Purnausta työpaikan tavoista.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
Vastaan toki.

Mun tilanteeni on täysin erilainen, olen yrittäjä jolla on silloin tällöin työntekijä, lähinnä silloin kun minulla on asioita hoidettavana yms. Putiikin on oltava määräaikana auki joten jos en saa tietoa ajoissa työntekijän sairastuttua, olen totaalikusessa.
Itse vastaavassa tilanteessa kuitenkin pitäisin enemmän siitä, että jos alaisella alkaa vaikka örppätauti klo 01 yöllä, hän laittaa tekstarin. Soitellaan sitten aamulla.

Ja meidän osastolla oli yhdellä tyypillä tapana ilmoittaa jollekin toiselle työkaverille, ei ikinä os.hoitajalle suoraan vaan aina jollekin muulle. Antaa jotenkin sellaisen... epärehellisen kuvan itsestään tuollainen käytös. Sama minulle tulisi mieleen tekstiviestistä vaikkakin pääasia että saa asian ilmoitettua, soittaa sitten uudelleen kun työaika alkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Aivan ja yleensä on myös puhetta siitä, että milloinkahan sitten pääsee töihin tai onko jotain vakavampaa kyseessä, vaikuttaa etenkin vuorotyössä. =)
Kuittauspyyntö toki ja sitten vaikka niin, että esimies ilmoittaa, että soitan sulle kun pääsen työpaikalle, niin sovitaan jatkosta.
Heh, ei se lauantaiaamuna auta sitä yövuorolaista, joka odottaa että joku tulisi päästämään pois töistä, jos esimies palaa asiaan maanantaina :D

Keittiönoita
Heh, ei se lauantaiaamuna auta sitä yövuorolaista, joka odottaa että joku tulisi päästämään pois töistä, jos esimies palaa asiaan maanantaina :D
Nyt mä en tajunnut :| No mitä se sitä yövuorolaista hyödyttää soittaa sille esimiehelle, jos esimies palaa asiaan vasta maanantaina? Mä ainakin herään myös tekstiviestiin, mutta muu perheeni ei herää. Joten ottaisin mieluummin tekstarin kuin soiton. Mutta joo, mun esimieshommat on olleet kolmivuorotyössä ja jos joku on työvuorossaan sairastunut, on soittanut sinne työpaikalle eikä mulle. Koska siellä työpaikalla on kaikkien numerot ja se yövuorolainen alkaa soitella läpi niitä, jotka voisivat kenties muuttaa omaa työvuoroaan sairastumistapauksen takia ja pysyy siellä työpaikalla tasan siihen asti, kunnnes joku tulee päästämään kotiin.

Honostoopparin tilanne on toki toinen.

Kyllä mä esimiehenä odotan/vaadin että ilmoitetaan poissaolosta heti kun tietää ettei ole kykeneväinen tulemaan seuraavaan työvuoroon. 5min. varoitusajalla on hemmetin vaikea/mahdoton saada ketään vuoroa paikkaamaan. Eniten inhoan sitä että soitetaan esim. puoli tuntia ennen vuoron alkua et "mä oon ollut kaks päivää kuumeessa, en pääse kyllä töihin!" Ääärrgggg... et sit aikaisemmin voinut ilmoittaa???? Mut joo... asia on varmaan ihan eri jollain teollisuus tai vastaavalla alalla, kuin meidän kaupanalalla.

Nyt mä en tajunnut :| No mitä se sitä yövuorolaista hyödyttää soittaa sille esimiehelle, jos esimies palaa asiaan vasta maanantaina? Mä ainakin herään myös tekstiviestiin, mutta muu perheeni ei herää. Joten ottaisin mieluummin tekstarin kuin soiton. Mutta joo, mun esimieshommat on olleet kolmivuorotyössä ja jos joku on työvuorossaan sairastunut, on soittanut sinne työpaikalle eikä mulle. Koska siellä työpaikalla on kaikkien numerot ja se yövuorolainen alkaa soitella läpi niitä, jotka voisivat kenties muuttaa omaa työvuoroaan sairastumistapauksen takia ja pysyy siellä työpaikalla tasan siihen asti, kunnnes joku tulee päästämään kotiin.

