Puuttuisitteko siihen, että teidän lasta ei oteta leikkiin mukaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ehkäpä jotenkin ovelasti puuttuisin... Voisimme kutsua lapsia meille ja varmistaa, että heillä on kivaa. Silloin se, joka on päättänyt, ettei tulla puhumaan, eikä oteta leikkeihin, jäisi luultavasti yksin tai sopeutuisi tilanteeseen.

Varsinaiseen kiusaamiseen puuttuisin ihan suoraan, semmoiseen vaikkapa, että sanotaan, että sä et saa tulla tänne jne.

Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Kyse oli nyt leikkimisestä. Ei toimeentulemisesta. Jos tyttö ei haluu leikkii jonkun tietyn lapsen kanssa, niin sit se ei leiki. Mikäs mä oon pakottamaan

Voi luoja. Leikki on lasten työtä. Se on sitä että tullaan yhdessä toimeen. Ei tarvitse kutsua kotiinsa leikkimään tätä "Maijaa", josta ei ehkä tykkää, mutta samalla pihalla jos leikitään, niin yhtä lasta ei saa sorsia ja jättää yksin.

ehkä se ei jää yksin, jos pihalla on muitakin... ei kai se yhden haluamisesta oo kiinni? Esimerkki. Jos tyttö leikkii yksinään pihassa, niin onko sen pakko ottaa naapurin lapsonen mukaan leikkiinsä, vaikka ei halua?

Toiset puhuu aidasta ja sinä seipäistä! Ap:n tyttö jää yksin vaikka pihassa olisi muitakin, koska joku toinen lapsi kieltää muitakin olemasta tämän tytön kanssa. Ja tämä on ilkeää. Joko meni perille?

Takaisin asiaan: Ap minä juttelisin aikuisten kesken pihalle pelisäännöt, etenkin jos kyse alle kouluikäisistä (isommat viipottavat varmaan muualla kuin vain kotipihassa). Ja mun mielestä toimiva sääntö on, että ketään ei saa kieltää tulemasta leikkiin mukaan.

En puutu. Kaikkien kanssa ei ole pakko leikkiä - ei myöskään minun lapseni kanssa.

Joskus voin vihjaista, että muistathan, että ensi kerralla se voit olla sinä jota ei huolita leikkiin.

Yleensä totean lapsilleni, että maailmasta ei leikkikaverit kesken lopu, ja ehdotan että käykää hakemassa vaikka XXX:ää ulos.

Siihen, jos joku pihan muksu yrittää omia koko leikkimökin/liukumäen/kiipeilytelineen tms itselleen, puutun sanomalla että ei se ole sinun.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
en usko... ei kaikkien kanssa tartte leikkiä.

Noinko opetat lapsillesikin?

onko sun mielestä maailmassa niin, että on kaikkien kanssa, myös tyyppien, josta ei tykkää, pakko leikkiä?
ei todellakaan.

Mutta aikuisena pitää kestää niitä paskojakin tyyppeja ja tulla niiden kanssa toimeen. Hyvä on harjoitella edes joskus lapsenakin. Parhaat kaverit silloin ei tarvitse olla.

Jos toisella on vihreät kengät, niin onko se järkevä syy olla tykkäämättä?

jos se menisi ihan täysin siihen, että suljetaan lapsi ulkopuolelle. Mulle tehtiin niin esikoulussa, kaipa olin jotenkin erilainen. Kiusaamisen puolelle menee jo tuollainen

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos se menisi ihan täysin siihen, että suljetaan lapsi ulkopuolelle. Mulle tehtiin niin esikoulussa, kaipa olin jotenkin erilainen. Kiusaamisen puolelle menee jo tuollainen

Se on pahin kiusaamisen muoto minun mielestäni. Ja nimenomaan tytöt tekee sitä. Ilmeisesti tyttöjä kasvatetaan niin epävarmoiksi, että kun joku heistä on semmonen itsestään epävarma manipuloija, muut seuraavat. Ihan omakohtasta kokemusta on siitä, kun muut sanoo: Ei puhuta tolle. En vaan tiennyt, mitä olin muka taas tehnyt väärin. :$

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ehkäpä jotenkin ovelasti puuttuisin... Voisimme kutsua lapsia meille ja varmistaa, että heillä on kivaa. Silloin se, joka on päättänyt, ettei tulla puhumaan, eikä oteta leikkeihin, jäisi luultavasti yksin tai sopeutuisi tilanteeseen.

