Pystyisitkö luovuttamaan omia munasoluja läheiselle ihmiselle?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
biibi
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja prinsessa ruusunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Selitystä kaipaan:
Miten niin kolmen "geenit" sekoitetaan?
varmaan tarkoittavat sitä et munasolu otetaan yhdeltä naiselta, hedelmöitetään jonkun miehen spermalla ja laitetaan toisen naisen kohtuun kasvamaan.. siitä en tiedä miten sen kantavan äidin geenit sit tarkemmin siihen kasvavaan sikiöön liittyy.
no saahan tämä alkio veren tältä kantavalta äidiltään
miten mulla on ollut aina käsitys et alkiolla ja äidillä on erilliset verenkierrot? :eek: ja verityyppikin on lapsella yleensä sama kuin isällä..
Niin... voihan hiv positiivinen äiti saada hiv neg. lapsen...

Alkuperäinen kirjoittaja Selitystä kaipaan:
Miten niin kolmen "geenit" sekoitetaan?
varmaan tarkoittavat sitä et munasolu otetaan yhdeltä naiselta, hedelmöitetään jonkun miehen spermalla ja laitetaan toisen naisen kohtuun kasvamaan.. siitä en tiedä miten sen kantavan äidin geenit sit tarkemmin siihen kasvavaan sikiöön liittyy.
no saahan tämä alkio veren tältä kantavalta äidiltään
miten mulla on ollut aina käsitys et alkiolla ja äidillä on erilliset verenkierrot? :eek: ja verityyppikin on lapsella yleensä sama kuin isällä..
aijaa.. mielestäni se istukka sitä äidin verta tarvitsee... en nyt mitään mene taas vannomaan, mutta eikös jokaisella lapsella ole sama veriryhmä kuin äidillään...?
Lapsen veriryhmä riippuu sekä äidin että isän veriryhmästä, ettekö ole biologiantunnilla yhtään kuunnelleet? Ja lapsi ei saa geenejä "kantavalta" äidiltään, vaan biologisilta vanhemmiltaan, siis munasolun ja siittiön antajilta. Eikä äidin veri sikiöön siirry.

taas sekoitetaan
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei ole ollenkaan itsekästä, itsekästä on se ettei voi muka adoptoida lasta joita on maailma pullollaan...
Miksi pitäisi adoptoida? Mitä yhden lapsenkuljettamine kurjuudesta pois auttaa ketään?

Maailman vääryydet pitäisi korjata. (jotka käyttävät enemmän kuin tarvitsevat, eli vain katto pään päällle ja ruokaa) pitäisi tehdä rikolliseksi kaikenlainen lentomatkailu, isot asunnot /talot, ym tuhlaus. Se on toisilta pois.
On eri asia tehdä kehitys yhteistyötä ja halu saada lapsi(a).
Adoption pitää perustua haluun saada lapsi, eikä mihinkään "maailman pelastus meininkiin"

mutta
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Nyt Prinsessa Ruusunen puhuu ihan omiaan. :D Sikiöllä ja äidillä on erilliset verenkierrot :D Ei ne "geenit" tuosta vain sekoitu.
siis kyllähän se sikiö/alkio nyt ravintonsa ym muut saa siitä kantavasta äidistä...? kyllä ne vaan mielestäni edelleen sekoittuu...
Miten sitten selität esim. hiv positiivisten äitien hiv neg lapset?????

heh
Voi prinsessa, voi prinsessa. Ei ne veret sekoitu. Sitä varten se istukka on siinä välillä. Aineet imeytyvät hiusverisuoniston seinämien läpi. VERENKIERROT OVAT AINA ERILLISET! Ja on potaskaa, että kolmet geenit jotenkin maagisesti sekoittuisivat :D

Minä oisin luovuttanut väestöliitolle mutta en ole kuulema luovutus kelpoinen. Mulla on perinnöllinen koholla oleva kolesteroli... :( Ja minä olisin ruvennut siheen hommaan sen takia kun haluan auttaa muita. Tiedän mitä lapsettomuus hoidot on , vaikkakin erisyistä..

heh
Ihan sama kenet noista jätetään väliin. Jos kyse on luovuteista soluista ja alkion istutuksesta, niin silloinhan tulos on sama, jos joku heiteään yhtälöstä ulos. Tuloksena on siis silloin puhtaasti "ei yhtään mitään".

Snowflake
En pystyisi. Enkä haluaisikaan. En kestäs ajatusta että jossain joku muu hoitaa, rakastaa lullaa "mun" lasta. Kuites se tieto siitä et biologisesti laps olisi mun särkisi sydämeni.

Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Nyt Prinsessa Ruusunen puhuu ihan omiaan. :D Sikiöllä ja äidillä on erilliset verenkierrot :D Ei ne "geenit" tuosta vain sekoitu.
siis kyllähän se sikiö/alkio nyt ravintonsa ym muut saa siitä kantavasta äidistä...? kyllä ne vaan mielestäni edelleen sekoittuu...
No siis geenejähän ei takuulla siirry sikiöön ravinnon mukana

:LOL:

kuulun kanssa
niihinjotka on sitämieltä että en luovuttaisi kun jos ei saa lapsia niin sitä ei sitten ole tarkoitettu.. en oikeestaan ymmärrä mitään hedelmöitys hoitojakaan kun jos pitää odottaa kultaista keski-ikää ennenkuin hankitaan lapsia niin se on ihan oma moka.. :/ toki on surullista jos ei lapsia saa vaikka haluaa, meillä kävi hyvä tuuri ja saatiin oma mutta jos ei olisi onnistunut niin adoptio olisi ollut ainoa vaihtoehto meille.. lapsia kuitenkin on maailmassa liianpaljon kurjissa oloissa ilman vanhempia joten jos joskus tulee mahdollisuus niin adoptoin jokatapauksessa..

