Puolison tulot ei vaikuta enää opiskelijan asumislisään

  • Viestiketjun aloittaja eukko
  • Ensimmäinen viesti
eukko
Mutta minusta on outoa, että perheelliset opiskelijat kuuluvat yleisen asumistuen piiriin.

Itse olen naimisissa oleva opiskelija, minulla on yksi lapsi (toinen tulossa), olisin siis oikeutettu yleiseen asumistukeen, mutta siihen vaikuttaa puolison tulot ja en saa sitä. Jos meillä ei olisi lapsia, saisin 200? kuussa rahaa enemmän, eli tuplaten, mitä nyt.

Kohta jään äitiyslomalle, saan äitiyspäivärahaa tulojen mukaan, täytyy sitten taas säästää, niin voin joskus opiskella opintoni loppuun...
 
No mäkin olin että jee, nyt lähen opiskeleen ni p*skat! Ystävä pariskunnan mies valisti mua tässä asiassa että ei onnistu, et saa opintotuen asumislisää. Niin h*nurista. Ja sanotaan, että perheellisten opiskelijoiden asemaan halutaan parantaa, näkis vaan. |O

Ja että työkkarissä ollaan siis jatkossakin ja tiiä kohta mistä kiven kolosta niitä töitä aletaan ettiä... prkl... :kieh:
 
minusta on outoa että osaan tukituloista puolison tuet ei vaikuta ja osaan vaikuttaa.

no henk koht oon sitä mieltä että "kaikki yhteistä". Mutta oli miten oli, outoa että laskennallisesti opiskelijan asumislisään esim puolison tulot ei vaikuta, kun taas kotihoidontuen lisäosa tippuu puolison tulojen vuoksi. Siis ymmärrän että tippuu, mutta sitä en ymmärrä että kelan laskelmissa toisaalla aviopari = yhteistalous ja toisaalla ei
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja nöttiäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että jos lähden opiskelemaan, saan automaattisesti asumislisää vaikka mies töissä?????? Vai onko tässä nyt vielä jotain ehtoja
Jos teillä ei oo lapsia niin sitten saat. Näin olen ymmärtänyt.
Plaah..luin tarkemmin ton hommelin. Siis joo, on lapsi. Prkl, siis ei mitään tipu.
 
daa
eipä kande edes asua yhdes jos toinen opiskelee...
Uusioperhees et saa enää yh korotusta ja olettavat että sun opiskeleva uusioukkos elättää sun lapset. Asumistukea ei saa kun on niin kovat tulot... eli pitäis pärjätä yhden palkalla ja lapsilisil ja elaril (kunnan) kaks aikuista ja kaks lasta. opintotuki 250 vissiin.
 
eukko
Niin ja eikös nämä poliitikot ole kannustaneet tekemään lapsia opiskeluaikana? kumma homma, kun tässä on nyt opiskelijatkin sitten eriarvoisessa asemassa keskenään. Sillä 200? sais jo aika paljon ruokaakin ostettua. Meillä on asumiskulut n.900? kk (opiskelija-asuntoa ei olla saatu, eikä mielellään asuntoa vaihdakkaan lapsen hoitopaikan takia), kun vuokralla asutaan pk-seudulla, eipä siinä yhden ihmisen palkasta hirveästi käyttöön jää, kun kaikki laskut ja asumisen maksaa. Mun opintotuella kustantaa lapsen hoitopaikan ja mun bussikortin. Ihanaa on tämä opiskelijan elämä.

Opintotukeen ois ihan asiallista lisätä lapsikorotus...
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja daa:
eipä kande edes asua yhdes jos toinen opiskelee...
Uusioperhees et saa enää yh korotusta ja olettavat että sun opiskeleva uusioukkos elättää sun lapset. Asumistukea ei saa kun on niin kovat tulot... eli pitäis pärjätä yhden palkalla ja lapsilisil ja elaril (kunnan) kaks aikuista ja kaks lasta. opintotuki 250 vissiin.
parempi pitää miehellä solua ja maksaa vuokraa kahteen paikkaan, ni saa sitten tukea ja yh korotukset ja molemmat asumistuen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Takapiru:
Mikäs se palkkaraja mahtais olla, millä ei enää mitään saa? Kai siihen lasketaan menotkin, meillä lainanlyhennys jo sen 750 e/kk plus kaikki muut menot..
ei kai menoja lasketa kuin sossussa? kela laskee vaan bruttotulot
No niinpä, siitä on niin pitkä aika kun joutunut hakemaan näitä opintotukia etten muista mitään..
 
daa
Alkuperäinen kirjoittaja Takapiru:
Mikäs se palkkaraja mahtais olla, millä ei enää mitään saa? Kai siihen lasketaan menotkin, meillä lainanlyhennys jo sen 750 e/kk plus kaikki muut menot..
ei kovin suuri ole kun laskentaohjelma herjaa alle 2000 bruttotuloilla että ei oikeutta as tukeen
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niinpä, ja sit hämmästellään, miksi jotku huijaa kelaa et mies asuu toisessa osoitteessa
niin onko se sitten huijaamista kun kuitenkin kahdesta asunnosta maksetaan.... yhteen ei voi muuttaa... muuten pitäisi koulu lopettaa kesken ja mennä töihin. nytkin käy tietty töissä minkä koululta pystyy...
 

Yhteistyössä