Pyöräileekö joku oikeasti työmatkat säällä kuin säällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hei miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hei miten on

Vieras
Leppoisalla kesäsäällä moni pyöräilee mielellään mutta miten kuljette muulloin? Kuinka moni viitsii pyöräillä töihin aivan säällä kuin säällä? Myös kovalla vastatuulella tai rajuilmalla ja rankkasateella? Eikö teillä ole muita kulkumahdollisuuksia vai onko työmatkapyöräily periaatekysymys? Eikö vastatuuleen hiki hatussa puskeminen tai sisävaatteita myöten kasteleva kaatosade ota päähän?

En ole tällä hetkellä töissä, mutta joo, kuljin kyllä säällä kuin säällä joko pyörällä tai kävellen töihin ja samaa matkaa lapsi päiväkotiin ja edelleenkin äitiyslomalla kävelemme kerhoon säällä kuin säällä. Ainoa poikkeus on kovat pakkaset, silloin menemme autolla. Auto on kyllä käytössä päivittäin, mutta minusta vain on mukavampaa ja helpompaakin kulkea kävellen tai pyörällä. Autolle pitää löytää parkkipaikka ja se on tässä kaupungissa haastavaa yli kahdeksi tunniksi ja vauvan kanssa on muutenkin helpompaa kulkea vaunujen kanssa, kuin siirtää vauvaa edes takaisin autoon, sisälle tai vaunuihin ja herättää hänet joka välissä (siis herää joka kerta, vaikka kuinka varoisi). Minä teen osittain ulkotöitä (siis silloin kun olen töissä), joten jos sataa, kastun joka tapauksessa, kuljin sitten autolla tai en.

Olen pyöräillyt n. kahden vuoden ajan 10 km matkan töihin (10km/suunta siis) säässä kuin säässä. Talvella matka kesti n. 40 - 45 minmin. kesällä vähän vähemmän. Oikeanlainen varustus vaan, ja valot pyörässä kunnossa niin pärjää. Talvirenkaat olisi olleet hyvät, mutta kesärenkailla menin kesät talvet. Kertaakaan en kaatunut, vaikka tosi liukkaalla oli kyllä joskus vähän hankalaa. Samoin järkyttävässä lumisateessa kun pyöräteitä ei oltu vielä aurattu.

[QUOTE="Vieras";26332709]Olen pyöräillyt n. kahden vuoden ajan 10 km matkan töihin (10km/suunta siis) säässä kuin säässä. Talvella matka kesti n. 40 - 45 minmin. kesällä vähän vähemmän. Oikeanlainen varustus vaan, ja valot pyörässä kunnossa niin pärjää. Talvirenkaat olisi olleet hyvät, mutta kesärenkailla menin kesät talvet. Kertaakaan en kaatunut, vaikka tosi liukkaalla oli kyllä joskus vähän hankalaa. Samoin järkyttävässä lumisateessa kun pyöräteitä ei oltu vielä aurattu.[/QUOTE]

Niin, ja tähän lisään vielä, että olo oli aina fyysisesti hyvä :).

Kuljen säällä kuin säällä pyörällä töihin, matkaa useampi kilometri. Aamulla vien tytön pyörällä hoitoon ja jatkan matkaa työpaikalle. Ja vatsassa toinen mokoma, viikkoja 20!

Kun kävin töissä, pyöräilin säällä kuin säällä. Joskus kävelin, kun tiet oli niin lumessa, että pyörä olisi vain hidastanut menoa. Matkaa oli noin 6km. Mulla ei ole ajokorttia ja julkisia kulki niin huonosti, ettei niisät olisi ollut apua. Yhden talven jaoin työkseni pyörällä mainoksia.

Kyllä kuljen säällä kuin säällä. Autolla kestäisi kauemmin, vaikka en kyllä edes omista autoa saati ajokorttiakaan.. Varmaan olisin töissä pyörällä siinä ajassa kuin kävelisin parkkipaikalle....

\o Kuljen töihin pyörällä ympäri vuoden. Toki matkaakin on vain alle pari kilometriä suuntaansa. En tarvitse autoa muuten, joten ei sitä kannata tuon matkan takia hommata. Sitäpaitsi autolla matkaan menee liikennejärjestelyjen (pitää kiertää pidempää + seistä monet liikennevalot ruuhkassa) takia pidempään kuin pyörällä. Busseja ei kulje järkevästi (ts. kävelyä tulisi pysäkille melkein puolet työmatkasta). Käevllen matkaan menee mielestäni liian pitkään ja reitti on tylsä kävellä.

