puolivuotias herää jatkuvasti ja muuta vuodatusta..

• Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti
Meillä on saatu nukuttua kun vauva on saanut ihan rauhassa nukkua samassa sängyssä tai pinniksessä sivuvaunussa (jäi nopeasti käyttämättä kun en jaksanut siirrellä edestakas), en juurikaan herää siihen jos toinen haluaa yöllä syödä. Reilusti yli vuotiaskin imi öisin.

Pointtini vaan oli että vauva sai sitä rintaa jos halusi, siitä ei tehty ongelmaa, nukkui kainalossa niin itse ei tarvitse havahtua monta kertaa yössä hereille.

-
Mahtaa olla rankkaa. Meillä saman kaltaista, mutta ei ihan noin pahana.

Meilläkin vauva on puolivuotias ja parin tunnin välein heräillään. Imetän ja vauva syö päivän aikana 3 ateriaa, joista viimeinen iltapuuro noin seitsämän aikaan. Sitten kahdeksan maita sänkyyn johon nukahtaa jossain vaiheessa pienen kitinän kanssa (jos alkaa itsemään otetaan hetkeksi syliin ja laitetaan takaisin sänkyyn, kun on rauhoittunut). Tuo iltanukahtaminen toimii siis ihan ok.

Mutta sitten alkaa se heräily. Heräilee väh. parin tunnin välein nousten konttausasentoon ja alkaen älistä. Vaikuttaa täysin virkeältä. Tissille saan kuitenkin nukahtamaan, mikä tietysti ei tule toimimaan loppupeleissä ja se vähän pelottaakin.

Itse olen miettinyt, että voisiko vauvan yöllinen virkeys johtua siitä, että on alkanut liikkumaan. Meillä vauva nimittäin ryömii ja harjoittelee konttausta. Jos tämä johtuisi siitä ja olisi vain ohi menevä vaihe? Entä mites teillä hampaat? Meillä vauvalle on tullut yksi hammas mikä muutamia öitä kaihersi, mutta se ei tietysti selitä pidempi aikaista heräilyä.

ihanat unet
mutta miten pidät unikoulua kun vauva huutaa suoraa huutoa, ei mitään pientä kitinää. En voi huudattaa 7kk ikäistä ja koko talo herää tuohon.
Voi kun kuulisit meidän pojan äänen, ei todellakaan mitään ininää :D Ei tarvitse jättää yksin huutamaan, ei mekään jätetty, tosin korvatulpat kannattaa hankkia. Terve lapsi ymmärtää jo muutamassa yössä, mistä on kyse ja unet rauhoittuu. Meillä kaksi ekaa yötä huusi eniten ja kolmantena ei enää juuri yhtään, neljäs meni jo ääneti :) Jos mahdollista, niin toinen teistä vois muun perheen kanssa mennä yökylään esim. mummolaan, kun alatte unikoulun? Miehen kannattaa se unikoulu pitää, jos imetykset lopettaa samalla, helpompaa ja nopeampaa kun ei maito haise. Meillä mies piti ja hyvin meni :)

ihanat unet
Mahtaa olla rankkaa. Meillä saman kaltaista, mutta ei ihan noin pahana.

Meilläkin vauva on puolivuotias ja parin tunnin välein heräillään. Imetän ja vauva syö päivän aikana 3 ateriaa, joista viimeinen iltapuuro noin seitsämän aikaan. Sitten kahdeksan maita sänkyyn johon nukahtaa jossain vaiheessa pienen kitinän kanssa (jos alkaa itsemään otetaan hetkeksi syliin ja laitetaan takaisin sänkyyn, kun on rauhoittunut). Tuo iltanukahtaminen toimii siis ihan ok.

Mutta sitten alkaa se heräily. Heräilee väh. parin tunnin välein nousten konttausasentoon ja alkaen älistä. Vaikuttaa täysin virkeältä. Tissille saan kuitenkin nukahtamaan, mikä tietysti ei tule toimimaan loppupeleissä ja se vähän pelottaakin.

Itse olen miettinyt, että voisiko vauvan yöllinen virkeys johtua siitä, että on alkanut liikkumaan. Meillä vauva nimittäin ryömii ja harjoittelee konttausta. Jos tämä johtuisi siitä ja olisi vain ohi menevä vaihe? Entä mites teillä hampaat? Meillä vauvalle on tullut yksi hammas mikä muutamia öitä kaihersi, mutta se ei tietysti selitä pidempi aikaista heräilyä.
Voisko johtua ihan nälästä? Kun alkaa liikkua, tarvitsee enemmän energiaa, eikä pelkkä maito riitä. Alahan lisäillä kiinteiden syömiset siihen 5krt/päivässä, maidot sitten niiden välissä.

vrs
Kyllä voi. Meille ainakin 6kk neuvolassa sanottiin, että pitäs alkaa pitään unikoulua, että yösyötöistä päästään eroon ennen 8kk, koska muksut söi 5 kertaa päivässä kiinteen ruoan niin ei pitäs enää heräillä yöllä nälkään. Mutta erona meillä ap:hen oli se, että ilmeisesti ap ei vielä annan kun pari kertaa päivässä kiinteitä? Meillä annettiin tossa vaiheessa jo se 5 krt.

Että omanan neuvona annan kyllä sen, että jos mahdollista niin lisää kiinteiden määrää päivällä, jos siitä olisi apua.

Voimia kovasti sinne!

