puolivuotias herää jatkuvasti ja muuta vuodatusta..

• Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti
"epätoivoinen"
Apua, mulla alkaa menemään hermo vauvan kanssa. Herää normisti nelisen kertaa yössä, mut nyt on alkanu olee taas sen 8-10 kertaa yössä. Oon ihan poikki. Laitoin sen nukkuu seiskan jälkee ja on heränny jo 3 kertaa. Äsken olin jo niin väsyny et taoin itteeni päähän, siis ihan sairasta, mutta tosiaan löin itseäni, kun ahdistaa niin kovasti.
Täs on menny valvoessa kuitenkin jo yli puoli vuotta ja uhmaikäisen esikoisen takia en saa nukuttua päivisin. Mikä ihme tota lasta voi oikeen vaivata? Imetän, illalla saa velliä+hedelmää/marjasosetta ja iltamaidot. Nukahtaa yleensä omaan sänkyyn, mut menee tunti ja herätys ja taas tunti ja herätys... Ja esikoinen herää samoin kerran pari yössä ja sitä pitää kuskata omaan sänkyyn.
Mitä voin vielä tehdä? Esikoisen vauva-aikaan olin niin poikki että kirosin vauvalleni yöllä ja päivällä oli myös hermo tiukassa ja löin itseäni silloinkin. Ja esikoista nostelin yms. tuolloin "vauhdikkaammin".
Oon ihan paniikissa, en haluais et toisen lapsen kans ajautuisin yhtä pohjalle kun edellisen kanssa. Pelkään ihan kauheesti et esikoisella on traumoja enkä haluu sellasia tälle toiselle pikku rakkaalle.
Lasten isä ei hyväksy "kielteisiä"tunteita lapsia kohtaan. En voi puhua sille mistään, sen ainoo kommentti on aina et"oisit miettiny ennen ku alettii lapsia tekee".
Pahoittelen pitkää vuodatusta, mutta alan olee niin poikki et pakko purkaa jonnekin ylös näitä asioita.

"epätoivoinen"
Isä käy töissä eikä voi osallistua yöherätyksiin. Imetän yöllä ja se sanoo et kyllä hänkin vois auttaa mut ei oo avuja(eli tissejä). Ja meidän asioista se ei haluu puhua missää ku ne on meidän perheen asioita. Joudun välillä ihan vonkaamalla vonkaamaan et saisin nukkua hetken, mut yleensä oon niin ylikierroksil etten saa nukuttua sillonkaan ja sitten on taas ilta ja ahdistus kasvaa..

"..."
[QUOTE="epätoivoinen";25199774]Isä käy töissä eikä voi osallistua yöherätyksiin. Imetän yöllä ja se sanoo et kyllä hänkin vois auttaa mut ei oo avuja(eli tissejä). Ja meidän asioista se ei haluu puhua missää ku ne on meidän perheen asioita. Joudun välillä ihan vonkaamalla vonkaamaan et saisin nukkua hetken, mut yleensä oon niin ylikierroksil etten saa nukuttua sillonkaan ja sitten on taas ilta ja ahdistus kasvaa..[/QUOTE]

No jos se meno on tuollaista, niin isä voi aivan yhtä hyvin herätä yöllä vauvan kanssa. Tuskin joka kerta imetät kuitenkaan, jos 8-10 krt herää? Ja sitten yksin kertaisesti pumppaatm aitoa pulloon, menet toiseen huoneeseen korvatulpat päässä nukkumaan, ja miehelle hoitovuoro.

pölli
jospa lasten isä heräilisi välillä ja sinä saisit nukkua muutaman yön rauhassa,toisessa huoneessa tulpat korvissa. Näin tehtiin meillä ja kummasti auttoi,jaksoin taas arkea paaaaljon paremmin,suosittelen!

