Pysäyttävä video koulukiusaamisesta – tämä kaikkien tulisi nähdä

"Noora"
Kyllä itketti. Minusta koko videossa välittyi se tuska ja samalla tuli mieleen ne kerrat, kun parasta ystävääni kiusattiin ja minä puolustin häntä. Samalla jouduin itsekin kiusatuksi, ihan vaan siksi, koska uskalsin puolustaa ystävääni.

Mikään ei ole niin kamalaa, kun tuntea, että sinua vihataan ja ihan vaan siksi, koska jollakin on paha olla ja haluaa purkaa sen olonsa toiseen ihmiseen. Pieneen lapseen. Nämä arvet ovat syvät, monen elinvuoden peittämät, mutta silti siellä. Aina jokin tietty asia muistuttaa ja koko elämänsä saa pelätä, että joku tulee ja romuttaa sen vähäisenkin itsetunnon mitä on saanut itseensä kerätä.

Ystäväni voi pitkään huonosti. Hänellä on vieläkin vaikeaa, koska häneltä puuttuu se luottamus toisia ihmisiä kohtaan. Kaikki tämä yhden kiusaajan tähden, joka sai mukaansa melkeinpä koko ala-asteen ja jatkoi touhuaan vielä yläasteella.
Muutamia vuosia sitten sain kuulla, että kyseinen kiusaaja menehtyi. En tiedä mihin, mutta näin kävi. Ystäväni itki pitkään ja sanoi, että hänen vissiin pitäisi tuntea suurtakin iloa, mutta ei kykene.
Ei, hänen mielestään myös kiusaaja oli uhri. Olihan hän, oman elämänsä uhri, ihan samalla tavalla kuin mekin.
Minä jaksoin puolustaa itseäni sekä ystävääni, koska minä sain tukea omilta vanhemmiltani sekä veljeltäni. Koulu ei ottanut osaa, ei ainaiset jälkkärit pidä kiusaajia kurissa. He saavat sen mielihyvänsä joka tapauksessa.

Pitäisi puuttua kiusaamiseen ihan eritavalla, kuin silloin 80-90-luvuilla. Minusta mitään edistystä ei ole tapahtunut, päinvastoin. Kiusaamista on netissä yms.
Missä on KAIKKIEN vanhempien vastuu jälkeläisistään? Kuka suojelee, puolustaa tai ojentaa? Mitä siis voisimme tehdä? Minusta näistä asioista pitää uskaltaa puhua ääneen ja tarttua toimeen, koska kiusaamista on aina ollut ja tulee aina olemaankin, jos asioille ei tehdä mitään. Koulun resurssit on nähty. Miksemme voisi vanhempina huolehtia siitä, että lapsillamme olisi turvallinen lapsuus/nuoruus koulussakin?

"vieras"
[QUOTE="Noora";25163433]Kyllä itketti. Minusta koko videossa välittyi se tuska ja samalla tuli mieleen ne kerrat, kun parasta ystävääni kiusattiin ja minä puolustin häntä. Samalla jouduin itsekin kiusatuksi, ihan vaan siksi, koska uskalsin puolustaa ystävääni.

Mikään ei ole niin kamalaa, kun tuntea, että sinua vihataan ja ihan vaan siksi, koska jollakin on paha olla ja haluaa purkaa sen olonsa toiseen ihmiseen. Pieneen lapseen. Nämä arvet ovat syvät, monen elinvuoden peittämät, mutta silti siellä. Aina jokin tietty asia muistuttaa ja koko elämänsä saa pelätä, että joku tulee ja romuttaa sen vähäisenkin itsetunnon mitä on saanut itseensä kerätä.

Ystäväni voi pitkään huonosti. Hänellä on vieläkin vaikeaa, koska häneltä puuttuu se luottamus toisia ihmisiä kohtaan. Kaikki tämä yhden kiusaajan tähden, joka sai mukaansa melkeinpä koko ala-asteen ja jatkoi touhuaan vielä yläasteella.
Muutamia vuosia sitten sain kuulla, että kyseinen kiusaaja menehtyi. En tiedä mihin, mutta näin kävi. Ystäväni itki pitkään ja sanoi, että hänen vissiin pitäisi tuntea suurtakin iloa, mutta ei kykene.
Ei, hänen mielestään myös kiusaaja oli uhri. Olihan hän, oman elämänsä uhri, ihan samalla tavalla kuin mekin.
Minä jaksoin puolustaa itseäni sekä ystävääni, koska minä sain tukea omilta vanhemmiltani sekä veljeltäni. Koulu ei ottanut osaa, ei ainaiset jälkkärit pidä kiusaajia kurissa. He saavat sen mielihyvänsä joka tapauksessa.

