Pystyykö opettaja pakottaa leikkiä koulussa kaikkien kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karoline76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

karoline76

Aktiivinen jäsen
08.05.2007
2 983
0
36
Tytön luokalla on yksi tyttö joka itkee joka saamerin asiasta esim: jos vastaa tunnilla väärin... koko luokka tietty kärsii tän yhden takia.... sama tyttö oli myös jalkapallojoukkueessa jossa myös mun tyttö ja siel hää alko märisee just vaikka jos ei osunu palloon tai joku ei just sillo syöttäny hälle (hää vaan seiso kentällä koko ajan aina) miun tyttö lopetti koko jalkapallon kun ei viittiny pelata joukkueessa jossa yksi terrosisoi... tytön äiti on soitellu luokan oppilaiden vanhemmille ja vaatinut et hänen tytön kanssa täytyy leikkiä. Ensiviikolla on luokassa palaveri asiasta jossa käydään läpi tätä juttua ja opettaja vaatii että kaikkien kanssa täytyy leikkiä/olla koulussa. Mun tyttö ei monien muiden luokkakavereiden kanssa voi sietää tätä itkupilliä joka on ihan 4-5-vuotiaan tasolla käyttäytymisessä, hää on älyllisesti ihan normaali mutta perheen ainut lapsi,saa kaiken periksi ja vanhemmat pitää häntä kuin vauvaa. Häl on lapsellisia vaatteita aina päällä ja leikkii pikku tyttöjen leikkejä. Tää luokka missä minunkin tyttöni on on muuten mainio... hienosti menee muilla oppilailla yhteen toistensa kanssa tätä itkupilliä ei kiusata millään lailla ja monet ovat yrittäneet olla ja ottaa häntä leikkiin mukaan mutta tuloksena itku,tänä vuonna on ollut yksi päivä ettei tää tyttö ole itkeny... Minusta on törkeää että tämmönen tapaus joka kuuluis ammattiauttajille/sairaalakouluun sysätään oppilaiden vastuulle, olenko mä vaan niin korvia myöten tyttöni ja hänen kavereidensa valituksia täynnä enkä osaa ajatella asiaa selkeästi ?vai onko tässä muittenkin mielestä jotain outoa?

Opettaja voi ohjata...mutta järkevintä ottaa asia puheeksi koulussa. Ei sekään oikein ole, että tyttöä aletaan tuon takia syrjimään. Kun asiaan puututaan niin tyttö varmasti alkaa pikkuhiljaa kasvamaan ja tulemaan toimeen muidenkin kanssa sitten.
Meillä oli nimittäin samanlainen tapaus juurikin mutta kyse oli pojasta. Puutuimme asiaan kun alkoi näyttää siltä, että poika saa pian selkäänsä kun ei lopeta touhuaan....ja nyt pikkuhiljaa tilanne rauhoittunut ja kaikki ovat kavereita keskenään.
Voi olla, että tyttö hakee vain huomiota ja väärällä tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Opettaja voi ohjata...mutta järkevintä ottaa asia puheeksi koulussa. Ei sekään oikein ole, että tyttöä aletaan tuon takia syrjimään. Kun asiaan puututaan niin tyttö varmasti alkaa pikkuhiljaa kasvamaan ja tulemaan toimeen muidenkin kanssa sitten.
Meillä oli nimittäin samanlainen tapaus juurikin mutta kyse oli pojasta. Puutuimme asiaan kun alkoi näyttää siltä, että poika saa pian selkäänsä kun ei lopeta touhuaan....ja nyt pikkuhiljaa tilanne rauhoittunut ja kaikki ovat kavereita keskenään.

mä jymmärtäisin jos olis kyse ekaluokkalaisesta mutta kun kolmasluokkalaisesta

No kyllä kuullostaa kieltämättä aika karmealle...siis ei tytön itku vaan sinun asenne. Kehtaatkin mainita lapsen vaatteet ja leikit negatiivisena asiana..

En voi tietää miksi tyttö itkee etkä kyllä sinäkään. Voin melkein vannoa että syy ei ole lellivät vanhemmat tai sisarusten puute.
Tottakai asiaan pitää puuttua ja saada lapselle apua vaikka sitten tukitoimien muodossa mutta tuollainen halveksuva asenne on täysin tuomittavaa eikä auta ketään.

