Puregon ja vaste- punktio lähestyy

Hei

Millaisia saaliitaa olette saaneet punktiosta? Piikittelyt kohta loppumassa ja huomenna lääkäri, jossa päätetään punktiopäivä.

Tiistana (7.piikitystä takana Puregonilla) näkyi ultrassa vasemmalla puolella 6 munista ja oikealla 8. Onko tuo määrä ihan ok? Annos oli aluksi 150 iU, sen jälkeen 1 pvä 100 iU ja sitten nyt tiistaista asti pistetelty 125 iU.

Verikokeessa näytti jotkut arvot korkealta maanantaina ja siksi annostusta laskettiin vähän. Tämä on eka ivf ja en tiedä mikä on "normi"määrä. En oikein ole osannut lääkäriltäkään kysellä ja lääkäri ei pahemmin kerro. Naikkarilla ollaan hoidossa.

Myöskin tuo solujutut, joita täällä on lukenut, ovat minulle aivan hepreaa. Voisitteko auttaa tyhmää ja kertoa, millaisia soluja tulisi saada ja miten tuo jakaantuminen siis menee?
 
Minulla kroppa on aina reagoinut muihin lääkkeisiin jännästi. Mutta minun käsittääkseni lääkärit eivät mitään hirveitä saaliita yrittäkkään. Itselläni tuli ensimmäisessä 15kpl soluja jotka karsiutuivat 4 todella hyvään. Tässä toisessa homma karkasi vähän käsistä ja soluja löytyi 21kpl ja lopputuloksena 8 hyvää alkiota. Minä elän käsityksessä ettei lääkäreillä ole tarkoitus edes saada soluja hirveästi sillä, laatu ja määrä ei mene käsikädessä. Yleensä pienempi saalis tarkoittaa parempia munasoluja. Samalla yritetään välttää hyperstimulaatio joka voi tulla jos folleja punktioidaan paljon. Kymmen kunta follia yritetään saada normaalisti kasvamaan. Liian nopesti ja liian paljo kasvaneet solut eivät ole välttämättä hyviä.

Munasoluja karsiutuu hedelmöitysvaiheessa kun ne eivät hedelmöity tai ovat monitumaisia. Alkiot luokitellaan kehittymisen ja ulkonäön mukaan. Luokia muistaakseni ovat top eli 1, 2 jotka kestävä hyvin pakastamista ja taas 3&4 luokituksella ei ainakaan kovin monessa paikassa enää pahemmin pakasteta. Korjatkaa jos jossain toisin.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä