Pupu lemmikkinä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miili
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Miili

Aktiivinen jäsen
05.09.2004
6 745
0
36
Mun tyttö toivoo kovasti pupua itselleen. Ei kyllä ainakaan vuoteen vielä saa, kun on vasta viisi vuotta ja olen sanonut että sitten kun oot koulussa ...
Mutta millaisia pupuja teillä on lemmikkinä? Kuinka ison häkin tarvitsee? Miten sitä hoidetaan? Mitä syö? Mulla on ollu vaan kissoja lemmikkinä, eli pupuista ei mitään tietoa. Mutta siitä oon varma että pupu saa hyvän ja rakastavan kodin sitten kun meille tulee :heart:.

Meillä on kääpiöluppa. Häkissä se on vain öisin, muuten liikkuu vapaana. Häkkieläin kani ei kyllä olekaan, silloin se ei ole onnellinen. Päivisin on yhdessä tietyssä huoneessa, jossa ei ole esim. sähköjohtoja kanin ulottuvilla. Kun ollaan kotona, saa liikkua vapaasti. Nyt kun tuli koira, on kani vähentänyt kulkemistaan. Se on harmi.
Pääasiallinen ravinto on hyvälaatuinen kuivattu heinä. Näin kesäaikaan poimitaan omasta piahsta voikukkaa, apilaa ja ratamoa sekä heinää ihan tuoreeltaan. Talvisaikaan saa päivittäin ruukkusalaattia, kurkkua ja esim. tomaattia tai jotain hedelmää pienen palan. Porkkanaa meidän kanin vatsa ei siedä! :( Helppohoitoinen on, ja kun paljon silitellään ja sylitellään on hyvin kesy ja helposti käsiteltävä. Yksin häkissäoleilijat sen sijaan saattavat olla hyvinkin arkoja ja jopa aggressiivisia.

Onneks ei IHAN kaikkea... annettiin meidän pupusen järsiä vesikaislasta tehty halkolaatikko ja sitten sille on ostettu pari isoa koria, joita saa järsiä. Joitakin johtoja on kyllä menny, ja se voi tietenkin olla vaarallistakin.

Kani tarvitsee paljon tilaa, meillä kääpiölupan häkin luukku on melkein aina auki ja luppa menee sinne syömää, tarpeilleen ja kun haluaa levätä rauhassa. Kani vaatii paljon seuraa, meillä kulkee aina jaloissa. Hankitaan sille kanikaveri jonkin ajan päästä. Meillä kani ei ole jyrsinyt mitään luvatonta, mutta alussa pissi välillä lattioille ja teki papanoita joka paikkaan. Paljon. Nyt sillä on murkkuikä eikä millään antaisi ottaa kiinni ja syliin, mutta ennen tuota oli oikea sylivauva. Heinää kulkeutuu aina joka paikkaan, rikkaimuri ja rikkaharja on kovassa käytössä.

Kani voi oppia sisäsiistiksi eli tekee tarpeensa vain laatikkoon jossa purua. Meillä tosin kyllä papanoita tulee muuallekin mutta ne nyt ei niin haittaa. Jotkut kanit voivat kuulemma pissalla merkkaillakin, meillä kyllä pisut tekee vain purulaatikkoon, tosin tulee reunojen yli häkkiinkin. Pissa alkaa kyllä haista jos ei laatikkoa joka päivä pese. Muutoin ei kani haise ellei oteta heiniä ja purua huomioon. Purujen tilalla voi käyttää kai jotain muutakin?
Pelkäksi häkkieläimeksi kania ei kannata ottaa. Eli pitäisi varautua siihen että kani saa olla vapaana turvallisella reviirillä jossa ei johtoja ole näkyvillä. Meillä reviiri ei ole koko talossa, koska sen verran pelkää koiria. Mitään luvatonta ei oikeastaan ole jyrsinyt koska häkissä on pahvilaatikko, ruokakupin alla on pahvinen pilttipurkkien alunen joita tykkää välillä nakertaa. Lisäksi tykkää nakertaa harsovaipan reunoja. Virikkeiksi voi tuoda vaikka dublolegopalikoita. Niitä meidän kani ainakin tykkää siirrellä suullaan. Kun erilaisia virikkeitä on tarpeeksi, jää tuhmuudet vähiin.
Meillä on häkkinä 120 cm leveä häkki. Pienempää en ottaisi vaikka kani saakin olla lähes aina myös vapaana.

Mun tyttö toivoo kovasti pupua itselleen. Ei kyllä ainakaan vuoteen vielä saa, kun on vasta viisi vuotta ja olen sanonut että sitten kun oot koulussa ...
Mutta millaisia pupuja teillä on lemmikkinä? Kuinka ison häkin tarvitsee? Miten sitä hoidetaan? Mitä syö? Mulla on ollu vaan kissoja lemmikkinä, eli pupuista ei mitään tietoa. Mutta siitä oon varma että pupu saa hyvän ja rakastavan kodin sitten kun meille tulee :heart:.

Meillä on. Kun tuosta aika jättää, meille ei tule enää KOSKAAN pupua!
En oklisi ikinä uskonut, miten sottaavasta lemmikistä on kyse :(. Meillä ei koiratkaan saa yhteensä aikaan sitä irtokarvamäärää, joka tuosta pupusta lähtee :(. Karvoja on JOKA paikassa ja kun nostat pupua, paitasi on AIVAN täynnä karvaa, lattialla leijuu karvapalloja, häkki on alustoineen aivan karvassa ym. Kun kanista "nyppii" irtokarvoja lähtee tukoittain :(.

Kani on ihan kiva lemmikki, jos on navetta, jossa sitä pitää. Ihmisasumukseen ei sovi, ellei emäntänä ole joku siivoushullu.

Kani ei ole mikään sylieläin kuten koira. Tämä voi olla lapsille pettymys. Toki riippuu kanin luonteestakin, joku voi tulla kesymmäksi ja bviihtyä sylissä paremmin kuin toinen, mutta mitään varsinaisia sylieläimiä kanit eivät kyllä ole.

Meillä kani oppi pikaisesti wcastialle meille muuttaessaan. On kämpässä vapaana ja loikki aina hädän tullessa vessa-astialleen. Olin seitsemännessä taivaassa ja kehuin kaikille vuolaasti miten ihana kani on, kun tarpeensakin tekee siististi omaan vessaansa...Just joo. Tuota riemua kesti siihen asti kun kani täytti vuoden. On sukukypsä muutamaa kuukautta ennen tätä. Näihin aikoihin alkoi ruikkiminen. Kani kusee minne sattuu ja kanin kusihan on TODELLA väkevää. HAISEE! Plus että puulattiat tykkää hyvää, kun kanin kusi imeytyy niihin :/.

Minun on ikäväkseni todttava, että vaikka kani on toki suloinen eläin, eikä pidä mitään ääntä, en ikipäivänä enää ottaisi uutta :(. PAITSI jos asuttaisiin maalla, jossa kani saisi viettää aikansa ulkona.
Plus että kani on laumaeläin, kani on paljon onnellisempi, jos sillä on kanikaveri. Meillä ei ole. Koira tai ihminen ei voi korvata kanille aitoa kanikaveria. Omamme on silloin tällöin aika masentunut, vaikka pääseekin aidatulle pihamaalle päivittäin pomppimaan.

Niin ja tietystikin puunoksia on nakerrettavaksi että hampaatkin kuluvat. Kani on oikeastaan todella helppohoitoinen ellei sitten tule ongelmia käytöksen tai pissailun kanssa. Itsekään en oikein kaneista tiedä enempää kuin tuon lemmikkimme, joka on aika tuore tapaus. Mutta olen lukenut että osa saattaa olla aggressiivisia ja arkoja, jotkut pissailee sinne tänne. Kannattaa miettiä kumpaa sukupuolta ottaa ja lukea kaikki mahdollista että saa tietoa etukäteen.

Jos kanista lähtee koko ajan karvaa, miettisin kyllä mikä on vikana. Kanilla voi olla pari neljä kertaa vuodessa karvanlähtöaika, silloin lähtee tupottain karvaa mutta ihmettelen kyllä jos sitä lähtee tukottain koko ajan?
Meillä ei ole kanille toista kanikaveria eikä tule. Mutta ei se kyllä masentuneelta vaikuta! Virikkeetkin kyllä vaikuttavat ja se että sen kanssa kyllä välillä seurustellaan. Sylilemmikiksi kanista ei kylläkään ole, meidän kani ei halua syliin. Mutta silti lapset tykkäävät kovasti siitä ja seurata sen puuhia. Että kyllä siitä voi iloakin olla paljon vaikkei nyt ihan sylipupuksi rupeisikaan.

Jos kanista lähtee koko ajan karvaa, miettisin kyllä mikä on vikana. Kanilla voi olla pari neljä kertaa vuodessa karvanlähtöaika, silloin lähtee tupottain karvaa mutta ihmettelen kyllä jos sitä lähtee tukottain koko ajan?
Meillä ei ole kanille toista kanikaveria eikä tule. Mutta ei se kyllä masentuneelta vaikuta! Virikkeetkin kyllä vaikuttavat ja se että sen kanssa kyllä välillä seurustellaan. Sylilemmikiksi kanista ei kylläkään ole, meidän kani ei halua syliin. Mutta silti lapset tykkäävät kovasti siitä ja seurata sen puuhia. Että kyllä siitä voi iloakin olla paljon vaikkei nyt ihan sylipupuksi rupeisikaan.

Minulle kaiketi oli tämä teksti. Kanin karva on sellaista hienoa ja höttyväistä. Kun on jättikaneihin kuuluva yksilö, se karvanlähtökin on jättimäistä. Ihan terve tuo on, mutta sitä karvaa jumalauta. Sitä on niin, että saisin koko suvulle neulottua kintaat ja sukat.

Minulle kaiketi oli tämä teksti. Kanin karva on sellaista hienoa ja höttyväistä. Kun on jättikaneihin kuuluva yksilö, se karvanlähtökin on jättimäistä. Ihan terve tuo on, mutta sitä karvaa jumalauta. Sitä on niin, että saisin koko suvulle neulottua kintaat ja sukat.

Niin no ehkä tuo koko vaikuttaa siihen että sitä karvaa tuntuu lähtevän niin paljon. Meillä on kääpiöjäniksen ja kääpiölupan sekoitus että varmastikin suhteellisen pieni teidän kaniin verrattuna. Kyllähän tuostakin karvaa irtoaa muttei mitenkään häiritsevästi paitsi karvanlähtöaikaan, joka kestää sen vähän aikaa.
Mutta tosiaan, ilmeisesti ongelmia on toisilla enemmän kuin toisilla. En tiedä onko sitten tuurista kiinni tuo pissailukin vai voiko siihen vaikuttaa?

Lisään vielä tuohon karva-asiaan, että meillä on häkin pohjalla palanen sellaista kuramattoa, johon karva helposti tarttuu kiinni. Auttaa ehkä siihen että sitä karvaa ei sitten pyöri joka paikassa kun suurin osa irtokarvasta tarttuu mattoon.
Voisiko teilläkin (sulle siis jolla jättikani) auttaa tuollainen matto?

Kyllä kanista+värmeistä lähtee tuoksut...Purut haisee,vaikka olisi just laitettu,saatika että niihin on loroteltu/kakattu,kani(ainakin uros)innostuessaan alkaa haisemaan,uros kuseskelee pienenä ihan silkasta innosta ja lemu on sen mukainen(ja kun se loikkaa niin kusi lentää melkosen korkeelle,loppuu kyllä sit ajan myötä),kaneissa on ominaistuoksu...kyllä mä ainakin väitän näin 7v kokemuksella ,että kyllä kanista+puruista+heinistä lähtee sen verran tuoksua,että tympäsee oikein kun tulee vieraita,niin tiedän että meillä lemahtaa kani,vaikka kuinka koettaa pitää puhtaana häkit...Tämän kokemuksen myötä,en enää ikinä ota kania,vaikka se on ihan äärettömän suloinen lemmikki,mutta tuoksu on erikseen...(ja ei se haju ole pelkästään kaneissa,vaan muissakin jyrsiöissä,mitä olen käynyt kyläilemässä,niin kyllä sen haistaa jos talossa on joku jyrsijä...monesti omistajat on vaan jo immuuneja tuoksulle)...Mutta onhan kanista iloakin ja muistaa että kanin ei ole hyvä olla häkissä jatkuvalla syötöllä(johdot turvaan!)

[QUOTE="huoh";24455828]Kyllä kanista+värmeistä lähtee tuoksut...Purut haisee,vaikka olisi just laitettu,saatika että niihin on loroteltu/kakattu,kani(ainakin uros)innostuessaan alkaa haisemaan,uros kuseskelee pienenä ihan silkasta innosta ja lemu on sen mukainen(ja kun se loikkaa niin kusi lentää melkosen korkeelle,loppuu kyllä sit ajan myötä),kaneissa on ominaistuoksu...kyllä mä ainakin väitän näin 7v kokemuksella ,että kyllä kanista+puruista+heinistä lähtee sen verran tuoksua,että tympäsee oikein kun tulee vieraita,niin tiedän että meillä lemahtaa kani,vaikka kuinka koettaa pitää puhtaana häkit...Tämän kokemuksen myötä,en enää ikinä ota kania,vaikka se on ihan äärettömän suloinen lemmikki,mutta tuoksu on erikseen...(ja ei se haju ole pelkästään kaneissa,vaan muissakin jyrsiöissä,mitä olen käynyt kyläilemässä,niin kyllä sen haistaa jos talossa on joku jyrsijä...monesti omistajat on vaan jo immuuneja tuoksulle)...Mutta onhan kanista iloakin ja muistaa että kanin ei ole hyvä olla häkissä jatkuvalla syötöllä(johdot turvaan!)[/QUOTE]

A) kani ei tarvitse puruja mihinkään
B) kani ei ole jyrsijä...