"..."
Alkuperäinen kirjoittaja pölli;25199800:
jospa lasten isä heräilisi välillä ja sinä saisit nukkua muutaman yön rauhassa,toisessa huoneessa tulpat korvissa. Näin tehtiin meillä ja kummasti auttoi,jaksoin taas arkea paaaaljon paremmin,suosittelen!
Juuri näin! samoin meillä. Tuon väsymyksen ja unettomuuden kanssa ei ole leikkimistä. Onneksi mulla on ihana mies, joka ymmärsi asian.

pölli
[QUOTE="epätoivoinen";25199774]Isä käy töissä eikä voi osallistua yöherätyksiin. Imetän yöllä ja se sanoo et kyllä hänkin vois auttaa mut ei oo avuja(eli tissejä). Ja meidän asioista se ei haluu puhua missää ku ne on meidän perheen asioita. Joudun välillä ihan vonkaamalla vonkaamaan et saisin nukkua hetken, mut yleensä oon niin ylikierroksil etten saa nukuttua sillonkaan ja sitten on taas ilta ja ahdistus kasvaa..[/QUOTE]

meillä isä kävi myös töissä mutta halusi silti auttaa kun näki kuinka poikki olin.

"epätoivoinen"
Kyllä vauva saakin päivällä(n.11-12 aikaan) perunaa/porkkanaa/bataattia+hedelmäsosetta. Kaipa voisi lisätä kolmannenkin aterian esim.iltapäivään? Eikä tarvi pyydellä anteeksi, vinkkejä nimenomaan kaipailin, joten otan kyllä neuvoja vastaan.

"epätoivoinen"
Vauva syö kunnolla vaan sen muutaman(2-3)kertaa yöllä, loput kerrat on sellasia et kun saa tissin suuhun niin nukahtaa melkein heti. Sitten siirrän sänkyyn ja kun saan silmät kiinni niin uusi huuto alkaa.. Alkuilta ja aamuyö usein tällaisia..
Ja vaikea uskoa että mies jaksaisi ymmärtää että kaipaisin hyvin nukuttua yötä. Sanoo vaan aina, että sitten kun lapsi on vuoden vanha, niin sitten säkin pääset. Mies on siis nyt veljellään pelaamassa, haluaa välillä irti arjesta(kukapa ei)

meillä ton ikäisellä syöty illalla jo ihan kunnon puuroa ja nukuttu yöt putkeen :) voi olla että herää nälkään eli velli ei täytä enään niin kuin ennen kokeileppa jauhe puuroa( esim riisi)löytyy vauvan ruoka osastolta illalla hedelmäsoseen kera :)

"Minna"
Lempeää unikouluttamista suosittelen. Ilmeisesti nukutat lapsen tissille ja kun unijakson tulisi vaihtua toiseen (menevät n. 45-60 min jaksoissa), herää lapsi siihen ettei hän olekaan enää sylissäsi vaan yksin nukkumassa -> itku. Kun lapsen opettaa nukahtamaan sänkyyn, pystyy hän unesta havahtuessaan helpommin saamaan itsekseen uudestaan unen päästä kiinni.

Minua auttoi mm. tämä sivusto ja sielläkin esitelty Hoggin unikoulumenetelmä.
http://paula-perhe-elamaa.blogspot.com/2010/08/nukkuminen-4kk-1v.html

"Pomm"
Tuon ikäiselle voi tulla päivän askareet jo uniin ja se saa heräilemään.

Meillä: 7kk ikäinen, herää yleensä 2-3 kr yössä tai pahimmillan 4-6 kr, ei välttämättä nälkäinen vaan tahtoo tissin suuhun ja nukahtaa siihen. Ei syö tuttia. Annan olla tissillä niin kauan kun imeskelee ja jos lopettaa otan pois ja jätän nukkumaan minun paikalle sänkyyn. Itse menen sohvalle.

Isä on päivät töissä mutta silti hoivailee vauvaa öisin. Eli kun minä nukun sohvalla ja vauva alkaa kitistä, isä hyssyttelee vieressään ja jos ei siihen nukahda ja huuto vain kovenee niin sitten menen minä ja tarjoan imuteltavaa.

Meidän napero on toooooosi huono syömään kiinteitä, vain muutamia lusikallisia kerrallaan n. 4kr/pv Kaikkea on jo maisteltu mutta ilmeisesti tissi olisi parempaa. Rintamaito vaan näyttäisi pikkuhiljaa vähenevän että pitäis alkaa oppimaan :/

Suosittelen että nukut toisessa huoneessa, nukut varmasti paremmin kun et ole kuulemassa joka äännähdystä. Ja isä avuksi, voisi hoivata vaikka 3 yötä putkeen että saisit nukkua.

neljän äiti
Ei s ekiinteiden syöminen välttämättä olemikään oikotie onneen, eli meillä ei ainakaan kiinteät ole vaikuttaneet yöunien laatuun tai pituuteen. Toiset ovat olleet parempia nukkumaan, ja toiset heräilleet enemmän, NIin se vaan menee.

