Pyörään istuin 4-vuotiaalle?

Meillä on isokokoinen 4 v 4 kk poika (arviolta 118 cm, 21 kg?) Onko niin isolle olemassa nykyään turvaistuinta? Viime kesänä meni vielä juuri ja juuri Hamax Kiss -istuimessa muttei taatusti enää. Eikö nykyään voi enää niin isoa viedä pyörän kyydissä? Jossain Hamaxissa on ainakin painorajoitus 22 kg mutta pituus on kyllä tullut jo nyk. istuimessa selvästi vastaan kun ei vyöt varmaan enää mene kiinni. Muistelen omasta lapsuudestani että aika isoa vietiin vielä pyörän takana (istuimessa?) Tietenkin pyörässäkin on rajoitus, muistaakseni 30 kg, josta istuin tietysti painaa jonkin verran.
 
syksy-70
Olen törmännyt samaan ongelmaan. Tyttömme oli viime kesänä 118cm ja 26kg ja mahtui vielä Hamaxiin, mutta tänä kesänä ei enää pyörälenkkejä hänen kanssaan tehdä. Hän on nyt 5v ja ei vielä aja pyörää ilman apupyöriä ja toinen juttu on se, että 20" pyörään ei saa apupyöriä, muuten kuin itse "virittämällä". Maailma on pienille ja siroille, ei isoille ihmisille suunniteltu. :/
 
Kiitos pikaisesta vastauksesta. Voi surku, että teilläkin on törmätty samaan ongelmaan! Pitää ehkä vielä kokeilla mahtuuko poika istuimeen, vaikka kyllä jo viime kesänä tuntui olevan siinä ja siinä. Mies vei isompaa poikaa, minä pienempää (noin 90 cm, menee vielä pitkään - en uskaltaisi isompaa viedäkään). Eikä istuimia ole montaa kertaa vielä käytetty :( Meilläkään ei poika osaa vielä oikein pyörällä ajaa. Pitää kai sitten vaan mennä vuorotellen pyöräilemään... (eilen eka pyöräily, 10 km) En näköjään kirjautunut...
 
muistan itse istuneeni vielä 5-6v isän pyörän takana. istuimet olivat siihen aikaan sellaisia matalaselkäisiä "vanhanaikaisia", joita ei taida nykyään enää ollakaan, eivätkä ne ehkä ole niin turvallisiakaan.. Löysimme viime kesänä kirpparilta pojalle sellaisen oranssisen istuimen,merkkiä en muista, joka isompi kuin hamax. Nyt 4v5kk poika tosin oppi polkemaan ilman apupyöriä mutta pitkille matkoille vielä istuin otetaan käyttöön.
 
täti
Olikohan se niin että laki sanoo ettei yli 12-vuotiasta saa kuljettaa pyörän takaistuimella eli teillä on siihen vielä matkaa :D

Turvaistuimista en sitten tiedä. :/ Siihen aikaan kun itse olin lapsi ei istuimia ollut minkään ikäisellä. Ehkä tyyny laitettiin pepun alle pehmikkeeksi ja sitten vain mentiin. Ilman kypärää tietysti. Voisin kuvitella että kovin iso turvaistuin takana on jo kuljettajalle riski. Toisaalta ei kovin turvalliselta tunnu ilman istuintakaan pyörässä nykyaikana viedä.

Ei muuta kuin pyöräliikkeeseen mars kyselemään. Ja kerro sitten täälläkin :wave:
 
Ajattelin ekan vastauksen innoittamana, että saatamme vielä kokeilla josko poika menisi juuri ja juuri siihen entiseen istuimeen vielä. Tuntuu isolta rahalta ostaa uusi istuin, jos poika menee siinä kuitenkin vain yhden kesän. Vielä on pitkä matka siihen että pyöräilisi itse (kun hädintuskin osaa polkeakaan!) ja toisaalta painoa tulee koko ajan lisää eli ei välttämättä jaksa enää kauan viedäkään pyörän takana (varsinkin kun vanteet joutuvat koville kun osa matkaa soratietä). Toki voisi katsoa kirppikseltä jos löytyisi käytettynä isompi istuin. Kiitos kaikille vastauksista! ;)
 
pyöräile enkä usko, että tuohon Hamaxiin enää sopii (118cm, 21kg), viime kesänä meni juuri ja juuri. Nyt ikää siis 5v3kk.
Sen sijaan säädettävät apparit menevät vielä 20-tuumaiseen pyöräänkin, joten siinä vinkki toiselle vastaajalle:)
Meillä on lenkille päästy niin, että tyrkkään tyttären sattareihin ja työnnän. Muuten jää lenkillä käymättä:(
 
Meillä on 2 poikaa (4 v 4 kk ja 1 v 11 kk) eli se ei toimi, että pojat vaan rattaisiin, on liian painava lasti. Tosin vanhempi poika jaksaa mukavasti kävellä mutta valitettavasti väsy tulee aivan liian pian :( On nimittäin monta kertaa koettu. Onhan se tietysti parempi käydä edes vähän kävelyllä kuin ei ollenkaan. Sitä minäkin epäilen, ettei isompi poika enää mahdu istuimeen. Pitäisi katsoa jostain isompaa istuinta, tai sitten käydä vuorotellen pyöräilemässä. Onhan se muutenkin raskaampaa mennä kun takana istuu 13-21 kg painoa. Hyvä idea se takapyöräsysteemi (en muista nimeä), en ole edes kuullut moisesta. Pitänee ottaa selvää... Harmi kun lapset kasvavat pyöräilyä ajatellen aivan liian nopeasti, kun ensin sitä odottaa että oppisi istumaan ja pääsisi porukalla pyöräilemään...
 