Asioista kannattaa siellä koulussa puhua avoimesta ja kiertelemättä kuten ilmeisesti aiottekin. Ja niin että kaikki osapuolet ovat paikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:

Kyllä niitä on ihan vaikka kasiluokallakin....itse hoitaisin asian edelleen silloinkin noin ja lopputulos olisi hyvä.

kannattasko ajatella omalle kohdalle!!! kyllä koulussa leikitään kaikkien kans koska ei työkavereitakaan aikuisena voi valita!!! ja erilaisten lasten kanssa leikkiminen kasvattaa sosiaalisesti!! järkyttävää luettavaa et noin aikuisetkin syrjii jos lapsi on erilainen.... lasten kanssa voidaa sopia säännöt jotka ohjaavat pääsemään yli esim. ärsyttävistä kaverin itku tilanteista järkevästi jolloin myös tämä märisijä saa oikeanlaista palautetta käöytöksestään.. nyt jää kesken asia kun pitää mennä jatkan kohta...

Ainakin kirjoituksestasi olen tulkitsevinani sen, että luokan muut tytöt eivät ole ottaneet tätä tyttöä mukaan joukkoon. Oletko ap kuullut sosiaalisesta eristämisestä, kiusaamismuodosta, joka aiheuttaa vähintään fyysisen kiusaamisen kaltaiset "vauriot"?

Miten sinua, aikuista, voi häiritä 9-vuotiaan LAPSEN vaatetus? Samalla tavoinko oma lapsesi ajattelee luokkakaveristaan? Mikä se oikein on esteenä olla KOULUPÄIVÄ kaikkien kanssa kaverina, vapaa-ajallaan jokainen voi valita seuransa, mutta luokkaan ei valita vain bestiksiä.

Sorry ap, mutta sympatiaa ei heru muuta kuin tytölle, jota nyt kovin sorsit. :( Toivottavasti ope on riittävän vahva tuohon vastarintaasi eikä lähde mukaan splittaukseesi.

Kyllä niitä on ihan vaikka kasiluokallakin....itse hoitaisin asian edelleen silloinkin noin ja lopputulos olisi hyvä.

niimpä

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
No kyllä kuullostaa kieltämättä aika karmealle...siis ei tytön itku vaan sinun asenne. Kehtaatkin mainita lapsen vaatteet ja leikit negatiivisena asiana..

Miten ihmeessä ne vaatteet tähän liittyy.. Aika lapselliselta kuulostat itse. Antaa lapsen olla lapsi. Ei kaikkien tarvitse pukeutua kuin aikuisten.

Ketään ei voi pakottaa olemaan kavereita keskenään, mutta kyllä opettajalla on velvollisuus saada myös ne yksinäiset lapset mukaan leikkeihin. Toisaalta ymmärrän ap:n asenteen, kun tuntuu, että tyttö vaatii liikaa muilta lapsilta, mutta miten tyttö oppisi niihin leikkeihin ja normaaliin sosiaaliseen käyttäytymiseen muuten kuin olemalla toisten lasten kanssa? Jos tyttö otettaisiin leikkeihin, teitty samoilla säännöillä kun muutkin ja jos leikit alkaisivat sujua, saisi tyttö positiivisia kokemuksia ja itkutkin vähenisivät.

Koulussa koko luokalla pitäisi olla vastuu asiasta, siis ettei kaveeraaminen tämän tytön kanssa jää yksittäisten oppilaiden niskaan vaan tasapuolisesti jokainen yrittäisi. Sillon ei käy liian raskaaksi kenellekään. Ja kyllä opettajan tehtävä on huolehtia siitä, että jokaisen on mahdollisimman hyvä olla. Itse sanon aina, ettei kaikkien paras kaveri tarvi olla mutta jokaisen kanssa olisi opeteltava tulemaan toimeen.

