Pystyisikö perheesi elämään 3kk ilman MITÄÄN tuloja?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Minä oon maksellut lainoja isommilla erillä pois, joten jemmassa ei paljon ole. Mutta valmiiksi on olemassa sitten luottopäätös, eli jos johonkin yllättäen tarvii, saa nostaa pankista tiettyyn tuhatmäärään asti. Vuosia tosiaan pidettiin tilillä isompaa varantoa, mutta nyt sitten pelataan näin :)
 
leppis
Meillä on nyt säästössä 4.000 euroa, joten jos nyt loppuis tulot kuin seinään, pärjättäis tuolla summalla kolme kuukautta (pakolliset menot vie n. 1500 euroa / kk). Lapsilisäthän tulee eniveis.
 
leppis
Meillä on nyt säästössä 4.000 euroa, joten jos nyt loppuis tulot kuin seinään, pärjättäis tuolla summalla kolme kuukautta (pakolliset menot vie n. 1500 euroa / kk). Lapsilisäthän tulee eniveis.
 
vieras
Joo. Säästössä on n. 2kk tulot ja kolmas kuukausi menis sitten myymällä esim. optiikkaa, harrastusvälineitä yms. Mutta meillä ei ole velkaakaan kuin 3000e opintolainaa ja sitähän voi lyhentää vaikka 50e/kk tiukan paikan tullen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Ihan hyvin. Vaikka vuosiki.
Sama täällä. Tosin toimeentulotuen avulla :)
Eiköhän ne tuetkin myös toimeentulotuki lueta tuloiksi, ei ne ainakaan menoja ole tuen saajalle.
Me pärjättäis vaikka se vuosi, saamatta sentin pyörylää mistään. Ikinä en ole sossussa asioinu rahan takia enkä luultavasti jouvu asioimaankaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Me pärjättäis vaikka se vuosi, saamatta sentin pyörylää mistään. Ikinä en ole sossussa asioinu rahan takia enkä luultavasti jouvu asioimaankaan.
En minä sitä epäillytkään, olin vaan laiska enkä kehdannut muokata lainausta.

Minä en toimeentulo saisikaan ainakaan tällä hetkellä. Jos pärjäisin pidempään nyt kuin muutaman päivän ilman tuloja se vaatisi omaisuuden realisointia ...ja se ei taitaisi ihan viikossa onnistua.
 
Njaah, tiukille menis, mutta hätätapauksessa jos tyhjentäisin lapsenkin tilin niin pärjättäis. Just nyt on vähän huono sauma, kesän jälkeen säästöt tyhjillä, mutta sellasta hätähätävaraa on sillai, että sais vuokran ja laskut maksettua ja ruokaa pöytään. Mutta ei mitään ylimäärästä sitten.
 
Jos ei kukaan saisi edes avustaa esim. antamalla meillä ruokaa tms, niin ei pärjättäisi. Jos oikeasti tuollainen tilanne tulisi eteen niin tukiverkosto on sen verran laaja, että ei me nälkää nähtäisi ja laskutkin tulisi jonkun toimesta maksettua :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Njaah, tiukille menis, mutta hätätapauksessa jos tyhjentäisin lapsenkin tilin niin pärjättäis. Just nyt on vähän huono sauma, kesän jälkeen säästöt tyhjillä, mutta sellasta hätähätävaraa on sillai, että sais vuokran ja laskut maksettua ja ruokaa pöytään. Mutta ei mitään ylimäärästä sitten.
Paitsi parit ulkomaanmatkat vanhempien pussista ja noin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Ihan hyvin. Vaikka vuosiki.
Sama täällä. Tosin toimeentulotuen avulla :)
Eiköhän ne tuetkin myös toimeentulotuki lueta tuloiksi, ei ne ainakaan menoja ole tuen saajalle.
Mutta puskurirahaston tarkoitus on juuri se, että selviäisi tulojen tippumisesta. Tuo toimeentulotuki on sellainen jonka saa jos ei ole muita tuloja. Aivan kuten lapsilisät tulevat automaattisesti. Joten jos tarkoitus on todella kysyä miten pitkään pärjättäisiin niin siihen vastaus on vuosia. Jos taas tämä on pelkästään varallisuuskysely, niin velkaa on enemmän kuin omaisuutta :) Menot ovat pienet, mutta ei tulotkaan isot ole. Yli toimeentulotuen normin kylläkin, mutta luopumalla toisesta ellei molemmista autoista pärjättäisiin ihan hyvin toimeentulotuen normilla.
 
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kovasti on Katainen ja kumpp. olleet huolissaan suomalaisten lapsiperheiden velkaantumisesta. Kuinka paljon teidän perheellänne on säästössä rahaa suhteessa menoihin? Onnistuisiko elämä 3 kk ilman mitään tuloja? Tämä on usein suositeltu puskurirahaston määrä...
Onnistuisi. Kauemminkin. Minä nyt hoitovapaalla 1v2kk lapsen kanssa ja mulla omiakin säästöjä vielä 8 tonnia käytettäväksi. Miehellä ehkä saman verran säästössä...
 

Yhteistyössä