Varsinaiseen kiusaamiseen puuttuisin ihan suoraan, semmoiseen vaikkapa, että sanotaan, että sä et saa tulla tänne jne.
Peesi tähän.

Meillä on tytölle käyny myös noin ja neuvoin tyttöä kehittelemään omia leikkejä ja puuhailemaan muuta. Tyttö ei kyllä edes loukkaantunut kun ei leikkiin otettu vaan iloisesti alkoi leikkimään jotain muuta mistä tykkäsi. Aina lopuksi sitten moni muukin tahtoi tytön leikkiin ja aina löytyi joku joka "uskalsi" tytön kanssa leikkiä.

Eli meidän tyttö menee jo kakkosluokalle. Tähän asti ei ole ollut mitään ongelmia kaverisuhteissa. Käsittääkseni tyttö on pidetty kaveri esim. luokallaan. Tätä meidän ongelmaa on kestänyt tämän kesän ajan. Tytön vanhat kaverit eivät ole soitelleet, koska tämä yksi "pomottaja" ei anna olla yhteydessä meidän tyttöön, näin luulen asian olevan. Tämän komentelevan tytön vanhempia en tunne kuin ulkonäöltä. En ole vielä puuttunut tilanteeseen mitenkään. Tietenkään kaikkien ei tarvitse olla toistensa kanssa, mutta tämä on nyt eri asia, kun yksi on suljettu porukan ulkopuolelle. Olemme tässä kesän aikana soitelleetkin sitten muille kivoille kavereille, mutta onhan se oma hommansa, kun nämä kivat kaverit asuvat kauempana.

Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Eli meidän tyttö menee jo kakkosluokalle. Tähän asti ei ole ollut mitään ongelmia kaverisuhteissa. Käsittääkseni tyttö on pidetty kaveri esim. luokallaan. Tätä meidän ongelmaa on kestänyt tämän kesän ajan. Tytön vanhat kaverit eivät ole soitelleet, koska tämä yksi "pomottaja" ei anna olla yhteydessä meidän tyttöön, näin luulen asian olevan. Tämän komentelevan tytön vanhempia en tunne kuin ulkonäöltä. En ole vielä puuttunut tilanteeseen mitenkään. Tietenkään kaikkien ei tarvitse olla toistensa kanssa, mutta tämä on nyt eri asia, kun yksi on suljettu porukan ulkopuolelle. Olemme tässä kesän aikana soitelleetkin sitten muille kivoille kavereille, mutta onhan se oma hommansa, kun nämä kivat kaverit asuvat kauempana.
Mitä jos tyttösi pyytäisi jonkun kaverin teille kotiin leikkimään? Sen verran aikaisin aamupäivästä, ettei se kaveri ole ehtinyt vielä leikkimään tämän pomottajan kanssa?

Oletteko siis soitelleet kuitenkin myös niille vanhoille kavereille?

Ei olla soiteltu, mutta alkukesästä aina kun heitä nähtiin, niin toivotettiin tervetulleeksi meille kylään. Myös lasten vanhemmille sanoin, että meille voi sitten tulla leikkimään lähes milloin vain, kun ollaan melkein koko kesä kotona. Kukaan ei ole soitellut tai käynyt. Monissa lastentapahtumissa ym. missä ollaan nyt kesällä käyty, niin yleensä nämä vanhat kavereit eivät ole edes tervehtineet meitä. Itse olemme olleet ystävällisiä. Mitään ikävää meidän tytölle ei olla sanottu, ei vain pyydetä mihinkään.