Meillä on 2 poikaa (4 v 4 kk ja 1 v 11 kk) eli se ei toimi, että pojat vaan rattaisiin, on liian painava lasti. Tosin vanhempi poika jaksaa mukavasti kävellä mutta valitettavasti väsy tulee aivan liian pian :( On nimittäin monta kertaa koettu. Onhan se tietysti parempi käydä edes vähän kävelyllä kuin ei ollenkaan. Sitä minäkin epäilen, ettei isompi poika enää mahdu istuimeen. Pitäisi katsoa jostain isompaa istuinta, tai sitten käydä vuorotellen pyöräilemässä. Onhan se muutenkin raskaampaa mennä kun takana istuu 13-21 kg painoa. Hyvä idea se takapyöräsysteemi (en muista nimeä), en ole edes kuullut moisesta. Pitänee ottaa selvää... Harmi kun lapset kasvavat pyöräilyä ajatellen aivan liian nopeasti, kun ensin sitä odottaa että oppisi istumaan ja pääsisi porukalla pyöräilemään...
 
syksy-70
Hei "Minä vaan" kiitos apupyörä vinkistä! Nyt meillä poljetaan taas niin vimmatusti, kun on uudet "apparit" alla! =) Jospa vielä syksyllä sitten yritetään ilmankin, katsotaan miten taidot kehittyy...
 
Peräkärry
Onhan niitä peräkärryjäkin pyörän perään, kalliitahan ne kyllä ovat mutta sinne kai saa kaksikin lasta mahtumaan. Varmaan myös yhden ison?

Meillä kyllä kuljetaan nykyään niin, että lapset ajavat pyörällä, pienin 3 v apupyörillä, ja äiti juoksee perässä ja työntää ylämäet...
 
Jotenkin se peräpyörä kuulostaa paremmalta (ja turvallisemmalta?) kuin sellainen peräkärry. Olen kuullut että jossain testissä joku peräkärry oli kaatunut. Tosin en ole itse lukenut sellaista juttua, siskolta vaan kuulin joskus aikoja sitten... Mut siitä peräpyörä-ideasta olen niin kiinnostunut että pitäisi käydä sellaista kaupassa kysymässä, kun netin kautta selvitin missä meillä mahdollinen lähin jälleenmyyjä. Ollaan miehen kanssa oltu aikoinaan tosi innokkaita pyöräilijöitä (satoja kilometrejä vuodessa joskus ennen lapsia) ja vieläkin olisi kiva mennä porukalla. Viime kesänä mentiin koko perhe yhdessä pisin matka, vähän reilut 30 km. Tietenkin pysähdyttiin välillä. Asutaan niin maalla että aina mentävä tien reunaa. Lähimmät pyörätiet taitaa olla 20 km päässä... Ekat 3 km on kyllä suht turvallista soratietä. Kiitos kaikille innokkaille vastailijoille! Kiva huomata että on muitakin aktiivisia pyöräilijöitä. B)
 
Hyvät vieras ja kolmen lapsen äiti: ei kannata hermostua, kyllä vanhemmat varmasti itse tietävät miten painavaa lasta voi takana kuljettaa. Mutta tietenkin hyvä muistuttaa painorajoituksesta! Onneksi nykyään sentään käytetään turvaistuimia eikä kuljeteta ilman istuinta pyörän takana! En muista oliko äidilläni istuinta takana kun kuljetti pikkusiskoani: siskon jalka jäi pinnojen väliin! (vähän tuli verta, ei onneksi vakavammin käynyt) Tämä tapahtui 80-luvun puolivälissä. Luultavasti ei ollut ollenkaan istuinta ja siskoni oli 5-vuotias... Eikä niissä vanhoissa istuimissa ollut jalkaremmejä eli jalat pystyi vapaasti laittamaan pinnojen väliin... Peräpyörä on varmasti hieno keksintö mutta turkasen kallis! Toistaiseksi käyn yksin pyöräilemässä (viimeksi jo 17 km!) mutta mukava olisi vielä päästä porukalla joskus... Meidän vanhempi poika ei osaa vieläkään paljoa ajaa pyörällä, tai oikeastaan ei halua (sanoo: äiti auttaa). Eikä häntä voisi tuonne liikenteen sekaan päästääkään, meillä kun ei pyöräteitä ole. Siinä menee varmasti vielä useampi vuosi ennen kuin voimme porukalla pyöräillä, niin että lapsi/lapset ajavat omilla pyörillään.
 

Yhteistyössä