Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Matma:
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
En tiedä miksi tää on niin tärkeä kysymys joillekin, että onko keskustelukumppani akateeminen vai ei?
Ei kai tässä siitä olekaan kysymys. Mun mielestä on ihan mielenkiintoista kuulla ihmisten koulutustaustasta ihan yhtenä piirteenä muiden joukossa.
Ehkä ei just tässä ketjussa, mutta joillekin tää tuntuu olevan kynnyskysymys ylipäänsä kaikessa kanssakäymisessä.
Minulle se on siksi, että yhdeksässä tapauksessa kymmenestä ei ei-akateemisen keskustelukumppanin tietotaso anna mahdollisuutta hedelmälliseen keskusteluun. En väitä, että jokainen akateeminen omaa valmiudet hyvään keskusteluun. Enkä väitä, että jokainen ei-akateeminen on yleistiedoton ja keskustelukyvytön.
Kuitenkin niin monessa tapauksessa olen joutunut taantumaan ei koulutetun keskustelukumppanin vuoksi juttelemaan niitä näitä tyhjänpäiväisiä, tai saanut kuulla jotakin tunteeseen perustuvaa kitkerää tilitystä, että en enää halua pahemmin tutustua ei -akateemisiin ihmisiin. Ystäväpiiristäni löytyy kuitenkin myös niitä vanhoja ei -koulutettuja tuttuja, joiden elämänviisaus pesee ainakin omani mennen tullen.
En myös jaksa nk. uhmakkuutta koulutettuja ihmisiä kohtaan, jota olen ammattini paljastuttua joutunut liian usein todistamaan. Yritän siksi aina salata ammattini vieraiden ihmisten läsnäollessa, jotta vältytään tältä. En jaksa hymyillä ja naurahdella kohteliaasti joillekin "sukkeluuksille", jyrkille kertojan mielestä ylivoimaisen mullistuksellisille mielipiteille ammatistani (jotka siis toistuvat liian usein) jne. Näin se vaan minun mielestäni on. Mutta se on minun mielipiteeni, eikä siitä tarvitse tehdä yleistyksiä.