Musta on tosi harmi että jotkut puhuu potaskaa suut ja silmät täyteen asioista joista ei ole mitään haisuakaan vaan MUTU tuntumalla puhutaan asioista kuin niistä jotain tiedettäis, ja sit jotkut uskoo.
Esimerkiksi tämä on aihe, muutenkin luovuttajat katoaa lain myötä niin sitten vielä tullaan puhumaan täytenä totena asiaa joka varmasti saattaa vaikuttaa päätökseen.

Ja mä olen kyllä sitä mieltä että nuo vastustajat on pääosin niitä jotka ovat lapsia saanut ilman mitään ongelmia.
Ajatelkaapas nyt ihan oikeesti omalle kohdalle että niitä lapsia ei oliskaan suotu ja vuosia olis yritetty.

Tässä puhutaan, että on itsekästä tehdä lapsi keinohedelmöityksellä, jos ei normaalisti voi saada lasta. Miksi? Eikö se ole ihan yhtä itsekästä, kuin haluta lapsi normaalisti? Joku puhui maapallon natisevan jo muutenkin liitoksistaan. Eikös ne normaalisti alkunsa saaneet lapsetkin täytä maailmaa ihan yhtälailla?

Toiseksi pisti silmään tuossa itsekkyydessä se, että ei voisi luovuttaa munasolua, kun ei vois tietää siitä lapsesta sen kummemmin, ja kasvattaa sitä. Miksi tätä kasvattamista, tai vanhempien suomaa rakkautta ei voitaisi suoda jollekin toiselle? Minusta se juuri on itsekästä.Jos itsellä on jo lapsia, niin tätä onneako ei muut saisi kokea?

Ja vielä sellainen asia, että lapsen saaneet ihmiset kyllä tuntuvat tietävän paremmin keinohedelmöytys asiat. Ollaan jeesustelemassa ja neuvomassa. Ette te voi tietää ihmisten asioita, että miksi ei sitä lasta ole suotu. Se voi olla ihan pienestä asiasta kiinni. Esim. hormoonihäiriöstä. Miksi pitäisi heti adoptoida, jos pienellä avustuksella saa oman lapsen?(puhun nyt omista munasoluista, en luovutetuista)

Tutustukaa asioihin, ennenkuin alatte moralisoimaan.

niin siis
tarkoitinkin että en ymmärrä miksi hedelmöitys hoitoja pitäisi antaa 40+ naiselle joka ei vaan nyt aikasemmin ole halunnut/tehnyt lapsia.. mun mielestä on väärin että lähdetään leikkimään sellaisilla asioilla mitkä luonto on suunnitellu.. jos päälle 40 vuotiaden olisi tarkoitus saada lapsia niin eiköhän se silloin yleensä onnistuisi.. tunnen läheltä tapauksen jossa lapset on hankittu isän ollessa 55 ja äidin 40.. nyt molemmat lapset kärsii siitä että saattavat isänsä hautaan vanhuudentakia ja äiti seuraa perässä.. lapset nyt vasta 20 tienoilla.. tod.näk. isä ei nää lastensa häitä tai lapsenlapsia.. äiti on nyt jo raihnainen joten tokkopa jaksaa osallistua kauheasti.. lisäks kun lehdistä saa lukea juttuja joissa 50+ naiset onvielä raskautuneet hedelmöitys hoitojen avulla niin se van on VÄÄRIN lasta kohtaan.. toki elämässä on surullisia asioita ja kaikki eivät saa molempia vanhempia, onnettomuuksia sattuu ja sairauksia, ihmisiä kuolee mutta lapsen ei pitäisi nuorena katsoa vanhuuteen kuolemista oman vanhemman kohdalla.. jos nuorella naisella on lapsen saanti kiinni muutamsta hormoonipiikistä niin miklä ettei mutta mun mielestä luovutetut sukusolut ja keinohedelmöitykset yms, ei vaan kuulu luonnon suunnitelmiin. ja kyllä olen siinä suhteessa itsekäs, miksi minun pitäisi luovuttaa munasoluni toiselle jos se ei lasta saa, eihän minun tarvitse mitään omaani luovuttaa toiselle(esim autoa tai kotia) jolla sitä ei ole.. elämä vaan on..

Julkisella puolella tuo ikäraja on 40 vuotta. En ymmärrä itsekään, miksi lapsi pitäisi hankkia vasta tuon rajapyykin jälkeen.
Tosiasia on se, että spermanlaatu on huonontunut, ja tätä kautta hedelmällisyys huomattavasti laskenut suomessakin. Hedelmällisyyshoidot ovat ihan arkipäivää nuorillakin ihmisillä. Moni on tullut huomaamaan sen kohdallaan, vaikka lapsia olisi saatu luomustikkin.

Olisin luovuttanut, jos olisin kelvannut. Mutta.. ikä tuli vastaan, ja esikko saatiin avustuksella.
Ikä kysymykseen sen verran, että mekin aloitimme yrittämisen hyvissä ajoin, mutta ei aina kaikki suju kuten suunnittelee. Kiitos siitä mm. gynekologin....

Yhteistyössä