Ja opettajalla ja muilla ammattilaisilla on vastuu ohjata asia eteenpäin, jos asiat oikeasti viittaa siihen että tyttö tarvii apua. Täytyy silti muistaa, ettei sitäkään aina ole tarjolla. Esim. itselläni ollut tilanteita, joissa oppilaalle on tehty erityisopetuspäätös eli vanhemmat, psykologi yms. ammattilaiset ja minä oltaisiin oltu sitä mieltä että tutkimusten ja diagnoosin perusteella tarvii paremmin itselleen sopivan luokkapaikan, mutta niitä ei olekaan ollut tarjolla. Sitten on pitänyt vaan jatkaa omassa luokassa.

vaatteet ja leikin otin puheeksi vaan siksi koska se ei häiritse ketään mutta antaa kuvan siitä että hänen vanhemmat eivät koitakkaan saada tätä tyttöä nousemaan sieltä tarhaajoilta pois vaan tukevat ostamalla kolmasluokkalaiselle vaatteita jotka kuuluvat tarhaan... Minusta on ihanaa että lapset leikkii ja kannustan omianikin leikkimään mutta kai tässäkin menee joku raja??? omat lapset teki nuppipalapelejä parivuotiaina ja työnsivät nukenrattaita samoihin aikoihin... tyttö saa kotona kaiken periksi itkemällä mutta en voi ymmärtää miksi ei ymmärrä vuosienkaan jälkeen että koulussa se peli ei vetele...

Hyvä periaate että kaikkien kanssa leikitään. Opettaa elämää varten - töissäkin on kaikkien kanssa tultava toimeen. Ja saahan ne lapset sitten koulun jälkeen valita kenen kanssa leikkivät.

Opettaja ei voi vaatia olemaan toisen kaverina välitunnilla, ruokatunnilla tai kouluajan ulkopuolella, mutta tunnilla ope voi vaatia/määrätä olemaan toisen pari jne.

Mulla itsellä oli viime vuonna aika kinkkinen tapaus yläkoulun puolella ja koulutoimenjohtajakin oli mukana rauhoittelemassa vanhempia...

En voi tietää miksi tyttö itkee etkä kyllä sinäkään. Voin melkein vannoa että syy ei ole lellivät vanhemmat tai sisarusten puute.
Tottakai asiaan pitää puuttua ja saada lapselle apua vaikka sitten tukitoimien muodossa mutta tuollainen halveksuva asenne on täysin tuomittavaa eikä auta ketään.

Asioista kannattaa siellä koulussa puhua avoimesta ja kiertelemättä kuten ilmeisesti aiottekin. Ja niin että kaikki osapuolet ovat paikalla.

Peesiä tuohon ja muutenkin. Käsittääkseni ap ei ole edes paikalla oppitunneilla tai muutenkaan näkemässä miksi tyttö itkee ja miten muut käyttäytyvät, joten kuulostaa perin kummalliselta näinkin tarkka analyysi. Ei taas tarvitse yhtään ihmetellä mistä ne koulukiusaajat oppinsa ottavat..

Tässäkin tämä ko. oppilas olisi kuulunut johonkin muuhun kuin normaaliin kouluun ja vanhemmilla ei ikinä ollut aikaa lapselle, vaikka hän olisi kovasti kaivannut apua ja tukea esim. luokkaretkellä. Tämän lapsen vanhemmat nimenomaan sysäsivät omaa vastuutaan toisille oppilaille ja ope ei heille kelvannut, vaikka tyttö tarvitsi aikuisen apua esim. rahankäytössä luokkaretkellä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs ope:
Koulussa koko luokalla pitäisi olla vastuu asiasta, siis ettei kaveeraaminen tämän tytön kanssa jää yksittäisten oppilaiden niskaan vaan tasapuolisesti jokainen yrittäisi. Sillon ei käy liian raskaaksi kenellekään. Ja kyllä opettajan tehtävä on huolehtia siitä, että jokaisen on mahdollisimman hyvä olla. Itse sanon aina, ettei kaikkien paras kaveri tarvi olla mutta jokaisen kanssa olisi opeteltava tulemaan toimeen.

