Pyllyn pyyhkimisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitinalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitinalle

Vieras
Onko muilla ollut vastaavaa eli 4,5v. ei suostu harjoittelemaan pyllyn pyyhkimistä? Olen itse päiväkodissa työskennellyt ja siellä n. 4v. alettiin harjoittelu. En oleta siis että tarvitsisi osata tuo taito, mutta ihmettelen reaktiota kun ehdotin kokeilemista. pyysin häntä edes yhden kerran kokeilemaan ja selvitin ettei todellakaan tarvitse vielä osata ja ihan vain kokeilee, koska ei muuten voi tietää onko se helppoa vai vaikeaa. Ja että minä neuvon vierestä. Hän vain kiljui hysteerisenä ettei suostu, koska se on vaikeaa :( Mistähän moinen ennakkoasenne? Mikä aiheuttaisi näin suurta vastustusta tätä kohtaan? Yksi mikä mieleeni tuli, että olisko joku voinut pakottaa harjoittelemaan? poika on kotihoidossa ja seurakunnan kerhoa käy. Isänsä ei ole ehdottanut harjoittelemista. Onko muilla ollut tämmöstä vastustusta ja miten olette saaneet lapsen edes yrittämään? Pitäisikö vain odottaa ja yrittää vasta paljon myöhemmin uudelleen. Mutta mikä keinoksi jos ei vain halua ja entäs sitten kun on jo eskari-ikäinen? :/

meillä oli kyllä niin että esikkolta ei kotona edes pyydetty ja hän oli kyllä niin laiska että ei pyyhkisi vieläkään itse kesällä ennen esikoulun alkua ilmoitin sitten että eskariin ei oo mitään asiaa jos ei itse pyyhi ;) sen jälkeen ei oo apua tarvinnut nuorempi oli silloin vajaa kolme ja hän opetteli siinä samalla (tästä tapahtumasta kun oli kulunut noin 1kk niin kuopus huuteli vessasta että pääsenkö minä nyt eskariin kun pyyhin ite) :whistle:

Vastustelu saattaa johtua lapsen pyllykammosta, hän ei halua koskea omaan pyllyynsä tai voi kuvitella, että käsi menee syvemmälle kakkaan. Voi olla myös niin, että joku on pakottanut hänet itse pyyhkimään ja torunut jälkeenpäin. Oma poikani 4v. harjoittelee asiaa laiskasti enkä pakota häntä siihen. :heart:

5-vuotias tyttö, eikä ole kyllä yritettykään,että itse pyyhkisi. huutaa isolla äänellä pyyyyyyhkimääääään! Isovelikin oppi eskarissa ilman sen kummempia ennakkoharjoitteluja.

Meillä ekaluokkalaistakin vielä joskus pitää "tarkistaa" että onko puhdas.Nihkeesti tuntuu oppivan eikä ennen 5 vtä halunnu yrittääkään.Jospa ko lasta on toruskeltu pyllyyn koskemiseta tai peräti rangaistu tms. että on oppinut pitämään likaisena ja tuhmana ...sinne koskettamista ??

Meillä poika 5v. ei kanssa suostunut harjoittelemaan millään. Sitten vaan yht´äkkiä alkoi pyyhkimään itse. Paperia käyttää kyllä varsin runsaalla kädellä (pytty puolillaan paprua!) ja täytyy silti vielä joskus tarkistaa jälki. Ja käsien pesusta muistutetaan jatkuvasti. Olin varurunut henkisesti ettei ennen kouluikää varmaan suostu pyyhkimään, mutta näin hyvin kävi! Arjen pieniä iloja tämäkin asia!

Yhteistyössä