Pystyisikö perheesi elämään 3kk ilman MITÄÄN tuloja?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Annu
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kovasti on Katainen ja kumpp. olleet huolissaan suomalaisten lapsiperheiden velkaantumisesta. Kuinka paljon teidän perheellänne on säästössä rahaa suhteessa menoihin? Onnistuisiko elämä 3 kk ilman mitään tuloja? Tämä on usein suositeltu puskurirahaston määrä...
Onnistuisi. Kauemminkin. Minä nyt hoitovapaalla 1v2kk lapsen kanssa ja mulla omiakin säästöjä vielä 8 tonnia käytettäväksi. Miehellä ehkä saman verran säästössä...
Ja lapsen tilillä 3,5 tonnia. Ja ihan itse säästetty. Isovanhemmilta ei saada mitään, eikä toki olla tarvitukkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Justagirl:
Jos ei kukaan saisi edes avustaa esim. antamalla meillä ruokaa tms, niin ei pärjättäisi. Jos oikeasti tuollainen tilanne tulisi eteen niin tukiverkosto on sen verran laaja, että ei me nälkää nähtäisi ja laskutkin tulisi jonkun toimesta maksettua :whistle:
Sama täällä... Lainaa ei ole yhtään ja säästöjä jonku verran, ei kuitenkaan niin että niistä maksettais 3kk:n vuokrat, laskut ja ruuat.

vieras
Ei pärjättäis. Tai pärjättäis se 3kk että elettäis velaksi visan avulla mut sen 3kk jälkeen tulis hankaluuksia kun ei olis vara maksella velkoja takaisin. Molemmat töissä mut pienillä palkoilla. Minun tili menee asumiseen (asutaan mielestäni edullisesti, 450e/kk vuokra 100neliöö) ja autolainaan plus vakuutukset ja puhelin. Miehen tili menee ruokalaskuun ja bensoihin. Ainut mistä voitais säästää olis tuo auto mut miten täällä maalla pärjäät ilman autoa kun ei pääse edes naapurikylään bussilla.

poipoipoi
Ei onnistuisi. Oon huono säästämään ja tiukkapipoilemaan ellei ole tarvis. Tosi paikan tullessa eteen sitä sopeuttaisi elämänsä uudelle tulotasolle, mikä se sitten olisikin. Lainamme takaisinmaksua ollaan jo koeponnistettu toisen työttömyydellä, ä-lomalla ja vanhempainvapaalla eikä tehnyt tiukkaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Ihan hyvin. Vaikka vuosiki.
Sama täällä. Tosin toimeentulotuen avulla :)
Eiköhän ne tuetkin myös toimeentulotuki lueta tuloiksi, ei ne ainakaan menoja ole tuen saajalle.
Mutta puskurirahaston tarkoitus on juuri se, että selviäisi tulojen tippumisesta. Tuo toimeentulotuki on sellainen jonka saa jos ei ole muita tuloja. Aivan kuten lapsilisät tulevat automaattisesti. Joten jos tarkoitus on todella kysyä miten pitkään pärjättäisiin niin siihen vastaus on vuosia. Jos taas tämä on pelkästään varallisuuskysely, niin velkaa on enemmän kuin omaisuutta :) Menot ovat pienet, mutta ei tulotkaan isot ole. Yli toimeentulotuen normin kylläkin, mutta luopumalla toisesta ellei molemmista autoista pärjättäisiin ihan hyvin toimeentulotuen normilla.
Minä taisin sitten käsittää kysymyksen väärin kun käsitin, että miten pärjäisi ilman MITÄÄN tuloja, ei ei toimeentulotukea, ei lapsilisää yms.

Jos taas saisi tukia kuitenkin, niin helposti pärjättäisiin.

yksinhuoltaja
Jaa'a. Saisko silti lapsilisät/elarit? Jos ei näitäkään saisi (vaikkakin vähintäänkin elarit mun mielestä pitäis yksinhuoltajana saada) niin menisi ehkä kuukausi. Jos noi saisi, niin menisi se 3kk.

Alkuperäinen kirjoittaja kesäkurpitsa:
Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Ihan hyvin. Vaikka vuosiki.
Sama täällä. Tosin toimeentulotuen avulla :)
Eiköhän ne tuetkin myös toimeentulotuki lueta tuloiksi, ei ne ainakaan menoja ole tuen saajalle.
Mutta puskurirahaston tarkoitus on juuri se, että selviäisi tulojen tippumisesta. Tuo toimeentulotuki on sellainen jonka saa jos ei ole muita tuloja. Aivan kuten lapsilisät tulevat automaattisesti. Joten jos tarkoitus on todella kysyä miten pitkään pärjättäisiin niin siihen vastaus on vuosia. Jos taas tämä on pelkästään varallisuuskysely, niin velkaa on enemmän kuin omaisuutta :) Menot ovat pienet, mutta ei tulotkaan isot ole. Yli toimeentulotuen normin kylläkin, mutta luopumalla toisesta ellei molemmista autoista pärjättäisiin ihan hyvin toimeentulotuen normilla.
Minä taisin sitten käsittää kysymyksen väärin kun käsitin, että miten pärjäisi ilman MITÄÄN tuloja, ei ei toimeentulotukea, ei lapsilisää yms.

Jos taas saisi tukia kuitenkin, niin helposti pärjättäisiin.
Minä käsitin ainakin kysymyksen koskeva juuri tuota puskurirahastoa eli säästöjä jotka olisi heti käytettävissä ilman että olisi otettava esim. lainaa tai että olisi pakko turvautua muiden apuun. Eli viikkoakaan ei nyt pärjättäisi, kuukauden päästä voisi tilanne olla toinen.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Njaah, tiukille menis, mutta hätätapauksessa jos tyhjentäisin lapsenkin tilin niin pärjättäis. Just nyt on vähän huono sauma, kesän jälkeen säästöt tyhjillä, mutta sellasta hätähätävaraa on sillai, että sais vuokran ja laskut maksettua ja ruokaa pöytään. Mutta ei mitään ylimäärästä sitten.
Paitsi parit ulkomaanmatkat vanhempien pussista ja noin.
No jos joku mulle reissun haluais lahjaksi antaa niin todennäköisesti en kieltäytyisi :) Mutta esim tänkesäinen reissu oli ihan omasta pussista maksettu ;)

Yhteistyössä