Ja opettajalla ja muilla ammattilaisilla on vastuu ohjata asia eteenpäin, jos asiat oikeasti viittaa siihen että tyttö tarvii apua. Täytyy silti muistaa, ettei sitäkään aina ole tarjolla. Esim. itselläni ollut tilanteita, joissa oppilaalle on tehty erityisopetuspäätös eli vanhemmat, psykologi yms. ammattilaiset ja minä oltaisiin oltu sitä mieltä että tutkimusten ja diagnoosin perusteella tarvii paremmin itselleen sopivan luokkapaikan, mutta niitä ei olekaan ollut tarjolla. Sitten on pitänyt vaan jatkaa omassa luokassa.

juu tuota kavereemista on minunkin tyttö koittanut ja moni moni muu.. tää koulu on valtion koulu ja opettajiksi opettelevat ovat melkeimpä aina tunneillakin mukana... et opeista ei ole pulaa eikä tukiverkoistakaan, miunkin tyttö on saanu ja saa tukiopetusta aina kun haluaa ja koululla on erityisopetkin tarvittaessa... se vaan niin ihmetyttäny aina et miksi tälle tytölle ei oteta apua vastaan ongelmaan just opettajien taholta perheneuvola olisi just tämmösiä käyttäytymishäiriöisiä varten hyvä..

Ei tuo nyt kuulosta miltään isolta käytöshäiriöltä....moni asia ratkeaa sillä, että siitä puhutaan....jos tuohon lähdetään ollaan me kaikki käytöshäiriöisiä....

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Peesiä tuohon ja muutenkin. Käsittääkseni ap ei ole edes paikalla oppitunneilla tai muutenkaan näkemässä miksi tyttö itkee ja miten muut käyttäytyvät, joten kuulostaa perin kummalliselta näinkin tarkka analyysi. Ei taas tarvitse yhtään ihmetellä mistä ne koulukiusaajat oppinsa ottavat..

tarhasta lähtien olen tän tytön elämää seurannu... ja joka vuosi olen ollut todistamassa tätä traamaa kun olen osallistunut vanhempi/lapsi päivään..... jopa joulujuhlassa lavalla tää tyttö rupes pillittää kun ei ollut päässyt mieleiselle paikalle.... mutta hyvä jos tämä on sinulle normaalia... itte jos olis tollanne oma lapsi niin hakisin hälle kyl heti apua muualata kuin luokkakavereita

Ei tuo nyt kuulosta miltään isolta käytöshäiriöltä....moni asia ratkeaa sillä, että siitä puhutaan....jos tuohon lähdetään ollaan me kaikki käytöshäiriöisiä....

mutta joka päivästä oppitunnilta ruokalaan.... kun ei saa pyyhkiä pöytää kuin omalla vuorollaan... aina löytyy syy itkeä..... nooh... siinä mielessä on hyvä että on se palaveri ja miulla on muitakin vanhempia tukena tässä asiassa kun heidänkin lapset tuntevat mielipahaa tän tytön takii et jospa ne asiat siel järjestyy siten että kaikkille lapsille suodaan sellaset puitteet et saavat olla tunnilla ilman häiriötekijöitä...

Mä kärsin lapsena siitä että muut pakotettiin ottamaan minut mukaan leikkeihin. En niin paljoa siitä että minut jätettiin ulkopuolelle. Uskon jopa että olisin itsekseni alkanut menestymään paremmin luokkatovereideni silmissä jos ei aina olisi ollut joku aikuinen työntämässä minua mukaan leikkeihin joihin en ollut toivottu..

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Ketään ei voi pakottaa olemaan kavereita keskenään, mutta kyllä opettajalla on velvollisuus saada myös ne yksinäiset lapset mukaan leikkeihin. Toisaalta ymmärrän ap:n asenteen, kun tuntuu, että tyttö vaatii liikaa muilta lapsilta, mutta miten tyttö oppisi niihin leikkeihin ja normaaliin sosiaaliseen käyttäytymiseen muuten kuin olemalla toisten lasten kanssa? Jos tyttö otettaisiin leikkeihin, teitty samoilla säännöillä kun muutkin ja jos leikit alkaisivat sujua, saisi tyttö positiivisia kokemuksia ja itkutkin vähenisivät.

