Purnausta, vaikka oma mokanihan se oli...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ymmärrän kyllä korvaamisen jotenkin, mutta on musta kohtuutonta ajatellakaan, että jos käytettyyn lainavaatteeseen tulee joku tahra, pitäisi samantien ostaa uusi sen tilalle. Eihän se alunperinkään ole priimana sulle tullut.

Meidän tytön vaatteista 90% on mennyt "lainaan" meidän kummitytölle. On sanottu, että käyttää saa/pitää ihan vapaasti ja ei tietenkään haittaa jos käytössä jotain sattuu, ihan normaaliahan se on. Tosin meille kun ei varmaan enempää lapsia tule, ei välttämättä vaatteita itse enää tarvitakaan. Nyt tosin olen vähän alkanut miettimään, että josko pyytäisin ainakin kalleimpia/hienoimpia takaisin ja koittaisin myydä eteenpäin...

Alkuperäinen kirjoittaja no hei:
Ymmärrän kyllä korvaamisen jotenkin, mutta on musta kohtuutonta ajatellakaan, että jos käytettyyn lainavaatteeseen tulee joku tahra, pitäisi samantien ostaa uusi sen tilalle. Eihän se alunperinkään ole priimana sulle tullut.

No aivan varmasti on se uusi vaate tullut mulle priimana!

No tietääpä ainakin ettei enää lainaa vaatteita. Eniten mua siis vaan ärsyttää ja harmittaa se, kun pokkana palauttivat vaatteet, eivätkä viitsineet edes niistä tahroista mainita. Ja todellakin, ajattelin niiden tulevan puhtaina takaisin, kun omassakaan käytössä ei pysyviä tahroja jäänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja harmi:

NO SULLE PRIIMANA, MUTTA EI ENÄÄ TÄLLE KELLE NE OLET LAINANNU???

Tyhmää logiikkaa, että jos olet itse ostanut hienot vaatteet lapsellesi, käyttänyt niitä ahkerasti 3kk ja sitten annat ne lainaan KÄYTETTYINÄ, osa nukkasina jne, niin sit saisit vahingon sattuessa ihan uuden tilalle.

Haloo, onko ketään kotona?

Tyhmää logiikkaa, että jos olet itse ostanut hienot vaatteet lapsellesi, käyttänyt niitä ahkerasti 3kk ja sitten annat ne lainaan KÄYTETTYINÄ, osa nukkasina jne, niin sit saisit vahingon sattuessa ihan uuden tilalle.

No tulis sitten vaikka vastaava käytetty ja tahraton takaisin!!

Mutta ymmärrän harmituksesi. Kokeile pestä vaatteet omilla aineillasi. Kaikilla pesukone ei pese vaatteita kovin hyvin.

Ja voithan sanoa, että hieman harmittaa, että vaatteet oli likaisia... Kyllä mää uskon, että he muistavat sinua avustasi, kun saat vauvasi. Itsestäni ainakin tuntuisi turhalta ostaa etukäteen jotain vaatteita, kun ei edes tiedä syntyykö teille lapsia enää.

Eli kirpputorille ostamaan käytetty vaate, vaikka ei tietoa tuleeko teille lapsia enää ikinä?

Mä en käsitä vaatteiden lainailua muutenkaan, mä joko myyn tai annan mut en ota lainaan enkä lainaa. Just ton takia koska harvoinhan ne samassa kunnossa tulee takas mitä on lähtenyt :whistle:

Hoh-hoijaa näitä jankkauksia joistakin käytetyistä räteistä. Eikö muuta ole kuin jauhaa jostain pukluvaatteesta.

Mitäs lainasit jos on niin tarkkaa? Jotkut vaatteet eivät kestä kuin 40 asteen pesun ja siinä lämpötilassa ei välttämättä kaikki lika lähde. Ja jos on arkivaate niin voi kai sitä tavallinen ihminen käyttää kotona vauvalla vaatetta jossa on joku pieni puklujälkikin, onko se niin kauheaa jos muuten on pesty ja raikas vaate...

No meidän muksun jäljiltä ne oli puhtaita, kun sinne lähtivät, eli mä ainakin sain kaikki puklutahrat aikoinani pois. Ja tosiaan meillekin lisää lapsia vielä tulee, niin en viitsisi niitä poiskaan vielä lahjoittaa.

Ei ne lastenvaatteetkaan ikuisesti pysy erittäin siisteinä, varsinkin kun useamman käytössä on olleet. Jos olet noin tarkka niistä ja halusit ehdottomasti ne vielä säästää tulevalle lapselle, ihmettelen miksi edes lainasit niitä kenellekään.

Eli kirpputorille ostamaan käytetty vaate, vaikka ei tietoa tuleeko teille lapsia enää ikinä?

No jos et tajua, mitä tässä ajan takaa, niin anna olla.

No kerro mitä ihmettä haet takaa? Sitä, että olet oikeutettu saamaan 10 ihan upo uutta hienoa vaatetta, vaikka teillä ei juuri nyt ole edes niille tarvetta?

No jos et tajua, mitä tässä ajan takaa, niin anna olla.

No kerro mitä ihmettä haet takaa? Sitä, että olet oikeutettu saamaan 10 ihan upo uutta hienoa vaatetta, vaikka teillä ei juuri nyt ole edes niille tarvetta?

Samassa kunnossa takaisin, mitä olivat sinne mennessäkin. Kyllä käytönjälki muuten saa näkyä, mutta jos tahroja tulee, niin kai ne olis pitänyt pestä ajoissa pois. Ja jos ei lainavaatteita voi yhtään paremmin pitää, niin olisivat sit jättäneet ottamatta ne lainaan. Mä tosiaan kuvittelin saavani ne tahrattomina takaisin, kun itselläkin KAIKKI tahrat on pesussa lähteneet.