Pitäisi puuttua kiusaamiseen ihan eritavalla, kuin silloin 80-90-luvuilla. Minusta mitään edistystä ei ole tapahtunut, päinvastoin. Kiusaamista on netissä yms.
Missä on KAIKKIEN vanhempien vastuu jälkeläisistään? Kuka suojelee, puolustaa tai ojentaa? Mitä siis voisimme tehdä? Minusta näistä asioista pitää uskaltaa puhua ääneen ja tarttua toimeen, koska kiusaamista on aina ollut ja tulee aina olemaankin, jos asioille ei tehdä mitään. Koulun resurssit on nähty. Miksemme voisi vanhempina huolehtia siitä, että lapsillamme olisi turvallinen lapsuus/nuoruus koulussakin?[/QUOTE]

Olet ollut todella rohkea :) Itse mietin tuota puolustajan kiusatuksi joutumista sen kannalta, miten pyydän lapsiani toimimaan jos näkevät jotakuta kiusattavan.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
"vieras"
[QUOTE="vieras";25163407]Sekö missä ne arvet näkyy ja tyttö on seurana?[/QUOTE]
Niin kai sitten näkyy. En sitä tarkoita, etteikö viiltelisi itseään, mutta eivät asiat ole aina niin yksinkertaisia. Että poikaa kiusataan ilman omaa syytään ja sen seurauksena viiltelee. Voi olla, että on jostakin syystä ollut jo kouluunmennessään tasapainoton, kärsii esim. adhd:sta ja varmasti onkin jotakin, jos vuodessa on jo alkanut viiltelemään. Ei vaikuta luonteeltaan sellaiselta, ettei oma käytös aiheuttaisi konflikteja. Joka tapauksessa se tulee mieleen,e ttä itä tahansa ongelmia on, niin ne pitäisi hoitaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Ja ei tietysti saa kiusata ketään.

vakkari harmailee
Mua kiusattiin 1-6 luokat. aluksi näytti siltä että koulunvaihdos eli yläaste olisi ollut pelastus, mutta kaveerasin yhden luokkalaiseni tytön kanssa jolla ei ollut ehkä kaikki muumit laaksossa. Vaikka tyttö oli meidän luokalla puoli vuotta, ja siirtyi erityiskouluun, mutkin leimattiin sitten vajokiksi, kuten usein tuota tyttöäkin kutsuttiin. Lukiossa minua ei enää kiusattu, mutta koska kaikki muutkin ihmiset olivat samoja kuin yläasteella, en punuhut koko sinä 3 vuotena kellekään.

Siitä menin opiskelemaan amikseen, opinnot kestivät 2 vuotta. Toinen paikkakunta, kukaan luokalta ei ollut tuttu, ja ryhmä oli vielä aikuisryhmä. Kukaan ei kiusannut minua. Minusta taisi jopa tulla suosittu, sillä usein minulta kysyttiin mitä tehtäsiin, mitä mieltä sinä olet, ja koulun lopussa sanottiin että toimein hyvänä esimerkkinä muille.

Nyt syksyllä aloitin toisen amiksen, nuoriosasteen opsikeluja teinien kanssa, ja osittain "aikuistenkin". Ja tämä 7. luokan tyttö on samalla luokalla. Yläaste ja lukioaikoina syyllistin tuota tyttöä siitä miksi minäkin jouduin kiusatuksi.

Kun nyt näin että ikäistäni naista kiusataan, teinien toimesta, tajusin ettei se sen tytön syy ollut miksi minua kiusattiin, vaan niiden kiusaajien syy, ei tytön.

Tyttö kieltämättä on välillä rasittava, sillä hän jankkaa samaa asiaa uudelleen ja uudelleen, eikä (ehkä onnekseen) ymmärrä että teinit kiusaavat häntä. Olemme puuttuneet kiusaamiseen, ja tämä tyttö ei ole (onneksi) vielä tajunnut teinien kiusaavan häntä. Pintä kuittailua teinit tekevät vielä tytölle (kommentoivat vaatteista), mutta tyttö ottaa ne kehuna. Tämän parempaan me emme pysty, mutta pyrimme opettajan kanssa kitkemään kiusaamisen pois parhaamme mukaan. Opettaja on tehnyt selväksi että jos jotain kiusataan, kiusattava ei lopeta koulua kesken, vaan kaikki kiusaajat.

"Vilukissa"
Voi pientä :(....

Sanattomaksi veti. Kiusaajiensa silmin hän ehkä vaikuttaa juuri sopivan heikolta, juuri sopivalta jolle syytää kaikki se pahuus ja kurjuus, mikä heissä vallitsee..mutta kuitenkin niin rohkea! Niin kovin rohkea.

Maailma ON kova paikka. Kaikille.

"harmaana"
en pysty lopettamaan itkemistä. tuo video nosti ihan tosi voimakkaasti pintaan tuskan omasta lapsuudesta ja nuoruudesta kun olin kiusattuna. katson käsiäni ja näen ne monet kymmenet viiltoarvet, jotka vuosien aikana viiltelin. ahdistaa, ahdistaa nyt niiiin lujaa.

Keijupölly
[QUOTE="vieras";25167103]Siis mitä rohkeata on viiltelyssä? Noin käy jos ei pienestä pitäen opeteta ettei pojat itke ja vello itsesäälissä.[/QUOTE]
Kiusaamisen tekeminen julkiseksi on rohkeaa. Sun kommenttis on vaan järenköyhä.

[QUOTE="vieras";25167103]Siis mitä rohkeata on viiltelyssä? Noin käy jos ei pienestä pitäen opeteta ettei pojat itke ja vello itsesäälissä.[/QUOTE]

no, sinäpä sentään oot saanu kunnon kasvatuksen ku noin rohkea olet et tuollaista täällä nimettömänä huutelet..ja tällaisessa ketjussa vielä, kyllä vanhemmat saa olla tosi ylpeitä :flower:

• Tykkää
Reactions: TrueBlood

Yhteistyössä