mä olen kyllä ihan samaa mieltä , ja voin sanoo että muut oppilaat on kaikkensa yrittäny mutta just ne leikit loppuu kaikkien pahaan mieleen eikä minusta toisilta voi pyytää mahdottomia.... ymmärrän täysin jos kukaan ei jaksa enää yrittää, kukaan ei taatusti vihaa tätä tyttöä ... mä olen ainakin niin epätoivonen että...

mutta joka päivästä oppitunnilta ruokalaan.... kun ei saa pyyhkiä pöytää kuin omalla vuorollaan... aina löytyy syy itkeä..... nooh... siinä mielessä on hyvä että on se palaveri ja miulla on muitakin vanhempia tukena tässä asiassa kun heidänkin lapset tuntevat mielipahaa tän tytön takii et jospa ne asiat siel järjestyy siten että kaikkille lapsille suodaan sellaset puitteet et saavat olla tunnilla ilman häiriötekijöitä...

Oletko miettinyt koskaan että tuolla vihamielisellä asenteellasi pahennat koko kokonaisuutta, mä todella toivon ettet tuolla raivolla mene siihen kokoukseen ollenkaan vaan annat toisten puhua.
Asetu hetkeksi ajattelemaan omaa lastasi vastaavaan tilanteeseen, jossa sulla on keinot loppu asian suhteen. Toivoisitko tuollaista ryöpytystä muilta oppilailta ja niiden vanhemmilta vai tukea ja neuvoja kuinka jatkaa eteenpäin.

Kuulostat todella itsekeskeiseltä.

Jos nyt en ihan puuta heinää puhu niin,

varhaisnuoruudessa lapsen perheen roolin syrjäyttää hiljalleen kaverit. Lapsena pukeutumis-, käyttäytymis- ym. mallit tulevat kotoa. Nuoret alkavat yhä enemmän samaistua omaa sukupuoltaan oleviin kavereihin, pukeutumis"koodi", musiikki-ym. maku yhdenmukaistuvat kavereiden kanssa. Vanhemmista tulee hiljalleen "seniilejä", jotka eivät ymmärrä enää mistään mitään.

Edellisen pointti on se, että JOS tälle tytölle ei ole muodostunut mahdollisuutta tulla kuulutuksi ikäistensä seuraan, ei ole saanut olla oman ikäinen, niin mistä ne ikätovereille tyypilliset asiat sitten tulevat. Ei kaikki vanhemmat ymmärrä tai tiedä miten nykyinen 3.luokkalainen pukeutuu, mitkä asiat on in tai out. Lisäksi vanhemmat voivat vielä pitää lastaan pienenä. Lähes kaikki lapset irtautuvat symbioottisesta tilasta vanhemmistaan kapinan kautta. Mutta tuo tyttöhän tuntuu tarvitsevan turvaa, suojelusta omilta vanhemmiltaan. Miten silloin voi olettaa tytön turvallisin mielin "liittyvän" ikäisiinsä kun häntä ei sinne huolita ?!?!

Ihan totta ap, ei se avun vastaanottaminen tai hakeminen ole sinun tehtäväsi. Luulen, että paljon tuota varmana pitämääsi tietoa perheestä onkin oletusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Mä kärsin lapsena siitä että muut pakotettiin ottamaan minut mukaan leikkeihin. En niin paljoa siitä että minut jätettiin ulkopuolelle. Uskon jopa että olisin itsekseni alkanut menestymään paremmin luokkatovereideni silmissä jos ei aina olisi ollut joku aikuinen työntämässä minua mukaan leikkeihin joihin en ollut toivottu..

tukin on niin ikävää... olen monesti jutellut tyttöni ja hänen kavereitten kanssa et mitä ne tekis jos tää tyttö alkas käyttää kuin pitääkin ja kaikki on sanonut et tää tyttöhän on ihan kiva ja varmaan moni ei tuntis enää sen kanssa oloa niin ahistuneeksi kuin nyt... ja tuonkin ymmärrän kun aattelee et jos itte olis koulussa ja yrittäs olla kaveri sellasen kanssa josta ei koskaan tietäs mistä alkas itkee... tiettyhän se herättää huomiota ja jokainen ulkopuolinen saa kuvan et tää siin on jokin kiusaamis juttu käynnissä....

Yhteistyössä