No pitää nyt kaikki mahdolliset tökötit niihin kokeilla, jos enää tehoaa.

Samassa kunnossa takaisin, mitä olivat sinne mennessäkin. Kyllä käytönjälki muuten saa näkyä, mutta jos tahroja tulee, niin kai ne olis pitänyt pestä ajoissa pois. Ja jos ei lainavaatteita voi yhtään paremmin pitää, niin olisivat sit jättäneet ottamatta ne lainaan. Mä tosiaan kuvittelin saavani ne tahrattomina takaisin, kun itselläkin KAIKKI tahrat on pesussa lähteneet.

No pitää nyt kaikki mahdolliset tökötit niihin kokeilla, jos enää tehoaa.

Tässä vaan on sellainen mutta, että joskus tulee ihan oikeesti sellaisia tahroja, jotka eivät tosiaankaan lähde pois, vaikka mitä tekis (vaatteen oikealla pesulla, ettei vaate mene pesusta pilalle).

No nyt kun ne tahrat on tulleet jne, mitä ihmettä heidän pitäisi tehdä? Ostaa upouusia vaatteita tilalle? Harmitella asiaa sulle ääneen?

Minun mielestäni ei kannata lainata muille mitään käyttötavaraa, jos pelkää tahroja tai kulumista. Ei tarvitse kummankaan osapuolen silloin stressata. Jos jonkun tahtoo varmuudella säilyvän sellaisena kuin se omilta jäljiltä on, ei ole mitään järkeä lainata sitä yhtään kenellekään.

Kannattaa kokeilla vaatteisiin Vanishia, sitä pinkkiä tahranpoistajaa. Sillä olen saanut vanhoja tahroja pois vaatteista, jotka eivät ole oikein muilla aineilla lähteneet.

Ja tuo on juuri se syy, miksi en anna vaatteita lainaan, enkä myöskään lainaa itse. Vaatteet kuluvat käytössä, sehän on ilmiselvä asia.

Ja tuo on juuri se syy, miksi en anna vaatteita lainaan, enkä myöskään lainaa itse. Vaatteet kuluvat käytössä, sehän on ilmiselvä asia.[/quote]

Tälle pieni peesi. Ymmärrän kyllä paremmin kuin hyvin ketjun aloittajan mielipahan. On iso totuus myös siinä, että toki vaatteet käytössä kuluvat, mutta kyllä sitä ns. huolellisella vaatehuollolla voi vaikuttaa miten kuluvat ja kuinka nopeasti. Siis mä olen todella tarkka lasten vaatteista. Meillä on monta lasta ja kun huomaan pahat tahrat vaatteissa, samana päivänä mahdollisimman pian yritän poistaa tahrat tahranpoistoaineella. Jos tahrainen vaate lojuu päiväkausia pesemättömänä tai pahoja tahroja ei yritäkään poistaa ennen pesua - ei ne mihinkään häviä.

Mulle kävi vähän samoin kuin ketjun aloittajalla. Annoin siskolleni lainaan todella paljon hyväkuntoisia vauvan vaatteita. Takaisin sain pikku hiljaa pussukoita, joista löytyi nuhjuisia ja tahraisia vaatteita. Paidan kaulukset ruskeina ja kovettuneina kuolasta... Kyllä harmitti. Mies tosin palautti maan pinnalle sanomalla suoraan, että miksi sitten lainasit - ei ne kovassa käytössä parane... Mä en vain raaskinut kieltäytyä. Oma sisko on todella rakas ja meillä kun ei ollut silloin vauvaa eikä ollut tulossakaan. En mä edes kehdannut valittaa tai äristä siskolleni. Mulle on välit siskooni paljon tärkeämmät kuin vaatteet.

Meillä on vaatteet kierrossa ja ei haittaa jos tahraisina tulee takaisin, käyttöön ne on lainattu. Eikä kenenkään tarvi tulla tänne kasan kanssa ja näyttää että tähän tuli tämmönen ym. Kuten ei mekään mennä jos meillä lainassa oleviin vaatteisiin on jotain tullut. Kaikki ollut tähän käytäntöön tyytyväisiä, niitä vaatteita mitä halutaan varjella on erikseen mainittu tai ei ole annettu ollenkaan lainaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja PeggyBundy:
Mä oon huomannu et puklutahrat näkyy vaatteissa vasta myöhemmin. Eli eivät varmaan ole huomanneet.

Tää oli ihan uutta. Mä en ole koskaan huomannut, että puklutaroja ilmestyis vaatteeseen tyhjästä, vielä pesun jälkeenkin.

:attn: :attn: :attn: Vastatkaa nyt joku, onko tuo muka ihan yleistä ja normaalia?

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Minun mielestäni ei kannata lainata muille mitään käyttötavaraa, jos pelkää tahroja tai kulumista. Ei tarvitse kummankaan osapuolen silloin stressata. Jos jonkun tahtoo varmuudella säilyvän sellaisena kuin se omilta jäljiltä on, ei ole mitään järkeä lainata sitä yhtään kenellekään.

aivan.

Juuri tästä syystä jos lainaan pidän ne ihanimmat vaatteet säilössä itselläni jotka haluan pysyvän siisteinä omalle tulevalle lapselle, sama pätee myös niihin sukulaisiin joilta lainaamme. Tietenkin niihin vaatteisiin tulee kulumaa, ja tahroja vaikka olisivat ihan pienellä käytössä. Eli en odota saavani täysin samassa kunnossa takaisin.