ja jokainen pöytä joutuu näin ollen odottamaan kauan ruokaansa ja yleensä palvelua. Onko se tarjoilijoiden vika, jos homma ei pelaa? Vai onko syy ehkä päälliköissä tai omistajissa jotka eivät ole hommanneet tarpeeksi henkilökuntaa.. Sun ei olis edes tarvinnut laittaa tekstiisi että olet hoitoalalla, sen arvasi sen katkerasta sävystä muutenkin. Kuulemma hoitajilla on paha tapa puhua kakkaa sekä toisistaan että lääkäreistä ja kaikista muista. Varmaan sekin inhottava työympäristö... Tässä nyt sitten metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan, tätähän sinä halusit provokirjoituksellasi;)

Olipas mielenkiintoista lukea tuota Vieraana kirjoittamaan juttua. Nyt kun tästä ketjusta on näköjään tullut sitten mollataan lääkäreitä ja hoitajia, niin voin sanoa oman mielipiteeni tuohonkin.
Sinulla taitaa todellakin olla hyvin vääristynyt kuva niin hoitajien työstä kuin heidän luonteestaan. Tai sitten todellakin olet törmännyt aivan työnsä kyllästyttämään hoitohenkilökuntaan.
Kyllä niillä hoitajillakin todellakin sitä vastuuta siitä potilaasta on. Vaikka lääkäri kaikki määräykset tekee ja on pää vastuussa. Entä sitten kun jotain sattuu yleensä se syyttävä sormi osoittaa siihen hoitajaan. Myös hoitajan on tunnusteltava potilaan käytöstä ja vointia ja etsiä niitä perimmäisiä syitä hoitoon tuloon. Monesti huomaa, että hoitaja on lähes lääkärin oikea käsi, sillä hän kertoo mitä pitäisi tehdä, mitä lääkettä voi antaa ja kuinka missäkin tilanteessa toimia. (varsinkin uusien lääkäreiden kanssa työskennellessä)
On totta että lääkärit opiskelevat usen vuoden yliopistossa, mutta niin opiskelevat hoitajatkin ammattikorkeakoulussa 3,5 vuotta, terveydenhoitajat 4vuotta ja kätilöt 4,5vuotta.
Hoitajat eivät todellakaan ole katkeria tai kateellisia lääkäreille heidän työstään. Yleensä vaan sattuu olemaan niin, että monet lääkärit aliarvioivat hoitajia ja heidän ammattitaitoa. Passuuttavat ja juoksuttavat hoitajia. Siihen hoitajat ovat kyllästyneet lääkäreissä. Monesti myös lääkärit puhuvat hoitajille niin törkeästi, ettei missään muussa työpaikassa sellaista sallittaisi työkavereilta. Työkavereitahan hoitajat ovat lääkäreillekin, se vaan sattuu unohtumaan hyvin usein.
Jos nyt sitten otetaan seuraavaksi puheeksi tämä aina niin kuohuttava palkka ja työtilanne. Hoitajat ovat lopen kyllästyneitä ja uupuneita valtavaan työmäärään ja huonoihin palkkoihin. (pakko myöntää etten ymmärrä, miksi kukaan ei tee asialle mitään)
Hoitajat eivät todellakaan mustamaalaa lääkäreitä, eivät ole heille kateellisia, eivätkä mollaa heitä.
Joten toivottavasti korjaat myös omaa asennettasi hoitajista. =)

Vieraana
=) Luepa tuo sinun oma tekstisi. Olisikohan sinulla jotain korjattavaa omassa asenteessasi lääkäreitä kohtaan :LOL: En aio enää tulla tänne palstoille, kävin vain kertomassa mielipiteeni, kun täällä taas mollattiin lääkäreitä tietämättöminä asioiden todellisesta laidasta. Luit sinäkin aika subjektiivisella asenteella minun tekstini... Ja todellakaan en luottaisi yhdenkään hoitajan käsiin lääkemääräyksiäni, on nähty monta kertaa miten siinä on käynyt. :eek: Ja totta kai uusia lääkäreitä saa olla neuvomassa välillä. Sehän on selvää. Sitä paitsi he oppivat työssään joka päivä jotain uutta, ei sellaista arvostettua ja todella vaativaa työtä opita hetkessä tai toisessa. Että terve nyt ja parempaa elämää.