Oletteko siis soitelleet kuitenkin myös niille vanhoille kavereille?
Ei olla soiteltu, mutta alkukesästä aina kun heitä nähtiin, niin toivotettiin tervetulleeksi meille kylään. Myös lasten vanhemmille sanoin, että meille voi sitten tulla leikkimään lähes milloin vain, kun ollaan melkein koko kesä kotona. Kukaan ei ole soitellut tai käynyt. Monissa lastentapahtumissa ym. missä ollaan nyt kesällä käyty, niin yleensä nämä vanhat kavereit eivät ole edes tervehtineet meitä. Itse olemme olleet ystävällisiä. Mitään ikävää meidän tytölle ei olla sanottu, ei vain pyydetä mihinkään.
Kannattaisi siis ihmeessä soittaa ja pyytää ihan tiettyyn aikaan ym. Meillekin moni sanoo, että tulkaa koska vaan kylään jne. Mutta en ole jaksanut nähdä itse vaivaa :ashamed: soittaa ja kutsua itseäni/lastani kylään. En kehtaa. Kivempi kun kutsutaan suoraan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mitä jos tyttösi pyytäisi jonkun kaverin teille kotiin leikkimään? Sen verran aikaisin aamupäivästä, ettei se kaveri ole ehtinyt vielä leikkimään tämän pomottajan kanssa?

No ihan hyvä idea. Mä olen tietysti vaan itsekin vähän loukkaantunut tästä, ja olen ajatellut, että en ala ketään meille väkisin tahtomaan. Mutta tää taitaa olla nyt vaan mun omaa tyhmyyttä ja lapsellisuutta.

Kouluikäisillä saattaa kaverit vaihtua kesäloman aikana. Se, jonka kanssa viettää paljon aikaansa alkukesästä, tulee kesän aikana "bestikseksi" ja se aiempi "bestis", jota ei loman aikana ole juurikaan tavannut, jää vain kaveriksi.

ei sallita, sitä että, että nuo 4-5 vuotiaat kieltävät ketään tulemasta leikkiin mukaan, kun on useampi leikkijä.
Aina nimittäin joku (eikä todellakaan ole aina sama lapsi) yrittää määräillä kuka pääsee leikkiin mukaan ja kuka ei. Omalle rivaripihalle saa mennä yhden kaverin kanssa, jos haluaa kaksitaan leikkä, mutta sellaiseen puututaan, että useampi lapsi leikkii yhdessä ja yhtä joku kieletää tulemasta mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Kyllähän mä voisin lapsilta kysyä, että miksi ihmeessä. Pakottaa tai yrittää väkisin ei varmaan kannattais, se ei lapsesta suositumpaa tee, mutta mikään ei estäis mua juttelemasta lapsille...

Peesi. Ei voi pakottaa. Mieti onko lapsessasi tms. joku piirre, miksi häntä ei oteta leikkeihin mukaan.

Ja taas on vika kiusatussa, hohhoijaa.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
en usko... ei kaikkien kanssa tartte leikkiä.

Noinko opetat lapsillesikin?

onko sun mielestä maailmassa niin, että on kaikkien kanssa, myös tyyppien, josta ei tykkää, pakko leikkiä?
ei todellakaan.

Jos lapsia on iso joukko leikkimässä niin silloin ei yhtä saa syrjiä.

Mä opin jo lapsena "leikkimään kaikkien kanssa" ja mun mielestä se on kivaa! Kaikista ei tarvitse tykätä, mutta mitä isompi porukka niin sen hauskempaa kaikilla on.

Kyllä ap:n tapauksessa vika on siinä yhdessä tytössä ja ihan ensimmäisenä pitäisi jutella tytön vanhemmille. Asia voi ratketa ja sillä :) .

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Mä luulen, että mä kannustaisin tyttöä etsimään parempia kamuja..koska ei tuollainen "ystävyys" ole tavoittelemisen arvoista, edes pienten tyttöjen kesken.

No näin olen oikeastaan ajatellutkin ja näin ollaan nyt toimittukin. Silleen kuitenkin harmi, että nämä kaikki tai ainakin lähes kaikki muut tytöt kuin se pomottaja olisivat ihan kivoja kavereita. Mä olen tosi arka soittamaan esim. sen pomottajan vanhemmille tai en halua, koska mulla on ajatus, että mut leimattaisiin sellaiseksi, joka haluaa pakottaa muut leikkimään meidän tytön kanssa. Katsotaan nyt mitä koulun alku tuo tullessaan, toivottavasti ainakin joku hyvä kaveri sitten löytyy.

Yhteistyössä