Honostoopparin tilanne on toki toinen.
Niin, kirjoitin tuolla alussa, että meillä ei ilmoiteta äkillisistä poissaoloista sille esimiehelle, vaan työvuoroon suoraan. Eli puhuimme erikautta samasta asiasta

=)

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Kyllä mä esimiehenä odotan/vaadin että ilmoitetaan poissaolosta heti kun tietää ettei ole kykeneväinen tulemaan seuraavaan työvuoroon. 5min. varoitusajalla on hemmetin vaikea/mahdoton saada ketään vuoroa paikkaamaan. Eniten inhoan sitä että soitetaan esim. puoli tuntia ennen vuoron alkua et "mä oon ollut kaks päivää kuumeessa, en pääse kyllä töihin!" Ääärrgggg... et sit aikaisemmin voinut ilmoittaa???? Mut joo... asia on varmaan ihan eri jollain teollisuus tai vastaavalla alalla, kuin meidän kaupanalalla.
No mäkinmietin, että mitä se just ennen vuoron alkua enää hyödyttää. Yrittäjällä on aamulla meno lapsen kanssa lääkäriin ja ainoa työntekijä on sairas. Kun työntekijä ilmolittaa asiasta, yrittäjän puoliso on jo lähtenyt töihin. Mieluummin se tekstari klo 01 yöllä, jolloin se yrittäjän puoliso vie lapsen lääkäriin ja yrittäjä menee töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
No mäkinmietin, että mitä se just ennen vuoron alkua enää hyödyttää. Yrittäjällä on aamulla meno lapsen kanssa lääkäriin ja ainoa työntekijä on sairas. Kun työntekijä ilmolittaa asiasta, yrittäjän puoliso on jo lähtenyt töihin. Mieluummin se tekstari klo 01 yöllä, jolloin se yrittäjän puoliso vie lapsen lääkäriin ja yrittäjä menee töihin.

Tää yrittäjä eros eli toivottavasti lapsi pysyy terveenä :D ja työntekijä :D

Minä olen joskus ollut ärsyyntynyt, että aikuinen ihminen ei tunnista esim illalla terveydentilaansa, onko aamulla työkuntoinen, jos on esim flunssasta kyse, mutta jotain sairauksia voi kyllä tulla tietty niin nopeasti, että aamulla herää kertakaikkiaan liian sairaana ja silloin vuoron alkuun on tosi lyhyt aika. Meillä pitää kioski pistää kiinni, jos ei sijaista saa, koska maksimi työvuoronpituus on 12 tuntia, yövuorolainen EI SAA jäädä pitempään, vaikka haluaisi, jos tuo 12 tuntia tulee täyteen. Toinen tilanne voi olla se, että lapsi sairastuu äkillisesti.

Mutta nää, että maanantaiaamuna soitetaan, että en tuu töihin NYT kun katkaisin jalkani lauantaina, niistä mulla käämi palaisi.

Keittiönoita
Mutta eikö sullekin olisi parempi, mitä varhaisemmassa vaiheessa saat tiedon siitä, että yrityksesi ovi ei työntekijäsi toimesta aamulla avaudukaan? Tosin ymmärsin, että sulle saa soittaa vaikka keskellä yötä ja aina vastaat puhelimeen. Mutta mä en pidä sitä tekstaria minään huonona vaihtoehtona. Koska joutuuhan sitä joka tapauksessa soittamaan jossain vaiheessa myöhemmin ja sopimaan siitäö, miten pitkään työntekijä on poissa tms. Se tekstari siis on vaan se ensimmäinen "hälytys", että hei, en tulekaan aamulla töihin. Se työntekijä saattaa olla menossa aamupäivällä lääkäriin ja joutuu joka tapauksessa soittamaan, jos saikkua pamahtaakin vaikka viikko.

Keittiönoita
Mutta nää, että maanantaiaamuna soitetaan, että en tuu töihin NYT kun katkaisin jalkani lauantaina, niistä mulla käämi palaisi.
:D :D No noi tosiaan ilmoitetaan jo silloin lauantaina, kun jalka katkesi.

:D :D No noi tosiaan ilmoitetaan jo silloin lauantaina, kun jalka katkesi.
Meillä oli töissä yksi kevät, kun väki mursi luitaan, kaksi jalkaa poikki ja yksi setti kylkiluita, oli siinä uskomista, satuin itse kaksi kertaa töihin, kun näistä ilmoitettiin :D Nykyään on vitsi aloittaa keskustelu pomon kanssa, että hei multa meni jalka poikki, hän ei enää edes hymähdä :D

Mutta eikö sullekin olisi parempi, mitä varhaisemmassa vaiheessa saat tiedon siitä, että yrityksesi ovi ei työntekijäsi toimesta aamulla avaudukaan? Tosin ymmärsin, että sulle saa soittaa vaikka keskellä yötä ja aina vastaat puhelimeen. Mutta mä en pidä sitä tekstaria minään huonona vaihtoehtona. Koska joutuuhan sitä joka tapauksessa soittamaan jossain vaiheessa myöhemmin ja sopimaan siitäö, miten pitkään työntekijä on poissa tms. Se tekstari siis on vaan se ensimmäinen "hälytys", että hei, en tulekaan aamulla töihin. Se työntekijä saattaa olla menossa aamupäivällä lääkäriin ja joutuu joka tapauksessa soittamaan, jos saikkua pamahtaakin vaikka viikko.