(tulipas taas mahdollisimman epäselvää tekstiä.)
Ja neuvolako on joku ylijumala? Sama neuvola, joka esim sanoi possurokotteen olevan turvallinen? Päätäkin saa käyttää. Kaikki unikoulut on todella kyseenalasia eikä sellaista edes tarvittaisi, ellei ihmiset olisi näin luonnosta vieraantuneita ja mukavuudenhaluisia.

Lapsen on ihan normaalia heräillä vielä 3-4v:näkin.

Suosittelen kurkkaamaan tätä linkkiä ja kuuntelemaan tuon haastattelun.
Vaadimme vauvalta yksin pärjäämistä | Taustapeili | YLE Radio Suomi | yle.fi

ihanat unet
Ja neuvolako on joku ylijumala? Sama neuvola, joka esim sanoi possurokotteen olevan turvallinen? Päätäkin saa käyttää. Kaikki unikoulut on todella kyseenalasia eikä sellaista edes tarvittaisi, ellei ihmiset olisi näin luonnosta vieraantuneita ja mukavuudenhaluisia.

No mieluummin ainakin minä kuuntelen neuvolan ohjeita kun sunlaisten, joiden mielestä lapsi saa herätä monta kertaa yössä vielä taaperonakin ja se riittää, että sulloo sille tissin suuhun iästä riippumatta aina kun herää.

Ehkä syy suomalaisten tekemien lapsimurhien määrään on just tollaset fanaatikot, jotka sitten lopulta napsahtaa, kun eivät saa moneen vuoteen nukkua kunnolla. Unikoululla ei viimesten tutkimusten mukaan ole mitään haittaa lapsen kehitykselle, päinvastoin, jos lapsi saa hyvät unet, niin on myös päivällä virkeä ja jaksaa touhuta, leikkiä ja oppia asioita ihan eri tavalla kuin sellainen lapsi, joka herää joka yö monia kertoja ihan vaan tavan vuoksi ja tissin toivossa.

Kuuntele aloittaja omaa itseäsi. Kun lapsesi syö normaalin määrän kiinteitä päivässä (5krt) ja on 6kk->, ei hän tarvitse enää yöllä ruokaa (joku poikkeus voi vielä vuoden ikään asti tarvita aamuyöllä yhden kerran maitoa, mutta todellakin POIKKEUS), joten voit ihan hyvin aloittaa unikoulun. Kovasti voimia ja pidä mielessä se palkinto; kaikille perheestä hyvät unet :)

iuiu
[QUOTE="epätoivoinen";25199774]Isä käy töissä eikä voi osallistua yöherätyksiin. Imetän yöllä ja se sanoo et kyllä hänkin vois auttaa mut ei oo avuja(eli tissejä). Ja meidän asioista se ei haluu puhua missää ku ne on meidän perheen asioita. Joudun välillä ihan vonkaamalla vonkaamaan et saisin nukkua hetken, mut yleensä oon niin ylikierroksil etten saa nukuttua sillonkaan ja sitten on taas ilta ja ahdistus kasvaa..[/QUOTE]

Kyllähän isä voi viikonloppuisin valvoa, eli tehkää nyt ainakin niin, että pe-la ja la-su yöt isä valvoo ja antaa korviketta vauvalle.

En mä neuvolaa minään ylijumalana pidä. Kysyn sieltä neuvoa ja lopullisen päätkösen teen ihan ite. Mut me ei enää jaksettu sitä yöllä heräämistä ja syöttämistä joten päätin, että siihen tulee loppu. Ja siihen tuli loppu.

Ei sekään ole kovin järkevää, että vanhemmat heräilee monen monta kertaa yöllä syöttämään/hoitamaan lasta ja ovat pahimmassa tapauksessa päivällä niin väsyneitä, että lapsen hoito ei edes meinaa onnistua ja ajatukset on ties missä. Liiallisella väsymyksellä voi olla todella pahat seuraukset.

Ja toisekseen, kukaan ei käske unikoulun aikana jättämään lasta yksin. Mäkin istuin lasteni vieressä pari yötä kun ne itki. Missään vaiheessa en niitä yksin jättäny. Ja vieläkin jos ne sattuu heräämään yöllä itkemään niin oon niiden vieressä niin kauan, että ne nukahtaa uudestaan.

Että älä pelkää, kyllä mä olen päätäni käyttäny.

Voi kun kuulisit meidän pojan äänen, ei todellakaan mitään ininää :D Ei tarvitse jättää yksin huutamaan, ei mekään jätetty, tosin korvatulpat kannattaa hankkia. Terve lapsi ymmärtää jo muutamassa yössä, mistä on kyse ja unet rauhoittuu. Meillä kaksi ekaa yötä huusi eniten ja kolmantena ei enää juuri yhtään, neljäs meni jo ääneti :) Jos mahdollista, niin toinen teistä vois muun perheen kanssa mennä yökylään esim. mummolaan, kun alatte unikoulun? Miehen kannattaa se unikoulu pitää, jos imetykset lopettaa samalla, helpompaa ja nopeampaa kun ei maito haise. Meillä mies piti ja hyvin meni :)
Meillä hiukan vaikeaa tuo muiden yökylään meno, koska mummolat on 500km päässä enkä kyllä voi lähteä niin kauas ilman vauvaa. Ja tosiaan tuo poika on vielä niin tissitakiainen, että luulen miehen olevan ihan helisemässä jos yrittää yksin tuota unikoulua ja minä olen 500km päässä. Pitää varmaan yrittää yhdessä.

pitää yrittää noita korvatulppia. Onneksi on iso talo ja isommat lapset jo sikeäunisia. Jotenkin tuntuu vaan niin hirveälle :(

Yhteistyössä