Vieraana
Ja huom. ammattikorkeakoulututkinto ei ole verrattavissa yliopisto- tai korkeakoulututkintoon, sehän ei ole tarkoituskaan! Erikoislääkärit opiskelevat muuten n. 12 vuotta (hoitajan 3,5)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2005 klo 16:10 lääkäri kirjoitti:
Lakisääteisesti asiahan on niin, ettei lääkärin tehtävä ole tarjota sairaslomaa (eli siis sairaslomatodistusta) vaan mikäli potilas tarvitsee sairaslomatodistuksen (-tai minkä tahansa muun todistuksen) hän on sitä velvollinen itse pyytämään. Paljonhan on potilaita, myös keskenmenon saaneita potilaita, jotka eivät ole työelämässä eli ovat äitiyslomalla, hoitovapaalla, työttömiä jne. Lääkäri toki määrittää sairasloman pituuden, kunhan tarve on tullut vastaanotolla esiin. Tuskinpa kukaan lääkäri on kirjoittamatta sairaslomaa keksenmenon saaneelle potilaalle, jos vain potilas ilmoittaa todistuksen tarvitsevansa. Mutta mikään automaatio sairasloman tarjoaminen ei ole, ja on turha syyttää päivystävää lääkäriä tylyksi, tunteettomaksi jne. jos ei itse uskalla avata suutaan. =)
Johan pomppas!!! Kyllä lääkärin ammattitaitoon kuuluu myös huomata että potilas on aivan poissa tolaltaan!!! Ei siinä ensimmäisenä tule käytännön asiat mieleen!!! Ei ole varmaan iso vaiva kysyä OLETKO TYÖELÄMÄSSÄ? Minun lääkärini ei ollut tippaakaan empaattinen, ei edes kertonut minulle mitä epäili ja kirjoitti diagnoosiksi. Minusta hän oli tyly käytökseltään ja lisäksi kovakourainen. Epäilemättä oli raskas yö päivystyksessä mutta SILTI TÄMÄ KOKEMUS OLI MINULLE AINUTLAATUINEN ja hän vähätteli sitä! Olen itse hoitoalan ammattilainen ja OSAAN KOHDATA IHMISEN! Kontrollissa viikkojen päästä oli aivan ihana venäläinen naislääkäri, josta käynnistä jäi hyvä mieli toisin kuin aiemmasta! Summa summarum: sinäkin "lääkäri" opettele kohtaamaan ihminen diagnoosin takaa! Ei se ole sinulta pois!

Kontrollissa viikkojen päästä oli aivan ihana venäläinen naislääkäri, josta käynnistä jäi hyvä mieli toisin kuin aiemmasta

On muuten aivan totta, että yleensä ulkomaalaiset lääkärit osaavat kohdata potilaan persoonana toisin kuin suomalaiset. Kummasti niillä ulkomaalaisilla sitä aikaa ja halua kuunnella löytyy. Voihan olla, että heidän 15 minuuttinen on sitten pidempi......

toinenlääkäri
Sairausloma kirjoitetaan luonnollisesti tarpeen mukaan, eikä potilaan "vaatiessa" sitä. Sairausloman tarpeen arvioi aina lääkäri. Jo eettiset ohjeet velvoittavat arvioimaan sairauslomatarpeen näistä lähtökohdista. Usein toimenpiteiden jälkeen kirjoitetaan rutiinisti tietty määrä sairauslomaa, mikä ei todellakaan tarkoita että sen pitäisi riittää. Jos vointi on loman loppuessa edelleenkin huono, voidaanhan sitä saikkua jatkaa.Toiset taas eivät koe tarvitsevansa s-lomaa.

Hieman filosofiaa lopuksi. Toinen asia taas on onko suru sairautta ja oikeuttaako se palkalliseen poissaoloon työstä?

vai suru sairautta, et ole tainnut keskenmenoja/ keskeytyksiä hoitaa koska rutiinisti kaavinnasta saa sairaslomaa sen 2 päivää ja loput kirjoitetaan koodilla henkinen järkytys ja yleensä vähintään viikko!!

Suruaika alkaa vasta suurimman järkytyksen ohitettua joka aihettaa "ihan oikeita fyysisiä oireitakin". Voihan sinne töihn tietysti mennä itkemään ja tuijottelemaan seiniä. Voi olla yksilöllistä mutta en ollut kaavinnan jälkeen läheskään työkunnossa fyysisesti 2 päivän päästä.

dome
Eikä ole tainnut keskenmenoa kohdalle sattua :(

Mielestäni voitaisi puhua työkyvystä,eikä sairaudesta. Jotkut taitavat kyetä töihin keskenmenon jälkeen, mutta ovat varmaankin pinenä vähemmistönä.

Kyllä keskenmenot ovat usein myös hemmetin kivuliaita.

Tuskin kukaan "suruun" antaa sairaslomaa. Suru kun ei ihan kahdessa päivässä ohi mene. Enemmänkin kipu, järkytys ja jonkinasteinen stressi.

Onko tästä nyt tullut pino, jossa saamme tärkeille lääkäreille puolustella itseämme.

Onneksi olen keskenmenoni ulkomailla kokenut. Samoin ei voinut viimeisintä synnytystäni ulkomailla verratakaan Suomessa tapahtuneisiin. Enkä nyt puhu ammattitaidosta tai hygieniasta, vaan juuri tuosta potilaan kuuntelusta ja empaattisuudesta. Suomessa on valitettavasti vallalla luulo, kun sairaanhoito on kunnallista ja melkein maksutonta, voi ihmisiä kohdella miten sattuu.

En tällä nyt tarkoita, että ulkomailla aina olisi terveydenhoito parempaa, mutta monta kertaa inhimillisempää.

Yhteistyössä