[QUOTE="...";24455861]A) kani ei tarvitse puruja mihinkään
B) kani ei ole jyrsijä...[/QUOTE]

Kertoisitko mulle mitä muuta purujen sijaan voisi sitten käyttää wc-astiassa? Olen niin tuore kanin omistaja. Ja kani tosiaan ei ole jyrsijä mutta tykkää jyrsiä sitä sun tätä :)

Kertoisitko mulle mitä muuta purujen sijaan voisi sitten käyttää wc-astiassa? Olen niin tuore kanin omistaja. Ja kani tosiaan ei ole jyrsijä mutta tykkää jyrsiä sitä sun tätä :)

Meidän kanilla on häkissä matto. Ei tarvitse muuta. Purut tarttuivat leijonanharjaan jatkuvasti ja olivat sitten pitkin kämppää. Mattoa siis suosittelen ehdottomasti, vaikka ihan tavallinen räsymatto käy hyvin.

[QUOTE="...";24456147]Meidän kanilla on häkissä matto. Ei tarvitse muuta. Purut tarttuivat leijonanharjaan jatkuvasti ja olivat sitten pitkin kämppää. Mattoa siis suosittelen ehdottomasti, vaikka ihan tavallinen räsymatto käy hyvin.[/QUOTE]

Siis niinku wessaanko se matto muka laitetaan ja pestään ja kuivataan joka kerta? Ei ihan mennyt jakeluun. Mattoa meillä on kyllä häkin pohjalla, siellä ei puruja pidetä vaan wc:n kuivikkeena ettei pissa lillu siellä.

Meillä on kääpiöluppakani, reilu 2-vuotias poika. Yöt nukkuu häkissä, päivisin on vapaana koko talossa. Kesäisin pääsee myös ulos, jos takapihan ovi on auki. Ollaan aidattu piha niin, että pääsee vapaasti terassille ja rivarin pihalle syömään ruohoa ilman, että olisi vaarassa tai pääsisi karkaamaan. Sähköjohdot on piilotettu ja ne mitä ei olla saatu piilotettua, ollaan suojattu muoviletkulla. Ei ole koskaan ollut kiinnostunut johdoista, mutta suojattiin ne jo ennenkuin kani tuli taloon.
Kanin häkki on meillä kooltaan 110 x 600 mm, kahdessa kerroksessa - käy siellä tosiaan nukkumassa ja syömässä. Tarpeillaan käy kolmessa kanin kulmavessassa, yksi löytyy häkistä, yksi saunasta lauteiden alta ja yksi keittiön pöydän alta. Keittiö tuli valittua yhdeksi vessapaikaksi olosuhteiden pakosta = kani itse valitsi tietyn nurkan, että tämä olisi hyvä tekemällä siihen tarpeitaan... Laitettiin vessa kys. nurkkaan ja siihen loppui väärään paikkaan pissiminen. Papanoita tulee jonkin verran kanin jaloissa vessan ympäristöön ja joskus innostuessaan tai jos meillä on vieraita, jättää papanoita keskilattioillekin. On kanin luontainen tapa merkata reviiriä, jos kotona on vieraita hajuja... Ei kuitenkaan ole iso ongelma, rikkaimuri vaan käyttöön jos näin käy.
Meidän kani ei järsi vääriä paikkoja - mitään ei ole järsinyt, paitsi joskus päivän postia tai lattialle jäänyttä kirjaa. Yhtäkään huonekalua tms. ei ole tuhonnut. Pahvilaatikoita laitetaan välillä sängyn alle, samoin puunoksia ulkoa - niitä tykkää ja saa luvan järsiä.
Hajusta joku kirjoitti ja meillä ei ainakaan haise... Nurkkavessat on niin pieniä, ettei mene kuin pari minuuttia niihin vaihtaa purut päivittäin. Puruja niihin myöskin mahtuu vain pari dl, että jos ne haisee niin huhhuh. Eri asia varmasti jos häkki on täytetty puruilla. Meillä on häkissä matto. Heinä säilytetään varastossa ja pidetään sisällä siivouskomerossa vain pieni muovipussillinen. Häkissä sitä on aina heinähäkillisen verran (=sellainen heinäteline), eikä sekään haise. Samaa ovat sanoneet myös vieraat, että ovat yllättyneitä, ettei kani haise meidän talossa kun ovat käsittäneet, että haisisi.

Korjaus...

[QUOTE="Hopping";24456795] johdoista, mutta suojattiin ne jo ennenkuin kani tuli taloon.
Kanin häkki on meillä kooltaan 1100 x 600 mm, kahdessa kerroksessa.[/QUOTE]

meillä oli kaksi kääpiökania, ja aivan ihania ovat. sisällä voi hyvin pitää vapaana, kun suojaa sähköjohdot niin, etteivät pääse niiden kimppuun. syövät heiniä ja porkkanoita, ja kaupasta saatavaa siemenseosta. kaalia ja omenaakin hieman annettiin. oppivat tekemään tarpeensa esim. sanomalehden päälle nurkkaan.