Mulla on puhelin kyllä yöllä äänettömällä, mutta kaikki tietää, että herään kuuden aikoihin ja silloin mulle saa soittaa. En mä pahakseni pistä jos yöllä tekstarin laittaa ja näen sen herättyäni, mutta odotan, että aamulla soitetaan ajoissa ja varmistetaan esim. tekstarin perilletulo. Mun työntekijäni tietävät nää jutut kyllä :whistle:

Keittiönoita
Meillä oli töissä yksi kevät, kun väki mursi luitaan, kaksi jalkaa poikki ja yksi setti kylkiluita, oli siinä uskomista, satuin itse kaksi kertaa töihin, kun näistä ilmoitettiin :D Nykyään on vitsi aloittaa keskustelu pomon kanssa, että hei multa meni jalka poikki, hän ei enää edes hymähdä :D
Laskettelu on vaarallista :D Mutta edelleen asiaan.... jos tilanne on se, että työntekijän sairastuminen edellyttää mun muuttavan suunnitelmiani, niin toivoisin saavani siitä tiedon asap. Jos työvuoro alkaisi klo 7:30 ja saisin tiedon siitä klo 7, en ehtisi millään työpaikalle. Tai no taksilla, jos sinä aamuna sattuisi taksin riittävän nopeasti saamaan eikä noilla Helsinkiin vievillä teillä olisi ruuhkaa. Mun pointtini siis on, että mitä aikaisemmin se, joka asiaan joutuu jollain tavoin ragoimaan, saa tiecdon siitä, että aamulla työvuorossa ei ole väkeä, sen parempi. Olkoon se viestintätapa sitten sillä hetkellä vaikka savumerkki.

Mun pointtini siis on, että mitä aikaisemmin se, joka asiaan joutuu jollain tavoin ragoimaan, saa tiecdon siitä, että aamulla työvuorossa ei ole väkeä, sen parempi. Olkoon se viestintätapa sitten sillä hetkellä vaikka savumerkki.
Pistetäänkö pointti puoliksi? =)

Lasketteluonnettomuuksia ei muuten ollut yhtään :D

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
meillä on sairaspoissaolot ilmoitettava soittamalla. tekstari/sähköposti ei käy ja jos niin ilmoittaa katsotaan luvattomaksi poissaoloksi
Mun yhes työpaikas piti ilmottaa sekä lähimmälle esimiehelle, että isolle pomolle, jos oli sairaana. Piti myöskin olla lappu työterveydestä - oli syy mikä tahansa. TK:n lääkärintodistus ei niille riittänyt :kieh: :kieh: :kieh:

Keittiönoita
Mulla on puhelin kyllä yöllä äänettömällä, mutta kaikki tietää, että herään kuuden aikoihin ja silloin mulle saa soittaa. En mä pahakseni pistä jos yöllä tekstarin laittaa ja näen sen herättyäni, mutta odotan, että aamulla soitetaan ajoissa ja varmistetaan esim. tekstarin perilletulo. Mun työntekijäni tietävät nää jutut kyllä :whistle:
Varmaan ihan toimiva tapa teillä. Mä taas toimisin sen verran eri tavalla, että kun aamulla herään ja sen tekstarin luen, laitan kuittauksen "Ok, soitellaan päivällä". Tai "Ok, muistathan, että tarviotset lääkärintodistuksen". Tai jotain vastaavaa. Itse siis ajattelen niin, että se, joka saa sen tekstarin, kuittaa. Eikä niin, että se tekstarin lähettänyt soittelee saadakseen tekstariinsa kuittauksen.

Keittiönoita
meillä on sairaspoissaolot ilmoitettava soittamalla. tekstari/sähköposti ei käy ja jos niin ilmoittaa katsotaan luvattomaksi poissaoloksi
Kurjia tollaset työpaikat :| Siis toki se soitto pitä tehdä, toimittaa lääkärintodistus, kertoa miten pitkä saikku edessä jne, mutta pakkoko just niitä on ilmoittaa aamuyöstä? Kun ethän sä voi sairaslomasi pituutta edes aamulla tiedää, jos saat ajan lääkäriin vasta klo 14.

En mä ajatellutkaan, että se meili tai tekstari olisi ainoa tieto työpaikalle poissaolosta. Se vaan olisi se nopein tapa kertoa, että en ole aamulla työnantajan käytettävissä. Jolloin työnantaja/ työpaikalla yövuorossa oleva porukka tietää varautua asiaan. Varsinainen "poissaoloselvitys" tulee sitten myöhemmin päivällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Mun yhes työpaikas piti ilmottaa sekä lähimmälle esimiehelle, että isolle pomolle, jos oli sairaana. Piti myöskin olla lappu työterveydestä - oli syy mikä tahansa. TK:n lääkärintodistus ei niille riittänyt :kieh: :kieh: :kieh:
meilläkään ei kelpaa tk:n lappu :kieh: kiva lähteä bussilla 10km päähän paskataudissa hakemaan saikkulappua kun sen saisi helpommin tuota 600m päästä

Yhteistyössä