Pystyisittekö olemaan vuoden ostamatta mitään?

  • Viestiketjun aloittaja pssp
  • Ensimmäinen viesti
pssp
Eli siis kaupasta saisi tietenkin ostaa ruokaa ym. välttämättömyystarvikkeet (shampoot, hammastahnat yms.) , mutta shoppailu olisi kielletty?! Ei vaatteita, kirjoja, lehtiä, huonekaluja tai koriste-esineitä, ravintolassa käyntiä... ei siis MITÄÄN ylimääräistä?? Joku toimittaja oli näin tehnyt ja siinä onnistunut, mutta mites teillä?? Mä luulisin onnistuvani noin 85%, mutten kuitenkaan kokonaan... :/
 
En osta nytkään juuri mitään ylimääräistä, mutta en usko että pystyisin olemaan vuoden ostamatta mitään ruuan ja hygieniatarvikkeiden lisäksi. Vaatteet ja kengät on aika tarpeellisia :) ja joskus tulee ostettua joku lehti.
Mutta kyllä mä vastaavasti lahjoitan/myyn ylimääräisiä pois jatkuvasti, esim. lapsen pieneksi jääneitä vaatteita yms.
 
Köyhä
Periaatteessa kyllä, sillä sitä se nyt oikeastikin vähän tahtoo olla, kun kitkutellaan miehen pienellä palkalla ja kotihoidontuella. Itselleni en ostele mitään, eikä mieskään (vaatteita, kenkiä, tmv.), mutta lapsille on pakkp hankkia esim. kengät.
Kotiin ei hankita mitään, tarkoitan huonekaluja, sisustus"krääsää", jne. Emme ostele esim. levyjä, leffoja tai muuta vastaavaa.
Ilman lehtiä voi olla ihan hyvin, kirjastossa voi käydä lukemassa haluamansa lehdet ja uskomattoman hövelisti heitetään ihan uusiakin lehtiä pois (taloyhtiön lehtiroskiksesta tekee löytöjä :) )
Ravintoloissa ei näillä tuloilla ole varaa käydä, eikä ole tosin kiinnostustakaan.
Eli joo, periaatteessa pystyisin.
 
Sirkkeli
Se taas on niin suhteellista, että mikä on ylimääräistä ja mikä ei. Esim. täytyyhän kengät ostaa, jos ne menee lapselta pieneksi. Mutta joo, en usko että pystyisin olemaan ostamatta esim. noita käsityötarvikkeita....tai suklaata :)
 
Mä kanssa ajattelin ekaks, et kokeilisin tätä, mut tarkemmin funtsittuani tajusin, etten millään pysty!! Vaatteet varmaan just kestäis kasassa tuon vuoden, kunhan ekaks ois alemyynneistä haalinut kasan alusvaatteita ja sukkia... B) Mut lapsille ois ehkä silti pakko jotain ostaa, kenkiä ainaskii, vaikka vaatteet mahtuiskin seuraavan vuoden ajan?! Ja oon hulluna myöskin kirjoihin, joten en usko, että onnistuis. Ellei tosiaankin ois veto ja isosta summasta. Ekologisesti ajateltuna aika säälittävää kyllä :kieh:
 
Sintti
siinä tapauksessa väärä otsikko!
En pystyis olemaan ostamatta MITÄÄN!
Voisin kans aika hyvin olla ostamatta mitään turhaa materiaalia.. nykyään ne on ihmisille liian tärkeitä.. ihmisistä on tullut materialisteja, mitä enemmän ja uudempaa on niin sen parempi ihminen muka oot!
Mulla ei tarvi olla kallista kamera-netti-musiikki-kännykkää, uusinta autoa vm.2008, yhtäaikaa pleikka,xbox,nintendot tai yhtäaikaa vhs,kasetti,cd,dvd,blueray soittimia.
Minulla on esim. pleikka 2 jolla voin pelata,katsoa dvdelokuvia,kuunnella cd.levyjä..
Minulla ei tarvi olla kaikkia mahdollisia muumimukeja kerättynä hyllyllä koristeena pölyä keräämässä, ei tarvi olla uusia designvaatteita.

Plaah... kaikkee just tollasta niin turhaa moskaa!

Ostan vaatteeni kirppikseltä silloin kun jotain tarvitsen.. käytettynä saa huonekaluja ja kodinkoneita jos tarvitsen.. ja aika jalo suku myös on josta ilmaiseksi voi saada jos jollain ylimääräinen tai muuten vaan joutilaana jotain löytyy.
 
Liisa ihmemaassa
Onnistuisin.. Kuten tämä toimittajakin varmaan.. niin kyllä minäkin ilmaiseksi tulen saamaan esim niitä käytettyjä vaatteita jos tarve vaatii.Kirjastoissa voi käydä lukemassa lehdet ja surffailla netissä:) Liftaamallakin pääsee pitkiä matkoja (no okei,en ehkä suosittele )
mutta siis sukulaisia ja tuttavia löytyy jotka ilmaiseksi auttavat näissä asioissa joihin tulisi "pakottava tarve". saada.
 
ei onnistuisi, lapset kasvaa sitä tahti ettei niille voi olla ostamatta vaatetta ja kenkiä :/ vaikeeta vois tehdä ilman muitakin "ylimääräisiä" ostoksia :ashamed: 1-2kk menis helposti, mutta vuosi on aika pitkä aika :whistle:
 
kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja pssp:
Eli siis kaupasta saisi tietenkin ostaa ruokaa ym. välttämättömyystarvikkeet (shampoot, hammastahnat yms.) , mutta shoppailu olisi kielletty?! Ei vaatteita, kirjoja, lehtiä, huonekaluja tai koriste-esineitä, ravintolassa käyntiä... ei siis MITÄÄN ylimääräistä?? Joku toimittaja oli näin tehnyt ja siinä onnistunut, mutta mites teillä?? Mä luulisin onnistuvani noin 85%, mutten kuitenkaan kokonaan... :/
Mä kun en osta koskaan mitään muuta ku ruokaa, vaatteetkin on ikivanhoja rikkinäisiäriepuja
 
Jos vähän tarkemmin määriteltäisiin, mitä välttämättömyyksiä voi ostaa ja mitkä ovat ns. turhempia, olisin valmis kokeilemaan. Ja riittäisikö, että minä vastustaisin kiusauksia, enkä pyytäisi muitakaan perheessä ostamaan ns. turhia, mutta kokeilu ei menisi pilalle,jos joku muu ostaisi sitä ns. turhaa. Voisihan sitä kokeilla vaikka niin, että valitsisi muutaman ns. turhan jutun, joita sitten itse pidättäytyisi ostamasta mahdollisimman pitkään.

Kokeillaanko vaikka vuoden alusta kimpassa? Kukin valkkaa vaikka kolme sellaista juttua, joihin nyt käyttää rahaa aika usein, mutta joista voisi kokeilla luopua? Ja katsottaisiin, kuinka kauan pystyy olemaan ostamatta? =)
 

Yhteistyössä