Sateella minulla on sadevarusteet joten vaatteet eivät kastu (DAA, eikö tuo ole itsestäänselvyys?), ja talvella pukeuden sään mukaisesti. Hankalinta on silloin kun on loskakeli/jäinen tie, mutta silloinkin pyörällä kyllä pääsee kun ajaa hitaasti ja varovasti. Eikä noita huonoja kelejä yleensä ole kuin muutama viikko syksyisin ja keväisin.

silloin kun pystyin pyöräilemään niin pyöräilin säällä kuin säällä..a)en omista ajokorttia b) matka on vain 4,5km c) julkiset ei kulje täällä siihen aikaan kun menen töihin d) aamulla kun pitää töissä olla jo 4:00 niin mielummin pyörällä talvellakin vaikka hidasta se on, kävellen kuitenkin vielä hitaampaa

ihan poikkeustapauksissa sit kävelin ja muutaman kerran oon menny jopa taxilla (vissiin 3krt 4v aikana )

muoks niin ja tietty sadevaatteet päällä kun sataa

Onko teillä jotkut kurapuvut pahimpia sadekelejä varten ja talvella nastarenkaat ja riittävän paksut vaatteet ja käsineet?

Sateella: sateen pitävät päällihousut + sadetakki lipalla + kumpparit. Enintään hieman tulee pisaroita naamaan jos kovin vihmoo.

Pakkasella: Ei ole nastarenkaita (=olen laiska ja pihi), ja tottakai riittävän lämpimät vaatteet. Yleensä riittää normaalin toimistovaatetuksen lisäksi toppahousut + talvitakki, ja sitten hyvä pipo ja kaulaliina.

Kyllä kai aikuisten pitäisi oletusarvoisesti osata pukeutua vuodenajan ja sään mukaisesti, joten kysymyksesi oli hieman outo :).

Onko teillä jotkut kurapuvut pahimpia sadekelejä varten ja talvella nastarenkaat ja riittävän paksut vaatteet ja käsineet?

Mulla oli sateella sadetakki ja tuulihousut, jotka vaihdoin työpaikalla siistimpiin (ja kuiviin) housihin. Jos nyt pitäisi alkaa pyöräillä töihin, ostaisin kyllä vedenpitävät ulkoiluhousut :) Jossain vaiheessa sain hankituksi myös ne nastarenkaat talveksi, sitä ennen pyörässä oli ihan tavalliset renkaat. Talvella puin luonnollisesti riittävästi vaatetta, mutta varmaan töihin pyöräilevä pärjää kovalla pakkasella kevyemmällä vaatetuksella kuin ihminen joka kävelee pysäkille, värjöttelee siellä odottamassa bussia ja kävelee taas pysäkiltyä työpaikalle.

Kuljen pyörällä kesät ja talvet kelillä kuin kelillä .
Huonot bussiyhteydet ovat syynä siihen että pyöräilen myös talvella. Kesällä pääsen töihin 15minuutissa ja talvella rankimmallakin kelillä auraamattomilla teillä menee 45min. Yleensä kotiinpäin tullessa on jo tiet aurattu. Bussilla samaan matkaan menee reilusti yli tunti + busseja menee harvoin + huonolla kelillä bussitkin ovat yleensä myöhässä ja sen takia pitäisi varata extra 15-30min.
On muuten tehokasta hyötyliikuntaa ekana talvena laihduin 13kg ilman ruokailutottumusten muutoksia.

Tiettyin työpaikkoihin olen pyöräillyt kelissä kuin kelissä, kerran kotimatkalla ukkosessa kyllä tuli mieleen, että pitäsikö mennä jonnekin ojan pohjalle odottelemaan, että menisi ohi, mutta kun matkaa oli enää vajaa kilometri jäljellä, niin päätin ajella samantien. Noissa työpaikoissa on ollut työvaatteet erikseen ja julkisilla ei oikein olisi päässyt, ainakaan sopivaan aikaan. Tai yhteen olisi onnistunutkin varmaan, mutta ei oikein houkutellut odotella iltakymmeneltä bussipysäkillä epämääräisen seuran kera, etenkin kun olisi tullut odotusta ja bussinvaihtoa.