Mut herää kysymys miksi laitat vauvan jo klo 19 yöunille? Mikset laita esim klo 21, jolloin vauva olisi oikeasti väsynyt ja kenties nukkuisi paremmin/pidempään heräämättä.

Yksi mitä vois koikeilal on että et anan rintaa kuin max 2 krt yössä, tai vaikka lopettaisit nuo yösyötöt kokonaan. Silloin ei ehkä kuitenaan kannata yrittää vaatia 12 tunnin unia vauvalta vaan esim 9-10 tuntia syömättä menis ehkä...

vrs
[QUOTE="Vieras";25199899]Jos ei kerran nälkäänsä herää niin puolivuotiaalle voi jo pitää unikoulun.[/QUOTE]

No ei voi.

Olisko vaihtoehto olla laittamatta sinne omaan sänkyyn, jos siihen kerta herää? Alkaa oleen eroahdistusiässä nimittäin...

Ap kovasti voimia. Meillä sama tilanne 7kk ikäisen vauvan kanssa. Heräilee yöllä ihan jatkuvasti ( 1-2h välein ) tissiä kaipaa jatkuvasti, vaika syö todella tuhdisti ja hyvin päivällä. Puuroa, liha ja kalasoseita, vihannessoseita ja hedelmäsoseita. Velliä ei juo eikä pulloa huoli. Päivällä nukkuu 2-3h putkeen, mutta yöt onkin sellaista tissittelyä, että ei meinaa jaksaa enää. Olen yrittänyt tassutella ja mieskin ollut vauvan kanssa yöllä jne. mutta jonkun ajan kuluttua aloittaa sellaisen huudon, että en todellakaan voi pientä huudattaa.

Meillä 3 lasta ja onneksi nuo isommat 6v ja 5v jo nukkuvat, joten minulla sillä tavalla "helpompaa" meillä tosin nuo kaksi isompaakin ovat olleet ns. vaativia vauvoja, joten ei tämä yllätyksenä tullut. 6v poika on aina ollut huono nukkuja ja 5v tytöllä oli todella paha koliikki. Tuntuu jopa, että tämä kolmas on helppo noihin verrattuna. Tosin en kyllä yhtään tiedä miten tuon yötissin saa lopetettua, kun nuo isommat lopettivat sen ihan itsekseen 6kk iässä.

Voimia sinne!

"kuuden äiti"
[QUOTE="epätoivoinen";25199821]Kyllä vauva saakin päivällä(n.11-12 aikaan) perunaa/porkkanaa/bataattia+hedelmäsosetta. Kaipa voisi lisätä kolmannenkin aterian esim.iltapäivään? Eikä tarvi pyydellä anteeksi, vinkkejä nimenomaan kaipailin, joten otan kyllä neuvoja vastaan.[/QUOTE]

en osaa sen kummemmin auttaa mutta itse annan meidän just 6kk täyttäneelle vauvalle jo puuroa aamuin illoin,päivällä sit kasvis- ja lihasosetta,hedelmäsoseita en anna muuta kuin puurojen kanssa,kska muuten maidonvrk -anns ei täyttyisi.
jospa kokeilisit antaa sen tuhdimman soseen illalla ennen nukkumaan menoa?
tsemppiä,tiedän tuon valvomisen ja mitä kaikkee se aiheuttaa --dotintätä meidän kuopusta viimeisillään kun isoveli(nyt 1v8kk) kukkui yöt !

"epätoivoinen"
Kiitokset kaikille vinkeistä!
Taidan tosiaan alkaa antaa ihan kunnon puuroa illalla ja koitan laittaa vauvan sänkyyn hereillä ja mahdollisesti jos saisi vauvan rytmiä siirrettyä niin, että nukahtaisi vasta joskus kaheksan jälkeen. Jospa saisin tuon ukon vielä tajuamaan kuinka väsynyt sitä voi olla.. Eipähän tässä ole kuin puoli vuotta aikaa, kun vauva täyttää vuoden ja sitten mies on luvannut kattoa muksuja niin äiti pääsee vapaalle(en todellakaan oota mitää baari tms. reissuja vaan että saisin mennä jonnekin NUKKUMAAN rauhassa :)
Ilmottelen vaikka viikon päästä oliko apua näistä vauvan uneen. Kai se seuraava etappi sitten olisi se unikoulu..

"vieras"
puolivuotiaana meillä oli näin:
lapsi söi aamulla puuroa, yhdeltätoista perunaa, välipalaksi hedelmäsoseen, iltaruuan n. viideltä perunaa, ja iltapuuron, sitten nukkui n. 12h putkeen, heräämättä :) omassa sängyssä, sinne itse nukahtaen.. säännöllinen rytmi on kaiken a ja o, vaikka se voi aikuisesta tuntua puuduttavalta...

"Kumikameli"
[QUOTE="vieras";25201893]puolivuotiaana meillä oli näin:
lapsi söi aamulla puuroa, yhdeltätoista perunaa, välipalaksi hedelmäsoseen, iltaruuan n. viideltä perunaa, ja iltapuuron, sitten nukkui n. 12h putkeen, heräämättä :) omassa sängyssä, sinne itse nukahtaen.. säännöllinen rytmi on kaiken a ja o, vaikka se voi aikuisesta tuntua puuduttavalta...[/QUOTE]

Joo noin meilläkin esikoinen. Tämä meidän kakkonen onkin sitten 'hieman' erimaata... Meillä myös heräillään öisin tunnin-parin välein, syö juurikin sen pari kertaa kunnolla ja loput ajasta pitää minua tuttina. Vauva nukkuu minun kainalossa, sillä tavalla itse saan eniten unta. Pinniksestä on otettu laita pois ja laitettu minun sänkyyn kiinni niin välillä tuuppaan vauvan sinne nukkumaan sen 1-2tuntia ja sitten taas sieltä kainaloon syömään. Vauvalla ikää vajaa 7kk.

Esikoinen nukahti omaan sänkyyn jo pari viikkoisena, söi kerran yössä puolivuotiaaksi, lopetti yösyötöt itse, nukkui rattaissa kolme tuntia 2-3 kertaa päivällä, vaikka olisi pommi räjähtänyt vieressä ei siihen herännyt. Niin ne naperot vaan on erilaisia...

ihanat unet
No ei voi.

Olisko vaihtoehto olla laittamatta sinne omaan sänkyyn, jos siihen kerta herää? Alkaa oleen eroahdistusiässä nimittäin...
No kyllä vaan voi! Meillä heräs ihan tavan mukaan ja jatkuvasti, eikä muka nukkunut muuta kuin tissille. Söi päivällä 5kiinteää ateriaa ja iltavellit päälle, joten ei tod. herännyt nälkäänsä, eikä noin pienellä vielä tule eroahdistusta, enemmänkin 8kk-> eteenpäin. Meillä aloitettiin unikoulu kun poika täytti puoli vuotta ja samalla päästiin yöimetyksestä kokonaan, eikä pienimies enää nukahtanut tissille, vaan kiltisti omaan sänkyyn. Tuloksena kaikilla paremmat yöt :)
Eli kurkkaappas aloittaja MLL:n tassuttelu-unikoulun ohjeet, ne ainakin meillä tepsi. Tsemppiä! :)

No ei voi.

Kyllä voi. Meille ainakin 6kk neuvolassa sanottiin, että pitäs alkaa pitään unikoulua, että yösyötöistä päästään eroon ennen 8kk, koska muksut söi 5 kertaa päivässä kiinteen ruoan niin ei pitäs enää heräillä yöllä nälkään. Mutta erona meillä ap:hen oli se, että ilmeisesti ap ei vielä annan kun pari kertaa päivässä kiinteitä? Meillä annettiin tossa vaiheessa jo se 5 krt.

Että omanan neuvona annan kyllä sen, että jos mahdollista niin lisää kiinteiden määrää päivällä, jos siitä olisi apua.

Voimia kovasti sinne!

(tulipas taas mahdollisimman epäselvää tekstiä.)

Yhteistyössä